Zondigt een gelovige nu wel of niet?

Gian

Re: Zondigt een gelovige nu wel of niet?

Bericht door Gian »

Afsterven is langzaam doodgaan of iets van necrotiseren. Niemand timmert een kruis om daar aan te gaan hangen. Daarom heb ik wat moeite met de term afsterven. De Bijbel gebruikt dat ook nergens.
Uit je reactie blijkt het misverstand des te meer. Het vlees wordt (ooit) teniet gedaan. Het vlees is juridisch al veroordeeld tot de dood. Het vlees moeten we daarom negeren, juist omdat dit alleen maar voor ellende zorgt (Rom 7). Dat betekend echter niet dat door geestelijke groei en wandel de werkingen van het vlees definitief afremt of verminderd. Was dat maar waar!!
Juist op dit punt is Arjan Baan verkeerd begrepen.
Wat wel gebeurd is dat de werkingen van het vlees geremd en verminderd worden naar de mate dat we ons door de Geest laten leiden. In die zin kunnen we een hoge mate van geestelijke wandel bewerken. Zodra we terugvallen of verachteren blijken de werkingen en de wil van dat vlees nog net zo krachtig te zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Romeinen 7:

15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:Afsterven is langzaam doodgaan of iets van necrotiseren. Niemand timmert een kruis om daar aan te gaan hangen. Daarom heb ik wat moeite met de term afsterven. De Bijbel gebruikt dat ook nergens.
Uit je reactie blijkt het misverstand des te meer. Het vlees wordt (ooit) teniet gedaan. Het vlees is juridisch al veroordeeld tot de dood. Het vlees moeten we daarom negeren, juist omdat dit alleen maar voor ellende zorgt (Rom 7). Dat betekend echter niet dat door geestelijke groei en wandel de werkingen van het vlees definitief afremt of verminderd. Was dat maar waar!!
Juist op dit punt is Arjan Baan verkeerd begrepen.
Wat wel gebeurd is dat de werkingen van het vlees geremd en verminderd worden naar de mate dat we ons door de Geest laten leiden. In die zin kunnen we een hoge mate van geestelijke wandel bewerken. Zodra we terugvallen of verachteren blijken de werkingen en de wil van dat vlees nog net zo krachtig te zijn.
Ik zie niet in waarom het remmen en verminderen geen afsterven genoemd mag worden. Temeer omdat ik al heb aangegeven dat de bijbel termen gebruikt die bijna precies overeenkomen. Als het over het vlees gaat, dan gaat het natuurlijk ook over de inwonende zonde die een lichaam dezes doods genoemd wordt. Natuurlijk hoeven we dat niet aan een kruis te hangen. De zonde is immers voor een groot deel immaterieel.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Grace

Bericht door Grace »

Romeinen 7: HSV

7: 6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.

7: 23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.

8: 2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.

Paulus heeft het in Romeinen 7 over de strijd van de wedergeboren mens t.o.v. wet(matigheid) van de zonde. Het antwoord daarop geeft hij in Romeinen 8:2. De wet(matigheid) van de zonde wordt gebroken door de wet van de Geest, het nieuwe leven in Christus Jezus.

Een kind van God zondigt wel. Maar voor de oude mens is het een verplichting om te zondigen, want ze is krachteloos door het vlees. Maar het geheim van Romeinen 8 is dat we niet meer verplicht zijn om te zondigen, omdat we niet meer onder haar macht zijn. Van nature zijn we in haar macht. Maar nu niet meer (als we tenminste gehoorzame kinderen Gods zijn en leven overeenkomstig onze positie).

We zijn als kinderen van God dus volledig verantwoordelijk en door de Geest die in ons woont ook in staat om nee te zeggen tegen de zonde en alle bewuste zonden op te ruimen. Mits we ons niet naar het vlees laten leiden , maar door de Geest.
Plaats reactie