Popmuziek duivels?

albion

Re: popmuziek duivels?

Bericht door albion »

tukkertje schreef:
Tiberius schreef:
Rijssen schreef:
Evangelist schreef: Hoe denk je dan over bijvoorbeeld klassieke muziek of kinderliedjes, zijn die wel tot Gods eer of tot satan's eer.
De vraag is: wordt het in het geloof gedaan of niet? Alles buiten het geloof is zonde.
Dan kan zelfs het lezen/beluisteren van een preek of gebruiken van sacramenten nog tot iemands oordeel zijn.

Dan kun je niets meer zingen. Mag je ook niet zingen met je kinderen etc. Beetje bekrompen gedachte vind ik.

Ik ben toch wel zo opgevoed. Wij dachten ook dat het bekrompen was en dat we helemaal niets mochten. Maar nu ik zelf zoveel ouder ben
en een kind moet opvoeden zie ik toch dat mijn ouders het toch niet zo slecht gedaan hebben en wilde ik dat ik wat meer 'verboden' had
gehanteerd dan zit ik nu niet met zo'n gigantisch probleem (ik zoek de moeilijkheden in onze opvoeding).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

De belangrijkste vraag is eigenlijk: "Wat is popmuziek"? Als we daar gen goede definitie voor vinden, praten we allemaal langs elkaar heen.

Wikipedia:
Popmuziek is een afkorting van 'populaire muziek'. Het is evenals eigentijdse muziek een verzamelnaam voor tal van stijlen in de muziek, maar meer gericht op de populariteit dan de diversiteit van de muziek.

Popmuziek is in hoofdmoot meer een vorm van amusementsmuziek dan kunstmuziek. De gemeenschappelijke noemer van popmuziek is dat een breed publiek toegang toe heeft tot de muziek. In wezen is dat tegenwoordig altijd het geval, maar in de tijd dat de term ontstond, grofweg ongeveer na 1945, was het voor het eerst dat muziek bereikbaar werd voor iedereen. Het kopen van of luisteren naar muziek was voordien vaak voorbehouden aan mensen die dat konden betalen.

De term 'popmuziek' is nauw verbonden met termen als jeugdcultuur, massacultuur en commercie. Popmuziek is te zien als een van de verworvenheden van de nieuwe cultuurbeleving na de Tweede Wereldoorlog, waarin cultuur gemeengoed werd voor iedereen, veroorzaakt door verbetering en beschikbaarheid van de technologie. Daarnaast gaf de economische impuls die in de jaren vijftig ontstond jongeren de gelegenheid consument te worden. In de eerste jaren van de popmuziek wordt zij dan ook steeds meer de uitingsvorm voor jongeren. Muziekinstrumenten die in de popmuziek worden gebruikt zijn hoofdzakelijk de elektrische gitaar, de basgitaar, drums en de synthesizer.
The Groom's still waiting at the altar
helma

Bericht door helma »

praat het alsjeblieft niet goed

En gá naar zo'n avond van Jijdaar; ik heb zaterdag de presentatie meegemaakt
De eerste avond voor vrijwilligers; kerkenraden en predikanten.

Het is vele malen erger dan je denkt en laten we onze kinderen er ver vandaan houden.
Niet nog een graantje van meepikken, want zo heel veel onschuldige teksten zijn er niet
En als er misschien niet iets in staat wat zondig is dan is het nog puur hedonisme; en gaat het alleen maar over het genieten van het leven hier en nu.

Als je langs een ravijn rijdt kijk je ook niet hoe dicht je nog langs het randje kan rijden zonder dat het je leven in gevaar brengt; dan blijf je ook zo dicht mogelijk bij de bergwand.

Waakt!!!!

Afbeelding
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jammer dat deze avonden meestal ver weg zijn :hum
In de randstad zal er toch ook genoeg animo voor zijn, denk ik.
En Zeeland is vaak ook zo'n vergeten gebied.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Jammer dat deze avonden meestal ver weg zijn :hum
doe een berichtje naar Jijdaar
als je een groep van 40 mensen bij elkaar hebt dan komen ze
helma

Bericht door helma »

helma schreef:
Orchidee schreef:Jammer dat deze avonden meestal ver weg zijn :hum
doe een berichtje naar Jijdaar
als je een groep van 40 mensen bij elkaar hebt dan komen ze
en btw; als je overweegt de avond in veenendaal te bezoeken kan je hier eerst een hapje mee-eten :garde
parsifal

Bericht door parsifal »

toch wil ik wat nuance aanbrengen. Allereerst door te vragen wat je precies met popmuziek bedoelt?

Ik heb wel eens geklaagd bij jijdaar dat ze "Wat de toekomst brengen moge" zongen op de melodie van "the rose". Deze melodie klinkt wel okee, maar is een ramp voor samenzang, terwijl er gewoon een goede melodie voor handen is. (Ik heb dit lied ook wel eens in deze uitvoering gehoord van een gergem koor, dus jijdaar staat niet alleen). The Rose is op zich ook nog een mooi popliedje (als je er niet te veel naar luistert), met een aardige tekst. Het is echter niet helemaal het principe van jijdaar of de Gergem om te lenen van de popmuziek.

Veel van de muziek die ook op jijdaar wordt gezongen heeft sterke invloeden van popmuziek. De teksten staan vaak als een huis en komen letterlijk uit de Bijbel, maar de melodie heeft duidelijke popinvloeden. Het is niet moeilijk om gelijkenis te horen tussen de vroege muziek van Twila Paris ("We will glorify" "Hij is verheerlijkt") en de late muziek van ABBA bijvoorbeeld.

Daarbij is popmuziek ook geweldig breed. je kunt moeilijk de boodschap van de muziek van Alison Krauss (een christin die met haar country-pop vele prijzen heeft gewonnen en nummers als "a living prayer" rustig op prime-time op tv uitvoert) met die van Marilyn Manson vergelijken.

En wat te doen met de popmuziek die erg sterk is gebaseerd op klassieke muziek. Je kunt moeilijk "All by myself" van Eric Carmen om de muziek veroordelen en vervolgens Rachmaninoff gaan luisteren.

Als laatste moet je uitkijken dat je niet te enthousiast bent in de duivel overal achter zoeken. Ik heb mensen "love was such an easy game to play" uit "yesterday" van The Beatles horen uitleggen als een verwijzing naar het liefdesspel. De Beatles hebben aardig wat foute muziek gemaakt, maar deze uitleg kan ik niet serieus nemen.

Zo kan ik het ook niet waarderen dat Bono van U2 wordt aangehaald als iemand die universalisme zou aanhangen, omdat hij gezegd zou hebben "Jesus, Jew, Mohammed, all true" terwijl hij opriep tot samenleven (Coexist) en zei
“Jesus, Jew, Mohammed. It’s true: All sons of Abraham.”
Je kunt uit interviews halen dat Bono niet bepaald een univerialist is.

Neemt niet weg, dat tieners beter goed begeleid kunnen worden in hun omgang met muziek. Of dat nu popmuziek of klassieke muziek is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

Ik wil ook wat nuance aanbrengen :) Als je jong bent wil je luisteren naar waar je vrienden ook naar luisteren. En de kinderen op een refoschool, lopen met een Ipod met popmuziek erop. Echt geen klassieke muziek of Het Urker mannenkoor. Dan ben je een nerd of een aansteller.
Ik zie dat dit soort dingen in vrijwel alle gevallen van tijdelijke aard is. Jongeren moeten hun smaak nog gaan ontwikkelen, dus ook met muziek.
Als ik muziek hoor in de kamers van de kinderen, vraag ik: joh, wie zijn dat ? Ik luister naar de teksten en heel vaak gaat het over, jawel, het meisje dat ze niet kunnen krijgen, of weggaat. Of over bepaalde wereldproblemen. Gelukkig geen hardrock, heavy metal, of hoe dat nog meer heet.
CDeetjes die 2 jr geleden nog "hot" waren, liggen nu in het vuilnisvat. Zo snel gaat dat soms :) Dochterlief zwijmelt een beetje bij het Volendamse "idealeschoonzoonsduo" (N&S), over 2 jaar lacht ze hierom, dat weet ik zeker.
Beneden in de kamer worden ze geconfronteerd met radio 4, of vioolmuziek van een CD.
Gelukkig hebben wij verstandige kinderen, die luisteren naar onze argumenten, ook de gevaren inzien van bepaalde muzieksoorten en zich daar gelukkig verre van houden. Ik raad ouders wel aan om zich oprecht te verdiepen in de muziekkeuze van hun kinderen en naar het waarom te vragen.
Enkel afkraken en verbieden heeft m.i. geen zin, ze luisteren dan op de fiets via hun oortjes er toch naar. Dan gebeurt het stiekem en heb je er als ouder helemaal geen zicht meer op. Als je open staat voor hun verhaal, kun je het nazoeken op internet, of het echt zo erg is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik sluit me bij jullie genuanceerde reacties aan.

Er bestaat slechte popmuziek, dat klopt en daar mogen we jongeren ook voor waarschuwen. Het probleem is alleen dat sommigen het hele genre daarom maar als slecht beschouwen. Alle muziek waar drumstel, gitaar enz. in voorkomen worden opeens slecht. En dat is onzin.

Vergelijk het met internet. Er is een hele hoop rotzooi op internet te vinden. Er zijn ook goede dingen te vinden. Daar kan je op verschillende manieren mee omgaan. Je kan het hele internet afkeuren op basis van die rotzooi. Je kan ook zeggen: Er is een hoop rotzooi, er zijn ook goede dingen.... dus je moet "filteren". En dan is "kan popmuziek tot Gods eer zijn?" inderdaad ongenuanceerd, kort door de bocht. Als er zoveel rotzooi op internet is, kan Refoforum.nl dan tot eer van God zijn? En Audioserver? Prekenweb? Absoluut. En zo is het ook met popmuziek. Er is een hoop rotzooi. Maar er is ook popmuziek tot eer van God, waarin Hij wordt verheerlijkt en grootgemaakt. En dan heb je ook nog iets er tussenin. Een seculier orkest wat een klassiek stuk opvoert. Mag je daar naar luisteren? En tot wiens eer is het dan?

Zaak is dus dat we onszelf en anderen leren daar op een goede manier mee om te gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

ik heb ook verstandige kinderen. maar wel in zonden ontvangen en geboren.
En geneigd tot alle kwaad.
En ik heb beloofd dat ik ze zou opvoeden in de vreze des Heeren. En muziek die haaks staat op Gods Woord moet je radicaal afwijzen. Daarin moet ik ze sturen. Daarvoor moet ik ze waarschuwen. En ze confronteren met de afschuwelijke inhoud van de meeste popmuziek.
Want als ik daar geen kennis van neem denk ik ook dat het allemaal wel meevalt.

En haat de rok die van het vlees besmet is.
Mara

Bericht door Mara »

Ja Helma, tuurlijk heb je helemaal gelijk. Maar alleen afwijzen helpt niet ! Vooral pubers hebben de neiging er dan juist dwars tegen in te gaan, met alle gevolgen van dien. Als het open blijft, kun je er over blijven praten. Voor hen is het op dat moment belangrijk en als jij als moeder probeert oprechte belangstelling daarvoor te tonen, ZONDER ERMEE IN TE STEMMEN !, maar gewoon vragen: joh wat vind jij hier nu zo goed aan ? Dat gejank van die gitaren doet mij pijn in de oren.
Die stem van die gozer, brr, het lijkt wel schuurpapier.
En dan ben ik oud :huhu als ik ze een plaatje laat horen waar ik vroeger ruzie om had met mijn ouders, barsten ze in lachen uit. Daarom ???
Ja, The Beatles lijken nu gezellige buurjongens, maar waren toen kinderen van de duivel. Instrumenten van satan dan.
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:Ja Helma, tuurlijk heb je helemaal gelijk. Maar alleen afwijzen helpt niet ! Vooral pubers hebben de neiging er dan juist dwars tegen in te gaan, met alle gevolgen van dien. Als het open blijft, kun je er over blijven praten. Voor hen is het op dat moment belangrijk en als jij als moeder probeert oprechte belangstelling daarvoor te tonen, ZONDER ERMEE IN TE STEMMEN !, maar gewoon vragen: joh wat vind jij hier nu zo goed aan ? Dat gejank van die gitaren doet mij pijn in de oren.
Die stem van die gozer, brr, het lijkt wel schuurpapier.
En dan ben ik oud :huhu als ik ze een plaatje laat horen waar ik vroeger ruzie om had met mijn ouders, barsten ze in lachen uit. Daarom ???
Ja, The Beatles lijken nu gezellige buurjongens, maar waren toen kinderen van de duivel.
En juist als je naar de Poplezing van Jijdaar bent geweest weet je waarom de Beatles nog steeds niet vergeleken kunnen worden met gezellige buurjongens.
Echt; ik zou iedereen heel hard wakker willen schudden!!!
Het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt !!!
Ga alsjeblieft naar zo'n lezing en schrik wakker. Waakt!!!

En ik wijs niet alleen af; al mijn kinderen vanaf 12 zijn meegeweest naar een of meer Poplezingen
Wij willen ze confronteren met de afschuwelijke listen van de satan die via de muziek zo'n geweldige invalspoort heeft bij onze jongeren.

Toen die nog niet gehouden werden hebben we het met onze oudsten zelf gedaan; hier in de huiskamer.
Al was het toen nog niet zo half schokkend als nu.
Mara

Bericht door Mara »

Even ter verduidelijking: ik vind the beatles geen gezellige buurjongens hoor :hum
Maar veel mensen vinden dat NU.
Maar ik heb zelf een hekel aan het stiekeme gedoe. Ik mocht vroeger bijna niks, maar deed het toch, stiekem.
En soms werd ik natuurlijk betrapt en werd zwaar bestraft. Maar...erover gepraat werd er niet !
Gewoon: omdat ik het zeg ! Nou Helma, jij hebt zelf ook kinderen, ik denk dat jij hier ook niet mee wegkomt: omdat ik het zeg.
Je zult toch een argument moeten hebben en het is prima als je je kinderen meeneemt naar een lezing bijv.
OOK dan heb je een opening naar een gesprek.
Opvoeden is zo moeilijk ! Ik snap nl zelf heel goed waarom mijn kinderen bepaalde verlangens hebben, die had ik zelf ook.
Marnix

Bericht door Marnix »

helma schreef:ik heb ook verstandige kinderen. maar wel in zonden ontvangen en geboren.
En ik heb beloofd dat ik ze zou opvoeden in de vreze des Heeren. En muziek die haaks staat op Gods Woord moet je radicaal afwijzen. Daarin moet ik ze sturen. Daarvoor moet ik ze waarschuwen. En ze confronteren met de afschuwelijke inhoud van de meeste popmuziek.

Mee eens, maar ik blijf er bij dat daarmee het popgenre nog niet per definitie verkeerd is. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen van slechte teksten, zoals in de lezing ook gebeurt. Dat die bands er zijn maakt volgens mij nog niet alles slecht. Zie mijn internet-voorbeeld. "haat ook de rok die van het vlees besmet is" houdt toch ook niet in dat we niet meer op Refoforum.nl willen komen omdat er zoveel rotzooi op internet te vinden is?

Waarschuwen is dus goed, leren hoe er op een goede manier mee om te gaan en bij het kwade weg te blijven ook. Waar ik moeite mee heb is als men vervolgens het hele genre afserveert, inclusief te muziek die tot Gods eer is....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Auto

Bericht door Auto »

Marnix schreef:
helma schreef:ik heb ook verstandige kinderen. maar wel in zonden ontvangen en geboren.

Mee eens, maar ik blijf er bij dat daarmee het popgenre nog niet per definitie verkeerd is. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen van slechte teksten, zoals in de lezing ook gebeurt. Dat die bands er zijn maakt volgens mij nog niet alles slecht. Zie mijn internet-voorbeeld. "haat ook de rok die van het vlees besmet is" houdt toch ook niet in dat we niet meer op Refoforum.nl willen komen omdat er zoveel rotzooi op internet te vinden is?

Waarschuwen is dus goed, leren hoe er op een goede manier mee om te gaan en bij het kwade weg te blijven ook. Waar ik moeite mee heb is als men vervolgens het hele genre afserveert, inclusief te muziek die tot Gods eer is....
Het gemak waar zaken mee goed gepraat worden binnen christelijk Nederland verbaast me altijd weer.
Plaats reactie