Johannes van Dijk schreef:Zonderling schreef:Johannes van Dijk schreef:-DIA- schreef:Nu is het zo vaak een houdbare nood. Dat is het gevaar, als we het daarin kunnen houden. En wie gaat hier dan vrijuit? Zijn hier mensen met een onhoudbare nood? Ik geloof het niet. Er zou toch geen rust kunnen zijn, mogen zijn. Maar als nood nood wordt zijn alle vrome mensenwoorden niets. Dan moet er een oplossing komen die geen mens kan bewerken.
Ds.W.J.Karels gaf eens een voorbeeld hier in de buurt. Hij zei: Leg hier nu eens een lijk voorin de kerk.Leg eens een last van 100 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! leg eens een last van 1000 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! een dode voelt niks,spreekt niet,ademt niet.Maar een levend gemaakte ziel gaat die last voelen! Die gaat al bij 50 kilo(JvD)klagelijk roepen en zuchten,en wenen, tegen een goeddoend God gezondigd te hebben.Daarom verkeren wij van nature in een dodelijke gerustheid. Daarom is nood geen echte nood.Pas wanneer Gods Geest in ons werkt,gaan we die last/schuld gevoelen.Eerder nooit! Niemand staat op uit zijn zondegraf dan die de Stem van de Zone Gods horen.Doden zullen horen,de stem van de Zone Gods,en die ze
gehoord zullen leven!Niet eerder en niet later.
Mag ik hierover een eenvoudige vraag stellen? Is (volgens de zienswijze die je hier presenteert) bij dat gehoord worden van de stem van de Zoon Gods ook sprake van het waarachtige geloof dat Christus en al Zijn weldaden aanneemt?
Als een dode de stem van de Zone Gods hoort,komt er leven.Er worden geen pratende baby,s geboren,wel huilende.Als er waarlijk leven komt in een dode ziel,dan is daar alles aanwezig in de wedergeboorte wat tot een levend mens nodig is.Maar dat ervaart hij zelf nog niet.Een baby heeft alle ledematen die nodig zijn voor het leven,maar de baby kan er nog niks mee.Dat moet geleerd worden.Er is veel nabijkomend werk,wat lijkt op echt leven,maar wat het tóch niet is.Dat zie je pas als de ware vruchten gemist worden.Dan is het een vanzelfheid dat Christus met al Zijn weldaden je deel word.Maar dat is echt niet op 1 dag geleerd.Het lampje hangt op de rug!
Beste Johannes en Dia,
Hoewel ik het voor een belangrijk deel met deze antwoorden eens ben, zie ik toch dat we op een fundamenteel punt verschillen. Jullie plaatsen het horen van de stem des Zoons Gods aan het begin van het plaatsmakend werk, terwijl ik er zeer van overtuigd ben dat dit niet zo is. Het plaatsmakend werk eindigt in het horen van de stem des Zoons Gods en gaat dan over in de wedergeboorte en het geloof in Christus.
Johannes, hoe kan het dat wanneer een dode de stem van de Zoon Gods zou
horen, hij daar zelf
nog niets van weet? Dat stel je namelijk in bovengenoemde posting. Dat lijkt mij hetzelfde als het leren van een onbewuste wedergeboorte en een onbewust geloof. Nee, dat is niet zoals de Schrift ons leert. En ook niet zoals ik het ondervonden heb: toen ik onder het voorbereidend werk onder overtuigingen was mijn zonde, doodstaat en het gemis van de zaligheid, toen was ik niet reeds levendgemaakt, reeds wedergeboren, maar ik moest dat juist alles nog deelachtig worden. Totdat God in Zijn Zoon Zich aan de ziel openbaarde, maar toen was er ook de omhelzing van deze aangeboden en geopenbaarde Christus.
Jammer, dat jullie zo 'gevangen' zitten in de leer van de onbewuste wedergeboorte zoals die in de Ger. Gem. zwang gaat. Maar dat was waarlijk niet de leer van onze vaderen. Die hielden wedergeboorte, leven en geloof nauw bij elkaar. Wie de Zoon van God heeft, die heeft het leven, wie de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet. En er is geen leven zonder het waarachtige leven des geloofs.
Is dat dan meteen een sterk en verzekerd geloof? Nee, dat zeg ik in het geheel niet. Jazeker moet nog nader geleerd worden wat men in de grond reeds geleerd heeft. Maar men bezit Christus en is met Hem verenigd in een waar zaligmakend geloof dat Hem en al Zijn weldaden toe-eigent. En vóórdat dit het geval is, ontbreekt niet alleen het geloof, maar ook het 'leven'. Het leven begint waarlijk niet bij de overtuiging van zonde, maar bij de kennis van Christus. En daarom:
SV Johannes 5:25 met kanttekeningen schreef:Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: 26De ure komt en is nu, pwanneer 27de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze 28gehoord hebben, zullen 29leven.
26 Dat is, de tijd, namelijk dat de mensen in meerdere menigte en met grotere kracht door de predicatie des Evangelies uit den dood der zonden tot een geestelijk leven zullen opgewekt worden.
p Ef. 2:1, 5. 1 Tim. 5:6.
27 Dat is, die geestelijk dood zijn door de misdaden en zonden, Ef. 2:1, 5.
28 Namelijk alzo dat zij die ook door het geloof hebben aangenomen, Joh. 1:12.
29 Dat is, een nieuw geestelijk leven krijgen, hetwelk genaamd wordt de eerste opstanding, Openb. 20:6. Zie van dit geestelijke leven Rom. 6:4. Gal. 2:20.
Zoals je hierboven ziet: onze vaderen noemden alleen dat een geestelijk leven wanneer er ook (tegelijk) was (= geschonken werd) het geloof waarmee zij Christus aangenomen hebben. Je zult vergeefs bij onze vaderen iets vinden over een onbewuste levendmaking vóór dit zaligmakend en met Christus verenigend geloof !