Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
En wie zijn wij om dat voor iemand anders te bepalen? Ik heb toch over veel dingen een mening, maar deze discussie verbaast mij toch wel. Waar bemoeien sommige mensen zich mee, denk ik dan.
Niemand is toch verplicht deze student te beroepen?
Zou ik ook niet zeggen als kandidaat-student. Valt vast verkeerd bij de mannen-broeders.eilander schreef:Het ligt misschien nog wel ietsje anders. Als je je van Godswege geroepen voelt om predikant te worden, en je weet dat je standplaats X zal worden, dan zal God daar Zelf wel voor zorgen. Daar hoef je dus niet van tevoren al aan te geven: ik kom naar de TS omdat ik weet dat ik de gemeente X zal dienen.Ezen schreef:Dat kan best. Als het verder kerkordelijk toegaat kun je naar de TS om predikant in Goes te worden. Roeping, weet je nog?emigrant schreef:Kerkorderlijke kwestie. Een zendingspredikant wordt door een gemeente uitgezonden en beroepen. Alle gemeenten in het verband moeten gelijke kans krijgen. Je gaat niet naar de theologische school omdat je bij voorbaat predikant te Goes wil worden en nergens anders.
Verder laat ik dit maar voor jouw rekening: als je dit of dat, dan zal God dit of dat. Je moet er dan wel bij zetten waar dat in Gods Woord staat.
Je zit een beetje teveel op Gods stoel.
Spitten en niet moe worden.
Eerste zin: dat bedoel ik.DDD schreef:En wie zijn wij om dat voor iemand anders te bepalen? Ik heb toch over veel dingen een mening, maar deze discussie verbaast mij toch wel. Waar bemoeien sommige mensen zich mee, denk ik dan.
[knip]
Spitten en niet moe worden.
Je begrijpt me niet goed, denk ik. Ik bedoel het zó: als ik echt van Godswege zou weten dat ik aan een gemeente verbonden zou worden dan moet ik wel de middelijke weg bewandelen, maar dan zal de Heere ook zorgen dat dit gebeurt. Dan hoef ik dat niet zelf overal rond te bazuinen, ik hoef God geen handje te helpen. Dan zal vanzelf wel blijken of het echt is.Ezen schreef:Verder laat ik dit maar voor jouw rekening: als je dit of dat, dan zal God dit of dat. Je moet er dan wel bij zetten waar dat in Gods Woord staat.
Je zit een beetje teveel op Gods stoel.
Het lijkt mij niet verstandig om al te specifiek en te persoonlijk op één persoon in te gaan in dit topic. Daarom iets geknipt. Graag hiermee rekening houden.
Voor een redelijk kleine gemeente als kalamozoo toch vrij regelmatig een predikant. Aannemen door ds hofman.
Mijn idee is dat kleinere gemeenten in buitenland meer predikanten hebben dan kleine in NL. Zie ook ds Gerritsen voorheen in Canada en ds Weststrate in zuid Afrika.
Mijn idee is dat kleinere gemeenten in buitenland meer predikanten hebben dan kleine in NL. Zie ook ds Gerritsen voorheen in Canada en ds Weststrate in zuid Afrika.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
klopt... komt ook door een simpele reden: er zijn minder grote gemeenten.
met geld heeft het weinig te maken. in Nederland zouden relatief kleinere* gemeenten ook makkelijk een predikant kunnen onderhouden.
*= een gemeente van 300 is echt niet klein. dan heb je over het algemeen genoeg jeugd, nog prima functionerende verenigingen en genoeg inkomsten.
met geld heeft het weinig te maken. in Nederland zouden relatief kleinere* gemeenten ook makkelijk een predikant kunnen onderhouden.
*= een gemeente van 300 is echt niet klein. dan heb je over het algemeen genoeg jeugd, nog prima functionerende verenigingen en genoeg inkomsten.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
-
Wie weet of het in de OGG voorkomt dat er iemand beroepen wordt die oorspronkelijk uit de gemeente komt die beroept? Ik kan het mis hebben, maar ds. Zwartbol is toch ouderling geweest in de OGG Kinderdijk, die hem ook weleens beroepen heeft?Johannes 3:16 schreef:Dit moet Hardinxveld-Giessendam zijn.aafke schreef:OGG
Voornemen beroep Hendrik-Ido-Ambacht (als lerend oud.) H.H. Romkes wonend Urk (per 16-4).
Bron: http://www.dominees.nl/beroepen.php
Zie Ds. Klok in Wekerom. Deze gemeente heeft hij jarenlang als ouderling mogen dienen én sinds kort als herder en leraar.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Ja dat gebeurd vaak. Ds. A.F.R vd Veen en ds. P. Van Veen hebben toen ze beroepbaar zijn gesteld, het beroep naar de gemeente aangenomen waar ze ook ouderling zijn geweest, en staan nog steeds in deze gemeentenJohannes 3:16 schreef:Wie weet of het in de OGG voorkomt dat er iemand beroepen wordt die oorspronkelijk uit de gemeente komt die beroept? Ik kan het mis hebben, maar ds. Zwartbol is toch ouderling geweest in de OGG Kinderdijk, die hem ook weleens beroepen heeft?Johannes 3:16 schreef:Dit moet Hardinxveld-Giessendam zijn.aafke schreef:OGG
Voornemen beroep Hendrik-Ido-Ambacht (als lerend oud.) H.H. Romkes wonend Urk (per 16-4).
Toch gebeurt het vol op dat een wat oudere predikant beroepen wordt in een kleinere GG gemeente hoor. Of ze dan ook geroepen worden is een ander verhaal. In ons kerkverband zijn de mega gemeenten gewoon populair. Een Paar weken terug sprak ik een ambstdrager uit Rotterdam waar men erg uitziet naar een predikant. Drie van de vier gemeenten beroepen nog. Die gemeenten hebben geen ontzettende krimp het ene jaar is er groei het andere jaar net niet en ze kunnen het betalen. Alledrie de gemeenten hebben nu een predikant beroepen die in de 60 is. De beroepen zijn er maar helaas is het zo dat er vaak bedankt wordt. En dat zie ik in mijn eigen classis (Tholen) ook... iets kleinere gemeenten beroepen veel maar predikanten komen gewoon niet. Kleinere gemeenten zijn vaak eensgezind ze zijn rustig en een goede plek voor een beginnende of een wat oudere predikant!Bruna schreef: 1. Inderdaad zal dit met roeping te maken hebben. Maar de verzuchting zal toch wel eens mogen zijn dat als men ouder wordt dat men geroepen mag worden naar een kleinere gemeente.
2. Dacht dat Gorinchem groter was maar inderdaad is de +500 al weer een aantal jaar geleden.
Toch hebben gemeenten als nieuwerkerk, Scherpenisse en Middelharnis regelmatig een predikant. Je ziet ook wel dat deze wellicht mede daardoor gegroeid zijn in de loop der jaren. Oosterland heeft nu ook een predikant als niet zo heel grote gemeente. Maar weet van nabij dat de teleurstellingen in st annaland vele zijn. Het lijkt soms of bepaalde gemeenten wel trekken...
-
Ds. A.F.R. van de Veen is wel ouderling geweest in de NHK van Groenekan, maar nooit in OGG Utrecht. Daar was hij gewoon lid, voordat hij daar als lerend ouderling is bevestigd.DIRO schreef:Ja dat gebeurd vaak. Ds. A.F.R vd Veen en ds. P. Van Veen hebben toen ze beroepbaar zijn gesteld, het beroep naar de gemeente aangenomen waar ze ook ouderling zijn geweest, en staan nog steeds in deze gemeentenJohannes 3:16 schreef:Wie weet of het in de OGG voorkomt dat er iemand beroepen wordt die oorspronkelijk uit de gemeente komt die beroept? Ik kan het mis hebben, maar ds. Zwartbol is toch ouderling geweest in de OGG Kinderdijk, die hem ook weleens beroepen heeft?Johannes 3:16 schreef:Dit moet Hardinxveld-Giessendam zijn.aafke schreef:OGG
Volgend voorbeeld is ds. Wiltink. Geboren en opgegroeid in OGG (nu GG) Doetinchem, daar ouderling geweest, predikant geworden en tot zijn overlijden daar gestaan.
-
Inderdaad, hoewel ik geloof dat God ook een karakter en talenten van een predikant koppelt aan een bepaalde gemeente, vind ik veel beroepingswerk menselijk. Dat krijg je met zo'n predikantentekort. Menselijk volgen het beroepingswerk alsof het uitslagen van een wedstrijd zijn, bepaalde gemeenten hebben nog nooit een dominee gehad en de gemeenten op de Veluwe zijn rijker bedeeld dan Rotterdamse gemeenten die roepen om een predikant. Ik vond het daarom wel mooi dat kand. Brons het beroep aannam naar Vlaardingen, een gemeente waarin de kinderen nog nooit een eigen predikant hebben meegemaakt.Bruna schreef:Toch hebben gemeenten als nieuwerkerk, Scherpenisse en Middelharnis regelmatig een predikant. Je ziet ook wel dat deze wellicht mede daardoor gegroeid zijn in de loop der jaren. Oosterland heeft nu ook een predikant als niet zo heel grote gemeente. Maar weet van nabij dat de teleurstellingen in st annaland vele zijn. Het lijkt soms of bepaalde gemeenten wel trekken...
Toch mooi dat een gemeente als Papendrecht in de oggin een beroep uitbrengt. Op Wikipedia staat dat deze gemeente ca 50 leden heeft. Of dat klopt weet ik niet want er staan meer getallen op die wikipedialijst die mi niet juist zijn.Johannes 3:16 schreef:Wie weet of het in de OGG voorkomt dat er iemand beroepen wordt die oorspronkelijk uit de gemeente komt die beroept? Ik kan het mis hebben, maar ds. Zwartbol is toch ouderling geweest in de OGG Kinderdijk, die hem ook weleens beroepen heeft?Johannes 3:16 schreef:Dit moet Hardinxveld-Giessendam zijn.aafke schreef:OGG
Wel bijzonder dat ds vd veen al 2 beroepen heeft. Ik neem aan dat deze als tegenkandidaat stond voor dhr. Romkes.