Hoed in eredienst?

Adagio

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

Ditbenik schreef:Jezus is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Of in jouw redenering: rotte vis.
Nog iets over het topic: in Genesis lezen we van Rebekka iets (volgens de kanttek. als een teken van onderwerping), nl. toen zij Izak voor het eerst ontmoette: "En Izak was uitgegaan om te bidden in het veld, tegen het naken van den avond; en hij hief zijn ogen op en zag toe, en zie, de kemels kwamen. Rebekka hief ook haar ogen op en zij zag Izak; en zij viel van den kemel af. En zij zeide tot den knecht: Wie is die man, die ons in het veld tegemoet wandelt? En de knecht zeide: Dat is mijn heer. Toen nam zij den sluier en bedekte zich."

@Tibérius: Ditbenik geeft juist aan dat Jezus voor dat soort vis in de wereld is gekomen. Hij kan de lijnen dus wel goed doortrekken. De Heere is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering "Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen." In de Bijbel lezen we van kwade vis; eenmaal wordt dat van de goede gescheiden, zoals kaf van koren. Dus dan lijkt mij wel zinnig om te onderzoeken hoe God nu ons oordeelt, en laat ons dat in de binnenkamer houden.

Voor vandaag weer eens genoeg geforumd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Adagio schreef:
Voor vandaag weer eens genoeg geforumd.
Dan hoop ik dat je morgen op mijn vraag wil ingaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Een innerlijke bekering is inderdaad niet mogelijk zonder dat het aan de buitenkant ook gevolgen heeft. Als dat ontbreekt, is het de naam van bekering niet waard. In die zin is er geen innerlijke bekering die geen ware bekering is.
Dit is ook weer zo'n normatieve uitspraak die is gebaseerd op de onderbuik. Je herkent iemand als het goed is aan de vrucht van de Geest, zie Galaten 5.
Dat heeft niets met onderbuik te maken. Ook de Catechismus (die je door je forumlidmaatschap zegt te onderschrijven) zegt dit.
Catechismus van Heidelberg schreef:Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?
Neen zij;
maar ook de allerheiligsten,
zolang als zij in dit leven zijn,
hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid;
doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen
niet alleen naar sommige,
maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.
Dus iemand die wedergeboren is, zal niet bij de bijbelgedeelten met voorschriften over de buitenkant (of welke voorschriften dan ook) zeggen: "ach, die bijbelgedeelten zijn niet zo belangrijk. Het gaat om het hart".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Dus iemand die wedergeboren is, zal niet bij de bijbelgedeelten met voorschriften over de buitenkant (of welke voorschriften dan ook) zeggen: "ach, die bijbelgedeelten zijn niet zo belangrijk. Het gaat om het hart".
Jij bent degene die stelt dat bekering leidt tot veranderingen aan de "buitenkant". Dat is mijns inziens helemaal geen logische redenering op grond van de Bijbel. Het gaat dus niet om make-up vs. geen make-up of broek vs. geen broek, etc. Bekering is vooral zichtbaar door het gedrag dat mensen vertonen. En daarom verwees ik naar Galaten 5, waar wordt gesproken over de vrucht van de Geest.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gedrag in een individualistisch vacuüm, zeker?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Gedrag in een individualistisch vacuüm, zeker?
Sterke onderbouwing wel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:
Sterke onderbouwing wel.
Het is een vraag.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Sterke onderbouwing wel.
Het is een vraag.
Waar allerlei zaken onderliggend vanaf druipen. Beetje flauw.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Als mijn bijdrages of ik je niet aanstaan, is het beter er niet op te reageren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Jouw bijdrages proberen bepaalde aspecten van onze gereformeerde geloofsleer op vage gronden weg te redeneren. Daar kies ik positie tegen.
merel

Bericht door merel »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Jouw bijdrages proberen bepaalde aspecten van onze gereformeerde geloofsleer op vage gronden weg te redeneren. Daar kies ik positie tegen.
Dat maakte ik niet uit deze verwijzing naar Galaten 5 op.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Dus iemand die wedergeboren is, zal niet bij de bijbelgedeelten met voorschriften over de buitenkant (of welke voorschriften dan ook) zeggen: "ach, die bijbelgedeelten zijn niet zo belangrijk. Het gaat om het hart".
Jij bent degene die stelt dat bekering leidt tot veranderingen aan de "buitenkant". Dat is mijns inziens helemaal geen logische redenering op grond van de Bijbel. Het gaat dus niet om make-up vs. geen make-up of broek vs. geen broek, etc. Bekering is vooral zichtbaar door het gedrag dat mensen vertonen. En daarom verwees ik naar Galaten 5, waar wordt gesproken over de vrucht van de Geest.
Bekering gaat over alle voorschriften uit Gods Woord (Catechismus: niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven) . Zowel over Galaten 5:22 (voor zover je dat een gebod kan noemen), maar ook de voorschriften uit Timotheüs 2:9-10 of willekeurig andere bijbelgedeelten.

De bekering betreft dus niet alleen de bijbelgedeelten over het omgaan met elkaar, zoals jij beweert. Maar de bekering betreft AL Gods geboden. Ongeacht of die geboden over de buitenkant, binnenkant, zeikant, onderkant, of welke kant dan ook gaan.

En ik heb het verder niet gehad over wel of geen broek.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 mei 2022, 14:40, 6 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Het zou je sieren die aspecten van Ambtenaar dan gewoon te benoemen. Als hij Galaten 5 als onderbouwing neemt, lijkt me dat niet vaag. Uiteraard kun je er anders over denken. Benoem dat dan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Jouw bijdrages proberen bepaalde aspecten van onze gereformeerde geloofsleer op vage gronden weg te redeneren. Daar kies ik positie tegen.
Held!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Bekering gaat over alle voorschriften uit Gods Woord (Catechismus: niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven) . Zowel over Galaten 5:22 (voor zover je dat een gebod kan noemen), maar ook de voorschriften uit Timotheüs 2:9-10 of willekeurig andere bijbelgedeelten.
Ik vind alles prima, maar jij was degene die stelde dat na bekering er een verandering volgt aan de buitenkant. Ik haal dat nergens uit de Bijbel. Wat ik wel uit de Bijbel haal is hoe je kunt herkennen dat mensen bekeerd zijn. Dat zijn namelijk zij die de vrucht van de Geest dragen, en dat uit zich in bepaald gedrag.
Plaats reactie