Nee Jongere, dat zal Tiberius niet leren, maar het is wel een gevaarlijke uitkomst van een theologische redenering. Onbewust gerechtvaardigd van eeuwigheid en bewust in de tijd. Waarbij het laatste niet samenvalt met de wedergeboorte.Jongere schreef:Hij kwam er toen achter... Maar dan had hij die status daarvoor al.Tiberius schreef: Toen kwam hij er achter, dat hij de status van zoon had; niet voor die van huurling hoefde te smeken.
Maar in de gelijkenis had hij die status ook al toen hij wegliep naar een vergelegen land. Zijn we dan eigenlijk allemaal al kinderen van God, maar is de hele bekering daar slechts een bewustworden van?
Dat lijkt me ook niet de positie die je wilt verdedigen. En het lijkt me ook de reden waarom een gelijkenis niet geschikt is om zo dogmatisch te overvragen.
Daarom is het onderwijs van de ontfermende vader ook zo belangrijk. Beide zonen zijn verloren en beide worden genodigd. De één ging en de ander ....? Waar de uitleg gedomineerd wordt door bovengenoemd schema, daar is de weg naar de Vader erg belangrijk. Velen komen niet eens zo ver, maar ze zijn onderweg nog wel eens bemoedigd. Misschien was er één ware zucht bij. Jezus zou ons de vraag stellen: bent u in de armen van Mijn Vader gevallen. Op kosten van Mij? Dan bent u rechtvaardig. En ook dan alleen.