Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Wij hadden weer een bijzondere zondag met veel stof tot overdenken.
s Morgens een preek in de serie "Eén ding" ; deze keer over de blindgeborene "Eén ding weet ik dat ik blind was en nu zie". Wordt vervolgd.
's Middag HC zondag 6; Vraag 18: Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en een waarachtig, recht vaardig mens is?
Antwoord: Onze Heere Jezus Christus, die ons door God tot wijsheid, gerechtigheid, heiliging en tot volkomen
verlossing geworden is.
Beide preken van harte aanbevolen!
https://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119
s Morgens een preek in de serie "Eén ding" ; deze keer over de blindgeborene "Eén ding weet ik dat ik blind was en nu zie". Wordt vervolgd.
's Middag HC zondag 6; Vraag 18: Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en een waarachtig, recht vaardig mens is?
Antwoord: Onze Heere Jezus Christus, die ons door God tot wijsheid, gerechtigheid, heiliging en tot volkomen
verlossing geworden is.
Beide preken van harte aanbevolen!
https://www.kerkomroep.nl/#kerk.php?mp=11119
- JolandaOudshoorn
Wij hadden ook een bijzondere goede zondag. 's Morgens hebben we geluisterd naar psalm 11. Ik heb regelmatig terug moeten denken aan bepaalde discussies en uitspraken hier op RF. Maar wat een troost biedt dan die elfde psalm, dat je als kleine, bange vogel mag schuilen bij de Allerhoogste!
's Avonds een prachtige preek over de Drie-Eenheid. Wat staat ook dit dogma veelal onder druk. Terwijl dit echt een hoofdzaak is, een kern, een fundament van ons geloof. Als God geen mens was geworden, was zalig worden niet mogelijk. Dan besef je weer hoeveel God het heeft gekost om ons vrij te kopen. En groeit je dankbaarheid.
's Avonds een prachtige preek over de Drie-Eenheid. Wat staat ook dit dogma veelal onder druk. Terwijl dit echt een hoofdzaak is, een kern, een fundament van ons geloof. Als God geen mens was geworden, was zalig worden niet mogelijk. Dan besef je weer hoeveel God het heeft gekost om ons vrij te kopen. En groeit je dankbaarheid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mensen spreken tegenwoordig over 'groeien in gelood',
ik ken deze term wat oppervlakkig uit de evangelische beweging,
maar wat er precies onder verstaan wordt begrijp ik niet.
Wie wil me dit uitleggen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bij ons ging de preek over 2 Koningen 2. Goed om over die teksten na te denken. Waarom bezochten Elia en Elisa de plaatsen die ze bezochten? (Is er een parallel met God's werk in deze plaatsen in het verleden?) Waarom vroeg Elisa om een dubbel deel van God's Geest in Elia? Ook met een terugblik op de roeping van Elisa en de schepen (of in dit geval de ossen) achter je verbranden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Dat lijkt mij vrij duidelijk.-DIA- schreef:Mensen spreken tegenwoordig over 'groeien in gelood',
Aan de school van vrije soevereine genade begin je in groep 1 en niet meteen in de hoogste klas.
Iedereen weet waarom hij/zij op school zit, er zit wel verschil in kennis, mate van geloof en vertrouwen en dergelijke.
Maar wat betekent het dan, wat het 'oude volk' vaak zei: Hoe meer van God geleerd hoe minder we worden. We eindigen niet in de hoogste klas, maar we worden steeds maar een klas teruggezet? Ik kan dit niet met elkaar rijmen. Sorry.ejvl schreef:Dat lijkt mij vrij duidelijk.-DIA- schreef:Mensen spreken tegenwoordig over 'groeien in gelood',
Aan de school van vrije soevereine genade begin je in groep 1 en niet meteen in de hoogste klas.
Iedereen weet waarom hij/zij op school zit, er zit wel verschil in kennis, mate van geloof en vertrouwen en dergelijke.
Wat beteken dan dat laatste?
Ik denk dat als je groeit in je geloof dat je hoe langer hoe dichter bij Hem leeft en Hem steeds meer bij alles betrekt en daardoor inziet dat je zelf steeds minder voorstelt en uit eigen beweging niets kan.
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2015, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
In een ander topic vroeg je bewijs. Hier lever je het zelf: dat we steeds een klas worden teruggezet is onzin. En legt teveel de nadruk op wat de mens allemaal moet.-DIA- schreef:Maar wat betekent het dan, wat het 'oude volk' vaak zei: Hoe meer van God geleerd hoe minder we worden. We eindigen niet in de hoogste klas, maar we worden steeds maar een klas teruggezet? Ik kan dit niet met elkaar rijmen. Sorry.ejvl schreef:Dat lijkt mij vrij duidelijk.-DIA- schreef:Mensen spreken tegenwoordig over 'groeien in gelood',
De bijbel spreekt van zuigelingen, jongelingen en vaders. Dat betekent groei. Paulus spot met een bepaalde gemeente: ik dacht dat je vast voedsel kon eten, maar ik begin maar weer melk aan jullie te geven.
Spitten en niet moe worden.
Ik Gods volk nooit horen spreken van groeien in het geloof. Wel van minder worden in zichzelf.merel schreef:Ik denk dat als je groeit in je geloof dat je hoe langer hoe dichter bij hem leeft en hem steeds meer bij alles betrekt en daardoor inziet dat je zelf steeds minder voorstelt en uit eigen beweging niets kan.
Dat betekende niet een verachtering in het geloof, integendeel, het betekende meerder ontdekking en ontgronding in zichzelf. Dat wordt het waar: Hij moet wassen en ik minder worden. Ik geloof dat het dit is wat bedoelt werd.
Dat is wel eens een pijnlijke les voor het vlees. Men noemde dat ook wel een vlees-kruisigende weg.
Vroeger had je een EO radioprogramma "Herkennen in Christus". Verschillende mensen en geloven kwamen op hetzelfde punt uit. Al was hun geloof totaal anders. Of... wàs het wek ècht heel anders?Ezen schreef:In een ander topic vroeg je bewijs. Hier lever je het zelf: dat we steeds een klas worden teruggezet is onzin. En legt teveel de nadruk op wat de mens allemaal moet.-DIA- schreef:Maar wat betekent het dan, wat het 'oude volk' vaak zei: Hoe meer van God geleerd hoe minder we worden. We eindigen niet in de hoogste klas, maar we worden steeds maar een klas teruggezet? Ik kan dit niet met elkaar rijmen. Sorry.ejvl schreef:Dat lijkt mij vrij duidelijk.-DIA- schreef:Mensen spreken tegenwoordig over 'groeien in gelood',
De bijbel spreekt van zuigelingen, jongelingen en vaders. Dat betekent groei. Paulus spot met een bepaalde gemeente: ik dacht dat je vast voedsel kon eten, maar ik begin maar weer melk aan jullie te geven.
Ik geloof dat dit nu ook in onze gezindte speelt, in zoverre er nog van 'onze gezindte' kan worden gesproken. Want van een elkaar werkelijk verstaan is geen sprake meer.
Hij moet wassen, ik moet minder worden. Dat is de groei van het geloof.-DIA- schreef:Maar wat betekent het dan, wat het 'oude volk' vaak zei: Hoe meer van God geleerd hoe minder we worden. We eindigen niet in de hoogste klas, maar we worden steeds maar een klas teruggezet? Ik kan dit niet met elkaar rijmen. Sorry.
Hoe meer je van Hem ziet, hoe minder je jezelf ziet, wat Merel ook al zegt dus.
En wordt iemand direct een vader in het geloof? Of zoals Ezen zegt spreken we over de bijbelse zuigelingen, jongelingen en vaders?
Dia de bijbel spreekt over opwassen in het geloof. In onze tijd wordt er dan groeien gezegd. Het betekent hetzelfde.
Ik begrijp het, maar het bevinden hiervan lijkt me toch anders van inhoud dan toen.helma schreef:Dia de bijbel spreekt over opwassen in het geloof. In onze tijd wordt er dan groeien gezegd. Het betekent hetzelfde.
Als het goed is wordt hetzelfde ervaren. Hij moet wassen en ik minder worden.
Zeg dat wel: Als het goed is. Dan herkennen we elkaar ook, toch?helma schreef:Als het goed is wordt hetzelfde ervaren. Hij moet wassen en ik minder worden.