Verontrustende berichten

Johannes van Dijk
Verbannen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

GJdeBruijn schreef:Ik denk dat niemand bezwaar heeft tegen wat ds. Harinck zegt. Ik denk ook dat degenen die ds. Harinck een beetje kennen weten dat dit citaat niet compleet is. Juist op het punt waarop het citaat stopt gaat ds. Harinck verder met het Medicijn voor deze ellendige toestand van zelf niet te kunnen, te willen enz.
@Jeremiah, wil je het vervolg ook citeren? :)
Het ging hier namelijk over het punt,van het niet willen,noch kunnen van een Adamiet. Van Gods kant bezien is alles mogelijk!
Zou er voor de Heere iets te wonderlijk zijn??
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als de nood nood wordt... zal je toch niet meer spreken: "Och mocht het eens komen staan te gebeuren". (citaat ds. C.A. van Dieren, Rijssen-Noord). Dan wordt het nood, en kan het niet langer wachten. Dan zal je toch niet langer lijdelijk kunnen blijven want dan weet je dat je verloren bent.
Nu is het zo vaak een houdbare nood. Dat is het gevaar, als we het daarin kunnen houden. En wie gaat hier dan vrijuit? Zijn hier mensen met een onhoudbare nood? Ik geloof het niet. Er zou toch geen rust kunnen zijn, mogen zijn. Maar als nood nood wordt zijn alle vrome mensenwoorden niets. Dan moet er een oplossing komen die geen mens kan bewerken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johannes van Dijk
Verbannen

-DIA- schreef:Als de nood nood wordt... zal je toch niet meer spreken: "Och mocht het eens komen staan te gebeuren". (citaat ds. C.A. van Dieren, Rijssen-Noord). Dan wordt het nood, en kan het niet langer wachten. Dan zal je toch niet langer lijdelijk kunnen blijven want dan weet je dat je verloren bent.
Nu is het zo vaak een houdbare nood. Dat is het gevaar, als we het daarin kunnen houden. En wie gaat hier dan vrijuit? Zijn hier mensen met een onhoudbare nood? Ik geloof het niet. Er zou toch geen rust kunnen zijn, mogen zijn. Maar als nood nood wordt zijn alle vrome mensenwoorden niets. Dan moet er een oplossing komen die geen mens kan bewerken.
Daar heb je nu een punt!....die geen mens kan bewerken. Wij kunnen niet verder komen dan smeken met Och en Ach.Als nood nood word, word je gebedje steeds korter.
Hoe dan? net als een schip in nood! S.O.S. Dan kan de nood op het hoogst zijn,en dan kan hulp niet langer wachten! Maar daarmee ligt de reddingboot nog niet dadelijk langszij hoor vriend.Dan sluit ik me bij Ds.van Dieren aan met: Zie op mij in gunst van boven,wees mij toch genadig Heere......
ejvl

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:
-DIA- schreef:Als de nood nood wordt... zal je toch niet meer spreken: "Och mocht het eens komen staan te gebeuren". (citaat ds. C.A. van Dieren, Rijssen-Noord). Dan wordt het nood, en kan het niet langer wachten. Dan zal je toch niet langer lijdelijk kunnen blijven want dan weet je dat je verloren bent.
Daar heb je nu een punt!....die geen mens kan bewerken. Wij kunnen niet verder komen dan smeken met Och en Ach.Als nood nood word, word je gebedje steeds korter.
Hoe dan? net als een schip in nood! S.O.S. Dan kan de nood op het hoogst zijn,en dan kan hulp niet langer wachten! Maar daarmee ligt de reddingboot nog niet dadelijk langszij hoor vriend.Dan sluit ik me bij Ds.van Dieren aan met: Zie op mij in gunst van boven,wees mij toch genadig Heere......
@Hans, wat vind je van onderstaande preek van Spurgeon?
Mijn tegenstanders zullen aanvoeren: “De zondaar moet een ontwaakt geweten hebben voordat hij grond heeft om in Christus te geloven.”
Als ik op Christus steun omdat ik dit of dat gevoel, dan leun ik op mijn gevoelens, en niet op Christus alleen.
Wij zullen dan dus altijd letten op onze gesteldheid. “Is mijn verlangen wel echt? Als dat waar is, kan
Christus mij zalig maken. Als mijn verlangen niet oprecht is, kan Hij dat niet.”
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.
Zie broeders, veronderstel dat de grond om in Christus te geloven in mijn bekommeringen en bevindingen ligt.
Wanneer ik dan vandaag een verbroken hart heb en mijn ziel kan uitstorten voor de Heere, heb ik een grond om in
Christus te geloven.
Maar morgen – en wie kent dit niet – morgen kan mijn hart weer zo hard als een steen zijn, waardoor ik ongevoelig ben en niet kan bidden.
Volgens de theorie van het voorwaardelijk geloven heb ik dan dus geen recht om op Christus te vertrouwen: mijn grond is helemaal weg.
Ik verlang een vaste en onveranderlijke grond voor mijn geloof.
Ik begeer een grond om te geloven waar ik wat aan heb, als mijn boze lusten en verdorvenheid in een
verschrikkelijke slagorde voor mij verschijnen, en mij doen uitroepen “Ik ellendig mens.”
Ik verlang een grond om te geloven die me zal troosten, als ik geen goede gestalten en heilige gedachten heb,
als ik zo dood ben als een steen en mijn ziel aan het stof kleeft.
Zulk een onfeilbare grond om in Jezus te geloven, wordt gevonden in deze kostbare waarheid dat Zijn genadig gebod – en niet mijn veranderlijke
bevinding – mijn recht is om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus.
Zie geliefden, als overtuigingen van de ziel een noodzakelijke voorwaarde vormen,
behoren wij tot op een milligram nauwkeurig te weten hoeveel van deze voorwaarden vereist zijn.
Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
teneinde een grond te hebben om tot Christus te gaan, eis ik van alle wettische belijders duidelijkheid aangaande de manier en de juiste hoeveelheid voorbereiding die vereist wordt.
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen.

Als voor een zondaar de grond om tot Christus te komen in het Evangelie gevonden wordt, is de zaak duidelijk en helder.
Maar wat een omhaal is dat mengsel van wet en evangelie waar ik tegen strijd!
En laat mij u vragen, broeders, of zo’n onbegrijpelijk evangelie genoeg zou kunnen zijn voor een stervende?
Moet ik hem een uur lang gaan uitleggen welke bekommeringen hij moet kennen eer hij tot Christus mag gaan?
Geliefden, dat durf ik niet. Maar ik zeg hem: “Vriend, geloof, hoewel het ter elfder ure is, vertrouw uw ziel aan Jezus toe, en u zult zalig worden.”

Het gebod van het evangelie biedt voldoende grond aan een zondaar om in Jezus Christus te geloven.
In de woorden van onze tekst staat: “Dit is het gebod.” Mijn vrienden, verlangt u een betere grond om iets te doen dan de opdracht van God om dat te doen?
Geliefden, het gebod om in Christus te geloven, moet voor een zondaar de grond vormen als u de aard van onze opdracht in aanmerking neemt.
Hoe luidt die opdracht? “Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.”
Volgens de andere theorie zou onze opdracht moeten luiden: “Predikt het evangelie aan iedere wedergeboren mens, aan iedere overtuigde zondaar, aan iedere bekommerde ziel.”
Maar dat staat er niet! Er staat aan alle “creaturen.”

Hoe heeft Hij hen verlost? Heeft Hij hen verlost als heiligen? Nee! Want toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend
door de dood van Zijn Zoon. Christus heeft Zijn bloed nooit vergoten voor het goede
dat in ons is, maar voor de zonde die in ons woont. “Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden”, zegt de apostel.
Daar hebt u de boodschap van het evangelie tot een zondaar als zondaar.
“De Heere heeft uw zonde weggenomen. Christus heeft geleden. Hij heeft volmaakte gerechtigheid aangebracht.
Neem Hem, vertrouw op Hem en u zult leven.”

Wat doet dit een mens dicht bij Christus leven! Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan - en ik moet dat doen, want het Woord zegt:
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”
Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan, wel, hoe armzalig zijn mijn zaken dan!
Wat werpt dit de grootst mogelijke verachting op al mijn goede deugden, mijn preken, mijn gebeden en alles wat uit mijn vlees voortkomt.

Ik moet dit laatste stuk afsluiten met de toevoeging dat, zondaar, wie u ook bent, God u nu gebiedt in Jezus Christus te geloven.
Dat is Zijn gebod. Hij gebiedt u niet iets te voelen, of iets te wezen om uzelf daar geschikt voor te maken.
U kunt niet zeggen: “Ik heb geen recht.” U hebt een volmaakt recht om te doen wat God u zegt te doen.
Zeg me niet dat u niet geschikt bent: er wordt geen geschiktheid gevraagd.
Het gebod is u gegeven, het is aan u om te gehoorzamen, niet om te redetwisten.
U kunt ook niet zeggen dat de opdracht niet aan u gericht is: dit gebod wordt verkondigd aan alle schepselen die onder de hemel zijn.

De hele preek staat hier.
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A022.pdf
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

GJdeBruijn schreef:Ik denk dat niemand bezwaar heeft tegen wat ds. Harinck zegt. Ik denk ook dat degenen die ds. Harinck een beetje kennen weten dat dit citaat niet compleet is. Juist op het punt waarop het citaat stopt gaat ds. Harinck verder met het Medicijn voor deze ellendige toestand van zelf niet te kunnen, te willen enz.
Het ging hier namelijk over het punt,van het niet willen,noch kunnen van een Adamiet. Van Gods kant bezien is alles mogelijk!
Zou er voor de Heere iets te wonderlijk zijn??
Hans, dat heeft niemand ooit weersproken in deze discussie!
Wat wel weersproken is dat die toestand van zelf niet te kunnen kunnen en te willen te verontschuldigen zou zijn door het ongeloof, door allerlei 'jamaars' en door een beroep op een verkeerde (valse) vorm van lijdelijkheid.
Wat scherper geformuleerd (in het algemeen bedoeld!): Wie het kan uithouden in deze ellendige toestand en nog allerlei redenaties heeft om lijdelijk te blijven met een beroep op te moeten wachten, kent zijn ellende ten diepste nog niet (Boston noemt dat een valse wedergeboorte die moeilijk te onderscheiden is in haar aard van de echte, ware wedergeboorte).
Echte ellende is onhoudbaar en brengt zoals Schortinghuis het ook zo helder zegt in een vluchtende beweging tot Christus. Dat kan volgens onze vaderen nooit lang duren. Omdat de Heere Zijn kinderen niet in het verderf laat en omdat doden die horen ook daadwerkelijk levenstekenen gaan vertonen in het vluchten tot Christus. God komt om zijn eer en wil Zijn eer tonen in het zaligen van zondaars zodat zijn kinderen openlijk zullen roemen in hun Zaligmaker. Tot een getuigenis voor alle mensen!
GJdeBruijn

Precies!
Johannes van Dijk
Verbannen

-DIA- schreef:Nu is het zo vaak een houdbare nood. Dat is het gevaar, als we het daarin kunnen houden. En wie gaat hier dan vrijuit? Zijn hier mensen met een onhoudbare nood? Ik geloof het niet. Er zou toch geen rust kunnen zijn, mogen zijn. Maar als nood nood wordt zijn alle vrome mensenwoorden niets. Dan moet er een oplossing komen die geen mens kan bewerken.
Ds.W.J.Karels gaf eens een voorbeeld hier in de buurt. Hij zei: Leg hier nu eens een lijk voorin de kerk.Leg eens een last van 100 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! leg eens een last van 1000 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! een dode voelt niks,spreekt niet,ademt niet.Maar een levend gemaakte ziel gaat die last voelen! Die gaat al bij 50 kilo(JvD)klagelijk roepen en zuchten,en wenen, tegen een goeddoend God gezondigd te hebben.Daarom verkeren wij van nature in een dodelijke gerustheid. Daarom is nood geen echte nood.Pas wanneer Gods Geest in ons werkt,gaan we die last/schuld gevoelen.Eerder nooit! Niemand staat op uit zijn zondegraf dan die de Stem van de Zone Gods horen.Doden zullen horen,de stem van de Zone Gods,en die ze gehoord zullen leven!Niet eerder en niet later.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Johannes van Dijk schreef: Om veel meer ergernis te voorkomen,denk ik dat het de hoogste tijd word om te vertrekken.Ik ga geen dingen vertellen,die ik niet heb.Dus wel 5 nieten,en geen 5 wellen,en ik ga geen lezing houden over Schortingshuis!Ja ik ben eenzijdig.Ik denk dat het grootste probleem wat hier speelt,niet zozeer ligt aan hoe de structuur van mijn posts is,maar aan de wijze hoe dit gelezen en vervolgens opgevat word. Daar wisten ze bij het bouwen van de toren van Babel plotseling óók alles van.
Het vuur wordt je soms na aan de schenen gelegd. En is er eens verlegenheid, schaamte over jezelf, dan komt er nog een extra portie over je heen: "Ongelovige! Geloof toch!" Strijd van binnen en van buiten. Zou een van buiten opgelegd geloof ook maar enigszins in de buurt komen van een waar geloof? Je wil dan wel vluchten maar je kunt nergens heen. Je mist iets, en dat je iets mist daar doen ander heel hard over. Daar ligt mijns inziens de hele kwestie. Degenen die je verantwoording vragen weten zo het lijkt niet wat een gemis is? Zou het dat kunnen zijn?
Precies vriend,DAT is het.Ze zijn gelukkig die het hebben.ik heb niks dan zonde en schuld. Het is denk ik net als in de Schrift. Tot diegenen die eigenlijk niks te vrezen hebben wordt telkens weer gezegd;Vrees niet!(denk aan Maria,de herders,de discipelen) Dat is wat? Diegene die niets hoeven te vrezen die vrezen met beving.(denk ook aan Johannes op Patmos,als dood aan Zijn voeten)Maar diegene in onze dagen die alles te vrezen hebben,die hebben helemaal geen vrees.Ben je mal. Dan komen ze snel met het "onzen".Christus is voor ONS gestorven.Hij is voor ONS gekruisigd,en nu maakt Hij een plaatsje in de hemel( waar vele woningen zijn)voor ONS.Ze spreken nooit over een klein kuddeke,over verstrooiden,of vreemdelingen,maar over een schare die niemand tellen kan.Ik durf niet met zulke mensen mee te reizen hoor,neem me niet kwalijk.
Dus eigenlijk suggereer en veroordeel je hiermee weer dat Gods kinderen niet echt bekeerd zijn...
Want hoe kun jij - die zegt het komen tot Christus niet te kennen - wéten dat zij die zeggen dat er voor hen, die dit vast mogen geloven, een plaats bereid wordt in dat huis met die vele woningen ook niet bekeerd zouden zijn?
Weet je dat je hiermee op een heel gevaarlijk terrein komt? Je gaat namelijk oordelen over Gods kinderen... En ik mag hopen dat je dat niet willens en wetens doet. Want anders wordt de Heilige Geest hiermee gelasterd.
Wat Eilander allemaal citeerde hierboven, is glaszuiver. En jouw reacties hierop raken kant nog wal. En je rukt daarbij Bijbelteksten ook volledig uit het verband.
@GJdeBruijn: van harte met eens!

@Hans, je blijft suggereren dat er alleen maar 'ach en wee' is, er alleen maar verval en afval is, er alleen maar meer 'vals godsdienst is' (die niet is volgens de voorwaarden van bepaalde dominees, preken, gezegdes, enzovoort)... Waarom laat je de kant van genade niet zien? Waarom moet het alleen maar 'ach en wee' blijven?
Ben je het er mee eens dat in het leven van een bekeerde er ook een tijd komt dat er met liefde over die Borg en Middelaar gesproken wordt, alsof het voor de héle wereld zóu kunnen (Dus niet dat het voor de hele wereld is..., voor het geval dat je het weer verkeerd opvat..)? Daar mag toch ook op gewezen worden? Het moet toch niet alleen bij het donderen van de wet blijven? Dat is toch net zo eenzijdig als de remonstrantse leer die o.a. geleerd wordt op avonden van 'Jij daar!' en 'Hart Cry!' en waar ik ook ten zeerste tegen ben!?!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn

Johannes van Dijk schreef:Ds.W.J.Karels gaf eens een voorbeeld hier in de buurt. Hij zei: Leg hier nu eens een lijk voorin de kerk.Leg eens een last van 100 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! leg eens een last van 1000 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! een dode voelt niks,spreekt niet,ademt niet.Maar een levend gemaakte ziel gaat die last voelen! Die gaat al bij 50 kilo(JvD)klagelijk roepen en zuchten,en wenen, tegen een goeddoend God gezondigd te hebben.Daarom verkeren wij van nature in een dodelijke gerustheid. Daarom is nood geen echte nood.Pas wanneer Gods Geest in ons werkt,gaan we die last/schuld gevoelen.Eerder nooit! Niemand staat op uit zijn zondegraf dan die de Stem van de Zone Gods horen.Doden zullen horen,de stem van de Zone Gods,en die ze gehoord zullen leven!Niet eerder en niet later.
Hans, een dode redeneert ook niet door te zeggen "ik ben dood, dus ik wacht net zolang tot ik levend ben want dan kan ik pas horen. Als ik eerder hoor dan pak ik het en dat mag niet". Dat is wel wat jij lijkt te zeggen.
Het is inderdaad: DODEN zullen horen. Dus mensen in hun ( ingeleefde) doodstaat zullen dan wel degelijk horen. En zo'n lijk voor in de kerk zal dan (direct op "gehoord"!) de last wel degelijk voelen drukken, om bij het voorbeeld van ds. Karels aan te haken.

Het voorbeeld van ds. Karels steunt dan niet jouw opvatting, maar wel die van mij.
Of we begrijpen elkaar verkeerd en we bedoelen hetzelfde zonder dat we het in de gaten te hebben. :)
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Nu is het zo vaak een houdbare nood. Dat is het gevaar, als we het daarin kunnen houden. En wie gaat hier dan vrijuit? Zijn hier mensen met een onhoudbare nood? Ik geloof het niet. Er zou toch geen rust kunnen zijn, mogen zijn. Maar als nood nood wordt zijn alle vrome mensenwoorden niets. Dan moet er een oplossing komen die geen mens kan bewerken.
Ds.W.J.Karels gaf eens een voorbeeld hier in de buurt. Hij zei: Leg hier nu eens een lijk voorin de kerk.Leg eens een last van 100 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! leg eens een last van 1000 kilo op hem. Gevoeld hij dat? Neen! een dode voelt niks,spreekt niet,ademt niet.Maar een levend gemaakte ziel gaat die last voelen! Die gaat al bij 50 kilo(JvD)klagelijk roepen en zuchten,en wenen, tegen een goeddoend God gezondigd te hebben.Daarom verkeren wij van nature in een dodelijke gerustheid. Daarom is nood geen echte nood.Pas wanneer Gods Geest in ons werkt,gaan we die last/schuld gevoelen.Eerder nooit! Niemand staat op uit zijn zondegraf dan die de Stem van de Zone Gods horen.Doden zullen horen,de stem van de Zone Gods,en die ze gehoord zullen leven!Niet eerder en niet later.
in een eerdere posting gaf je aan zelf onbekeerd te zijn. Dat betekent een dode. Kun je dan eens uitleggen hoe een dode kan beoordelen wat waarheid is? Of hoe een dode kan beoordelen of iemand die in Christus geborgen is dat maar gestolen heeft? Of hoe een dode kan menen de Schrift te kunnen verklaren? Onbekeerd betekent vijand zijn van een goed doende, genadige, liefdevolle, barmhartige en gunnende God. Op zich verbazen je opmerkingen en je veroordelingen me niet. In mijn eertijds was ik net zo en misschien nog wel erger. Maar als de Heere in je leven komt en je de Heere Jezus leert kennen als je Zaligmaker, is dat in één keer over. Dat gaat het niet meer over vragen als 'denk je dat eer meer bekeerden zullen zijn dan onbekeerden?'. Dan leer je dat er straks inderdaad een schare zal zijn die niemand kennen tellen, om de eenvoudige reden dat God Zelf dat zegt. Daar zet je dan geen vraagtekens meer bij omdat je dan geleerd hebt dat de Heere volkomen betrouwbaar is. En die God biedt Zijn genade aan, aan alle mensen.

Je hoeft je niet af te vragen of aan het recht van God is voldaan. Dat is gebeurd aan het vloekhout van Golgotha. De Heere Jezus heeft alles volbracht. Wie in Hem gelooft zal niet verloren gaan, maar heeft het eeuwige leven. Dat is de belofte van God aan alle volken en mensen, vergezeld van de oproep tot geloof en bekering. Wie zich niet bekeerd en niet gelooft in de Heere Jezus komt om in zijn of haar ongeloof. Daar is geen enkele verontschuldiging voor aan te voeren. Geloof God op Zijn Woord!
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 26 mei 2017, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ditbenik schreef:
in een eerdere posting gaf je aan zelf onbekeerd te zijn. Dat betekent een dode. Kun je dan eens uitleggen hoe een dode kan beoordelen wat waarheid is? Of hoe een dode kan beoordelen of iemand die in Christus geborgen is dat maar gestolen heeft? Of hoe een dode kan menen de Schrift te kunnen verklaren? Onbekeerd betekent vijand zijn van een goed doende, genadige, liefdevolle, barmhartige en gunnende God. Op zich verbazen je opmerkingen en je veroordelingen me niet. In mijn eertijds was ik net zo en misschien nog wel erger. Maar als de Heere in je leven komt en je de Heere Jezus leert kennen als je Zaligmaker, is dat in één keer over. Dat gaat het niet meer over vragen als 'denk je dat eer meer bekeerden zullen zijn dan onbekeerden?'. Dan leer je dat er straks inderdaad een schare zal zijn die niemand kennen tellen, om de eenvoudige reden dat God Zelf dat zegt. Daar zet je dan vraagtekens meer bij omdat je dan geleerd hebt dat de Heere volkomen betrouwbaar is. En die God biedt Zijn genade aan, aan alle mensen.

Je hoeft je niet af te vragen of aan het recht van God is voldaan. Dat is gebeurd aan het vloekhout van Golgotha. De Heere Jezus heeft alles volbracht. Wie in Hem gelooft zal niet verloren gaan, maar heeft het eeuwige leven. Dat is de belofte van God aan alle volken en mensen, vergezeld van de oproep tot geloof en bekering. Wie zich niet bekeerd en niet gelooft in de Heere Jezus komt om in zijn of haar ongeloof. Daar is geen enkele verontschuldiging voor aan te voeren. Geloof God op Zijn Woord!
Dank je wel voor het delen. Ik herken het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
GJdeBruijn

Ik wil het nu toch even voor Hans opnemen.
De laatste berichten zijn toch wel weer erg subjectief, juist wat Hans verweten werd. Zo kom je nooit tot een echt gesprek en je ontneemt jezelf de kans om iemand via een inhoudelijk gesprek te winnen voor wat jij belangrijk vind voor de ander.
De inhoud van bovenstaande post is niet zozeer onjuist, maar het werk niet op deze manier (het neemt de ander ook de maat, hoe goed bedoeld ook).
Tobbers en zuchters kun je niet met evangelie als ware het een slagwapen om de oren staan.
Mensen die menen buiten Gods genade te verkeren dien je met geduld en met liefde bejegenen, net als Gods kinderen wellicht bij jou gedaan zullen hebben in je eertijds? Daarbij, Ik ben de ellendigste, dus de ander moet minder ellendig zijn.
:)
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Er is gelukkig meer! Ik citeerde bovenstaand gedeelte omdat ik vanmorgen op weg naar mn werk deze preek luisterde en aan deze discussie dacht, wel was ik nog niet bij het tweede punt aangekomen (fietstochtje is maar een kwartier :) )

Hier de volledige preek http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19406

De genezing van de man met de verdorde hand

Predikant / spreker Ds. C. Harinck
Bijbelboek Lukas 6
Gemeente Burgh Haamstede
Gepreekt op 18-7-2010

Punt 1 Een dorre hand als teken van machteloosheid
Punt 2 Een uitgestoken hand als teken van geloof
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Mag ik hierover een eenvoudige vraag stellen? Is (volgens de zienswijze die je hier presenteert) bij dat gehoord worden van de stem van de Zoon Gods ook sprake van het waarachtige geloof dat Christus en al Zijn weldaden aanneemt?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zonderling schreef:
Mag ik hierover een eenvoudige vraag stellen? Is (volgens de zienswijze die je hier presenteert) bij dat gehoord worden van de stem van de Zoon Gods ook sprake van het waarachtige geloof dat Christus en al Zijn weldaden aanneemt?
Een eenvoudige vraag. Toch geeft die in de praktijk moeilijkheden. Vooal als je op de grootheid van die zaak ziet. Als je zou zeggen: een dode hoort niet, en je kunt niet ontkennen dat je wel eens wat gehoord hebt, maar dat je daar niet op durft te staan...
is dat dan ongeloof? Wat heb je gehoord? Was het gevoel? Was het verbeelding? Was het niets? Wat was het? Of maakte je er wat van waarmee je jezelf voor eeuwig bedriegt? Begrijpt u de vragen en raadsels? Misschien even verder gaan: Toen Ruth op de grens van Moab stond, kon ze niet meer terug, en dan wordt wel eens uitgedrukt: De brug is opgehaald. Terug kun, je en wil je niet meer. Ze sprak: Uw volk is mijn volk en uw God mijn God. Had Ruth toen een levend gemaakte ziel? Je kijkt met hoogachting op het volk van God. Maar je voelt je een buitenstaander. Is ongeloof? Ja... en toch iets wat je maar niet verklaren kunt. Wat trekt op God en Zijn volk? Er zullen er velen zijn die met dat volk meeleven. Ik heb in mijn leven nogal wat meegemaakt van mensen waarvan iedereen dacht dat het bekommerde zielen waren. En wat er dan later wel eens geopenbaard wordt doet je dan wel beven. Hoe zeer nabij schijn en zijn kan liggen.

Vooraf wil ik zeggen er niet teveel op te reageren. Van reacties wordt je doorgaans alleen meer verward. Als er wat is wat de serieus is wil ik wel proberen te reageren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten