Die 38 jarige kranke lag bij Bethesda te wachten tot het water roerde, we kunnen uit de geschiedenis niet opmaken of deze man ook daadwerkelijk is gaan geloven.Johannes van Dijk schreef:ik denk aan die man op dat bedje,in dat Bethesda. Hij lag daar meen ik al 38 jaar.Hij was niet zo gelukkig als die geraakte, die op een draagbaar door VIER vrienden voor de voeten van Jezus gebracht werdt via het dak.Nee deze man,waarin ik mezelf mee kan vergelijken,sprak tot Jezus: Heere,ik heb niemand.....Dus dan blijft er niets anders over,dan wachten tot het Gods tijd is.Nog een voorbeeld? Die melaatse. Weet je wat hij zei? Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen! Dat Hij het kon,daaraan twijfelde die melaatse niet.Maar nu ging het er om,of Hij dat ook wil!En dan zegt de godsdienst van onze dagen gelijk....Ik wil,wordt gereinigd!(dat staat er tóch?)Wat je citeert Eilander is waar,daar doe ik niks van af.Maar het ligt vrij en soeverein bij de Heere. Ik hoop dat je me kan volgen.eilander schreef:Ik lees nog wat verder, en daarom nog wat citaten van Schortinghuis:
Het gewicht van onze onmacht moet ons niet van Christus terughouden, maar dat moet juist het allerkrachtigste spoor zijn om zich tot Hem te wenden. "Kunt gij niet gaan, kruipt daar heen. Kunt gij niet kruipen, zo laat u trekken en voeren door den Geest. Niets hoeft men mee te brengen. Trouwens al wat wij hebben, is niet anders dan valse munt, die bij den Heere niet gelden kan."
"O, dan is uwe verbrijzeling over de zonden groot genoeg, lang genoeg en zwaar genoeg, als gij maar verwaardigd wordt uit uzelf tot Christus te vlieden."
De zieke man en de vier vrienden is een heel ander verhaal. Maar daar staat : En Jezus hun GELOOF ziende.
Ik heb als tiener catechisatie gehad van ds LW van der Meij, vorig jaar zag ik hem bij een groepje organisten, we hadden een heel goed gesprek : Samanthi zei hij, ik kom er steeds meer achter hoe gewillig de Heere is.
Je kunt heel vroom zeggen de Heere is er vrij in, maar dan krijgt God de schuld van je onbekeerlijkheid het heeft Hem immers niet willen behagen?