Verontrustende berichten

samanthi

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

:fouet :fouet
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Ik lees nog wat verder, en daarom nog wat citaten van Schortinghuis:

Het gewicht van onze onmacht moet ons niet van Christus terughouden, maar dat moet juist het allerkrachtigste spoor zijn om zich tot Hem te wenden. "Kunt gij niet gaan, kruipt daar heen. Kunt gij niet kruipen, zo laat u trekken en voeren door den Geest. Niets hoeft men mee te brengen. Trouwens al wat wij hebben, is niet anders dan valse munt, die bij den Heere niet gelden kan."

"O, dan is uwe verbrijzeling over de zonden groot genoeg, lang genoeg en zwaar genoeg, als gij maar verwaardigd wordt uit uzelf tot Christus te vlieden."
ik denk aan die man op dat bedje,in dat Bethesda. Hij lag daar meen ik al 38 jaar.Hij was niet zo gelukkig als die geraakte, die op een draagbaar door VIER vrienden voor de voeten van Jezus gebracht werdt via het dak.Nee deze man,waarin ik mezelf mee kan vergelijken,sprak tot Jezus: Heere,ik heb niemand.....Dus dan blijft er niets anders over,dan wachten tot het Gods tijd is.Nog een voorbeeld? Die melaatse. Weet je wat hij zei? Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen! Dat Hij het kon,daaraan twijfelde die melaatse niet.Maar nu ging het er om,of Hij dat ook wil!En dan zegt de godsdienst van onze dagen gelijk....Ik wil,wordt gereinigd!(dat staat er tóch?)Wat je citeert Eilander is waar,daar doe ik niks van af.Maar het ligt vrij en soeverein bij de Heere. Ik hoop dat je me kan volgen.
Die 38 jarige kranke lag bij Bethesda te wachten tot het water roerde, we kunnen uit de geschiedenis niet opmaken of deze man ook daadwerkelijk is gaan geloven.

De zieke man en de vier vrienden is een heel ander verhaal. Maar daar staat : En Jezus hun GELOOF ziende.

Ik heb als tiener catechisatie gehad van ds LW van der Meij, vorig jaar zag ik hem bij een groepje organisten, we hadden een heel goed gesprek : Samanthi zei hij, ik kom er steeds meer achter hoe gewillig de Heere is.

Je kunt heel vroom zeggen de Heere is er vrij in, maar dan krijgt God de schuld van je onbekeerlijkheid het heeft Hem immers niet willen behagen?
Laatst gewijzigd door samanthi op 26 mei 2017, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

samanthi schreef:
eilander schreef:Ik lees nog wat verder, en daarom nog wat citaten van Schortinghuis:

Het gewicht van onze onmacht moet ons niet van Christus terughouden, maar dat moet juist het allerkrachtigste spoor zijn om zich tot Hem te wenden. "Kunt gij niet gaan, kruipt daar heen. Kunt gij niet kruipen, zo laat u trekken en voeren door den Geest. Niets hoeft men mee te brengen. Trouwens al wat wij hebben, is niet anders dan valse munt, die bij den Heere niet gelden kan."

"O, dan is uwe verbrijzeling over de zonden groot genoeg, lang genoeg en zwaar genoeg, als gij maar verwaardigd wordt uit uzelf tot Christus te vlieden."
ik denk aan die man op dat bedje,in dat Bethesda. Hij lag daar meen ik al 38 jaar.Hij was niet zo gelukkig als die geraakte, die op een draagbaar door VIER vrienden voor de voeten van Jezus gebracht werdt via het dak.Nee deze man,waarin ik mezelf mee kan vergelijken,sprak tot Jezus: Heere,ik heb niemand.....Dus dan blijft er niets anders over,dan wachten tot het Gods tijd is.Nog een voorbeeld? Die melaatse. Weet je wat hij zei? Heere,indien Gij wilt,Gij kunt mij reinigen! Dat Hij het kon,daaraan twijfelde die melaatse niet.Maar nu ging het er om,of Hij dat ook wil!En dan zegt de godsdienst van onze dagen gelijk....Ik wil,wordt gereinigd!(dat staat er tóch?)Wat je citeert Eilander is waar,daar doe ik niks van af.Maar het ligt vrij en soeverein bij de Heere. Ik hoop dat je me kan volgen.
Die 38 jarige kranke lag bij Bethesda te wachten tot het water roerde, we kunnen uit de geschiedenis niet opmaken of deze man ook daadwerkelijk is gaan geloven.
De zieke man en de vier vrienden is een heel ander verhaal. Maar daar staat : En Jezus hun GELOOF ziende.

Ik heb als tiener catechisatie gehad van ds LW van der Meij, vorig jaar zag ik hem bij een groepje organisten, we hadden een heel goed gesprek : Samanthi zei hij, ik kom er steeds meer achter hoe gewillig de Heere is.

Je kunt heel vroom zeggen de Heere is er vrij in, maar dan krijgt God de schuld van je onbekeerlijkheid het heeft Hem immers niet willen behagen?
Ik geef God geenszins de schuld.Mijn onbekeerlijkheid is eigen schuld.Maar denk je nu zelf niet dat er meer on-bekeerden zijn als be-keerden?Denk je nooit eens na dat de vraag gesteld kan worden:Vriend/vriendin,hoe zijt gij hier ingekomen? en dan te moeten verstommen??Voor de aanneming gaat wel eerst een schenking vooraf hoor.
Niet pakken maar krijgen.
samanthi

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:

Ik geef God geenszins de schuld.Mijn onbekeerlijkheid is eigen schuld.Maar denk je nu zelf niet dat er meer on-bekeerden zijn als be-keerden?Denk je nooit eens na dat de vraag gesteld kan worden:Vriend/vriendin,hoe zijt gij hier ingekomen? en dan te moeten verstommen??Voor de aanneming gaat wel eerst een schenking vooraf hoor.
Ik zeg niet of er veel of weinig zijn, die vraag is ook aan de Heere gesteld, dan zegt Hij: strijd om in te gaan. Het komt ons niet toe voor anderen te denken. Jij en ik moeten ons bekeren dat is Zijn oproep. Het gaat niet om pak het maar of zo.
Als wij in de Bijbel lezen wat God er aan doet, denk eens aan die boom zonder vruchten.
Als je denkt wat het de Heere gekost heeft. Kan je dan op de been blijven met ik weet niet of Hij het wel zou willen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:

Er wordt in een preek wel eens gezegd:
Als u voor Gods rechterstoel staat, kunt u ook niet zeggen dat het u niet geschonken werd.

http://www.digibron.nl/search/detail/e5 ... delijkheid

Ik zou u willen vragen om een reactie te geven op het artikel van de link hierboven. Ik ben erg benieuwd, Hans!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW

Bericht door CvdW »

eilander schreef:Schortinghuis wordt hier aangehaald. Ik zal eens een citaat van hem plaatsen, en 'een ieder legge zijn hart er eens naast':
"De Geest overtuigt tevens van Christus' noodzakelijkheid, algenoegzaamheid en bereidwilligheid en van de betamelijkheid der conditiën en voorwaarden, op welke de Heere Jezus wil, dat hij tot Hem zal, kan en moet komen. Namelijk om als een gans ontblote, ellendige, niet hebbende, niet wetende, niet kunnende, ja niet willende en niet deugende, als een goddeloze alleen, uit vrije genade, met verloochening van alles wat Jezus niet is, Hem alleen en geheel aan te nemen en te omhelzen, zich aan Hem onbepaaldelijk zonder enig uitbeding over te geven, (...) ja aldus met den Heiland in een verbond te treden, het jawoord te geven en het huwelijk te sluiten."
Nu ja, laat ik er dat dan nog aan toevoegen: je kunt het met de helft van dit citaat niet doen.
Dus ervaar je bij jezelf de vijf nieten... welnu, dan blijft het daar niet bij, maar dan komt het ook tot een overgave aan de Heere Jezus.
Als je van dit laatste niets weet, ben ik bang dat het alleen maar praatjes zijn.
Ik spreek geen oordeel over mensen uit, maar zo scherp moeten we dan hier ook wel zijn.
Fijn dat een moderator ook zo scherp is.
Bij GG Rijssen (gehele GG) wordt niet geleerd van een huwelijk met Christus. Dit heeft ds. Kort in zijn boek geprobeerd uit te leggen 'Embryotheologie of bloedtheologie'. (of titel juist is weet ik even niet). Om deze redenen worden ook preken van ds. Van der Groe (en vele anderen) niet gelezen. Deze mannen gaan uit van een huwelijk met Christus.
De kloof tussen hedendaags GG en hetgeen ik vroeger geleerd heb wordt steeds groter. Het eigene van de GG gaat steeds verder weg van de leer van de Reformatie.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Wij hebben geen macht om de slavernij van satan te verbreken. We hebben geen macht om ons te bekeren. Om van de kwade weg tot God terug te keren. Geen macht om te geloven. Niet te kunnen geloven in de redding en de Redder die God heeft gezonden. Geestelijke onmacht.

DL: bij de mens is noch macht, noch wil overgebleven om zich uit zijn val op te richten.

Zo leert een mens zich kennen die God tot bekering brengt. Waarom leert nou juist die mens zich machteloos kennen in wie God het werk van de wedergeboorte heeft gedaan? In wie de Heere de hemelse liefde heeft uitgestort in het hart? Machteloos om God te dienen, om in Zijn wegen te wandelen? Omdat die mens iets anders wil!

Gods echte volk ervaart dat het niet kan en wil geloven. Waarom ervaren ze dat? Omdat God de wedergeboorte in het hart heeft gewerkt.
Te midden van het begeren en verlangen om God te dienen en het evangelie gehoorzaam te zijn ervaart de zondaar dat zijn hand dor en machteloos is. Dat we de Heere niet kunnen dienen zoals we zouden wensen, dat wij de zonde niet kunnen overwinnen zoals wij die wensen te overwinnen. Dat wij niet kunnen geloven. Christus niet kunnen omhelzen. Dat wij geen voeten bezitten om tot Hem te gaan en geen handen hebben om Hem aan te nemen. Die zondaren gevoelen zich als die man met die dorre hand. Machteloos, krachteloos, niet meer in staat om te doen waartoe we zijn geschapen. Ook niet in staat om Gods aangeboden redding aan te nemen en te omhelzen.

Ds C. Harinck
Laatst gewijzigd door Jeremiah op 26 mei 2017, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DL: bij de mens is nog macht, nog wil overgebleven om zich uit zijn val op te richten.
@Jeremiah: 'nog' moet zijn 'noch'. Anders staat er het tegenovergestelde van wat er bedoeld wordt :huhu
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
DL: bij de mens is nog macht, nog wil overgebleven om zich uit zijn val op te richten.
@Jeremiah: 'nog' moet zijn 'noch'. Anders staat er het tegenovergestelde van wat er bedoeld wordt :huhu
Hetzelfde geluid als bij de preek van ds. van Belzen. Als het de Waarheid betreft is het denk ik, niet nodig om over taalfouten, die verder niet onduidelijk zijn, te vallen. Dat komt eerder in de buurt van kritiek om kritiek te leveren.
In dit geval kan het "nog" en "noch" inderdaad wel een groot verschil maken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Johannes van Dijk
Verbannen

Jantje schreef: http://www.digibron.nl/search/detail/e5 ... delijkheid

Ik zou u willen vragen om een reactie te geven op het artikel van de link hierboven. Ik ben erg benieuwd, Hans!
Hans van Dijk schreef;
Ik heb die link gelezen.Dat volk van Ach en Och,dat telt niet mee,ik weet het. Het is veracht en zielig.Nee het moet zijn":GA tot JEZUS!
maar bijna niemand hoor je over Jeremia.Het doen en het gaan en het geloven ligt dicht,ja heel dicht bij de Remonstrant.Jeremia zegt het zo in 2:22 Want....al wiest gij u met salpeter en al naamt u veel zeep,zo is toch uw ongerechtigheid voor mijn aangezicht getekend,spreekt de Heere HEERE.Dan is het: Och mocht het mij nog eens te beurt vallen geen valse lijdelijkheid,maar een droeve klacht.Ik heb niks verdiend en alles verbeurd,maar mocht U nog eens in genade op mij neer willen zien.
Johannes van Dijk
Verbannen

-DIA- schreef:
GJdeBruijn schreef:
Hetzelfde geluid als bij de preek van ds. van Belzen. Als het de Waarheid betreft is het denk ik, niet nodig om over taalfouten, die verder niet onduidelijk zijn, te vallen. Dat komt eerder in de buurt van kritiek om kritiek te leveren.
In dit geval kan het "nog" en "noch" inderdaad wel een groot verschil maken.
Ben ik met je eens.Soms lijkt het wel examen van Het grote Dictee,maar de woorden in de mond is nog wat anders dan de zaken in het hart.Men valt wel over punten en komma,s en men trekt sommige gekozen Bijbelteksten die je schrijft ter onderbouwing van het beweerde,naar alle kanten uit,als een stuk kauwgom!(ik heb al drie jaar de Bijbellezingen van Ds.van Belzen gevolgd in Oosterland)
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

GJdeBruijn schreef:
Aangepast. :)
Johannes van Dijk
Verbannen

Jeremiah schreef:
Wij hebben geen macht om de slavernij van satan te verbreken. We hebben geen macht om ons te bekeren. Om van de kwade weg tot God terug te keren. Geen macht om te geloven. Niet te kunnen geloven in de redding en de Redder die God heeft gezonden. Geestelijke onmacht.

Zo leert een mens zich kennen die God tot bekering brengt. Waarom leert nou juist die mens zich machteloos kennen in wie God het werk van de wedergeboorte heeft gedaan? In wie de Heere de hemelse liefde heeft uitgestort in het hart? Machteloos om God te dienen, om in Zijn wegen te wandelen? Omdat die mens iets anders wil!

Gods echte volk ervaart dat het niet kan en wil geloven. Waarom ervaren ze dat? Omdat God de wedergeboorte in het hart heeft gewerkt.
Te midden van het begeren en verlangen om God te dienen en het evangelie gehoorzaam te zijn ervaart de zondaar dat zijn hand dor en machteloos is. Dat we de Heere niet kunnen dienen zoals we zouden wensen, dat wij de zonde niet kunnen overwinnen zoals wij die wensen te overwinnen. Dat wij niet kunnen geloven. Christus niet kunnen omhelzen. Dat wij geen voeten bezitten om tot Hem te gaan en geen handen hebben om Hem aan te nemen. Die zondaren gevoelen zich als die man met die dorre hand. Machteloos, krachteloos, niet meer in staat om te doen waartoe we zijn geschapen. Ook niet in staat om Gods aangeboden redding aan te nemen en te omhelzen.

Ds C. Harinck
Hartelijk dank voor deze verhelderende woorden.ik hoop dat iedereen op dit forum bovengenoemd stukje goed leest.Bovendien beschikt een ieder over de DL achterin het Psalmboek.In die artikelen staat het juist en duidelijk weer gegeven hoe het is van s,mensen kant,en hoe het is van Gods kant. Nogmaals dank!
Johannes van Dijk
Verbannen

samanthi schreef: Je kunt heel vroom zeggen de Heere is er vrij in, maar dan krijgt God de schuld van je onbekeerlijkheid het heeft Hem immers niet willen behagen?
Lees aub het stukje van Jeremiah met een citaat van Ds.C.Harinck. Ik hoop dat je me dan beter kunt volgen.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Ik denk dat niemand bezwaar heeft tegen wat ds. Harinck zegt. Ik denk ook dat degenen die ds. Harinck een beetje kennen weten dat dit citaat niet compleet is. Juist op het punt waarop het citaat stopt gaat ds. Harinck verder met het Medicijn voor deze ellendige toestand van zelf niet te kunnen, te willen enz.
@Jeremiah, wil je het vervolg ook citeren? :)
Johannes van Dijk
Verbannen

CvdW schreef:
De kloof tussen hedendaags GG en hetgeen ik vroeger geleerd heb wordt steeds groter. Het eigene van de GG gaat steeds verder weg van de leer van de Reformatie.
Dat ervaar ik ook zo binnen de GG,en dit is nog meer te merken in de HHK.De uitholling van binnenuit,word meer onderschat dan het wapengekletter van buitenaf.Het verval/afval gaat door.De oordelen hangen laag.De Heere sprak toch: Als Ik wederkom,zal IK dan nog geloof vinden? Dat zegt toch genoeg? Godsdienst is er nog wel,maar ware Godsvreze...?Vraagt naar de oude paden,want die zijn het....
We zouden massaal in Nederland terug moeten naar de leer der Reformatie.
Gesloten