Zeeuw schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Maar ik vind het niet meer dan logisch dat we kritisch ten opzichte van de cultuur staan en bij veel ontwikkelingen ook wat verder kijken dan onze baard lang is.
Zeeuw schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Bedoel je:Herman schreef:Dat oordeel heeft overigens wel degelijk grond. Zeker als bepaalde cultuuruitingen gegrond zijn in opstand tegen het gezag of seksuele losbandigheid. Dan hoeven we overigens geen generalisatie toe te passen, maar het is goed om de vertaalslag van bepaalde cultuuruitingen in 2022 te blijven maken. Die verschijningsvorm zie ik overigens vooral in onze 'terdegefacebookcultuur' dan in het dragen van een baard.J.C. Philpot schreef:Vaak wordt er een oordeel geveld vanuit wat we gewend zijn in onze gezindte.
Haha. Ja hoor, dat kritisch staan mag best, zo lang het niet doorslaat. En we anderen niet te zwaar de maat nemen, terwijl we eigenlijk niet eens weten waarom.Herman schreef:Zeeuw schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen?Veel poeha om niks.
Maar ik vind het niet meer dan logisch dat we kritisch ten opzichte van de cultuur staan en bij veel ontwikkelingen ook wat verder kijken dan onze baard lang is.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik bedoel dat in bepaalde cultuuruitingen een onderliggende geest van zonde is te bespeuren. Als je puber de kledingregels thuis niet meer wilt respecteren, dan is dat niet zozeer het probleem van de kleding, maar van gehoorzaamheid. Als we bepaalde typen kleding afwijzen is dat niet omdat de wereld die draagt, maar omdat het een geest van onkuisheid representeert.ejvl schreef:Bedoel je:
- Veel Chinese christenvrouwen zijn gewend om bedekkende kleding en broeken te dragen. Als daar een vrouw een rok aan doet, wat tot aanstoot is van de andere christenvrouwen is dat te veroordelen.
- Veel Nederlandse christenvrouwen zijn gewend om een rok te dragen. Als er (bijvoorbeeld in de (O)GG(IN) een vrouw bewust met een broek naar de kerk gaat is dat te veroordelen.
Je kunt je ook afvragen: was haar uiterlijk wel of geen weerspiegeling van haar innerlijk?newton schreef:Werd Izebel veroordeeld op haar uiterlijk of haar daden?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Dat staat volledig los van deze discussie.Zeeuw schreef:Hoe kijk jij aan tegen Leviticus 19:27?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Dat is wel een erg grote stap voor de argeloze lezer. Leg die eens uit.GerefGemeente-lid schreef:Dat staat volledig los van deze discussie.Zeeuw schreef:Hoe kijk jij aan tegen Leviticus 19:27?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Bovendien moeten we de discussie over make-up, geverfd haar en wat dies meer zij, niet los zien van de seksuele revolutie vanaf de tweede helft van de vorige eeuw.
Haha, grapjas. Het gaat hier over een hoed, niet over blanketten. Maar als jij nu nooit meer scheert of knipt, dan kun je wellicht iets vinden van make-up en geverfd haar. Of eerlijk toegeven 'ik wil graag iets vinden over een ander, maar voor mezelf vind ik het maar ingewikkeld'.GerefGemeente-lid schreef:Dat staat volledig los van deze discussie.Zeeuw schreef:Hoe kijk jij aan tegen Leviticus 19:27?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Bovendien moeten we de discussie over make-up, geverfd haar en wat dies meer zij, niet los zien van de seksuele revolutie vanaf de tweede helft van de vorige eeuw. De discussie over de baard heeft daar niet zoveel mee te maken. Die mag je voeren in het daarvoor bestemde draadje.
Zijn er hier op het forum dan argeloze lezers?Tiberius schreef:Dat is wel een erg grote stap voor de argeloze lezer. Leg die eens uit.GerefGemeente-lid schreef:Dat staat volledig los van deze discussie.Zeeuw schreef:Hoe kijk jij aan tegen Leviticus 19:27?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Bovendien moeten we de discussie over make-up, geverfd haar en wat dies meer zij, niet los zien van de seksuele revolutie vanaf de tweede helft van de vorige eeuw.
Ik denk dat hij bedoeld 'vanaf de tijd van Izebel'. Maar per ongeluk tweede helft vorige eeuw schreef.Tiberius schreef:Dat is wel een erg grote stap voor de argeloze lezer. Leg die eens uit.GerefGemeente-lid schreef:Dat staat volledig los van deze discussie.Zeeuw schreef:Hoe kijk jij aan tegen Leviticus 19:27?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Dit is ook weer zo'n normatieve uitspraak die is gebaseerd op de onderbuik. Je herkent iemand als het goed is aan de vrucht van de Geest, zie Galaten 5.J.C. Philpot schreef: Een innerlijke bekering is inderdaad niet mogelijk zonder dat het aan de buitenkant ook gevolgen heeft. Als dat ontbreekt, is het de naam van bekering niet waard. In die zin is er geen innerlijke bekering die geen ware bekering is.
Paulus verwerpt het lange haar voor een man in 1 Korinthe 11. Dus nu moet je niet de ene tekst tegenover de andere tekst zetten. Jouw visie om je als man dan maar niet meer te knippen en te scheren, is dus niet in overeenstemming met 1 Korinthe 11.Zeeuw schreef:Haha, grapjas. Het gaat hier over een hoed, niet over blanketten. Maar als jij nu nooit meer scheert of knipt, dan kun je wellicht iets vinden van make-up en geverfd haar. Of eerlijk toegeven 'ik wil graag iets vinden over een ander, maar voor mezelf vind ik het maar ingewikkeld'.GerefGemeente-lid schreef:Dat staat volledig los van deze discussie.Zeeuw schreef:Hoe kijk jij aan tegen Leviticus 19:27?GerefGemeente-lid schreef:Als ik in de SV zoek op het woord 'blanketten', heeft dit altijd een negatieve betekenis. Hoe kijken jullie daar tegenaan in relatie tot make-up en wat dies meer zij?
Bovendien moeten we de discussie over make-up, geverfd haar en wat dies meer zij, niet los zien van de seksuele revolutie vanaf de tweede helft van de vorige eeuw. De discussie over de baard heeft daar niet zoveel mee te maken. Die mag je voeren in het daarvoor bestemde draadje.
Daar valt ook matigheid onder. Make-up is geen voorbeeld van matigheid.Ambtenaar schreef:Dit is ook weer zo'n normatieve uitspraak die is gebaseerd op de onderbuik. Je herkent iemand als het goed is aan de vrucht van de Geest, zie Galaten 5.J.C. Philpot schreef: Een innerlijke bekering is inderdaad niet mogelijk zonder dat het aan de buitenkant ook gevolgen heeft. Als dat ontbreekt, is het de naam van bekering niet waard. In die zin is er geen innerlijke bekering die geen ware bekering is.
Dat is uitspraak gebaseerd op vooroordelen.GerefGemeente-lid schreef: Make-up is geen voorbeeld van matigheid.