Beroepingswerk discussie [7]

HersteldHervormd

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef:
refo schreef:
Piet Puk schreef: Ik ben er vroeger ook 1x geweest, het viel me niet mee. Heeft deze gemeenten ook contacten met de plaatselijke/regionale gemeenten om hen heen vroeg ik me af?
Wat viel je niet mee?
De enorm behoudende sfeer die ik daar aan trof. Ik ben best wel wat gewend qua 'echte GGiN-gemeenten' als ik dit zo mag noemen, maar dit overtrof me en voelde niet prettig.
Het was dus te behouden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef:
Piet Puk schreef:
refo schreef:
Piet Puk schreef: Ik ben er vroeger ook 1x geweest, het viel me niet mee. Heeft deze gemeenten ook contacten met de plaatselijke/regionale gemeenten om hen heen vroeg ik me af?
Wat viel je niet mee?
De enorm behoudende sfeer die ik daar aan trof. Ik ben best wel wat gewend qua 'echte GGiN-gemeenten' als ik dit zo mag noemen, maar dit overtrof me en voelde niet prettig.
Het was dus te behouden?
Voor mij wel, ik had het idee dat er andere zaken speelden die deze sfeer creëerden. Maar goed, dat vind ik niet voor dit forum.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vriezenveen wordt wel een streekgemeente genoemd.
Haar ontstaan komt vanuit Rijssen. Alle GG en GGiN's in Twente zijn ontstaan als afdelingen van Rijssen.
Dat waren dan Enter, Wierden, Almelo, Enschede, Vriezenveen en Nijverdal.
De gemeente van Almelo bestaat niet meer. Nijverdal is gesloten na 1953. Deze kleine gemeente was te klein na de scheuring. De leden zijn daarna naar de gemeenten van Rijssen gegaan. Voor de duidelijkheid, we spreken over Twentse gemeenten zoals die zijn ontstaan voor de breuk van 1953. In Rijssen waren 2 GG's, de Wakerk en de Eskerk. Hier verliep de breuk niet dwars door een kerk, maar de gemeente Es koos de kant van dr. Steenblok c.s. Vriezenveen evenzo. Nijverdal was verdeeld, wat dus de oorzaak was dat er geen gemeente meer in Nijverdal is.

PS Foutje gemaakt met quoten, is antwoord op dhr. P. Puk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
refo schreef:
Wat viel je niet mee?
De gemeente doet warm en weldadig aan. Zo komt het bij mij over. Inderdaad is de gemeente behoudend, maar ik geloof dat ik dat ook een beetje ben. Je kunt je wel afvragen of 'echte-GGiN-gemeente' niet een subjectieve beoordeling is?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:
refo schreef:
Wat viel je niet mee?
De gemeente doet warm en weldadig aan. Zo komt het bij mij over. Inderdaad is de gemeente behoudend, maar ik geloof dat ik dat ook een beetje ben. Je kunt je wel afvragen of 'echte-GGiN-gemeente' niet een subjectieve beoordeling is?
'Warm en weldadig' is ook niet erg objectief te noemen. Sowieso lijkt het mij ingewikkeld om een objectief oordeel te geven over een gemeente. En vervolgens kun je je afvragen of het vaak nodig is om een mening te hebben over een gemeente die niet je eigen gemeente is.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zijn er veel GGiN-gemeenten waarbij mensen voor de dienst met elkaar praten in de kerk (ik weet niet of Pietje Puk dat bedoeld)? Als je dat gewend bent en in een andere gemeente doen ze dat niet dan kan ik wel begrijpen dat het wat koud kan aanvoelen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef: De gemeente doet warm en weldadig aan. Zo komt het bij mij over. Inderdaad is de gemeente behoudend, maar ik geloof dat ik dat ook een beetje ben. Je kunt je wel afvragen of 'echte-GGiN-gemeente' niet een subjectieve beoordeling is?
'Warm en weldadig' is ook niet erg objectief te noemen. Sowieso lijkt het mij ingewikkeld om een objectief oordeel te geven over een gemeente. En vervolgens kun je je afvragen of het vaak nodig is om een mening te hebben over een gemeente die niet je eigen gemeente is.
Dat begrijp ik ook wel, daarom zeg ik ook: "je kunt je afvragen..." En ik besef ook zeer wel dat mijn classificatie voor sommigen ook subjectief is. Het is maar of je van een meer modernere gemeente of meer van een behoudende gemeente houdt, lijkt me. Mensen uit een 'moderne' gemeente zullen zich misschien wel ergeren. Dat is ook een stuk, en dat gebeurt ook. We zijn in deze tijd meer individueel ingericht.
gallio

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Vriezenveen wordt wel een streekgemeente genoemd.
Haar ontstaan komt vanuit Rijssen. Alle GG en GGiN's in Twente zijn ontstaan als afdelingen van Rijssen.
De gemeente van Almelo bestaat niet meer. Nijverdal is gesloten na 1953. Deze kleine gemeente was te klein na de scheuring. De leden zijn daarna naar de gemeenten van Rijssen gegaan. Voor de duidelijkheid, we spreken over Twentse gemeenten zoals die zijn ontstaan voor de breuk van 1953. In Rijssen waren 2 GG's, de Wakerk en de Eskerk. Hier verliep de breuk niet dwars door een kerk, maar de gemeente Es koos de kant van dr. Steenblok c.s. Vriezenveen evenzo. Nijverdal was verdeeld, wat dus de oorzaak was dat er geen gemeente meer in Nijverdal is.

Zijn die 6 gemeenten allemaal door de Walkerk begonnen of heeft de Eskerk daar ook een rol in gespeeld? Of werkten ze samen met dit soort zaken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Vriezenveen wordt wel een streekgemeente genoemd.

Zijn die 6 gemeenten allemaal door de Walkerk begonnen of heeft de Eskerk daar ook een rol in gespeeld? Of werkten ze samen met dit soort zaken?
Nee de Walkerk was de moederkerk. Of we dit zo kunnen stellen weet ik niet, want tot 1953 was ook de Eskerk Gereformeerde Gemeenten. Men trok wel gescheiden op, in de zin zoals nu Rijssen-Noord, Zuid en West.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Voor mij wel, ik had het idee dat er andere zaken speelden die deze sfeer creëerden. Maar goed, dat vind ik niet voor dit forum.
Met alle respect maar hoe kan je dit allemaal analyseren en observeren terwijl je deze gemeente vroeger 1x bezocht hebt? Of heb je je oordeel getrokken op kledingstyle en andere uiterlijkheden? Ik vind het een beetje een kortzichtige post.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het heeft denk ik te maken met de gemeente die PP gewend is, die gemeente heeft mogelijk een wat extraordinaire uitingsvorm v.w.b. gewoonten en gebruiken.

Het is moeilijk inschatten hoe dat in een gemeente als Vriezenveen is, als je de bevolking, gewoonten en opvattingen niet kent die daar leven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Met alle respect maar hoe kan je dit allemaal analyseren en observeren terwijl je deze gemeente vroeger 1x bezocht hebt? Of heb je je oordeel getrokken op kledingstyle en andere uiterlijkheden? Ik vind het een beetje een kortzichtige post.
Er zijn allerlei zaken die een rol spelen bij het meemaken van een kerkdienst en of je je dan op je gemak voelt. Alleen al een simpel gegeven van een erg warme zomerdag waarop de dienst zich ellenlang voortrekt zonder einde, terwijl het zweet duimen dik op je rug staat en zich een enorme dorst ontwikkelt, leidt tot een enorm gevoel van onbehagen en een enorme opluchting als je thuis een eerste slok verfrissend water neemt. En van de preek heb je door deze omstandigheden alleen flarden opgevangen, die je nou net niet aanstonden en het gebed was wegens het lokale dialect nauwelijks te volgen.
Dat is geen reden om te veroordelen natuurlijk, zeg ik er maar bij. Maar je kunt dan prima een goed onderbouwt gevoel weergeven.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:Het heeft denk ik te maken met de gemeente die PP gewend is, die gemeente heeft mogelijk een wat extraordinaire uitingsvorm v.w.b. gewoonten en gebruiken.

Het is moeilijk inschatten hoe dat in een gemeente als Vriezenveen is, als je de bevolking, gewoonten en opvattingen niet kent die daar leven.
Aha, dus eigenlijk is de gemeente van Pietje Puk een 'afwijking' van het gemiddelde, in plaats van Vrienzenveen?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GGotK schreef:
Ad Anker schreef:Het heeft denk ik te maken met de gemeente die PP gewend is, die gemeente heeft mogelijk een wat extraordinaire uitingsvorm v.w.b. gewoonten en gebruiken.

Aha, dus eigenlijk is de gemeente van Pietje Puk een 'afwijking' van het gemiddelde, in plaats van Vrienzenveen?
Dat zou zomaar kunnen ja
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Met alle respect maar hoe kan je dit allemaal analyseren en observeren terwijl je deze gemeente vroeger 1x bezocht hebt? Of heb je je oordeel getrokken op kledingstyle en andere uiterlijkheden? Ik vind het een beetje een kortzichtige post.
Niet zo negatief gelijk, Simon
Plaats reactie