Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
Wat ik mis in de reacties op de vraag van Apologeet is dat er misschien eerst geluisterd kan worden naar hoe je kind er zelf in staat, wat de beleving van het kind is en hoe het kind zich voelt.
Ik denk dat wanneer er te snel bezorgd of waarschuwend gereageerd wordt, dit voor het kind een reactie kan zijn die niet past bij de eigen beleving op dat moment. In de gereformeerde gezindte is homoseksualiteit nou eenmaal een zwaar beladen onderwerp. Als je als kind het dan aandurft om erover te praten met de ouders, is het belangrijk dat de ouders daar zorgvuldig mee omgaan op een manier die past bij de situatie waarin het kind zich bevindt. Daarom vind ik waarschuwen of meteen je standpunt m.b.t. relaties duidelijk maken een nogal kort-door-de-bocht reactie die mogelijk meer kwaad dan goed doet.
Ik denk dat wanneer er te snel bezorgd of waarschuwend gereageerd wordt, dit voor het kind een reactie kan zijn die niet past bij de eigen beleving op dat moment. In de gereformeerde gezindte is homoseksualiteit nou eenmaal een zwaar beladen onderwerp. Als je als kind het dan aandurft om erover te praten met de ouders, is het belangrijk dat de ouders daar zorgvuldig mee omgaan op een manier die past bij de situatie waarin het kind zich bevindt. Daarom vind ik waarschuwen of meteen je standpunt m.b.t. relaties duidelijk maken een nogal kort-door-de-bocht reactie die mogelijk meer kwaad dan goed doet.
Laatst gewijzigd door Profesto op 18 okt 2022, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik probeerde dat ook op te schrijven, maar nu kan niemand het meer missen, hoop ik. 

- J.C. Philpot
Als het goed is, is de bijbelse visie over huwelijk en seksualiteit al lang en breed ter sprake geweest in de opvoeding. Als dat pas voor de eerste keer ter sprake gebracht moet worden op het moment dat een kind zijn of haar ouders in vertrouwen neemt, en over dergelijke moeilijke zaken begint, dan is dat geen goed teken.
Dus ik zou niet pleiten voor uitstellen met het spreken daarover, maar juist voor vroeg daarmee te beginnen.
Dus ik zou niet pleiten voor uitstellen met het spreken daarover, maar juist voor vroeg daarmee te beginnen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Waarbij ik het wel een keer met Profesto eens ben
Als een kind met zo'n mededeling thuiskomt is het eerst luisteren, luisteren, luisteren.
Natuurlijk mag het voor het kind geen geheim zijn wat de Bijbelse visie is die ouders hierop hebben. Natuurlijk moet daar al over gesproken zijn. Maar er gaat zoveel mis omdat mensen niet luisteren en meteen gaan spreken.

Natuurlijk mag het voor het kind geen geheim zijn wat de Bijbelse visie is die ouders hierop hebben. Natuurlijk moet daar al over gesproken zijn. Maar er gaat zoveel mis omdat mensen niet luisteren en meteen gaan spreken.
- Niet meer zo actief -
- Delftenaar
En er daardoor verwijdering ontstaat.
Ik denk eerlijk gezegd dat een refo-lhbti-kind die bijbelse visie echt wel kent.J.C. Philpot schreef:Als het goed is, is de bijbelse visie over huwelijk en seksualiteit al lang en breed ter sprake geweest in de opvoeding. Als dat pas voor de eerste keer ter sprake gebracht moet worden op het moment dat een kind zijn of haar ouders in vertrouwen neemt, en over dergelijke moeilijke zaken begint, dan is dat geen goed teken.
- J.C. Philpot
Mijn ervaring is dat in een groot gedeelte van de Reformatorische gezinnen bedroevend weinig gesproken word over Gods Woord, het leven der genade, en Gods bedoeling met sexualiteit. Dan krijg je het denken hierover wordt bepaald door vrienden, vloggers en (sociale) media. Ik deel je optimisme dus niet. Hoewel ik ook gezinnen tegenkom waar dat wel gebeurt.Profesto schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een refo-lhbti-kind die bijbelse visie echt wel kent.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Vind ik ook. Ik zou er niet erg blij mee zijn als mijn kinderen deze man als docent zouden hebben.merel schreef:Wij hebben het thuis regelmatig over dit onderwerp. Dat komt met name door de gebeurtenissen op school. Daarnaast hebben mijn kinderen een docent die praktiserend homoseksueel is. Hij heeft de eerste les alle kaarten op tafel gelegd; reformatorisch opgevoed, kerk verlaten, getrouwd en nu met partner lid van een kerk. Hij weet dat het niet kan/mag, maar hoopt en bidt dat God hem dit wil vergeven. Deze opsomming leverde voldoende gesprekstof op voor meerdere maaltijden.Apologeet schreef:Ik wil jullie wat vragen.
Hoe zouden jullie reageren als jullie kind thuis zou komen met het bericht dat hij/zij homoseksueel was en hoe zou u daarmee omgaan?
Deze vraag houd mij altijd het meeste bezig als dit onderwerp aan bod komt.
Ik blijf het een enorm lastig onderwerp vinden. De opmerking van @ Terri is denk ik de beste; 'samen in gebed gaan'.
Docent is toch ook voorbeeldfiguur. Is dit op de basisschool of voortgezet onderwijs?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Middelbare schoolBruna schreef:Vind ik ook. Ik zou er niet erg blij mee zijn als mijn kinderen deze man als docent zouden hebben.merel schreef:Wij hebben het thuis regelmatig over dit onderwerp. Dat komt met name door de gebeurtenissen op school. Daarnaast hebben mijn kinderen een docent die praktiserend homoseksueel is. Hij heeft de eerste les alle kaarten op tafel gelegd; reformatorisch opgevoed, kerk verlaten, getrouwd en nu met partner lid van een kerk. Hij weet dat het niet kan/mag, maar hoopt en bidt dat God hem dit wil vergeven. Deze opsomming leverde voldoende gesprekstof op voor meerdere maaltijden.Apologeet schreef:Ik wil jullie wat vragen.
Hoe zouden jullie reageren als jullie kind thuis zou komen met het bericht dat hij/zij homoseksueel was en hoe zou u daarmee omgaan?
Deze vraag houd mij altijd het meeste bezig als dit onderwerp aan bod komt.
Ik blijf het een enorm lastig onderwerp vinden. De opmerking van @ Terri is denk ik de beste; 'samen in gebed gaan'.
Docent is toch ook voorbeeldfiguur. Is dit op de basisschool of voortgezet onderwijs?
Wij wisten bij aanmelden van onze oudste dat de school daar anders instaat. Daar hebben wij ook over gesproken met school en directie. Elke ouders krijgt bij het aanmelden van het 1e kind op school een gesprek over de wijze waarop zij in het geloof staan, huisgodsdienst plaatsvindt en hoe de school dat voor ogen heeft. Dat was een goed gesprek.
De visie van school en regelmatig ook leerlingen levert momenteel veel gesprekstof thuis op. Achteraf ben ik juist blij dat zij op deze school zitten. Zo leren ze ook dat mensen anders over bepaalde zaken denken en vromen hierdoor een eigen visie. Dat is ook nodig voor je verdere leven. En vriend van mijn oudste vroeg hem pas bijvoorbeeld mee om na de kerk naar de Kuip te gaan. Mijn oudste heeft het zelfs nog voor de vorm gevraagd aan ons, maar schoot bij de vraag al in de lach. Daarna kwam het gesprek op gang waarom wij bv niet wilden dat hij naar de Kuip zou gaan, maar een rondje hardlopen op zondagmiddag niet bezwaarlijk vinden. Dezelfde vriend die wel op zondag naar de Kuip gaat, heeft de HPV vaccinatie geweigerd, omdat hij van mening is dat je seksueel rein moet leven. Het kan verkeren

Zo ook met de betreffende docent. Ik bemerk dat mijn kinderen hem op handen dragen, omdat zij merken dat hij in zijn worsteling toch ook echt God op het oog heeft. Ook dat levert thuis weer voldoende gesprekstof op.
Helemaal mee eens. Daarom denk ik dat het advies van @Terri ook juist is om vooral ook met het kind te bidden. En dan niet of de gevoelens weggaan, want dat is m.i. niet mogelijk. Ik denk dat bidden dat God het kind vasthoudt het beste is. Het is namelijk al lastig genoeg om in christelijke kringen uit de kast te komen.Profesto schreef:Wat ik mis in de reacties op de vraag van Apologeet is dat er misschien eerst geluisterd kan worden naar hoe je kind er zelf in staat, wat de beleving van het kind is en hoe het kind zich voelt.
Eens, al geloof ik wel dat wonderen gebeuren en gevoelens weg kunnen gaan. Dit is echter denk ik ook een wonder als genezen van blindheid en zal niet veel gebeuren.merel schreef:Helemaal mee eens. Daarom denk ik dat het advies van @Terri ook juist is om vooral ook met het kind te bidden. En dan niet of de gevoelens weggaan, want dat is m.i. niet mogelijk. Ik denk dat bidden dat God het kind vasthoudt het beste is. Het is namelijk al lastig genoeg om in christelijke kringen uit de kast te komen.Profesto schreef:Wat ik mis in de reacties op de vraag van Apologeet is dat er misschien eerst geluisterd kan worden naar hoe je kind er zelf in staat, wat de beleving van het kind is en hoe het kind zich voelt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Probeer dan wel duidelijk te maken aan je kind dat het kind niet faalt als het wonder inderdaad niet gebeurt.parsifal schreef:Eens, al geloof ik wel dat wonderen gebeuren en gevoelens weg kunnen gaan. Dit is echter denk ik ook een wonder als genezen van blindheid en zal niet veel gebeuren.merel schreef:Helemaal mee eens. Daarom denk ik dat het advies van @Terri ook juist is om vooral ook met het kind te bidden. En dan niet of de gevoelens weggaan, want dat is m.i. niet mogelijk. Ik denk dat bidden dat God het kind vasthoudt het beste is. Het is namelijk al lastig genoeg om in christelijke kringen uit de kast te komen.Profesto schreef:Wat ik mis in de reacties op de vraag van Apologeet is dat er misschien eerst geluisterd kan worden naar hoe je kind er zelf in staat, wat de beleving van het kind is en hoe het kind zich voelt.
- J.C. Philpot
.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 okt 2022, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vind dit geen goede vraag van je, Philpot. Ga gewoon voor de inhoud.
Verstandige opmerking.Erasmiaan schreef:Ik vind dit geen goede vraag van je, Philpot. Ga gewoon voor de inhoud.