Luther schreef:Jongere schreef:
Mooi dat elke discussie op het RF een kopie is uit het verleden.

Ik merk inderdaad dat ik het nog helemaal eens ben met mezelf.

Ik raad je toch aan je meer in Lewis te verdiepen. Volgens mij laat je een goudader ongebruikt.
Een vergelijking met Bunyan heeft iets onzinnigs; dit te meer omdat Bunyan in een heel andere tijd leefde. Wat Lewis schreef kwam onder andere voort wat hij zag in zijn tijd (en zijn tijd is misschien iets, maar niet veel, anders dan die van ons). Het wereldbeeld van de mens is sinds Bunyan flink veranderd; wil je dus de mens van vandaag met het Evangelie confronteren, dan moet je misschien op andere vlakken opereren dan in 1700.
In 'Onversneden Christendom' (als ik me niet vergis) schrijft Lewis dat in de begintijd van het Evangelie de mensen het Evangelie daadwerkelijk als blijde boodschap zagen, omdat wereldwijd het besef leefde van zondigheid en schuld tov (een) God. Het Evangelie was het antwoord op die prangende schuldvraag. Nu echter is het probleem van zonde en schuld verdwenen, zodat de christen eigenlijk eerst met de 'slechte boodschap' moet beginnen, alvorens het Evangelie te brengen. In de tijd van Bunyan was dat misschien al aan het beginnen, maar lang niet zo ver gevorderd als nu.
Maar zoals ik al zei, Bunyan vergelijken met Lewis is onzinnig; het doet me vaag denken aan een vergelijking tussen een zak met aardappels en een duur vliegtuig....