Welk boek ben jij nu aan het lezen?

huisman

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Luther schreef:Bunyan onder 'fantasy' laten vallen.... sja, het kan... Mijn keuze is het niet.
Luister deze preek van ds. W.J. Karels, Spreuken 23 aan de hand van de Heilige Oorlog. http://diensten.gergemapeldoorn.nl/2015-08-02-1530.mp3
Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren aan de hand van Narnia.
Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de boeken maar het genre is hetzelfde: Christelijke Angelsaksiche fantasy.
Maar als je niet van dit genre houd hoef je het natuurlijk niet te lezen. Buiten theologie,geschiedenis,kunst en biografische boeken is dit eigenlijke het enige fictie-genre die ik lees.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:Bunyan onder 'fantasy' laten vallen.... sja, het kan... Mijn keuze is het niet.
Luister deze preek van ds. W.J. Karels, Spreuken 23 aan de hand van de Heilige Oorlog. http://diensten.gergemapeldoorn.nl/2015-08-02-1530.mp3
Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren aan de hand van Narnia.
Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen de boeken maar het genre is hetzelfde: Christelijke Angelsaksiche fantasy.
Maar als je niet van dit genre houd hoef je het natuurlijk niet te lezen. Buiten theologie,geschiedenis,kunst en biografische boeken is dit eigenlijke het enige fictie-genre die ik lees.
Over het algemeen houd ik meer van fictie, die zo realistisch mogelijk is. Maar veel fictie lees ik eerlijk gezegd niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

@Luther: ds W. Visscher heeft de inleiding van een preek die hij bij ons hield ontleend aan 'de grote scheiding' van Lewis. Het kan echt.
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

Mooi dat elke discussie op het RF een kopie is uit het verleden. :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:@Luther: ds W. Visscher heeft de inleiding van een preek die hij bij ons hield ontleend aan 'de grote scheiding' van Lewis. Het kan echt.
Dat boek ken ik niet. Over het algemeen lees ik liever oude puriteinen, op advies van @huisman :P
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:
Mannetje schreef:@Luther: ds W. Visscher heeft de inleiding van een preek die hij bij ons hield ontleend aan 'de grote scheiding' van Lewis. Het kan echt.
Dat boek ken ik niet. Over het algemeen lees ik liever oude puriteinen, op advies van @huisman :P
Ik zou je aanraden het een keer te lezen. Het is niet zo fantasy-achtig als Narnia, wel symbolisch en zeer aangrijpend.
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Ik merk inderdaad dat ik het nog helemaal eens ben met mezelf. :D
Jongere

Bericht door Jongere »

Luther schreef:
huisman schreef:
Dat zijn de ergsten. :huhu
Ik ook trouwens...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:
Dat zijn de ergsten. :huhu
Ik ook trouwens...
Ja, ik weet het, maar ja...... :D
Floppy

Bericht door Floppy »

Luther schreef:
Jongere schreef: Mooi dat elke discussie op het RF een kopie is uit het verleden. :huhu
Ik raad je toch aan je meer in Lewis te verdiepen. Volgens mij laat je een goudader ongebruikt.
Een vergelijking met Bunyan heeft iets onzinnigs; dit te meer omdat Bunyan in een heel andere tijd leefde. Wat Lewis schreef kwam onder andere voort wat hij zag in zijn tijd (en zijn tijd is misschien iets, maar niet veel, anders dan die van ons). Het wereldbeeld van de mens is sinds Bunyan flink veranderd; wil je dus de mens van vandaag met het Evangelie confronteren, dan moet je misschien op andere vlakken opereren dan in 1700.
In 'Onversneden Christendom' (als ik me niet vergis) schrijft Lewis dat in de begintijd van het Evangelie de mensen het Evangelie daadwerkelijk als blijde boodschap zagen, omdat wereldwijd het besef leefde van zondigheid en schuld tov (een) God. Het Evangelie was het antwoord op die prangende schuldvraag. Nu echter is het probleem van zonde en schuld verdwenen, zodat de christen eigenlijk eerst met de 'slechte boodschap' moet beginnen, alvorens het Evangelie te brengen. In de tijd van Bunyan was dat misschien al aan het beginnen, maar lang niet zo ver gevorderd als nu.
Maar zoals ik al zei, Bunyan vergelijken met Lewis is onzinnig; het doet me vaag denken aan een vergelijking tussen een zak met aardappels en een duur vliegtuig....
Floppy

Bericht door Floppy »

huisman schreef:
En dat blijkbaar ook steeds dezelfde mensen reageren op dezelfde onderwerpen....
Overigens is het verleden in dit geval nog behoorlijk recent. Dat Luther nog ongewijzigd in zijn opvatting staat, behoeft derhalve geen verbazing.
(En dat geldt de rest van de posters ook...)
dennis

Bericht door dennis »

Het lijkt me niet verstandig om de hier besproken boeken tegen elkaar af te zetten.
Ik heb de Narnia boeken met veel genoegen gelezen. En ja: ze bevatten m.i. veel subtiele wijsheid en lessen. Naast - helaas - ook wat elementen die ik minder vind (Pan, de verschijning van de kerstman (dat vond Tolkien dan overigens weer vreselijk) enz.
Maar boeken als 'de zilveren stoel' en 'het laatste gevecht' hebben echt veel indruk op me gemaakt.

Maar ze zijn onvergelijkbaar met de 'Christenreis'. Persoonlijk acht ik dit nog steeds het beste boek ter wereld, op de Bijbel na.
Hierin wordt heel het geestelijke leven getekend.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Floppy schreef:Maar zoals ik al zei, Bunyan vergelijken met Lewis is onzinnig; het doet me vaag denken aan een vergelijking tussen een zak met aardappels en een duur vliegtuig....
Wat ik je zei! ;)

Van Lewis ken ik Narnia en Brieven uit de hel. Die laatste heb ik het meest recent gelezen, twee jaar terug. De eerste heel wat eerder. Ik was toen een jaar of 17, denk ik. Ik heb 'm niet uitgelezen, omdat het voelde alsof ik iets las wat haaks staat op Gods Woord: geesten, draken, niet-realistische beesten, etc. Brieven uit de hel had ik ook moeite mee.
Op dit moment moet ik keuzes maken, en Lewis staat daarbij niet echt op nummer 1.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Floppy schreef:Maar zoals ik al zei, Bunyan vergelijken met Lewis is onzinnig; het doet me vaag denken aan een vergelijking tussen een zak met aardappels en een duur vliegtuig....
Wat ik je zei! ;)

Van Lewis ken ik Narnia en Brieven uit de hel. Die laatste heb ik het meest recent gelezen, twee jaar terug. De eerste heel wat eerder. Ik was toen een jaar of 17, denk ik. Ik heb 'm niet uitgelezen, omdat het voelde alsof ik iets las wat haaks staat op Gods Woord: geesten, draken, niet-realistische beesten, etc. Brieven uit de hel had ik ook moeite mee.
Op dit moment moet ik keuzes maken, en Lewis staat daarbij niet echt op nummer 1.
Het ging niet over jouw persoonlijke keus maar of Lewis wel of niet verantwoord is. Mijn antwoord is ronduit ja.
De boeken van Lewis gaan veel dieper dan wat reformatorische uitgevers aan flutromannetjes uitgeven.
Ik heb liever dat mijn kinderen Narnia lezen dan die zoetige zwijmelboeken om over de Amish hype maar helemaal te zwijgen. (2 van onze 6 kinderen hebben Narnia en LOTR gelezen)
Plaats reactie