Waar denk je op dit moment aan? [2]

Neeltje Jans

Re: Waar denk je op dit moment aan? [2]

Bericht door Neeltje Jans »

Afbeelding
Neeltje Jans, moeder van 4
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Neeltje Jans schreef:Afbeelding
Helemaal mee eens! Volledig! De Heere staat boven alle dingen, maar onze eigen verantwoordelijkheid/koopgedrag mogen we daarmee niet goedpraten. We hebben ook rekenschap af te leggen van ons rentmeesterschap
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Neeltje Jans

was een reactie op Mariavt
Schemerlichtje

Neeltje Jans schreef:was een reactie op Mariavt
Sorry....
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Neeltje Jans schreef:Afbeelding
Dankjewel Neeltje..........
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Schemerlichtje

Ik loof den Heer', mijn God
mijn zang klim'op naar 't hemelhof;
mijn mond zing'eeuwig tot Zijn lof,
om mijn gelukkig lot;
mijn ziel loof' d'Opperheer;
't Zachtmoedig volk zal 't straks verstaan.
Door vreugd met u zijn aangedaan,
en juichen tot Zijn eer
Neeltje Jans

Schemerlichtje schreef:Ik loof den Heer', mijn God
mijn zang klim'op naar 't hemelhof;
mijn mond zing'eeuwig tot Zijn lof,
om mijn gelukkig lot;
mijn ziel loof' d'Opperheer;
't Zachtmoedig volk zal 't straks verstaan.
Door vreugd met u zijn aangedaan,
en juichen tot Zijn eer
amen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

aan mijn oom. Hij ligt in het ziekenhuis wegens ernstige vochtophoping in zijn buik, waarschijnlijk veroorzaakt door levercirrose, wat weer veroorzaakt is door langdurig alcoholmisbruik.
Hij heeft een heel hoog IQ, heeft biologie gestudeerd en daardoor aanhanger geworden van de evolutie theorie.
Triest om iemand zo diep te zien wegzinken. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen, dat komt op zo'n moment wel hee duidelijk naar voren.

Overigens, waarschijnlijk kan alleen een levertransplantatie de boel redden, maar is dat in deze situatie ook veroorloofd?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
henriët

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:aan mijn oom. Hij ligt in het ziekenhuis wegens ernstige vochtophoping in zijn buik, waarschijnlijk veroorzaakt door levercirrose, wat weer veroorzaakt is door langdurig alcoholmisbruik.
Hij heeft een heel hoog IQ, heeft biologie gestudeerd en daardoor aanhanger geworden van de evolutie theorie.
Triest om iemand zo diep te zien wegzinken. Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen, dat komt op zo'n moment wel hee duidelijk naar voren.

Overigens, waarschijnlijk kan alleen een levertransplantatie de boel redden, maar is dat in deze situatie ook veroorloofd?
Sjonge wat heftig.
Ik weet niet zo goed of je wel of niet spreken van geoorloofd transplanteren.
Waarom zou het de ene keer wel mogen en de andere keer niet,
stel dat het zou lukken en hij zou dan de Heere gaan zoeken?...
Sterkte!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
vlinder

Bericht door vlinder »

Interessante vraag voor een ethische discussie.
Zelf vind ik het moeilijk om te discussiëren over iemand die nog in leven is en dit mogelijk na kan lezen.
Een ascitesbuik t.g.v. levercirrose is heftig en meestal het laatste stadium omdat een lever niet meer te redden is en niet goed de giftige stoffen meer kan filteren.
De vraag of iemand een nieuwe lever zou mogen.....sja....mijn gevoel zegt nee.
Er zijn namelijk heel weinig donoren in Nederland, de wachtlijst is vrij lang. Er zijn jonge kinderen die een leverziekte hebben die ik absoluut een lever gun.
Iemand die zelf zijn lever willens en wetens kapot gedronken heeft heeft dit aan zichzelf te danken. Als ik mijn lever af zou staan zou ik dat liever aan een "onschuldig" kindje doen dan aan iemand die alcoholist is. Het argument van Henriët in overweging nemend zou je zeggen dat iedereen een tweede kans moet krijgen.
Maar wie garandeert mij dat hij deze lever niet opnieuw kapot drinkt? Er zijn heel weinig ex-alcoholisten. En bijna alle alcoholisten blijven hun leven lang in de ontkenningsfase: ja, ik lust graag alcohol, maar ik ben niet verslaafd. We hebben al heel veel mensen gehad die een alcoholonttrekkingsdelier kregen en opgaven nooit te drinken. (delier is acute verwardheid)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lassie

Bericht door Lassie »

Wat heftig Jolanda. Sterkte met alles.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Lassie schreef:Wat heftig Jolanda. Sterkte met alles.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Neeltje Jans

JolandaOudshoorn schreef:aan mijn oom. Hij ligt in het ziekenhuis wegens ernstige vochtophoping in zijn buik, waarschijnlijk veroorzaakt door levercirrose, wat weer veroorzaakt is door langdurig alcoholmisbruik.

Wat erg, Jolanda!
Op de site van de maagleverdarmstichting lees ik dit: In het geval van cirrose als gevolg van alcoholmisbruik moet de patiënt zeker een half jaar voor de transplantatie geen alcohol gebruikt hebben en voldoende gemotiveerd zijn om na de transplantatie absoluut geen alcohol meer te drinken. http://www.mlds.nl/operaties/27/levertr ... -operatie/
vlinder

Bericht door vlinder »

Neeltje Jans schreef:

Wat erg, Jolanda!
Op de site van de maagleverdarmstichting lees ik dit: In het geval van cirrose als gevolg van alcoholmisbruik moet de patiënt zeker een half jaar voor de transplantatie geen alcohol gebruikt hebben en voldoende gemotiveerd zijn om na de transplantatie absoluut geen alcohol meer te drinken. http://www.mlds.nl/operaties/27/levertr ... -operatie/
Dat bedoelde ik met mijn laatste zin in mijn reactie....de garantie is heeeeel moeilijk te geven.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
henriët

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Interessante vraag voor een ethische discussie.
Zelf vind ik het moeilijk om te discussiëren over iemand die nog in leven is en dit mogelijk na kan lezen.
Een ascitesbuik t.g.v. levercirrose is heftig en meestal het laatste stadium omdat een lever niet meer te redden is en niet goed de giftige stoffen meer kan filteren.
De vraag of iemand een nieuwe lever zou mogen.....sja....mijn gevoel zegt nee.
Er zijn namelijk heel weinig donoren in Nederland, de wachtlijst is vrij lang. Er zijn jonge kinderen die een leverziekte hebben die ik absoluut een lever gun.
Iemand die zelf zijn lever willens en wetens kapot gedronken heeft heeft dit aan zichzelf te danken. Als ik mijn lever af zou staan zou ik dat liever aan een "onschuldig" kindje doen dan aan iemand die alcoholist is. Het argument van Henriët in overweging nemend zou je zeggen dat iedereen een tweede kans moet krijgen.
Maar wie garandeert mij dat hij deze lever niet opnieuw kapot drinkt? Er zijn heel weinig ex-alcoholisten. En bijna alle alcoholisten blijven hun leven lang in de ontkenningsfase: ja, ik lust graag alcohol, maar ik ben niet verslaafd. We hebben al heel veel mensen gehad die een alcoholonttrekkingsdelier kregen en opgaven nooit te drinken. (delier is acute verwardheid)
Maar een jong kindje ´onschuldig´ kan ook aan de drank of drugs gaan..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten