Goede vraag. Als je er een hoed opzet, dan wordt het allemaal weer een beetje ontopic :-)HersteldHervormd schreef:Wat voor kleur haar hebben jullie eigenlijk? Ik lichtbruin. Ik heb wel eens gehoord dat bruine/zwarte haren van origine bijna niet voorkwamen in de Lage Landen. (donker)blond en rood was het standaard. De donkere haarkleur is afkomstig uit Zuid-Europa en volgens de theorie zijn dit cadeautjes van de Romeinen en Spanjaarden.
Hoed in eredienst?
Re: Hoed in eredienst?
Ik ken mannen met en zonder baard, met en zonder oorbelletjes, met en zonder tatoeages...
Ik ken vrouwen met en zonder geverfd haar, met wel en niet kortgeknipt haar, met en zonder geschoren oksels, benen of wat-dan-ook. Ik ken zélfs vrouwen die (om bij het topic te blijven) zonder hoed in kerk zitten...
... en van alle soorten en maten zijn er die getuigen van een persoonlijk geloof en daarbij ook de vrucht van de Geest laten zien!
Ik kijk daarom liever niet naar de lichamelijke buitenkant om een oordeel te vellen en er zelf goed vanaf te komen, maar of er sprake is van liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (Gal. 5:22)
Ik ken vrouwen met en zonder geverfd haar, met wel en niet kortgeknipt haar, met en zonder geschoren oksels, benen of wat-dan-ook. Ik ken zélfs vrouwen die (om bij het topic te blijven) zonder hoed in kerk zitten...
... en van alle soorten en maten zijn er die getuigen van een persoonlijk geloof en daarbij ook de vrucht van de Geest laten zien!
Ik kijk daarom liever niet naar de lichamelijke buitenkant om een oordeel te vellen en er zelf goed vanaf te komen, maar of er sprake is van liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (Gal. 5:22)
- J.C. Philpot
Dezelfde Paulus die onder inspiratie van de Heilige Geest Galaten 5:22 schreef, scheef ook onder inspiratie van de Heilige Geest 1 Timotheüs 2:9-10 (en die tekst heeft indirect ook wat te zeggen aan mannen). Ik zou die twee (innerlijk en uiterlijk) dus niet zomaar tegen elkaar uitspelen.Ararat schreef:Ik ken mannen met en zonder baard, met en zonder oorbelletjes, met en zonder tatoeages...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Als we dan ook vers 8 erbij nemen Philpot, dan staan we iig allemaal diep schuldig.J.C. Philpot schreef:Dezelfde Paulus die onder inspiratie van de Heilige Geest Galaten 5:22 schreef, scheef ook onder inspiratie van de Heilige Geest 1 Timotheüs 2:9-10 (en die tekst heeft indirect ook wat te zeggen aan mannen). Ik zou die twee (innerlijk en uiterlijk) dus niet zomaar tegen elkaar uitspelen.Ararat schreef:Ik ken mannen met en zonder baard, met en zonder oorbelletjes, met en zonder tatoeages...
- J.C. Philpot
Dat raakt niet zozeer aan het onderwerp "welke plaats heeft ons uiterlijk". Maar dat is inderdaad wel een belangrijke opdracht in relatie tot de omgang met elkaar.Zeeuw schreef:Als we dan ook vers 8 erbij nemen Philpot, dan staan we iig allemaal diep schuldig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Nou, het valt me toch wel op dat de teksten nogal erg vaak gaan over vrouwen en het uiterlijk. Ik moet zeggen dat me dat soms wat tegenstaat. Alsof alleen vrouwen ijdel zijn en mannen daar totaal geen last van hebben. Misschien is dat cultureel bepaald in de Paulus-tijd, of was Paulus daarin anders dan andere mannen, maar volgens mij konden mannen er ook in die tijd al best wat van.J.C. Philpot schreef:Dat raakt niet zozeer aan het onderwerp "welke plaats heeft ons uiterlijk". Maar dat is inderdaad wel een belangrijke opdracht in relatie tot de omgang met elkaar.Zeeuw schreef:Als we dan ook vers 8 erbij nemen Philpot, dan staan we iig allemaal diep schuldig.
- J.C. Philpot
Vandaar de zinsnede "en die tekst heeft indirect ook wat te zeggen aan mannen" in mijn posting. Deze tekst zegt net zo goed indirect iets over dure horloges, auto's (en meer) voor mannen.Zeeuw schreef:Nou, het valt me toch wel op dat de teksten nogal erg vaak gaan over vrouwen en het uiterlijk. Ik moet zeggen dat me dat soms wat tegenstaat. Alsof alleen vrouwen ijdel zijn en mannen daar totaal geen last van hebben. Misschien is dat cultureel bepaald in de Paulus-tijd, of was Paulus daarin anders dan andere mannen, maar volgens mij konden mannen er ook in die tijd al best wat van.J.C. Philpot schreef:Dat raakt niet zozeer aan het onderwerp "welke plaats heeft ons uiterlijk". Maar dat is inderdaad wel een belangrijke opdracht in relatie tot de omgang met elkaar.Zeeuw schreef:Als we dan ook vers 8 erbij nemen Philpot, dan staan we iig allemaal diep schuldig.
George Whitefield
George Whitefield
Mooie aanvulling.J.C. Philpot schreef:Vandaar de zinsnede "en die tekst heeft indirect ook wat te zeggen aan mannen" in mijn posting. Deze tekst zegt net zo goed indirect iets over dure horloges, auto's (en meer) voor mannen.Zeeuw schreef:Nou, het valt me toch wel op dat de teksten nogal erg vaak gaan over vrouwen en het uiterlijk. Ik moet zeggen dat me dat soms wat tegenstaat. Alsof alleen vrouwen ijdel zijn en mannen daar totaal geen last van hebben. Misschien is dat cultureel bepaald in de Paulus-tijd, of was Paulus daarin anders dan andere mannen, maar volgens mij konden mannen er ook in die tijd al best wat van.J.C. Philpot schreef:Dat raakt niet zozeer aan het onderwerp "welke plaats heeft ons uiterlijk". Maar dat is inderdaad wel een belangrijke opdracht in relatie tot de omgang met elkaar.Zeeuw schreef:Als we dan ook vers 8 erbij nemen Philpot, dan staan we iig allemaal diep schuldig.
Johannes schrijft in zijn brief over 'de begeerlijkheid des vleses en de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens'. Bedoel je nu dat wanneer al die mensen niets gezegd zouden hebben, je toch zo de godsvrucht in hun leven hebt gezien? Of bedoel je dat het niet uiterlijk merkbaar hoeft te zijn, wanneer innerlijk met de verloren zoon wordt ervaren alles doorgebracht te hebben in de wereld, en er zelfs geen varkensvoer gegund wordt?Ararat schreef:Ik ken mannen met en zonder baard, met en zonder oorbelletjes, met en zonder tatoeages...
Paulus stelt twee mensen tegenover elkaar: een vijand van het kruis van Christus, en iemand met een vernederd lichaam: "Weest mede mijn navolgers, broeders, en merkt op degenen die alzo wandelen, gelijk gij ons tot een voorbeeld hebt. Want velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn; welker einde is het verderf, welker god is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelke aardse dingen bedenken. Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus, Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen."
Jakobus wijst op een eenheid die er moet zijn: "Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken; toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen. Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen." De kanttek. schrijven, dat hier een huichelaar wordt aangesproken, die zich roemt over het geloof. Laat dat zo zijn, maar dan: "Welaan, indien gij een waar geloof hebt, gelijk gij roemt en u inbeeldt, toon het door de werken, gelijk een boom door de goede vruchten toont dat hij een goede boom is, Matth. 7:17, 18."
Niet vreemd, dat de rijke jongeling dacht dat hij het lek boven water had gekregen. Wij lijken van nature toch net op die jongeling.
@Ararat, die ervaring heb ik ook. In het Engels hebben ze daar een mooi spreekwoord voor: don't judge a book by its cover.J.C. Philpot schreef:Dezelfde Paulus die onder inspiratie van de Heilige Geest Galaten 5:22 schreef, scheef ook onder inspiratie van de Heilige Geest 1 Timotheüs 2:9-10 (en die tekst heeft indirect ook wat te zeggen aan mannen). Ik zou die twee (innerlijk en uiterlijk) dus niet zomaar tegen elkaar uitspelen.Ararat schreef:Ik ken mannen met en zonder baard, met en zonder oorbelletjes, met en zonder tatoeages...
@Philpot, volgens mij speelt Ararat niets tegen elkaar uit, maar geeft aan dat de vruchten het belangrijkste kenmerk zijn.
Volgens mij zegt Jezus ook nergens: "aan zijn uiterlijk zal men de boom kennen" maar: "aan zijn vruchten zal men de boom kennen" (Matth. 7).
Veelzeggend, niet?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Vast wel. Alleen zal dat uiterlijk merkbare niet altijd gebeuren op de manier waarvan orthodox Nederland denkt dat dit de (enige) juiste is.Adagio schreef: Of bedoel je dat het niet uiterlijk merkbaar hoeft te zijn, wanneer innerlijk met de verloren zoon wordt ervaren alles doorgebracht te hebben in de wereld, en er zelfs geen varkensvoer gegund wordt?
- J.C. Philpot
Dat vind ik helemaal niet veelzeggend. Uiterlijke bekering is net zo goed een vrucht van de ware bekering. Een innerlijke bekering heeft altijd ook een uitwerking aan de buitenkant - als een innerlijke bekering geen uiterlijke uitwerking heeft, is het volkomen waardeloos.Forummer schreef:@Ararat, die ervaring heb ik ook. In het Engels hebben ze daar een mooi spreekwoord voor: don't judge a book by its cover.
@Philpot, volgens mij speelt Ararat niets tegen elkaar uit, maar geeft aan dat de vruchten het belangrijkste kenmerk zijn.
Volgens mij zegt Jezus ook nergens: "aan zijn uiterlijk zal men de boom kennen" maar: "aan zijn vruchten zal men de boom kennen" (Matth. 7).
Veelzeggend, niet?
Een uiterlijke bekering zonder innerlijke bekering is slechts wetticisme, en geen ware bekering
Een innerlijke bekering zonder uiterlijke bekering is slechts wetteloosheid, en geen ware bekering
Je kunt dus niet zeggen: de ene tekst van Paulus over het uiterlijk is niet belangrijk, het gaat slechts om het innerlijk. Net zoals je niet kunt zeggen: die tekst over de vrucht is niet belangrijk, het gaat om een leven naar de wet. Dat is beide heel selectief bijbelgebruik.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 mei 2022, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
George Whitefield
George Whitefield
Ach, ik ken zelfs mannen met pruiken op die heel gewichtig hun naam veranderden die toch van grote betekenis voor Gods koninkrijk geweest zijn.J.C. Philpot schreef:Dat vind ik helemaal niet veelzeggend. Uiterlijke bekering is net zo goed een vrucht van bekering. Een innerlijke bekering heeft altijd ook een uitwerking aan de buitenkant - anders kun je die zogenaamde innerlijke bekering wel in de kliko doen.Forummer schreef:@Ararat, die ervaring heb ik ook. In het Engels hebben ze daar een mooi spreekwoord voor: don't judge a book by its cover.
Veelzeggend, niet?
Een uiterlijke bekering zonder innerlijke bekering is leeg wetticisme
Een innerlijke bekering zonder uiterlijke bekering is lege wetteloosheid
Je kunt dus niet zeggen: de ene tekst van Paulus over het uiterlijk is niet belangrijk, het gaat slechts om het innerlijk. Net zoals je niet kunt zeggen: die tekst over de vrucht is niet belangrijk, het gaat om "netjes leven". Dat is beide heel selectief bijbelgebruik.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dat denk ik ook wel. Maar ook denk ik dat je niet je eigen invulling aan uiterlijk leidend moet laten zijn in het beoordelen van anderen.J.C. Philpot schreef:Dat vind ik helemaal niet veelzeggend. Uiterlijke bekering is net zo goed een vrucht van de ware bekering. Een innerlijke bekering heeft altijd ook een uitwerking aan de buitenkant - als een innerlijke bekering geen uiterlijke uitwerking heeft, is het volkomen waardeloos.Forummer schreef:@Ararat, die ervaring heb ik ook. In het Engels hebben ze daar een mooi spreekwoord voor: don't judge a book by its cover.
Veelzeggend, niet?
Een uiterlijke bekering zonder innerlijke bekering is slechts wetticisme, en geen ware bekering
Een innerlijke bekering zonder uiterlijke bekering is slechts wetteloosheid, en geen ware bekering
Je kunt dus niet zeggen: de ene tekst van Paulus over het uiterlijk is niet belangrijk, het gaat slechts om het innerlijk. Net zoals je niet kunt zeggen: die tekst over de vrucht is niet belangrijk, het gaat om "netjes leven". Dat is beide heel selectief bijbelgebruik.
Zo hoorde ik nog niet eens zo lang geleden 'vrouwen met oorbellen gaan naar de hel' uit de mond van een kind van een jaar of 7. Dat is duidelijk een schrijnend geval van eigen invulling geven (en aan je kinderen doorgeven).
- J.C. Philpot
Een leuke oneliner. Maar je kunt niet hele gedeelten van de schrift aan de kant zetten met een oneliner. Het is wel het Woord van God.Forummer schreef:Ach, ik ken zelfs mannen met pruiken op die heel gewichtig hun naam veranderden die toch van grote betekenis voor Gods koninkrijk geweest zijn.
Verder ga ik verder met je in deze discussie. Als je uitgebreide postings met bijbelse onderbouwing niet serieus neemt, en je er met oneliners vanaf maakt, heeft het geen zin om vanuit de schrift iets aan te tonen.
George Whitefield
George Whitefield