Gerson schreef:Al een preek van Ds Fraanje gelezen edmund ?
Beste Gerson, ik heb iets uit zijn leven van ds. Fraanje in de Saambinder van juni 2009 kunnen vinden. Ik lees daarvan een klaar en een helder getuigenis hoe Christus aan (ds.) Fraanje is geopenbaard en Hem eigen is geworden. Sterven; openbaring van Christus, hetwelk zijne Gerechtigheid werd, gewassen in Zijn bloed en het recht tot het eeuwige leven, wederbaring en de Geest getuigde met zijn geest dat hij een kind van God was.
‘Na mijn worsteling –van zonde overtuigingen- beproefde ik weer op te staan, maar ik zakte weg en het behaagde God in mijn ziel af te dalen met de woorden: ‘Leef in uwen bloede, leef’. Daar riep mijn afgematte ziel uit: ‘O, wat is het, dat ik genade in Uw ogen gevonden heb; dat Gij mij kende, daar ik een vreemdeling ben?’ Daar heeft het God behaagd om Jezus te openbaren als het einde der wet tot rechtvaardigheid; daar zag ik de Heere Christus onder de wet en boven de wet. Ik zag Christus het opnemen voor God, voor Zijn wet en voor Zijn deugden, maar ook voor mij (..) O, dat Christus de wet verhoogd en verheerlijkt heeft, was mij een wonder, maar dat Hij ze ontwapende van haar vloek, was mij nog groter; daar kwam de liefde in voor Christus. Hij wies mij in Zijn bloed. Bij monde van de Eerste Persoon werd mijn schuld uitgedelgd. De Vader vergaf ze mij genadig en gaf mij een recht tot het eeuwige leven. Nooit zal ik het vergeten, dat lieve Woord: ‘Want Hij zal den mens zijn gerechtigheid wedergeven’. Ik kreeg een bestaan in de Borg en in het Vaderhart en zalige gemeenschap Gods. En, mijne hoorders, daar kwam die lieve derde Persoon, Die mij overtuigde en wederbaarde; daar kwam die lieve Geest getuigen met mijn geest dat ik een kind was’.
Deze ondervinding is geheel volgens de Schrift en een duidelijke verklaring van de ware wedergeboorte. Dit is precies hetgeen ds. Kort voorstaat (in zijn boek) en dit staat haaks op de standenleer, alwaar sprake is van een veronderstelde wedergeboorte en een verondersteld geloof. Dwalingen van een geloof zonder Christuskennis en een geloofs- of genadeleven zonder de (bewuste kennis van) vergeving der zonden. En dit laatste is waar ds. Kort terecht tegen waarschuwt.
Ik vind het dus zeer laakbaar dat je schrijft en suggereert dat ds. Kort de bekeringsweg van ds. Fraanje als fantasie zou bestempelen. Ten eerste zegt of schrijft ds. Kort dat nergens en ten andere ageert ds. Kort enkel tegen de onbijbelse leer(stellingen) in zijn boek.