Beroepingswerk discussie

Reiziger

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Reiziger »

Martijn schreef:
Forummer schreef:
Forummer schreef:
keesjanm schreef:Ik hoorde dat student Al-Chalabi nu opeens toch geen zendingspredikant wordt. Klopt dat?
Waar heb je die informatie vandaan?
:?: :?: :?: :?: :?: :?:

Wil je het niet zeggen?
Ik heb het ook gehoord.
Dat was mijn vraag niet.
Waar heb je die info vandaan?
Ik heb het nl. niet gehoord
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Forummer schreef: Dat was mijn vraag niet.
Als je het bericht van Keesjanm leest dan zie je dat hij vraagt of het klopt. Dan maakt het dus niet uit waar hij die info vandaan heeft.
Ik heb het inmiddels ook via via gehoord, dus de vraag blijft openstaan of het klopt.
Lijkt me wel een zeer vreemde gang van zaken (aangenomen voor het zendingsveld en opeens switchen?) en een grote tegenslag voor de ZGG. Maar laten we eerst de berichtgeving afwachten.
emigrant
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door emigrant »

De GGiN zijn behoorlijk aan het beroepen de laatste week.

Vinden ze het tijd voor een stoelendans? Sommige dominees staan al lang in 1 gemeente.
De meeste andere Gemeenten hebben hooguit eens in de maand een predikbeurt toebedeelt.

Of is dit traditioneel de tijd van beroepen na biddag?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
windorgel

Bericht door windorgel »

De meeste gemeenten hebben in februari de jaarvergadering. Ik denk dat dat de reden is. Kleinere gemeenten hebben hooguit zes keer per jaar een dienst waarin een predikant voorgaat, echt niet iedere maand!
mulder

Bericht door mulder »

Klopt. Ik zit in een kleine gemeenten en wij halen de 6 zondagen volgens mij niet eens. 't Is dat Heilig Avondmaal niet doordeweeks kan, maar dopen en belijdenis enzo gebeurt hier allemaal doordeweeks.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik bedoel ook niet zes zondagen! Nee, 1 zondag en max 5 weekdiensten per jaar.
Bruna

Bericht door Bruna »

emigrant schreef:De GGiN zijn behoorlijk aan het beroepen de laatste week.

Vinden ze het tijd voor een stoelendans? Sommige dominees staan al lang in 1 gemeente.
De meeste andere Gemeenten hebben hooguit eens in de maand een predikbeurt toebedeelt.

Of is dit traditioneel de tijd van beroepen na biddag?
Als u op site ggin.webklik.nl kijkt kun je zien dat in 2015 van februari tot april ca 25 gemeenten een beroep hebben uitgebracht. Dus in lijn met voorgaande jaren.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Forummer schreef:
Forummer schreef:
keesjanm schreef:Ik hoorde dat student Al-Chalabi nu opeens toch geen zendingspredikant wordt. Klopt dat?

Wil je het niet zeggen?
Wat een rare reactie... Ik vraag hier om bevestiging omdat ik ook twijfel.
Het zou wel heel raar zijn als de roeping opeens wijzigt. Ik verwacht dat zowel het curatorium als het deputaatschap daar grote moeite mee zouden hebben.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

keesjanm schreef:
Forummer schreef:
Forummer schreef:

Wil je het niet zeggen?
Het zou wel heel raar zijn als de roeping opeens wijzigt. Ik verwacht dat zowel het curatorium als het deputaatschap daar grote moeite mee zouden hebben.
Waarom zou dat raar zijn?
Het kan zijn dat hij eerst dacht dat hij zendingspredikant moest worden, maar dat hij nu denkt dat hij een gemeente in Nederland moet bedienen. Niks raars aan.
alexv

Bericht door alexv »

Wil je het niet zeggen?[/quote]

Het zou wel heel raar zijn als de roeping opeens wijzigt. Ik verwacht dat zowel het curatorium als het deputaatschap daar grote moeite mee zouden hebben.[/quote]

Het kan zijn dat hij eerst dacht dat hij zendingspredikant moest worden, maar dat hij nu denkt dat hij een gemeente in Nederland moet bedienen. Niks raars aan.[/quote]

Daar is wel heel veel raars aan. Een roeping is niet iets wat je te binnen schiet.

Je bent trouwens wel heel belerend voor een 15 jarige.
Martijn

Bericht door Martijn »

Forummer schreef:
Dat was mijn vraag niet.
Ik geloof dat ik altijd nog vrij ben om te zeggen wat ik wil Forummer. Ik reageerde op keesjanm om aan te geven dat het rondgaat. Dat jij het nog niet gehoord had kan ja, maar dat zegt niets lijkt me.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Forummer schreef:
keesjanm schreef:
Forummer schreef:

(...)
Ik vraag hier om bevestiging omdat ik ook twijfel.
Het kan zijn dat hij eerst dacht dat hij zendingspredikant moest worden, maar dat hij nu denkt dat hij een gemeente in Nederland moet bedienen. Niks raars aan.
Je meldt je bij het curatorium met een roeping voor zendingspredikant. Dan wordt het deputaatschap ingeschakeld, die beoordelen mede de roeping.
Als dan zowel deputaatschap als curatorium de roeping overnemen wordt de kandidaat toegelaten tot de studie.
Het deputaatschap zorgt zelfs voor een stuk extra onderwijs binnen de opleiding.

Het feit dat een duidelijke roeping tot zendingspredikant gedurende de studie opeens wijzigt is niet ondenkbaar , maar wel vreemd. Ik ken geen ander voorbeeld.
Ik denk zelfs dat er in ander kerkverbanden dan een nieuw gesprek met het curatorium zal moeten plaatsvinden omdat je dan eigenlijk een nieuwe roeping hebt, en dat die dan ook weer getoetst moet worden net als andere nieuwe kandidaten.
DDD

Bericht door DDD »

alexv schreef:
Daar is wel heel veel raars aan. Een roeping is niet iets wat je te binnen schiet.

Je bent trouwens wel heel belerend voor een 15 jarige.
Ik vind dit een onbehoorlijke reactie. Vijftienjarigen hebben over het algemeen een prima beoordelingsvermogen. Los daarvan blijf je geen tien jaar vijftien jaar.

En daarnaast kunnen roepingen wijzigen, en vind ik de persoonlijke roeping van predikanten in zijn algemeenheid geen onderwerp van publieke discussie. Voor hetzelfde geld blijkt dat iemand om medische redenen ongeschikt is. Ik verzin maar iets. Helaas is de kerkelijke cultuur in de GG ook niet heel transparant, en dat nodigt mijns inziens uit tot roddels.
windorgel

Bericht door windorgel »

Laten wij dan niet mee doen met deze roddels en speculaties!
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Wil je het niet zeggen?
Het zou wel heel raar zijn als de roeping opeens wijzigt. Ik verwacht dat zowel het curatorium als het deputaatschap daar grote moeite mee zouden hebben.[/quote]

Het kan zijn dat hij eerst dacht dat hij zendingspredikant moest worden, maar dat hij nu denkt dat hij een gemeente in Nederland moet bedienen. Niks raars aan.[/quote]

Je bent trouwens wel heel belerend voor een 15 jarige.[/quote]

Dat zeg ik ook niet. Je speelt op de persoon en verdraait ook nog eens mijn woorden.
Wat ik zeg is dat hij eerst dacht een roeping voor zendingspredikant dacht te hebben, maar dat hij daarna ging twijfelen.
Heel menselijk. En dat hij nu toch denkt dat hij een roeping voor het ambt tot gemeentepredikant heeft.

Mijn leeftijd heeft hier overigens niks mee te maken. Overigens ben ik helemaal geen 15
Gesloten