Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Ga asjeblieft niet weg..!
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Als moderatoren je lastig vinden krijg je een waarschuwing. Dus je hoeft aan je vermoedens niet toe te geven.
- Heidebloem
Spijtig JanRap, ik stel je bijdragen op prijs.JanRap schreef: ↑28 okt 2024, 08:48@Groot Blankenstein, Heel hartelijk dank voor uw zeer verhelderende links. Mooi. Moedig trouwens dat u zich zo kwetsbaar op durft te stellen en dat u zich regelmatig in het hart laat kijken. Ik zal verder niet meer posten, want naar mijn vermoeden ben ik een heel beetje weg- gemodereerd. Dat is wel het laatste wat ik wil: de moderatoren overlast bezorgen. Ik ga maar weer met mijn 'boekje in een hoekje'Groot Blankenstein schreef: ↑26 okt 2024, 16:37![]()
![]()
Bedoeld wordt: kinderdopers die de leer van het Verbond zover uitgehold hebben, dat ze eigenlijk verborgen / bedekte baptisten zijn geworden.
Zie ook onderaan deze link die ook achter die vragen op RW zat:
https://www.vergadering.nu/boeksluijs-s ... breker.htm
Bij Calvijn was de doop teken en zegel van Gods verbond en niet het antwoord van de wedergeboren mens op de roeping van God. Dat is het verschil met de baptist. 'Bij de calvinist is zijn géloven een antwoord op Gods béloven, maar bij de baptist is Gods béloven een antwoord op zijn géloven' Vanuit de baptistische visie wordt het verbond der genade met de uitverkorene eerst van kracht in de wedergeboorte. Bij het hypercalvinisme worden het genadeverbond en de kinderdoop eerst van kracht in de wedergeboorte (herschepping). Het hypercalvinisme is dus een soort `cryptobaptisme' (verborgen of bedekt baptisme).
@ Groot Blankenstein, Ik maak pas op de plaats want moderator @ Herman schreef iets bemoedigends voor me. Hoop daarom toch maar te blijven, met veel dank voor jullie vertrouwen.Heidebloem schreef: ↑28 okt 2024, 08:54Spijtig JanRap, ik stel je bijdragen op prijs.JanRap schreef: ↑28 okt 2024, 08:48@Groot Blankenstein, Heel hartelijk dank voor uw zeer verhelderende links. Mooi. Moedig trouwens dat u zich zo kwetsbaar op durft te stellen en dat u zich regelmatig in het hart laat kijken. Ik zal verder niet meer posten, want naar mijn vermoeden ben ik een heel beetje weg- gemodereerd. Dat is wel het laatste wat ik wil: de moderatoren overlast bezorgen. Ik ga maar weer met mijn 'boekje in een hoekje'Groot Blankenstein schreef: ↑26 okt 2024, 16:37![]()
![]()
Bedoeld wordt: kinderdopers die de leer van het Verbond zover uitgehold hebben, dat ze eigenlijk verborgen / bedekte baptisten zijn geworden.
Zie ook onderaan deze link die ook achter die vragen op RW zat:
https://www.vergadering.nu/boeksluijs-s ... breker.htm
Bij Calvijn was de doop teken en zegel van Gods verbond en niet het antwoord van de wedergeboren mens op de roeping van God. Dat is het verschil met de baptist. 'Bij de calvinist is zijn géloven een antwoord op Gods béloven, maar bij de baptist is Gods béloven een antwoord op zijn géloven' Vanuit de baptistische visie wordt het verbond der genade met de uitverkorene eerst van kracht in de wedergeboorte. Bij het hypercalvinisme worden het genadeverbond en de kinderdoop eerst van kracht in de wedergeboorte (herschepping). Het hypercalvinisme is dus een soort `cryptobaptisme' (verborgen of bedekt baptisme).
-
Het is toch apart als je jezelf Jan Rap noemt.
Rap dat is afval. Afval van hout en plantenstengels. Het allegaartje dat heen en weer schuift tussen wal en water. Jan Rap, het volk van het laagste allooi, het uitschot.
Voel je jezelf echt zo ellendig dan?
Rap dat is afval. Afval van hout en plantenstengels. Het allegaartje dat heen en weer schuift tussen wal en water. Jan Rap, het volk van het laagste allooi, het uitschot.
Ik vind het juist een mooie naam! Volgens mij zocht de Heere Jezus “Jan Rap en z’n maten” juist vaak op. Tot ergernis van de hoge heren in die tijd..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Jan Rap wordt ook wel gebruikt voor mensen zonder standvastig geloof. Misschien is dat een tip.
En voor mensen die zich niet “bekeerd” maar “verkeerd” voelen..
Die niets hebben in zichzelf.
Als niets hebbende en nochtans alles bezittende.
2 Kor. 6:10
Die niets hebben in zichzelf.
Als niets hebbende en nochtans alles bezittende.
2 Kor. 6:10
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 28 okt 2024, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
@Refojongere, Hele goeie vraag. Nee, mijn schuilnaam heb ik n.a.v. een uitspraak van Abraham Kuyper. Die zei ooit tegen iemand: 'Ik ga uit de Hervormde kerk en al Gods volk gaat met mij mede, en gij blijft over met Jan Rap en zijn maten'. Welnu, bij die Jan Rap en zijn maten, dat uitschot, voel ik me wonderwel thuis. Ik zit graag met tollenaren en zondaren op de achterste bank bij wijze van spreken. En hoe ik me verder voel zal ik maar niet schrijven, daar wordt niemand door gesticht. Komt bij dat het helemaal niet zo belangrijk is hoe we ons voelen. En mochten we ons ellendig voelen , dan gaat het er maar om naar Wie we met al die ellende de toevlucht nemen. En... we zijn zo'n eigenaardig volkje dat we met onze ellende ook nog iets menen te worden of menen te zijn.Refojongere schreef: ↑28 okt 2024, 10:43 Het is toch apart als je jezelf Jan Rap noemt.
Gedichtje van De Genestet:JanRap schreef: ↑28 okt 2024, 10:58@Refojongere, Hele goeie vraag. Nee, mijn schuilnaam heb ik n.a.v. een uitspraak van Abraham Kuyper. Die zei ooit tegen iemand: 'Ik ga uit de Hervormde kerk en al Gods volk gaat met mij mede, en gij blijft over met Jan Rap en zijn maten'. Welnu, bij die Jan Rap en zijn maten, dat uitschot, voel ik me wonderwel thuis. Ik zit graag met tollenaren en zondaren op de achterste bank bij wijze van spreken. En hoe ik me verder voel zal ik maar niet schrijven, daar wordt niemand door gesticht. Komt bij dat het helemaal niet zo belangrijk is hoe we ons voelen. En mochten we ons ellendig voelen , dan gaat het er maar om naar Wie we met al die ellende de toevlucht nemen. En... we zijn zo'n eigenaardig volkje dat we met onze ellende ook nog iets menen te worden of menen te zijn.Refojongere schreef: ↑28 okt 2024, 10:43 Het is toch apart als je jezelf Jan Rap noemt.
Jan Rap is zeer vrijzinnig, zeer!
Hij houdt niet van die vromen:
Hij geeft geen weerga om de leer,
En smaalt van ‘breede zoomen.’
Hij vindt geen waren christengeest
Bij al die fijne kwezels;
Hij zegt ‘de Liefde is ’t hoogst, is ’t meest,’
En scheldt hen uit voor Ezels.
Ik heb het boekje inmiddels gelezen. Het is beknopt en genuanceerd. De schrijver stelt zich heel kwetsbaar op en deelt dat hij zelf ook vragen heeft gehad over het dopen van baby’s. Hij neemt de gedachten van baptisten heel serieus en heeft er ook respect voor. Toch staat hij inmiddels van harte achter de kinderdoop. Hij hoopt op meer erkenning van elkaars standpunten en pleit ervoor elkaars doop in ieder geval te erkennen.Groot Blankenstein schreef: ↑02 okt 2024, 13:54 Zijn er hier die het boekje van Ds. M van Reenen wat hier genoemd wordt kennen?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... lijk-punt/
Ik heb persoonlijk meer gehad aan de boeken van Korving (taal & teken, u komt de belofte toe), Procee (de heilige doop) en anderen boeken rond dit thema. Maar evengoed toch waardevol om kennis genomen te hebben van het boekje.
Heel eerder dacht ik zelf niet zo na over de doop. Maar wat ik nog heel goed weet, is dat ik 12 jaar geleden mezelf wel als volwassene had willen laten dopen (maar niet serieus overwogen hoor). Dat was nadat er na jaren met veel innerlijke strijd om zekerheid, zoveel onmiddellijke zekerheid gegeven werd. Maar daar kwam ook wel zoveel op af, dat de strijd erna zwaarder was dan ervoor. En dat ik het vanzelf eigenlijk ook weer “kwijtraakte”. Door alles heen is juist de kinderdoop me toch wel heel dierbaar geworden.
@Refo, Leuk dat u dit gedicht gevonden heeft. Maar het is niet bepaald vleiend voor Jan Rap en z'n maten.refo schreef: ↑28 okt 2024, 11:09Gedichtje van De Genestet:JanRap schreef: ↑28 okt 2024, 10:58@Refojongere, Hele goeie vraag. Nee, mijn schuilnaam heb ik n.a.v. een uitspraak van Abraham Kuyper. Die zei ooit tegen iemand: 'Ik ga uit de Hervormde kerk en al Gods volk gaat met mij mede, en gij blijft over met Jan Rap en zijn maten'. Welnu, bij die Jan Rap en zijn maten, dat uitschot, voel ik me wonderwel thuis. Ik zit graag met tollenaren en zondaren op de achterste bank bij wijze van spreken. En hoe ik me verder voel zal ik maar niet schrijven, daar wordt niemand door gesticht. Komt bij dat het helemaal niet zo belangrijk is hoe we ons voelen. En mochten we ons ellendig voelen , dan gaat het er maar om naar Wie we met al die ellende de toevlucht nemen. En... we zijn zo'n eigenaardig volkje dat we met onze ellende ook nog iets menen te worden of menen te zijn.Refojongere schreef: ↑28 okt 2024, 10:43 Het is toch apart als je jezelf Jan Rap noemt.
Jan Rap is zeer vrijzinnig, zeer!
Hij houdt niet van die vromen:
Hij geeft geen weerga om de leer,
En smaalt van ‘breede zoomen.’
Hij vindt geen waren christengeest
Bij al die fijne kwezels;
Hij zegt ‘de Liefde is ’t hoogst, is ’t meest,’
En scheldt hen uit voor Ezels.
-
Dat is niet vleiend. Vandaar dat ik je nickname ook bijzonder vind. Het heeft meer negatieve dan positieve associaties.
-
Er staat Jan Rap en geen maaten erbij, rap betekent gewoon snel, vlug. Wat een gedoe over een nickname zeg.Refojongere schreef:Dat is niet vleiend. Vandaar dat ik je nickname ook bijzonder vind. Het heeft meer negatieve dan positieve associaties.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik vond het wel bijzonder dat JanRap naar eigen zeggen weg wordt gemodereerd nav zijn bijdragen. Zijn nickname vind ik daar wel bij passen. Als je jezelf verwant weet aan het uitschot (want daar komt de nickname vandaan), dan moet je het niet vreemd vinden te worden weg gemodereerd.Scheepsbel schreef: ↑28 okt 2024, 17:11Er staat Jan Rap en geen maaten erbij, rap betekent gewoon snel, vlug. Wat een gedoe over een nickname zeg.Refojongere schreef:Dat is niet vleiend. Vandaar dat ik je nickname ook bijzonder vind. Het heeft meer negatieve dan positieve associaties.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anyway, het was bedoeld om wat te prikken. Terug naar het topic, ik waardeer ook zeker de bijdragen van JanRap. Dus van mij mag hij blijven. Ik ben tenslotte hervormd ;-)
Zij die geloven zijn overigens geen heidenen of tollenaar meer (Matth 18:17), maar mogen de hoge naam christen met ere dragen.