Wist je dat........[4]

Gijs83

Re: Wist je dat........[4]

Bericht door Gijs83 »

...5 jaar geleden de AEX voor het eerst sinds mei 2002 boven de 500-puntengrens uitkwam?
...45 jaar geleden voor het eerst reclame werd uitgezonden op de Nederlandse televisie?
...520 jaar geleden het Spaanse leger Granada op de Moren veroverde?
...70 jaar geleden Manilla, de hoofdstad van de Filipijnen, door Japan werd bezet?
...15 jaar geleden Henk Kroes(toenmalig voorzitter Friese elsfsteden), met de woorden "It giet oan!", aankondigde dat de Elfstedentocht dit jaar zeker verreden zou worden?
...er vandaag weer diverse nieuwjaarsrecepties zijn met lovende woorden(en zoenen ) zijn...?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Luther schreef:Maar ik wenste wel dat er nog meer RF'ers hadden gezeten!
Wij zaten gewoon in onze eigen gemeente, waar ik op de zondag behoor te zijn.
Heel goed; wij niet, want wij waren het weekend niet thuis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik heb gisteren werkelijk prachtige nieuwjaarsdiensten meegemaakt.
Twee leesdiensten nota bene.

Al met al was het op meer plaatsen goed toeven.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Ik heb gisteren werkelijk prachtige nieuwjaarsdiensten meegemaakt.
Twee leesdiensten nota bene.

Al met al was het op meer plaatsen goed toeven.
Laten wij daar ook oog voor hebben, dat Gods woord nog zo mag klinken in ons land op vele plaatsen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:Ik het nieuwe jaar ziek ben begonnen?? Gisteren de hele dag in bed gelegen en geslapen, nu wel weer beneden, maar erg brak. Gelukkig hebben de kinderen nog vakantie!
Same here.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Jongere schreef:Twee leesdiensten nota bene.
:quoi Dat klinkt alsof het dan moeilijker is om een zegen te ontvangen.
Die twee leesdiensten hebben wij nagenoeg elke zondag, maar wat hier onder staat geldt ook van onze plaats:
Jongere schreef:Al met al was het op meer plaatsen goed toeven.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
huisman

Bericht door huisman »

caprice schreef:
Die twee leesdiensten hebben wij nagenoeg elke zondag, maar wat hier onder staat geldt ook van onze plaats:
@ Caprice even een nieuwsgierige vraag: Lezen ze bij jullie oudvaders/puriteinen of alleen predikanten uit jullie kerkverband.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ik vandaag redelijk aktief ben hier op RF. Dat is omdat ik thuis (ziek) zit. Morgen weer aan het werk, zo de Heere wil. Dus, als het goed is, zal ik druk met werk bezig zijn, en niet veel op RF verkeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

caprice schreef:
De leesdienst is niet zoals de Heere de verkondiging van het Woord heeft bedoeld.

Zelf herken ik gelukkig wel dat de leesdienst geen verhindering hoeft te betekenen en gezegend kan worden. Maar dat blijft voor mij altijd een 'nota bene', ja. Totaal niet om schamper te doen over leesdiensten, maar principieel blijft het toch een 'kromme stok' waarmee een rechte slag kan worden geslagen.
caprice

Bericht door caprice »

huisman schreef:
caprice schreef:
@ Caprice even een nieuwsgierige vraag: Lezen ze bij jullie oudvaders/puriteinen of alleen predikanten uit jullie kerkverband.
Er wordt gelezen van (op alfabetische volgorde):

Ds. D.L. Aangeenbrug
Ds. M. van Beek
Ds. G. van de Breevaart
Ds. R.M. Mac Cheyne
Ds. A.P.A. Du Cloux
Oef. W. Floor
Ds. J. Fraanje
Ds. E. Fransen
Ds. Th. van der Groe
Ds. M. Heikoop
Ds. A. Hellenbroek
Ds. M. Hofman
Ds. P. Honkoop sr
Ds. G.H. Kersten
Ds. W.C. Lamain
Ds. J. van Leeuwen
Ds. G. Maliepaard
Ds. F. Mallan
Ds. H.H. Middel
Ds. H.A. Minderman
Ds. J. Pannekoek
Ds. J.C. Philpot
Ds. C. Pieneman
Ds. G. van Reenen
Ds. B. Smytegelt
Ds. C. Smits
Dr. C. Steenblok
Ds. A. van Straalen
Ds. W. Verhoeks
Ds. Chr. van de Woestijne

Ik zag er het liefst wat meer oudvaders tussen staan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

caprice schreef: Ik zag er het liefst wat meer oudvaders tussen staan.

Caprice, waarom zou je dat willen?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
caprice

Bericht door caprice »

Schemerlichtje schreef:
caprice schreef: Ik zag er het liefst wat meer oudvaders tussen staan.

Caprice, waarom zou je dat willen?
Vanwege de kostelijke inhoud. Niet dat de hierboven genoemde, of predikanten die korter geleden geleefd hebben geen of minder geestelijk leven hebben zouden, maar de 'oude Hervormden', zoals ik ze maar wel eens noem, waren uit de tijd dat de vele kerkverbanden nog niet bestonden. Het waren mannen die gestudeerd hadden, en zodoende ook de Schrift in hun verband goed uit konden leggen, met daarbij gepaard een godsvrucht en geestelijke lessen met een diepte die vandaag de dag niet vaak meer voorkomt.

Ze zeggen het trouwens zelf:
Ds. G.H. Kersten en ook van ds. J. Fraanje las ik het van de week die zichzelf vergeleken als nachtpitjes bij de vaderen.
En bij ds. P. van der Hagen (tijd van Koelman) las ik in een preek dat 'in de voorgaande eeuwen reeds lang het Woord verduisterd was, doch dat nu de zon (na de reformatie) helder mocht schijnen aan de hemel'.
Dus waarom een nachtpitje op de kansel zetten terwijl ge er ook de mogelijkheid hebt om een lamp te plaatsen welks schijnsel is gelijk het middaglicht?
En spreken over een donkere tijd?

Wat de studie betreft sta ik volledig achter ds. G.H. Kersten, die goed inzag dat kennis en daarmee gepaard gaande Godsvrucht noodzakelijk is voor dienaren des Woords, en dat men er niet alleen is met singuliere gaven en een roeping van Godswege, hoewel dat laatste vanzelf ook onmisbaar is.

Ik wil er mijn ogen overigens niet voor sluiten dat de onkunde te onzer tijd schrikbarend groot is. Dat is wellicht ook de reden dat de keuze van de kerkenraad valt op jongere predikaties en geschriften, omdat de oude schrijvers door velen eenvoudigweg niet meer verstaan worden, hoewel dat onderscheiden ligt per schrijver. De oorzaak moeten we allen hier bij onszelf zoeken. We zoeken het liever in de wijsheid van de wereld dan in de Schrift en de geschriften der ouden, hetwelk ons wijs kan maken tot zaligheid.
Dr. J.H. Bavinck
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...10 jaar geleden Karel Noordzij(1946; Nl.topman o.a.bij PGGM) als interim president-directeur tot 1 juli orde op zaken moest gaan stellen bij de NS in Nederland, aldus de raad van commissarissen?
...50 jaar geleden Paus Johannes XXIII(1881-1963) Fidel Castro(1926, president Cuba) excommuniceerde?
...55 jaar geleden het eerste elektronische horloge, de Hamilton Electric, op de markt kwam?
...35 jaar geleden Apple Inc.(Amerikaans elektronicabedrijf) werd opgericht?
...er vanavond in de CGK van Zeist gestemd wordt uit Ds.A.Huijgen en Ds.A.Versluis?
albion

Bericht door albion »

caprice schreef:
huisman schreef:
caprice schreef:
Er wordt gelezen van (op alfabetische volgorde):

Ds. D.L. Aangeenbrug
Ds. M. van Beek
Ds. G. van de Breevaart
Ds. R.M. Mac Cheyne
Ds. A.P.A. Du Cloux
Oef. W. Floor
Ds. J. Fraanje
Ds. E. Fransen
Ds. Th. van der Groe
Ds. M. Heikoop
Ds. A. Hellenbroek
Ds. M. Hofman
Ds. P. Honkoop sr
Ds. G.H. Kersten
Ds. W.C. Lamain
Ds. J. van Leeuwen
Ds. G. Maliepaard
Ds. F. Mallan
Ds. H.H. Middel
Ds. H.A. Minderman
Ds. J. Pannekoek
Ds. J.C. Philpot
Ds. C. Pieneman
Ds. G. van Reenen
Ds. B. Smytegelt
Ds. C. Smits
Dr. C. Steenblok
Ds. A. van Straalen
Ds. W. Verhoeks
Ds. Chr. van de Woestijne

Ik zag er het liefst wat meer oudvaders tussen staan.
Er wordt naast de oudvaders gelezen: Ds. Chr. v.d.Woestijne; Ds. W. Verhoeks; Ds. G. van Reenen; Ds. C. Smits; Ds. J.C. Philpot; Ds. J. Pannekoek; Ds. H. Middel; Ds. J. van Leeuwen; Ds. W.C. Lamain; Ds. E. Fransen; Ds. J. Fraanje; oef. W. Floor; Ds.A.P.A de Cloux; Ds. G. van de Breevaart; Ds. R.M. Mac Cheyne

v.d.Groe; Smytegelt; Hellenbroek etc. worden ook gelezen.

Toch geloof ik niet dat ik in hetzelfde verband zit als jij.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
caprice

Bericht door caprice »

albion schreef:Er wordt naast de oudvaders gelezen: Ds. Chr. v.d.Woestijne; Ds. W. Verhoeks; Ds. G. van Reenen; Ds. C. Smits; Ds. J.C. Philpot; Ds. J. Pannekoek; Ds. H. Middel; Ds. J. van Leeuwen; Ds. W.C. Lamain; Ds. E. Fransen; Ds. J. Fraanje; oef. W. Floor; Ds.A.P.A de Cloux; Ds. G. van de Breevaart; Ds. R.M. Mac Cheyne

v.d.Groe; Smytegelt; Hellenbroek etc. worden ook gelezen.

Toch geloof ik niet dat ik in hetzelfde verband zit als jij.
In welk verband zeg je dit?
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie