Scheepsbel schreef: ↑25 jan 2025, 20:37
parsifal schreef: ↑25 jan 2025, 20:15
Wim Anker schreef: ↑25 jan 2025, 17:46
parsifal schreef: ↑25 jan 2025, 12:19
Om eerlijk te zijn, zie ik een net bevruchte eicel niet als kind en een ongeboren kind bij 20 weken zwangerschap wel. Ergens daar tussenin verandert er iets in status (voor mij) maar wanneer weet ik niet. Anderen hebben hier een andere visie op. (Wel zou ik willen dat mensen die bijvoorbeeld rond 10 weken een miskraam hebben, niet impliciet worden geacht hierover te zwijgen).
Er is m.i. geen objectieve maat te gebruiken en daarom ben ik ook niet tegen compromissen. Maak de grens 12 of 16 weken, als je daar wat effect kunt hebben, en vooral: doe alles om de vraag te verminderen.
Ten uiterste leidt dit tot de - seculiere - zienswijze die bv Harari in zijn populaire boeken, home sapiens en homo deus verwoord. Er bestaan, zegt hij, per definitie geen objectieve normen. Er is alleen ongeleidde evolutie. De mensenrechten anno 2025 zijn niet meer of minder waard dan andere visies in eerdere eeuwen of millennia. (die b.v. slavenhandel, mensoffers aan goden of rassen classificatie, met alle gevolgen vandien, propageren). Het geldende narratief is de norm.
Zo ook hier. De grens/maat wanneer iets leven is, is arbitrair stelt @Parsigal. Een reden wordt verder niet gegeven. In vroeger eeuwen werd getwijfeld of bepaalde rassen wel als menselijk gezien moesten worden. Leidend tot vele doden. Wat is het principiële verschil dan nog?
Ja er is goed en kwaad. God weet daarvan en Hij heeft daar ook dingen over gezegd in de Bijbel. Over het begin van een mens als mens is minder gezegd in de Bijbel.
En ja ik denk dat in een samenleving we met wat relativisme moeten leven. Als mensen het niet eens zijn over goed en kwaad moet gewogen worden.
De Bijbel heeft het nooit specifiek over de abortuskwestie. Maar de Schrift bevat talrijke principes die overvloedig duidelijk maken wat Gods standpunt is aangaande abortus. Jeremia 1:5 vertelt ons dat God ons al kent voordat Hij ons in de baarmoeder vormt. Psalm 139:13-16 spreekt over Gods actieve rol in onze schepping en vorming in de baarmoeder. Exodus 21:22-25 legt dezelfde straf op aan iemand die de dood van een baby in de baarmoeder veroorzaakt als aan een moordenaar. Dit geeft duidelijk aan dat God een ongeboren baby net zo zeer als een menselijk wezen beschouwt als een volgroeid volwassen mens. Voor de Christen is abortus geen kwestie die draait om het recht van een vrouw om te kiezen. Het is een zaak van leven en dood; het leven en de dood van een menselijk wezen dat naar Gods gelijkenis is gemaakt (Genesis 1:26-27; 9:6).
Dit past waarschijnlijk beter in een andere discussie. Maar er is echt vanuit de geschiedenis een hoop te zeggen over wanneer men bijvoorbeeld dacht dat een mens "bezield" werd. Ook de uitleg van Exodus 21 is veel over geschreven en er is geen eenduidende uitleg. In Joodse traditie zie je veel stromen (oa bij Philo) die bezieling niet bij bevruchting plaatsen. Ik vind de uitleg dat er in eerste instantie gesproken wordt over een gewone geboorte wel vreemd, aangezien er in dat geval ook het boete (te bepalen door vader en rechter) voor het in gang zetten van een geboorte waar alles goed gaat. Dat kun je in de wetgeving van de 21e eeuw verwachten, maar in de Bijbel zie je weinig straffen voor (andere) daden die fout af kunnen lopen, maar dat niet doen.
De andere teksten die gaan er inderdaad over dat God de mens vanaf het begin vormt en kent, maar dat geldt ook voor dieren. Het maakt me in principe tegenstander van abortus, maar zeker in eerste trimester zou ik het geen moord noemen en ook is het mislopen van zwangerschappen in de eerste 10 weken voor veel mensen echt anders dan het verlies in de laatste maand van de zwangerschap of het verlies van een kind dat al geboren is. Natuurlijk is dit een "belevingsargument" maar het geeft denk ik ook aan hoe veel mensen er echt in staan.
Maar goed. Terug naar de VS. De situatie is natuurlijk wel vreemd dat abortus legaal is, maar dat demonstranten de ingang tot klinieken mogen versperren e.d. Dat lijkt de taak van de overheid uit handen geven aan burgers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."