GerGem Kruiningen

mark1985

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door mark1985 »

Laten we even helder zijn: als er niemand afgescheiden was, dan was iedereen nu nog van de Nederlandse Hervormde Kerk.
Dus alle afscheidingen: OGG /GGiN / GG etc. zijn dus buiten hun boekje gegaan en daar zou dus uiteindelijk geen zegen meer op rusten????
Het is nu moeilijke situatie, niemand weet waar we over 1 jaar staan en welke andere GG dominees of afdelingen er mee gaan.
Je zou nu maar op trouwen staan of een kind ten doop hebben............
Benieuwd naar het antwoord van de vergadering van gisteravond.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

zwaluw schreef:
Jeschurun schreef:
DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).

Zal wel geen persberichtje meer komen vanavond.
Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.

Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
Bedoel je hiermee nu alleen de GG van Kruiningen of bedoelde ds. Bredeweg het volledige verband van de GG wat zou splitsen? Je kunt toch niets als dominee bepalen dat je uit het kerkverband stapt wegens een te groot verschil tussen links en rechts? Wilde ds. Bredeweg dan eigenlijk dat het linkergedeelte losgemaakt zou worden?

Maandag werd er in het RD namelijk ook over geruchten gesproken. Ds. C. van Krimpen bestreed nadrukkelijk die geruchten dat andere predikanten mee zouden gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Leon

Bericht door Leon »

Dodo schreef:Ik zou denken dat je lid bent van de GG Kruiningen, niet van de "groep Bredeweg" of zo. Dus je hoeft helemaal niet te kiezen. Je blijft lid van de GG Kruiningen.
Zo denk ik ook. Maar door het 'partijdenken' zoals dat vanuit de media tot ons komt, kan de indruk ontstaan dat je partij kiest door te blijven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als je de reacties leest van predikanten is het, lós van de vraag wie er schuldig is, een aansporing om bij de GG te blijven. Dus hoe kan er dan gedacht worden dat er predikanten en/of gemeenten mee zullen gaan? Is daar werkelijk sprake van dat dit het hele verband aangaat, en was ds. Bredeweg hier op uit? Of sloeg het alléén op Kruiningen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Leon schreef:
DDD schreef:
Leon schreef:Wij/ik als buitenstaanders kunnen hier nog onpartijdig in blijven. Maar zoals de situatie er nu voor staat, worden mensen die geen partij wilden/konden kiezen, nu gedwongen om partij te kiezen. Dat vind ik ontzettend erg. Deze scheuring brengt ook veel zielen in grote gewetensnood. Laten we bidden voor deze gemeente en ook verwachten dat de Heere hierin wil helpen wat wij mensen kapot hebben gemaakt.
Kun je uitleggen hoe je hierin in gewetensnood kunt raken? Dat kan ik nog niet goed volgen.
Als je geen partij wilt kiezen in deze kwestie, moet je toch kiezen: of met Bredeweg mee, of in eigen gemeente blijven.
Ik zou het laatste doen, niet om daarmee partij Jansen te kiezen, maar om de breuk niet groter te maken dan hij al is. Maar fam. Jansen kan wel de indruk krijgen dat door het blijven in de eigen gemeente, toch partij voor hen gekozen wordt.
Je hoeft helemaal niet te kiezen. Dat laatste zou helemaal een idiote gedachte zijn. Omdat een dominee de kerkelijke rechtsgang niet afwacht, zou de familie gelijk hebben? In de kerk gelden hoge normen. Als de classis vindt dat aan deze normen niet is voldaan, dan spreekt de classis daar de kerkenraad op aan. Het kan best zijn dat een gemeentelid veel ergere dingen doet of heeft gedaan. Maar voor de kerkenraad gelden de normen van de kerk, en die zijn eenvoudig. De kerkenraad moet net zo heilig zijn als God heilig is. Het gedrag van de leden van de kerk doet daar niets aan af.

Het kan goed zijn dat beide partijen schuld hebben, maar dat de kerkenraad schuld moet belijden. Zo gaat dat in het koninkrijk van God.

Dus mensen die denken dat zij vóór de voormalige dominee Bredeweg moeten zijn omdat zij het niet eens zijn met de familie Jansen, vergissen zich buitengewoon. In eerste instantie begreep ik niet eens wat je bedoelde, maar ik vind het nog steeds echt onjuist.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

zwaluw schreef:
Jeschurun schreef:
DDD schreef:Ik ben ook heel benieuwd hoeveel kerkleden zin hebben in zo´n experiment. Daar moet eerst diep voor in de buidel worden getast.
Enkele vermogende leden van de gemeente dragen daar zorg voor, (dit plan lag trouwens al klaar).

Zal wel geen persberichtje meer komen vanavond.
Als gemeentelid van de GG en iemand die de hele zaak van heel dichtbij heeft meegemaakt kan ik bevestigen dat dit plan klaar lag. Alhoewel het wel heel anders is gelopen dan dat de dominee dacht. Al ruim 1,5 jaar terug sprak de dominee er over dat er een tijd zou komen dat hij niet meer mocht preken, dat de GG niet bij elkaar kon blijven (te groot verschil tussen links en rechts) enz.
Daarnaast hebben 2 vaste adviseurs van de dominee in een verhit gesprek losgelaten dat als er een nieuw kerkverband zou ontstaan uit deze situatie dan de wens van de dominee uit zou komen dat bij elkaar gevoegd zou worden wat bij elkaar hoort en losgemaakt zou worden wat niet meer bij elkaar hoort. Hiermee werd bedoeld de linkse en rechtse kant van de GG maar ook OGG werd er actief bij betrokken. Echter doordat een aantal dominees vanuit de GG hem nu openlijk afvallen (ik weet niet tot hoever die dominees wisten van het plan voor een nieuwe gemeente) en een aantal OGG betrokkenen niet meer mee (kunnen) doen vermoed ik dat het bij een kleine nieuwe groepering zal blijven.

Overigens zijn vanuit de gemeente wel behoorlijk wat grote gezinnen die zeggen met de dominee mee te gaan. Zij hebben de afgelopen maanden keer op keer vanaf de kansel gehoord dat de dominee achter zijn herder zal blijven staan en zich door niemand iets laat gezeggen, een preek gehoord over de gevangenneming van Paulus en als afscheidspreek van de dominee was dat de stenen afgebroken zouden worden zoals het oude Jeruzalem. Vanuit dat oogpunt kan ik hen goed begrijpen want al wist ik niet wat er daadwerkelijk gespeeld heeft dan zou ik ook bijna geneigd zijn om mee te gaan.
Ik zou - zeker in een explosieve en verdrietige situatie zoals nu aan de hand is - oppassen met dit soort vermengingen van feit en mogelijkheid, op basis van geruchten en van horen zeggen.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Als je de reacties leest van predikanten is het, lós van de vraag wie er schuldig is, een aansporing om bij de GG te blijven. Dus hoe kan er dan gedacht worden dat er predikanten en/of gemeenten mee zullen gaan? Is daar werkelijk sprake van dat dit het hele verband aangaat, en was ds. Bredeweg hier op uit? Of sloeg het alléén op Kruiningen?
Het verhaal van Zwaluw is natuurlijk niet nieuw. Ook rond de HSV waren er dit soort discussies en dreigementen. Laten we hopen en bidden dat de heilige Geest ervoor zorgt dat dit soort dwaze gedachten geen werkelijkheid worden.
Leon

Bericht door Leon »

DDD schreef:
Leon schreef:
DDD schreef:
Leon schreef:Wij/ik als buitenstaanders kunnen hier nog onpartijdig in blijven. Maar zoals de situatie er nu voor staat, worden mensen die geen partij wilden/konden kiezen, nu gedwongen om partij te kiezen. Dat vind ik ontzettend erg. Deze scheuring brengt ook veel zielen in grote gewetensnood. Laten we bidden voor deze gemeente en ook verwachten dat de Heere hierin wil helpen wat wij mensen kapot hebben gemaakt.
Kun je uitleggen hoe je hierin in gewetensnood kunt raken? Dat kan ik nog niet goed volgen.
Als je geen partij wilt kiezen in deze kwestie, moet je toch kiezen: of met Bredeweg mee, of in eigen gemeente blijven.
Ik zou het laatste doen, niet om daarmee partij Jansen te kiezen, maar om de breuk niet groter te maken dan hij al is. Maar fam. Jansen kan wel de indruk krijgen dat door het blijven in de eigen gemeente, toch partij voor hen gekozen wordt.
Je hoeft helemaal niet te kiezen. Dat laatste zou helemaal een idiote gedachte zijn. Omdat een dominee de kerkelijke rechtsgang niet afwacht, zou de familie gelijk hebben? In de kerk gelden hoge normen. Als de classis vindt dat aan deze normen niet is voldaan, dan spreekt de classis daar de kerkenraad op aan. Het kan best zijn dat een gemeentelid veel ergere dingen doet of heeft gedaan. Maar voor de kerkenraad gelden de normen van de kerk, en die zijn eenvoudig. De kerkenraad moet net zo heilig zijn als God heilig is. Het gedrag van de leden van de kerk doet daar niets aan af.

Het kan goed zijn dat beide partijen schuld hebben, maar dat de kerkenraad schuld moet belijden. Zo gaat dat in het koninkrijk van God.

Dus mensen die denken dat zij vóór de voormalige dominee Bredeweg moeten zijn omdat zij het niet eens zijn met de familie Jansen, vergissen zich buitengewoon. In eerste instantie begreep ik niet eens wat je bedoelde, maar ik vind het nog steeds echt onjuist.
Dat ben ik volledig met je eens.
DDD

Bericht door DDD »

mark1985 schreef:Laten we even helder zijn: als er niemand afgescheiden was, dan was iedereen nu nog van de Nederlandse Hervormde Kerk.
Dus alle afscheidingen: OGG /GGiN / GG etc. zijn dus buiten hun boekje gegaan en daar zou dus uiteindelijk geen zegen meer op rusten????
Het is nu moeilijke situatie, niemand weet waar we over 1 jaar staan en welke andere GG dominees of afdelingen er mee gaan.
Je zou nu maar op trouwen staan of een kind ten doop hebben............
Benieuwd naar het antwoord van de vergadering van gisteravond.
Ik denk inderdaad dat alle kerkscheuringen het gevolg van de zonde zijn. Maar als je kijkt naar het ontstaan van de GGiN, dan kun vaststellen dat de hoofdstroom van de GG -mijns inziens terecht- bezorgd was voor de waarheid, maar daarin heel kwalijk heeft gehandeld. Ik zou menen dat dat minstens zo zondig was als de theologische dwalingen die zij wilden bestrijden.

En dat de OGG niet meededen met een fusie tot de GG, vind ik ook een andere situatie dan een kerk oprichten omdat je je zin niet krijgt. Dat is naar mijn idee echt wel de onnozelste reden die je kunt bedenken. Vandaar natuurlijk ook de stelling van de voormalige dominee dat zijn prediking niet gepruimd wordt. Dat kan best deels zo zijn, want in Zeeland zijn de GG nooit zo scherpslijperig geweest. Maar dat is niets nieuws. Het is maar het punt, of je daar als dominee volwassen mee om kunt gaan. Het was plaatselijk echt geen reden voor kerkscheuring en ik geloof ook niets van maatregelen van de classis op dat punt.

@Leon:
Dan zijn wij het meer eens dan ik dacht;-)

@Erasmiaan:
Dat lijkt me nu juist een heel nuttige bijdrage. Als eenvoudig lid in Kruiningen zou ik zulke dingen heel graag willen weten. Het is zonder achtergrondinformatie heel moeilijk om schijn van zijn te onderscheiden.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 nov 2017, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Als je de reacties leest van predikanten is het, lós van de vraag wie er schuldig is, een aansporing om bij de GG te blijven. Dus hoe kan er dan gedacht worden dat er predikanten en/of gemeenten mee zullen gaan? Is daar werkelijk sprake van dat dit het hele verband aangaat, en was ds. Bredeweg hier op uit? Of sloeg het alléén op Kruiningen?
Bij een verschil van mening op kerkelijk vlak speelt deze vraag vaker. Soms op de voorgrond, soms op de achtergrond. Ik ben vooral blij met mensen, leden en predikanten, die ondanks verschillen van inzicht of accent altijd de verbinding proberen te zoeken. Gelukkig is dat het merendeel. En ja, je zult altijd andere gedachten houden en helaas ook aansturingen op verwijdering. Om te komen tot Jezus Christus zal een ieder echter langs het kruis moeten, over de smalle weg, door de enge poort. Ondanks vele meningen, is er maar één Weg. Ondanks vele kerkverbanden, is er maar één Weg. Dat blijft.
(~)
mark1985

Bericht door mark1985 »

Of ds. Bredeweg nu echt OGG is vraag ik me ook af.
Hij zit aan de linkerkant en had wel contacten met OGG.
Ook zijn vriend en veel voorgaand in de OGG wijlen ds. van Belzen heeft hij begraven.
Ds. Bredeweg is wel scherp en denk soms wat sarcastisch.
Zijn handelswijze is inderdaad niet helemaal correct, maar even uit de praktijk als je al 11 maanden preekt op een plaats waar het niet lekker loopt en er telkens akkefietjes bijkomen dan is dat wel een kruis.
En we kunnen praten wat we willen, maar wij hebben niet in de situatie gezeten.
Vanuit de zijlijn kunnen we allemaal praten.
Daarnaast is het natuurlijk erg slopend geweest. Ik heb de brief van de ds. gelezen en als je dan kijkt naar de vergaderingen: 16-10 / 30-10 / 02-11 / 07-11 - daarnaast nog alle correspondentie en de vergaderingen van de kerkenraad.
En dan nog preken, voorbereiden, catechiseren en elders in het land preken.
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

Gezien de ernst van de zaak zou ik dit topic sluiten.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik vind het ook een heel mooi artikel. Het valt mij op dat deze dominee vaker een zinnig opiniestuk schrijft. Fijn dat hij daar ook de tijd voor neemt.
En volgens mij is hij niet eens hoogopgeleid. ;)
Ik begrijp je punt wel. En ik denk ook dat een academisch denkniveau echt de voorkeur verdient. Maar ik heb in de GG heel goede ervaringen met laagopgeleide predikanten. De MBO-categorie studeert gemiddeld genomen goed, verzint niet teveel zelf, en krijgt verbazingwekkend goede preken voor elkaar. De tussenvorm (hbo/pabo) is misschien nog het lastigst. Maar ook dat zijn incidenten, gelukkig.

Zoals overal in de maatschappij: de mensen die zichzelf wel slim vinden, maar het helaas niet zijn, zijn het lastigst in de omgang. En dergelijke mensen heb je met allerlei achtergronden.

En van deze dominee weet ik verder niets, behalve dan dat ik het soms in het geheel niet met zijn artikel eens ben en soms helemaal. Dat lijkt me een goed teken. Maar dat geheel terzijde.
DDD

Bericht door DDD »

ebenhaezer schreef:Gezien de ernst van de zaak zou ik dit topic sluiten.
Waarom zouden wij hier niet over ernstige zaken mogen spreken? Ik ben wel onbelangrijker onderwerpen tegengekomen op dit forum en tot op heden leer ik er veel van.
Terri

Bericht door Terri »

Wat ik echt bijzonder vind is dat er zo netjes gediscussieerd wordt, heel fijn!
En inderdaad wat @DDD schrijft, ik leer er van.
Plaats reactie