Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Klinkt bijna een beetje griezelig.
Mmm... inderdaad aardig extreem. Maar ik heb er toch wel dingen van geleerd. Het zet je hier en daar wel aan het nadenken.
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Ik ben nu halverwege in dit boek. De eerste hoofdstukken dacht ik: klopt de inhoud wel met de korte beschrijving? Het ging nl. over heel andere personen. Ook is het eerst nogal ingewikkeld, ik moest een paar keer teruglezen om te kunnen inprenten wie nu wie precies is.huisman schreef:
Voor mijn dochter (overgang naar HAVO 5) een boek gekocht. Amelie door Gathy Gohlke. Ken jij dit boek? Lijkt mij mooi.
Zomer 1939. Rachel Kramer is met haar vader op reis naar Duitsland als ze een geheimzinnige hulpvraag ontvangt van een vriendin met wie ze geen contact meer heeft. Kristine is getrouwd met SS-officier Gerhardt Schlick en ziet hoe de situatie in Duitsland steeds dreigender wordt. Ze is bang voor haar man, die hun dochtertje Amelie - doof vanaf haar geboorte - beschouwt als een smet in zijn Arische bloedlijn.
Gerhardt Schlick begint Rachel het hof te maken, maar ze weet dat hij gevaarlijk is. Ze vreest dat haar vader, een vooraanstaand wetenschapper in de eugenetica, op de hoogte is van Hitlers plannen voor mensen als Amelie, die het regime het leven onwaardig acht.
Inmiddels jaagt de SS op Rachel. Ze wendt zich tot Jason Young, een gedreven Amerikaanse journalist. Rachel en Jason handelen op het scherpst van de snede, waarbij ze voortdurend hun leven riskeren voor mensen die ze nauwelijks kennen, maar van wie ze steeds meer gaan houden.
Maar als je verder raakt in het verhaal, sleept het je wel als lezer mee.
Na elk oorlogsboek denk je dat je nu alle gruwelen wel kent van het nazi regime, maar nee. Er komen hier andere verschrikkingen in voor, ook veel Duitse burgers hebben geleden.
Het is steeds weer fascinerend om te zien wat oorlog/haat met mensen doet.
Haat zaait altijd verdeeldheid en nog meer haat.
@Huisman, hoe vond jouw dochter het boek?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik heb het zelf gelezen. Idd een spannend meeslepend boek maar met historische miskleunen en een wel erg gestolen einde. Als je het uit hebt zal ik de diefstal wel per PB melden om hier geen plot te verklappen.Mara schreef:Ik ben nu halverwege in dit boek. De eerste hoofdstukken dacht ik: klopt de inhoud wel met de korte beschrijving? Het ging nl. over heel andere personen. Ook is het eerst nogal ingewikkeld, ik moest een paar keer teruglezen om te kunnen inprenten wie nu wie precies is.huisman schreef:
Voor mijn dochter (overgang naar HAVO 5) een boek gekocht. Amelie door Gathy Gohlke. Ken jij dit boek? Lijkt mij mooi.
Zomer 1939. Rachel Kramer is met haar vader op reis naar Duitsland als ze een geheimzinnige hulpvraag ontvangt van een vriendin met wie ze geen contact meer heeft. Kristine is getrouwd met SS-officier Gerhardt Schlick en ziet hoe de situatie in Duitsland steeds dreigender wordt. Ze is bang voor haar man, die hun dochtertje Amelie - doof vanaf haar geboorte - beschouwt als een smet in zijn Arische bloedlijn.
Gerhardt Schlick begint Rachel het hof te maken, maar ze weet dat hij gevaarlijk is. Ze vreest dat haar vader, een vooraanstaand wetenschapper in de eugenetica, op de hoogte is van Hitlers plannen voor mensen als Amelie, die het regime het leven onwaardig acht.
Inmiddels jaagt de SS op Rachel. Ze wendt zich tot Jason Young, een gedreven Amerikaanse journalist. Rachel en Jason handelen op het scherpst van de snede, waarbij ze voortdurend hun leven riskeren voor mensen die ze nauwelijks kennen, maar van wie ze steeds meer gaan houden.
Maar als je verder raakt in het verhaal, sleept het je wel als lezer mee.
Na elk oorlogsboek denk je dat je nu alle gruwelen wel kent van het nazi regime, maar nee. Er komen hier andere verschrikkingen in voor, ook veel Duitse burgers hebben geleden.
Het is steeds weer fascinerend om te zien wat oorlog/haat met mensen doet.
Haat zaait altijd verdeeldheid en nog meer haat.
@Huisman, hoe vond jouw dochter het boek?
Al met al viel het mij wel wat tegen.
Wat wel een aanrader is is het nieuwe boek van John Boyne: De jongen die zijn vader zocht...echt prachtig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik ben nog niet ver genoeg om de historische miskleunen te ontdekken denk ik.huisman schreef: Ik heb het zelf gelezen. Idd een spannend meeslepend boek maar met historische miskleunen en een wel erg gestolen einde. Als je het uit hebt zal ik de diefstal wel per PB melden om hier geen plot te verklappen.
Al met al viel het mij wel wat tegen.
Wat wel een aanrader is is het nieuwe boek van John Boyne: De jongen die zijn vader zocht...echt prachtig.
Ik laat je wel weten als ik het uit heb.
Ik heb wel betere boeken gelezen over de oorlog en de verschrikkingen, maar toch vind ik het wel spannend genoeg om de moeite te doen om het uit te lezen. Ik heb het te leen, het is geen boek dat ik nogmaals zou lezen.
Het boek wat je hier noemt trekt mij niet zo, het kreeg negatieve recensies (saai, geen diepgang en voorspelbaar)

Maar ik vond het tegenvallen. Het verhaal komt heel traag op gang. En de schrijfstijl boeide me ook niet zo, of het was een wat minder geslaagde vertaling.
@Dodo of Helma: hebben jullie het gelezen?
- Dodo
Nee, ik niet. Ik heb Gilead ook niet uitgelezen trouwens, erg traag en niet zo interessant.Mara schreef:
Maar ik vond het tegenvallen. Het verhaal komt heel traag op gang. En de schrijfstijl boeide me ook niet zo, of het was een wat minder geslaagde vertaling.
Ik heb dit weekend Tirtsa uitgelezen, van Clara Asscher-Pinkhof. Over een meisje dat geboren wordt in een kibboets, opgroeit en haar eigen weg kiest (rond/na de oorlog). Het is een boeiend boek, met veel warmte voor kinderen geschreven. Ook het hele stelsel van kibboetsen wordt heel positief belicht. Zo positief dat ik het eigenlijk te mooi vond om waar te zijn. Daar zou ik nog wel eens meer van willen weten. Helaas heeft de bieb geen informatieboeken over kibboetsen.
"Hoe een herder psalm 23 leest" van Phillip Keller.
NB: dit is de Nederlandse vertaling, oorspronkelijk is het boek geschreven in het Engels.
NB: dit is de Nederlandse vertaling, oorspronkelijk is het boek geschreven in het Engels.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Die lezen wij momenteel met het gezin.RotterS schreef:"Hoe een herder psalm 23 leest" van Phillip Keller.
Wat vinden jullie van dit boek?helma schreef:Die lezen wij momenteel met het gezin.RotterS schreef:"Hoe een herder psalm 23 leest" van Phillip Keller.
Soms wat verouderd taalgebruik en wat ongebruikelijke woorden. Maar iedereen vindt de lessen erg aansprekend. Ik heb ook nog 'waar is het Lam' en lessen van een herdershond. Die gaan we ook nog lezen
- JolandaOudshoorn
Ik vond Gilead wel prachtig. Juist dat trage maar dan ook in de details ontwikkelende verhaallijn, daar geniet ik van. Ben benieuwd naar dat andere boek. Maar er ligt nog wel het een en ander hier te wachten.Dodo schreef:Nee, ik niet. Ik heb Gilead ook niet uitgelezen trouwens, erg traag en niet zo interessant.Mara schreef:
Ik heb dit weekend Tirtsa uitgelezen, van Clara Asscher-Pinkhof. Over een meisje dat geboren wordt in een kibboets, opgroeit en haar eigen weg kiest (rond/na de oorlog). Het is een boeiend boek, met veel warmte voor kinderen geschreven. Ook het hele stelsel van kibboetsen wordt heel positief belicht. Zo positief dat ik het eigenlijk te mooi vond om waar te zijn. Daar zou ik nog wel eens meer van willen weten. Helaas heeft de bieb geen informatieboeken over kibboetsen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik ben The Lord of the Rings weer eens aan het lezen.
Wat een magistrale verteller is die Tolkien. Al die details, al die sfeerbeschrijvingen, al die prachtige taal!
Wat een magistrale verteller is die Tolkien. Al die details, al die sfeerbeschrijvingen, al die prachtige taal!
Ik krijg direct weer zin om het te lezen.....echt een geweldig boek. Als het reisgezelschap aankomt in het bos Lothlórien kom jezelf ook helemaal tot rust. Onvoorstelbaar knap als een schrijver dat met je kan doen.refo schreef:Ik ben The Lord of the Rings weer eens aan het lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- JolandaOudshoorn
Herkenbaar! Tolkien is voor mij een van de toppers!huisman schreef:Ik krijg direct weer zin om het te lezen.....echt een geweldig boek. Als het reisgezelschap aankomt in het bos Lothlórien kom jezelf ook helemaal tot rust. Onvoorstelbaar knap als een schrijver dat met je kan doen.refo schreef:Ik ben The Lord of the Rings weer eens aan het lezen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft