Wist je dat........[4]

Tiberius
Administrator

Re: Wist je dat........[4]

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Ben ik niet met je eens, Tib.
Heb er concreet mee te maken gehad, dat ik SV uitdeelde.

Laten we nou niet star gaan vasthouden aan de SV, omdat we dat nu eenmaal in ons hoofd besloten hebben. Dat is ontkennen van de enorme taalkloof en ook de enorme taalproblemen van de SV.
Sorry, Luther, maar nu blaas je het taalprobleem te veel op.
Er is meer sprake van een cultuurkloof en die overbrug je niet met een oppervlakkiger vertaling.
Bovendien: mensen die je aanspreekt in het evangelisatiewerk zijn niet per definitie mensen met het taalniveau van Jip en Janneke. Als mensen werkelijk belang krijgen in het lezen van de Bijbel, willen ze ook graag de betrouwbaarste vertaling.
1. Ik blaas niets op; ik doe een constatering.
2. Volgens mij hadden we afgesproken om de HSV op RF nooit meer een "onbetrouwbare vertaling" te noemen. Nu gebruik je het woord "oppervlakkig". Dat lijkt me ook geen woord dat je dan zou moeten willen gebruiken.
3. Als je de HSV vergelijkt met het taalniveau van Jip-en-Janneke, dan voeren wij dus een andere discussie.
1. Je hebt het over een enorme taalkloof en enorme taalproblemen. Dus die twee zaken blaas je op. Bovendien suggereer je alsof de HSV deze werkelijk "enorme" problemen op zou lossen. Daar heb ik dus niets van gezien.
2. Of dat afgesproken is, weet ik niet, maar okay, ik zal me daar aan houden. Ik neem die kwalificatie terug.
3. Het gaat in die zin niet over het taalniveau van de HSV maar van de mensen die je met evangelisatie wil benaderen. Dan blijf ik van mening, dat het beter is, om dat te doen met inzet van het beste middel dat je hebt, dan daar op af te dingen.
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Gian schreef:Die levensbronnen zou je op mp kunnen zetten onder kopje gratis. Ik zou ze niet meer als evangelisatie gebruiken. De SV is weliswaar één van de beste vertalingen ooit, de leesbaarheid van de verouderde taal is niet echt geschikt meer voor deze tijd.
Toch denk ik dat je niet moet onderschatten het werk van Gods Geest. Ogen die geopend worden, ook bij het een van de SV
Wij kregen een paar weken terug ook een flinke stapel, de kinderen hebben er eentje gekregen, geweldig toch als je 5 bent, en een Bijbel mee kunt nemen naar de kerk.
en de rest...ligt op de pak en geven we mee of delen we uit, beter een SV dan niets. En idd,het taalgebruik is verouderd, maar doet niets van de Boodschap af.
Ik vind dit toch te negatief uitgedrukt, Henriët.
Juist voor evangelisatiedoeleinden is de SV uitermate geschikt. Beter dan allerlei minder betrouwbare, nieuwere vertalingen.
Het gaat om de woorden van God en niet om die van mensen. En die woorden moeten ook in zending en evangelisatie betrouwbaar worden doorgegeven.
Ik snap niet waarom je het negatief vind als ik zeg dat de SV prima bruikbaar is :bobo
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Ben ik niet met je eens, Tib.
Heb er concreet mee te maken gehad, dat ik SV uitdeelde.

Laten we nou niet star gaan vasthouden aan de SV, omdat we dat nu eenmaal in ons hoofd besloten hebben. Dat is ontkennen van de enorme taalkloof en ook de enorme taalproblemen van de SV.
Sorry, Luther, maar nu blaas je het taalprobleem te veel op.
Er is meer sprake van een cultuurkloof en die overbrug je niet met een oppervlakkiger vertaling.
Bovendien: mensen die je aanspreekt in het evangelisatiewerk zijn niet per definitie mensen met het taalniveau van Jip en Janneke. Als mensen werkelijk belang krijgen in het lezen van de Bijbel, willen ze ook graag de betrouwbaarste vertaling.
Een vraag aan jou, Tiberius: wat zou je doen in het volgende concrete geval:
Ik heb een tijd geleden al een Bijbel (compleet, SV) gegeven aan een totaal onkerkelijke collega. Zij heeft een universitaire opleiding en heeft een normale algemene ontwikkeling. Zij is heel correct en wilde dus alleen al uit fatsoen iets eruit lezen, om mij een plezier te doen. Na een paar bladzijden is ze afgehaakt. Enigszins vaag was haar formulering "dat is niet echt iets voor mij geloof ik".
Is haar een HSV geven een optie?
Dan zou je haar in eerste instantie zo'n "Ver boven alles uit" editie kunnen geven. Of aanraden om in het Nieuwe Testament te beginnen.
En geen HSV?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
henriët schreef:
Gian schreef:Die levensbronnen zou je op mp kunnen zetten onder kopje gratis. Ik zou ze niet meer als evangelisatie gebruiken. De SV is weliswaar één van de beste vertalingen ooit, de leesbaarheid van de verouderde taal is niet echt geschikt meer voor deze tijd.
Toch denk ik dat je niet moet onderschatten het werk van Gods Geest. Ogen die geopend worden, ook bij het een van de SV
Wij kregen een paar weken terug ook een flinke stapel, de kinderen hebben er eentje gekregen, geweldig toch als je 5 bent, en een Bijbel mee kunt nemen naar de kerk.
en de rest...ligt op de pak en geven we mee of delen we uit, beter een SV dan niets. En idd,het taalgebruik is verouderd, maar doet niets van de Boodschap af.
Ik vind dit toch te negatief uitgedrukt, Henriët.
Juist voor evangelisatiedoeleinden is de SV uitermate geschikt. Beter dan allerlei minder betrouwbare, nieuwere vertalingen.
Het gaat om de woorden van God en niet om die van mensen. En die woorden moeten ook in zending en evangelisatie betrouwbaar worden doorgegeven.
Ik snap niet waarom je het negatief vind als ik zeg dat de SV prima bruikbaar is :bobo
Ik doelde op de zinsnede "beter een SV dan niets".
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

...5 jaar geleden Saddam Hoessein(1937-2006) werd opgehangen om 4 uur 's nachts Nederlandse tijd?
...5 jaar geleden De Senopati Nusantara(Indonesische veerboot) in Indonesië zonk?
...daar honderden opvarenden verdronken?
...100 jaar geleden Sun Yat-sen(1866-1925) werd gekozen als eerste president van de republiek China?
...95 jaar geleden de kroning van Karel I van Oostenrijk(1887-1922) en Zita van Bourbon-Parma(1892-1989) tot koning en koningin van Hongarije in Boedapest plaatsvond?
...420 jaar geleden Paus Innocentius IX (64) overleed?
...40 jaar geleden Jo Cals (57), Nederlands minister-president overleed? 1948-1950, 1963-1965: Tweede Kamerlid KVP, 1950-1952: staatssecretaris van Onderwijs, 1952-1963: minister van Onderwijs, 1965-1966: minister-president
...vandaag het W.G.v/d Hulstfestival in Hasselt is?
...vandaag met Natuurmonumenten uilenballen kunt uitpluizen bij de Nieuwkoopse plassen?
...Everhard Zwart vanmiddag een oudejaarsconcert geeft in de W.H.Zwarthal in Lemelerveld?
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef: Ik doelde op de zinsnede "beter een SV dan niets".
dan pak je dat wel erg in negatieve zin op zeg.
Je kunt mensen ook zonder iets wegsturen, hoe arm... Dan kun je ze toch beter een SV meegeven.
Met andere woorden, ik bedoel hier totaal niets iets negatiefs tov SV mee.
helma

Bericht door helma »

wie weet er een huismiddeltje tegen beginnende blaasontsteking?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:wie weet er een huismiddeltje tegen beginnende blaasontsteking?
Warme kleding en veel drinken (water of thee).
caprice

Bericht door caprice »

Tiberius schreef:
Warme kleding en veel drinken (water of thee).
Volgens verpleegkundige: 'warm kleden is echt onzin'. Verder veel water/thee drinken inderdaad en vitamine C (met vertraagde afgifte o.i.d.?).
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

Cranberrysap.
caprice

Bericht door caprice »

henriët schreef:
Cranberrysap.
Heeft wel een preventieve werking.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
huisman

Bericht door huisman »

henriët schreef:
Cranberrysap.
Vitamine C pillen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

Ons prinsje heel kattig gaat doen als hij een meisje is :bobo
helma

Bericht door helma »

dochter komt thuis van haar werk met nog 80 oliebollen....
was toch wel een goed idee van me om dit jaar niets te bakken; er komt vanzelf van alles binnen.
alias

Bericht door alias »

helma schreef:dochter komt thuis van haar werk met nog 80 oliebollen....
was toch wel een goed idee van me om dit jaar niets te bakken; er komt vanzelf van alles binnen.
...ik dit jaar geen tijd had om te bakken?
Vrouw- en dochterlief hebben er ca. 120 stuks gebakken.
Plaats reactie