Beroepingswerk discussie

ejvl

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:In 17de eeuw was het je moet een goede reden hebben om het beroep niet aan te nemen, dus te bedanken.
Nu is het je moet een goede reden hebben om het aan te nemen.
Toen was het ook dat je een hele goede reden moet hebben (door God bevestigd) om te gaan beroepen.
Nu is het standaard om te beroepen voor de meeste kerken.
Reformer

Bericht door Reformer »

claus schreef:Ook Rotterdam is, na het vertrek van wijlen ds. A. F. Honkoop uit Centrum,, nooit meer voorzien geweest van een predikant,
Na het vertrek van ds. A.F. Honkoop uit Rotterdam-Centrum in 1984 heeft. ds. T.M. van Dijk tot 1986 in Rotterdam-Alexanderpolder gestaan, ds. C.J. Meeuse tot 1992 in Rotterdam-Zuid en heeft ds. F. Harinck vanaf 1985 tot 1994 Rotterdam-Zuidwijk gediend.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Reformer schreef:
claus schreef:Ook Rotterdam is, na het vertrek van wijlen ds. A. F. Honkoop uit Centrum,, nooit meer voorzien geweest van een predikant,
Na het vertrek van ds. A.F. Honkoop uit Rotterdam-Centrum in 1984 heeft. ds. T.M. van Dijk tot 1986 in Rotterdam-Alexanderpolder gestaan, ds. C.J. Meeuse tot 1992 in Rotterdam-Zuid en heeft ds. F. Harinck vanaf 1985 tot 1994 Rotterdam-Zuidwijk gediend.
En was ds. Chr. van Dam niet de laatste predikant van Amsterdam-Centrum? Nu is het een evangelisatiepost geworden.
Misschien heeft ons dat ook wel iets te zeggen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:
freek schreef:
eilander schreef:Dit verschijnsel komt niet voor in de OGGiN en ik denk ook niet in de GG. Ik vind het eigenlijk ook een beetje vreemd.
Het is natuurlijk wel logisch dat de predikant de gemeente enigszins moet kennen, maar als hij af en toe komt preken kent hij de kerkenraad toch wel.
Verder schept het alleen maar valse verwachtingen, denk ik. Zeker in het geval een predikant iedere week een beroep krijgt.
Het is juist heel logisch. Een beroep zou geen lopende band-werk moeten zijn. In de PKN (maar ook wel in de CGK, denk ik) is een te beroepen predikant lang niet altijd bekend. Hier ter plaatse werd ook een dominee beroepen die nog nooit eerder in de gemeente gepreekt had. En omdat een beroep een serieuze zaak is, hoort daar ook een kennismaking met de gemeente bij. Beroepingswerk zou geen zaak van alleen de kerkenraad moeten zijn.
Ja, in zo'n situatie is het wel logisch ja. Dat komt zeker in de OGGiN niet voor....

Is het trouwens wel zo logisch om iemand te beroepen die nog nooit in de gemeente gepreekt heeft? Er is dan waarschijnlijk maar een klein clubje mensen die de prediking van hem kent en dat lijkt mij toch wel een basisvoorwaarde om iemand te beroepen. Dat doe je niet omdat hij zo'n mooie naam heeft, mag ik hopen....
De bewuste predikant heette Van de Woestijne. Dat zou in bepaalde kringen nog warme gevoelens opleveren, wellicht, maar niet in een Confessionele PKN-gemeente. :humhihi

Het is gewoon vrij lasting om een predikant te beroepen die breed bekend is. Ook in een PKN-gemeente heeft men een vaste kring van gastvoorgangers. De kans dat je daaruit iemand kunt beroepen is niet altijd heel groot.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Ik ken eigenlijk de hele procedure van beroepen in de PKN niet. Ook wat betreft het kiezen van ambtsdragers. Is de gemeente dan alleen bevoegd om eventuele bezwaren tegen de benoeming van voorgestelde broeders in te brengen?
En heeft de gemeente verder helemaal geen inbreng?
Beetje off-topic, maar vooruit: bij ons mag de gemeente namen indienen. Tweetal door kerkenraad, verkiezing door de mannelijke leden. Eigenlijk niet veel anders dan zoals in de OGGiN gebruikelijk is. Het grootste verschil zit hem nog in de maximale zittingsperiode van x jaar.
Bij ons bestaat er geen verkiezing door (mannelijke) leden.
Conform de kerkorde kan je namen van gegadigden indienen. De kerkenraad bepaalt geen tweetal maar voor elke vacature één kandidaat. Deze word(en)t benaderd en is (zijn) daarmee meteen gekozen.
Overigens is het ook zo volgens de kerkorde dat wanneer ten minste 10 gemeenteleden eenzelfde persoon voordragen, de kerkenraad verplicht is deze te kiezen.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Doet me denken aan 2 dominees die bijna 40 jaar in 1 gemeente stonden: ds De Groot en ds Wink.

Dominee Wink ontving nog 2 beroepen op hoge leeftijd, van Nieuwerkerk en Gouda voordat die weer binnen verband gingen.

Dat is wel wat, als je kinderen catechesatie krijgen van dezelfde predikant, die de ouders ook nog heeft gedoopt en onderwezen.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

HHG schreef:Tot mijn verbazing kom ik tot een aantal merkwaardige ontdekkingen de afgelopen weken.
1. Dr. W. J. op 't Hof ( die verbonden was als pastoraal werker in de HHG Elim te Urk) is plotseling zonder afscheid vertrokken. Geen enkele vermelding in het RD of andere media.
2. op dominees.nl lees ik dat zonder dat er sprake is van een bepaalde beroepingsprocedure Ds. Zweistra verbonden wordt, na zijn emeritaat, als pastoraal werker in Urk. Ook geen enkele vermelding in het RD of andere media.
3. Sinds deze week bestaat er op Urk een nieuwe kerkelijke gemeenschap. Jaja... het kan er nog bij op het zo overvolle Urk. De nieuwe kerk heet het Hervormd-Gereformeerd comité. Een hervormde Evangelisatie met als voorgangers.... je raadt het al: Ds. W.J. op t Hof, Kand Baarssen, Ds W.Roos, Ds Veldman, etc.

Iemand enig idee wat er gaande is?
Kan het zelf niet lezen, maar hier zal het wel instaan.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... p_1_965559
freek

Bericht door freek »

Op Urk kan het allemaal.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

freek schreef:Op Urk kan het allemaal.

Daar is toch een uitspraak over in de zin dat zij die een scheuring veroorzaken later vaak weer een scheuring hebben in eigen gelederen. Zou dit zo'n voorbeeld zijn?
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

Freek, volgens mij zijn het bijna allemaal niet-Urkers die deze sores veroorzaken.
HHG

Bericht door HHG »

Er komt door middel van het artikel wel meer duidelijkheid en toch ook weer niet. (apart trouwens dat er nu een verklaring komt en toen op t Hof wegging de media zweeg) Wat ik ook opmerkelijk vind is dat er eerst met Ds. Nijhof al problemen waren in de gemeente/kerkenraad (natuurlijk ook zijn eigen schuld, ik weet wat gaande was) en nu weer met Ds. op 't Hof.
[hier iets weggehaald: wees voorzichtig en spreek met respect!]
Een ander iets is het oprichten van allerlei comité 's en evangelisaties. Tijdens de scheuring in 2004 waren er veel mensen en voorgangers die zeiden: dit is de scheuring niet. je merkt nu ruim tien jaar later dat er een bepaalde groepering (het vroegere Gekrookte Riet), toch weer neigt naar een eigen groep, hetzij binnen of buiten de HHK.
freek

Bericht door freek »

Ze zijn niet van plan om een eigen gemeente te starten met zondagse diensten, las ik in het ND.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

HHG schreef: Tijdens de scheuring in 2004 waren er veel mensen en voorgangers die zeiden: dit is de scheuring niet. je merkt nu ruim tien jaar later dat er een bepaalde groepering (het vroegere Gekrookte Riet), toch weer neigt naar een eigen groep, hetzij binnen of buiten de HHK.
Helemaal waar!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HHKtE

Bericht door HHKtE »

freek schreef:Ze zijn niet van plan om een eigen gemeente te starten met zondagse diensten, las ik in het ND.
\\

Kerken ze dan op zondag nog in Elim?
HHG

Bericht door HHG »

Gezien de verdeelde omstandigheden, kun je deze vraag zelf wel beantwoorden toch HHKtE?
Gesloten