Rijssens Stille Oorlog

Hendrikus

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Hendrikus »

Ik vind het een slechte documentaire, want het gaat helemaal niet over de tegenstelling tussen christendom en islam. De moslims die aan het woord komen, hebben het niet over hun geloof, maar over integratie. De christenen hebben het over hun geloof. In die zin wordt er volledig langs elkaar heen gepraat.
Over Rijssen gaat het ook niet, want er komen amper Rijssenaren aan het woord. Moet Roelof Bisschop en een meneer Schonewille die zo nu en dan per trein naar Rijssen komt om stichtelijke lectuur te kopen het beeld van Rijssen neerzetten? Dat slaat toch nergens op. Ik ken meneer Schonewille niet, niets ten nadele van de goede man, maar het is geen figuur die op enigerlei wijze representatief is voor Rijssen. Kan hem ook geen scherp waarnemer noemen, eerder iemand die denkt in zwart/wit-beelden.
Fatma Öztürk is verbitterd en blijft daarin steken. Haar verhaal is doordrenkt van die verbittering en vertolkt pertinent niet wat de allochtone Rijssenaar grosso modo voelt en beleeft. Afgelopen week was er een bijeenkomst in de Molukse kerk waar allochtone inwoners van allerlei komaf bij elkaar waren. Uiteraard kwam daar ook “de film” ter sprake, maar de algemene opinie was dat deze allochtone Rijssenaren het prima naar hun zin hebben en dat ze zich geenszins herkennen in het beeld over een “stille oorlog” dat deze documentaire probeert op te roepen.
Ik maakte me wat zorgen over onze boekhandelaar, vreesde dat hij er een beetje ingetuind was en zich had laten gebruiken voor deze documentaire – en dat hem dat wel eens klanten zou kunnen gaan kosten. Nu ik de film gezien heb, en gehoord heb hoe hij zich donderdag bij de première in een toespraak heeft verantwoord, denk ik dat het hem zelfs méér klanten kan gaan opleveren.
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:Ik vind het een slechte documentaire, want het gaat helemaal niet over de tegenstelling tussen christendom en islam. De moslims die aan het woord komen, hebben het niet over hun geloof, maar over integratie. De christenen hebben het over hun geloof. In die zin wordt er volledig langs elkaar heen gepraat.
Over Rijssen gaat het ook niet, want er komen amper Rijssenaren aan het woord. Moet Roelof Bisschop en een meneer Schonewille die zo nu en dan per trein naar Rijssen komt om stichtelijke lectuur te kopen het beeld van Rijssen neerzetten? Dat slaat toch nergens op. Ik ken meneer Schonewille niet, niets ten nadele van de goede man, maar het is geen figuur die op enigerlei wijze representatief is voor Rijssen. Kan hem ook geen scherp waarnemer noemen, eerder iemand die denkt in zwart/wit-beelden.
Fatma Öztürk is verbitterd en blijft daarin steken. Haar verhaal is doordrenkt van die verbittering en vertolkt pertinent niet wat de allochtone Rijssenaar grosso modo voelt en beleeft. Afgelopen week was er een bijeenkomst in de Molukse kerk waar allochtone inwoners van allerlei komaf bij elkaar waren. Uiteraard kwam daar ook “de film” ter sprake, maar de algemene opinie was dat deze allochtone Rijssenaren het prima naar hun zin hebben en dat ze zich geenszins herkennen in het beeld over een “stille oorlog” dat deze documentaire probeert op te roepen.
Ik maakte me wat zorgen over onze boekhandelaar, vreesde dat hij er een beetje ingetuind was en zich had laten gebruiken voor deze documentaire – en dat hem dat wel eens klanten zou kunnen gaan kosten. Nu ik de film gezien heb, en gehoord heb hoe hij zich donderdag bij de première in een toespraak heeft verantwoord, denk ik dat het hem zelfs méér klanten kan gaan opleveren.
:)
Zoals jij het verwoordt kan ik me geheel vinden.

Riessen is niet anders dan de meeste plaatsen in NL.

Ik ben geen moslimknuffelaar, maar begrijp heel wel dat wederzijds respect (en "zoetjesaan" het Evangelie infiltreren) de verhoudingen in welke plaats dan ook de onderlinge verhoudingen kan verbeteren.

Met "zoetjesaan" wil ik zeggen: Niet door geweld, maar.....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:Ik vind het een slechte documentaire, want het gaat helemaal niet over de tegenstelling tussen christendom en islam. De moslims die aan het woord komen, hebben het niet over hun geloof, maar over integratie. De christenen hebben het over hun geloof. In die zin wordt er volledig langs elkaar heen gepraat.
Hij is in ieder geval van een bekende binnen 'refo-Rijssen' een bekende binnen Rijssen geworden! Nu is Wieger ook weer niet representatief voor 'refo-Rijssen'.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Heb de film zaterdagavond ook even bekenen, deel de mening van Hendrikus.
De titel dekt de lading niet, de Turkse garagehouder bevestigt het zelf, en zegt dat veel oudere Turken ouderwets denken.
Mevr Fatma Ozturk is behoorlijk gefrustreerd, salliant detail ze heeft haar kinderen op een Christelijk school zitten.
Vond de imam wel zeuren over het oproepen tot gebed, hij zei in Almelo doen ze het ook.
Het turkse PVDA lid ronselde wel een beetje stemmen vond ik. :nonnon

En idd Gijs vind Wieger ook geen doorsnee Rijssense refo.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

na alle tamtam die eraan voorafging, heb ik dan ook maar eens de docu gekeken.
en ik kan me geheel bij Hendrikus aansluiten.
Er kwam geen Rijssenaar van origine aan het woord, alleen " allochtone Rijssenaren" ( import)

Petje af voor Wieger ! De ware reforijssenaar wil niet voor de camera ( maar wel commentaar leveren vanuit zijn luie stoel) Wieger schaamt zich het evangelie niet.

samenvattend : het viel erg tegen. tja. :hum
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Rijssen schreef:Heb de film zaterdagavond ook even bekenen, deel de mening van Hendrikus.
De titel dekt de lading niet, de Turkse garagehouder bevestigt het zelf, en zegt dat veel oudere Turken ouderwets denken.
Mevr Fatma Ozturk is behoorlijk gefrustreerd, salliant detail ze heeft haar kinderen op een Christelijk school zitten.
Vond de imam wel zeuren over het oproepen tot gebed, hij zei in Almelo doen ze het ook.

Ik heb niet vaak zo'n moskee-oproep gehoord, maar vind het eigenlijk wel mooi klinken..
(maar weet natuurlijk ook wel dat de inhoud niet om over naar huis te schrijven is).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Gabrielle schreef:na alle tamtam die eraan voorafging, heb ik dan ook maar eens de docu gekeken.
Er kwam geen Rijssenaar van origine aan het woord, alleen " allochtone Rijssenaren" ( import)

Petje af voor Wieger ! De ware reforijssenaar wil niet voor de camera ( maar wel commentaar leveren vanuit zijn luie stoel) Wieger schaamt zich het evangelie niet.

Idd netjes van Wieger, maar als Wieger voor de tijd had geweten waar de film over ging had ie niet meegewerkt zei hij zelf.
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/ ... wier_edoan...
jvdg

Bericht door jvdg »

Fjodor schreef:
Rijssen schreef:Heb de film zaterdagavond ook even bekenen, deel de mening van Hendrikus.

Ik heb niet vaak zo'n moskee-oproep gehoord, maar vind het eigenlijk wel mooi klinken..
(maar weet natuurlijk ook wel dat de inhoud niet om over naar huis te schrijven is).
Ik vind die oproep nogal jankend klinken, en geef daar zeker de kwalificatie mooi niet aan.
Geef mij maar een oer-Hollandse kerkklok.
Laatst gewijzigd door jvdg op 12 okt 2010, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Waardeloze docu. Integratie hebben ze het over. De helft van de tijd wordt er turks gepraat in de docu. Hoezo niet aanpassen.
Verder zoals door velen al opgemerkt geen afspiegeling van Rijssen. Een klagende moslima die haar kinderen uit gemak naar een christelijke school laat gaan. Raar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gabrielle schreef:na alle tamtam die eraan voorafging, heb ik dan ook maar eens de docu gekeken.

Ik heb hem gisteravond ook grotendeels samen met mijn ouders bekeken. Er wordt gepraat over integratie, maar om nu te zeggen dat dat goed uit de verf kwam nee, dat niet. Er werd voor de tijd gezegd dat mevr Ozturk zou gezegd hebben dat ze was weggepest uit een buurt, dat heb ik haar niet horen vertellen. Wel dat ze niet echt geaccepteerd was. Waar het voor haar dus op aan komt is dat ze zegt, dat Turken er gewoon bij horen. Daar kun je natuurlijk over discussieren. Je moet ze ook weer niet het gevoel geven onwelkom te zijn...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Soms krijg ik wel een beetje de kriebels integratie gedoe. Bij mijn dochter zit een jongetje op zwemles dat eigenlijk nog geen nederlands kan. Het spijt me, maar dan denk ik: stuur je kind eerst naar nederlandse les en daarna op zwemles.
Als je wil integreren, moet jij daar ook je best voor doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Democritus

Bericht door Democritus »

Gijs83 schreef: dat Turken er gewoon bij horen. Daar kun je natuurlijk over discussieren. Je moet ze ook weer niet het gevoel geven onwelkom te zijn...
Wat bedoel je hiermee? We moeten doen alsof ze welkom zijn maar eigenlijk zijn ze het niet en horen ze hier niet?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marco

Bericht door Marco »

JolandaOudshoorn schreef:Soms krijg ik wel een beetje de kriebels integratie gedoe. Bij mijn dochter zit een jongetje op zwemles dat eigenlijk nog geen nederlands kan. Het spijt me, maar dan denk ik: stuur je kind eerst naar nederlandse les en daarna op zwemles.
Nee. Ga zelf naar nederlandse les en stuur je kind naar zwemles :OO
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marco schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Soms krijg ik wel een beetje de kriebels integratie gedoe. Bij mijn dochter zit een jongetje op zwemles dat eigenlijk nog geen nederlands kan. Het spijt me, maar dan denk ik: stuur je kind eerst naar nederlandse les en daarna op zwemles.
Nee. Ga zelf naar nederlandse les en stuur je kind naar zwemles :OO
Het bleek dat die moeder/zus iets beter nederlands kon dan dat kind. Dus schreeuwde ze af en toe een vertaling over het water.
Het lijkt mij logisch dat je eerst een taal kent, voordat je naar een instructieles gaat waarbij die taal wordt gebruikt.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Mijn vriendin geeft zwemles aan doelgroepen, o.a. Turkse vrouwen.
Meer dan de helft spreekt geen woord Nederlands ! Het is zo lastig om dan goed les te geven.
Tijdens de ramadan kwamen ze niet.
Ze blijven 1 x per maand weg, (kennelijk geen tampax ?)
Dus de groep is nooit compleet :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie