huh?? Maar je ontmoet God toch dagelijks???????????Mara schreef:Ik bedoelde met die knielange broek, naar de kerk gaan.
Ik loop ook niet in het zwart hoor, integendeel ! (vandaag roze shirtje met spijkerrokje) o ja, dat is donkerblauw![]()
Maar ik heb doordeweeks iets anders aan als op zondag. (of bij doordeweekse kerkdiensten, geldt voor mij hetzelfde eigenlijk)
Schooluniformen
- JolandaOudshoorn
Re: Schooluniformen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
En omdat zij letten op de futiliteiten, doe jij het ook maarMara schreef:Zegt MM die bepaalde boeken wegdoet, omdat ze verspilling van tijd zouden zijn ?MarthaMartha schreef:ohw.Mara schreef:Mara schreef: Als je beseft hoe je voor God bent, kun je eigenlijk alleen nog in het zwart.
En nee, iemand in het zwart is niet per definitie bekeerd !
Ik sprak niet over zwart, over ingetogener !
Ga bij een gemiddelde ger gem of ger gem in ned staan, hoe ziet iedereen er uit ?
Ja weet je, hoe iedereen er bij een gemiddelde gergem of gergeminned uitziet, is voor mij niet zo maatstaf eigenlijk.
De bijbel vraagt eenvoud en zedelijkheid....
Dat is alles, zegt niets over kleur ofzo.
Die maatstaf hou ik aan, en hoe een ander dat dan vindt? daarin kunnen smaken verschillen.
Misschien vinden die wel dat ik er niet uitzie.... of slordig, of te nonchalant of wat ook maar.
Tja... dat kan.
Als je in een bepaalde kerk zit, pas je je toch aan of ga je zo als je het zelf helemaal wil, desnoods afwijkend ?
Ik weet niet precies welke kerk jij gaat (ik denk ger gem) maar dat maakt niet uit hoor, maar zeker in die richting(en) letten ze zo op elkaar en wordt je soms afgerekend op futiliteiten. (komt de vraag wat ik hier nu weer bedoel ? Ik geef meteen het antwoord: mijn broer wordt niet op 2tal voor ouderling gezet, omdat mijn schoonzus te licht/werelds/frivool gekleed zou zijn, werd hen verteld.)

Luther schreef:Nou Gijs, deze leraar heeft nooit een stropdas om en een pak aan op school, want ik vind een stropdas een vreselijk ding. De mannelijke collega's die wel een stropdas dragen, zijn op één hand te tellen. En als je er wat dieper over nadenkt: wat is een stropdas eigenlijk een raar kledingstuk...Gijs83 schreef:Eerst de leraren straks de dominees...(waar moet dat heen???)Hendrikus schreef:Ik had leraren in pak die rookten in de klas.Marnix schreef: Ik had leraren die in pakken (zowel licht als donker) liepen en die een gewone trui over overhemd of wat dan ook aan hadden... Leuk toch? En zegt ook weer wat over identiteit (niet alleen jongeren hebben dat)
Het roken is afgeschaft. Nou de pakken nog![]()
Nee, onzin, als een leraar zich er prettig bij voelt (c.q. als het zijn gezag doet toenemen) als hij een pak draagt: prima.
Heb je ook gezag zonder stropdas: ook goed. Beter zelfs.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Uiteraard.... vroeger was dat dan ook 1 kerk... totdat er een splitsing kwamMara schreef:Ja, als erkenning !Marnix schreef:Dat is niet de juiste maatstaf. Ga dan ook eens kijken bij andere kerkverbanden in Nederland en in andere landenMara schreef:Ik sprak niet over zwart, over ingetogener !
Ga bij een gemiddelde ger gem of ger gem in ned staan, hoe ziet iedereen er uit ?
Dat zwart heb je wel genoemd. (Als je beseft hoe je voor God bent, kun je eigenlijk alleen nog in het zwart.)
En we waren er het eerder over eens dat we over kleding in Nederland spraken en niet over de burka's of kimono's elders![]()
Dus volgens jou apen ze elkaar in die kerken gewoon na ?

En als mensen daar een oordeel over hebben blijkt wel dat de discussie, ook al gaat het om onbelangrijke zaken, nog niet klaar is. Het doel (onterecht veroordelen stoppen) is namelijk niet onbelangrijk.
Verder denk ik dat het vooral ballast is voor hen die zoveel nadruk op de donkere kleding, pak en stropdas enzo leggen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Verre van matig, eenvoudig en ingetogen.Mara schreef: Ik sprak niet over zwart, over ingetogener !
Veel luxe, overdaad en pronkzucht.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bij mij zit er niet zoveel verschil in hoe ik er "doordeweeks" bijloop, of zondags...
Ik moet op ieder moment voor God kunnen verschijnen...
Maar als je weet hoe lief God ons heeft en wat er een geweldig Evangelie is............Mara schreef: Als je beseft hoe je voor God bent, kun je eigenlijk alleen nog in het zwart.
Daarom draag ik geen zwart!!
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
- JolandaOudshoorn
Orchidee schreef:Bij mij zit er niet zoveel verschil in hoe ik er "doordeweeks" bijloop, of zondags...

JolandaOudshoorn schreef:Orchidee schreef:Bij mij zit er niet zoveel verschil in hoe ik er "doordeweeks" bijloop, of zondags...

Dit klinkt heel 'vroom' maar slaat natuurlijk nergens op.Orchidee schreef:Bij mij zit er niet zoveel verschil in hoe ik er "doordeweeks" bijloop, of zondags...
Ik zit nu in mijn ruitjespyama op de bank en zondag trek ik voor mijn kerkgang mijn (donkere

Maar waarom is dat dan? Uit eerbied? Dat klopt dan niet echt, want dan zou die pyjama als je thuis, voor het slapen gaan, waar dan ook tot God nadert, ook oneerbiedig zijn. Maar dat is het niet.... het heeft alleen met mensen te maken. Net als in het dagelijks leven. Ik kan gerust ff in mijn ondergoed door het huis lopen ofzo... maar ik ga zo echt niet over straat lopen. En daarom kan ik ook in een onderbroek en slaapshirt 's avonds bidden... en ga ik niet in die kleding naar de kerk.... Volgens mij zijn die kledingvoorschriften in de kerk er dus vooral voor de mensen om je heen, om daar rekening mee te houden, geen aanstoot aan te geven, je niet boven de ander te verheffen. Daar gaan de kledingvoorschriften in het nieuwe testament over. Je matig kleden, niet met pracht en praal, dure kleren, versiersels... niet er mee pronken, er geen aanstoot mee geven of verkeerde prikkels, zedig dus...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Barmhartigheid
Helaas heb je gelijk. Gelukkig is het niet bij iedereen zo maar het gemiddelde wel. Het is soms net een modeshow. Zwart of donkerblauw, begrijp dat mensen voor die kleur kiezen, maar eerbaar, sober, eenvoudig is in iedergeval zeker volgens Gods Woord!Orchidee schreef:Verre van matig, eenvoudig en ingetogen.Mara schreef: Ik sprak niet over zwart, over ingetogener !
Veel luxe, overdaad en pronkzucht.
Ik ken Uw gunst, ik ken Uw trouw hieraan, Dat zich mijn vijand niet
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
Beroemen zal, noch ik te gronde gaan; Wijl gij mij bijstand biedt,
Mij onderhoudt in mijn oprechtigheid, en, voor Uw aangezicht,
Met teed're zorg en trouwe hulp, geleidt naar 't eeuwig zalig licht
-
of met je donkere pak naar bedIk zit nu in mijn ruitjespyama op de bank en zondag trek ik voor mijn kerkgang mijn (donkere) pak aan. Op beide momenten moet ik voor God kunnen verschijnen. Toch ga ik echt niet graag in mijn pyama (of mijn ouwe kloffie zo je wilt) naar de kerk.

- MarthaMartha
mee eens!Marnix schreef:Maar waarom is dat dan? Uit eerbied? Dat klopt dan niet echt, want dan zou die pyjama als je thuis, voor het slapen gaan, waar dan ook tot God nadert, ook oneerbiedig zijn. Maar dat is het niet.... het heeft alleen met mensen te maken. Net als in het dagelijks leven. Ik kan gerust ff in mijn ondergoed door het huis lopen ofzo... maar ik ga zo echt niet over straat lopen. En daarom kan ik ook in een onderbroek en slaapshirt 's avonds bidden... en ga ik niet in die kleding naar de kerk.... Volgens mij zijn die kledingvoorschriften in de kerk er dus vooral voor de mensen om je heen, om daar rekening mee te houden, geen aanstoot aan te geven, je niet boven de ander te verheffen. Daar gaan de kledingvoorschriften in het nieuwe testament over. Je matig kleden, niet met pracht en praal, dure kleren, versiersels... niet er mee pronken, er geen aanstoot mee geven of verkeerde prikkels, zedig dus...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mooie posting... helemaal mee eens.Marnix schreef:Maar waarom is dat dan? Uit eerbied? Dat klopt dan niet echt, want dan zou die pyjama als je thuis, voor het slapen gaan, waar dan ook tot God nadert, ook oneerbiedig zijn. Maar dat is het niet.... het heeft alleen met mensen te maken. Net als in het dagelijks leven. Ik kan gerust ff in mijn ondergoed door het huis lopen ofzo... maar ik ga zo echt niet over straat lopen. En daarom kan ik ook in een onderbroek en slaapshirt 's avonds bidden... en ga ik niet in die kleding naar de kerk.... Volgens mij zijn die kledingvoorschriften in de kerk er dus vooral voor de mensen om je heen, om daar rekening mee te houden, geen aanstoot aan te geven, je niet boven de ander te verheffen. Daar gaan de kledingvoorschriften in het nieuwe testament over. Je matig kleden, niet met pracht en praal, dure kleren, versiersels... niet er mee pronken, er geen aanstoot mee geven of verkeerde prikkels, zedig dus...
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!