De man in de ijzeren spelonk

Mister
Administrator

Re: De man in de ijzeren spelonk

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:Eerlijk gezegd vind ik die opmerkingen van Spurgeon ook wel een beetje flauw. Zo ben je als predikant natuurlijk altijd ingedekt. En dan ook nog je toehoorders, met name vrouwen, een beetje belachelijk maken... Nee, niet zo fijnzinnig eigenlijk.
Hij heeft m.i. terechte kritiek op vrouwen die roddelen. Dat is namelijk helemaal niet fijnzinnig. ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Eerlijk gezegd vind ik die opmerkingen van Spurgeon ook wel een beetje flauw. Zo ben je als predikant natuurlijk altijd ingedekt. En dan ook nog je toehoorders, met name vrouwen, een beetje belachelijk maken... Nee, niet zo fijnzinnig eigenlijk.
Hij heeft m.i. terechte kritiek op vrouwen die roddelen. Dat is namelijk helemaal niet fijnzinnig. ;)
Maar, is kritiek uiten op een predikant roddelen? Volgens mij niet. Wat een predikant in het openbaar zegt, mag in het openbaar besproken worden.

(En zelfs de linten die in het openbaar gedragen worden, mogen in het openbaar besproken worden.) ;)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

DWW schreef:
Wilhelm schreef:Ik denk dat we met zn allen van dit artikeltje wat kunnen leren : http://www.refdag.nl/artikel/1473935/Zo ... atjes.html
Onlangs stuurde iemand mij een preek van Spurgeon, met een dergelijke strekking. Lees hier : http://bit.ly/czjnMw

Deze onderstaande alinea was wellicht de insteek, waarom hij me op deze preek wees:
Maar ik heb bij sommige hoorders een droevige voorliefde bespeurd om al het kaf mee te nemen en het koren achter te laten. Iemand roept uit, terwijl hij het gebouw uitgaat, of zelfs al ervoor: ‘Dat was een merkwaardig verhaal dat de predikant vertelde, zou het geen goede anekdote kunnen zijn voor mij op de volgende bijeenkomst die ik bezoek?’ Iemand anders zegt: ‘Dominee Spurgeon gebruikte deze en gene uitdrukking.’ Als u iemand op deze manier hoort praten, weet u dan wat u tegen hem zou moeten zeggen? U zou moeten zeggen: ‘Houd daarmee op, vriend, we hebben allemaal onze fouten en mogelijk hebt u er net zoveel als ieder ander. Kunt u mij niets goeds vertellen van wat dominee Spurgeon gezegd heeft?’ ‘Oh, daar herinner ik me niets meer van, dat is allemaal weg!’ Zo is het, mensen staan klaar om te onthouden wat slecht was, maar zij vergeten spoedig wat dan ook dat goed was. Laat mij u adviseren de preek te ziften, er over te mediteren en te bidden, het kaf van de tarwe te scheiden en acht te geven op dat wat goed is. Dat is de ware kunst van het hemelse aren lezen. Moge de Heere ons het leren, zodat we rijk mogen worden in alle gelukzaligheid, dat we vervuld en verzadigd mogen worden met de gunst en de goedheid van de Heere!
Mijn antwoord aan de inzender :

Ik zal hem zelf gelijk maar even inkoppen. Het gaat mij niet om de predikers, of om hun leven. Hoewel sommige misstanden in het kerkelijke leven niet onbesproken mogen blijven. Dat deden de reformatoren immers ook niet. Waarom niet? Om andere voor bepaalde geestelijke hoererijen te willen behoeden. Het gaat mij echter het meest om het woord dat ze leren en preken. Als dat van geen enkel belang is, behoefde God destijds ook geen Reformatie in Europa te brengen. Dan zouden we vanuit een bepaalde lijdelijkheid kunnen gaan zeggen, al wie God heeft verkoren, komt er toch wel. Maar je vergeet dat God ook Zijn middelen daartoe heeft verkoren. En daarbij behoort de zuivere bediening van het gepredikte Woord Gods, Gal. 1:8-9.

Dit is ook toevallig, ik had je deze preek ook gestuurd ! Prachtige preek, dank dat je hem hier gelinkt hebt.
En welke Boodschap je er uithaalt dat ligt voor jezelf. Mij ging het in deze preek om het feit dat Spurgeon ons aanraad om te buigen. En als men buigt zijn er altijd aren te vinden.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

GJdeBruijn schreef:
DWW schreef:We zijn afgeweken van het doel van dit topic. Het doel waarmee ik dit plaatste is, dat de man in de ijzeren spelonk ook dacht levend gemaakt te zijn, door de prediking van het Evangelie. Deze man kreeg een innerlijke lust om de Heere te vrezen, zonder dat hij ooit van zijn eerste man verlost werd
DWW, heb je deze verklaring cq. conclusie van de man in de ijzeren spelonk zelf bedacht of heeft Bunyan dit zo overgeleverd?

Dit schrijft Bunyan: "Houd," zo zei hij verder, "deze dingen in uw hart, opdat zij u mogen zijn als prikkels in uw zijden, om u voort te drijven op de weg, die u te gaan hebt."
Lees in dit zelfde verband het volgend citaat uit preek van dr. H.F. Kohlbrugge, over Rom. 7 vers 14 :

"Dwaalt niet, God laat zich niet bespotten; zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien. Wie in zijn zelfs vlees zaait, die zal van het vlees verderf maaien". "Vermaant elkaar alle dagen, zolang het heden genaamd wordt, opdat niet iemand uit u verhard wordt door bedrog der zonde". Heb 3.13 "Dat niet iemand zij een hoereerder of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf, want hij vond daarna geen plaats des berouws, hoewel hij haar met tranen zocht". Heb 12.14-17 2Co 7.1 2Pe 3.11 Tit 1.10-16 "Want indien die, die door de kennis onzes Heeren en Zaligmakers Jezus Christus de besmettingen der wereld ontvloden zijn, in dezelve weer ingewikkeld en van dezelve overwonnen worden, zo is met hen het laatste erger geworden dan het eerste". 2Pe 2.20 Heb 3.12 1Co 10.9 Heb 6 4-7, 10.26,27 Opdat er tegen allen, die zich laten aanstaan als waren zij Christenen, omdat zij gedoopt zijn en tot lidmaten aangenomen, of omdat zij ten avondmaal gaan, en het hunne opofferen, opdat het Koninkrijk van God uitgebreid wordt, en die zich alzo op Gods liefde verlaten, met hun bekering van de grove tot de fijne wereld, van de duivel tot zeven duivels, van de wellust tot de kloosterheiligheid, van de dansbodem tot de trappen van de predikstoel en tot de wereld van traktaten, beoefeningsleringen, moraalstelsels, overdenkende Christelijkheid en allerlei eigenwillige geestelijkheid, of van het liberalisme tot de mis, tot het antichristendom van het westelijk Europa, of tot des Heeren oude altaren, maar waarop men zijn eigen zonnebeelden heeft opgericht,] het getuigenis afgelegd wordt, dat zij naakt zijn (dat zij Christus niet hebben aangetrokken) en bij al hun Christelijke werkzaamheid en liefde dood in zonden en vervreemd van het leven van de Geest uit God in Christus Jezus. 1Co 13.1-8 1Jo 3.9 En opdat dezulken onder hen, die onder het zegel der verkiezing liggen, uit dit hun paradijs van Christelijk doen en laten en (geest)drijverij, en een vermeend het goed te hebben en er wel bij te staan, worden uitgedreven, en van de zandgrond van hun eigen lopen en willen af en naar de Rotsteen Christus gejaagd worden. Ga. 3.19,24 Ro 3.20 2Co 3.6 Daarom heet het: "Waakt op, gij die slaapt, en staat op uit de doden, en de Christus zal over u lichten!" Eph 5.14 "Onderzoekt uzelf, of gij in de gelove zijt, beproeft uzelf." 2Co 13.5 "Wie de Geest van Christus niet heeft, die is de Zijne niet." Ro 8.5 En hier is de wet een woord van macht, hetwelk doodt, maar de Geest maakt levend."

Bron : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik vind ze helemaal niet flauw. Ik heb bij mezelf ook gemerkt dat het veel moeilijker is (/was) om te praten over datgene wat je echt raakt aan preken dan over de dingen die je eigenlijk niet helemaal zinnen. Dat moet andersom.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Wat mij iedere keer weer opvalt op dit forum, is dat de meesten de wedergeboorte losmaken van de geloofsvereniging met Christus. De reformatoren leerden dat een voorbereidend werk der wet noodzakelijk was, om Christus door een waar geloof ingelijfd te kunnen worden. Deze voorbereidingen worden in onze dagen de "eerste beginselen van het nieuwe leven genoemd", waardoor velen een rustgrond krijgen in een "overtuiging". Lees van der Groe over "het schadelijk msibruik van een valse overtuiging". In onze dagen worden velen bij Gods volk gerekend, op grond van zogenaamde kenmerken, waarbij zij aan de ware zielsvereniging met Christus voorbij gaan. Ze krijgen een betrekking op Christus, in Zijn gepastheid en noodzakelijkheid. Maar het zien dat wij Hem nodig hebben, is de zaak zelf nog niet. Kenmerkenprediking is levensgevaarlijk, want dan worden velen bij Gods volk gezet, die in de grond van de zaak nog alles missen. Als men op grond van kenmerken moet aannemen een kind van God te zijn, worden wet en Evangelie altijd gemengd. Maar dit is een zielsmislijdende leer en het doet mij verschrikkelijk veel pijn om te moeten zien dat velen zichzelf zo willen laten bedriegen voor de eeuwigheid. De grond van het ware geloof ligt in de bewuste zielsvereniging met Christus, een zaligmakende openbaring tussen de wieg en het graf, een opstaan met Hem uit de doden, een teruggebracht worden en hersteld worden in de gemeenschap met God. Dit zijn de kenmerken van het nieuwe leven en waar dit gemist wordt, daar wordt alles gemist! Is Hij u niet geopenbaard? Dan kent u Hem niet en Hij kent u niet. Want Hij kent Zijn schapen en Zijn schapen kennen Hem. - Lees Johannes 10! "Ik ken de mijnen, en wordt van de mijnen gekend." Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen de enige waarachtige God en Jezus Christus Die gij gezonden hebt. - Lees Johannes 17. De apostel schrijft aan zijn geestelijke zoon Timotheüs o.a.: "...niet alleen mij, maar aan allen die zijn verschijning hebben liefgehad. Lees daartoe de volgende meditatie: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... rs-6-8.pdf

Hartelijke groet,

VDB
Jongeling

Bericht door Jongeling »

Christus is geopenbaard in de Schriften.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongeling schreef:Christus is geopenbaard in de Schriften.
Toch moet Hij ook geopenbaard worden in het hárt.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Dus vind jij de term "Christus is de meest verborgen persoon" wel kunnen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Aan wie Christus niet is geopenbaard is Hij een onbekend Persoon.
Wanneer Christus Zich 'verborgen' houdt, heeft dat altijd een oorzaak.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Jij niet dan?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dus vind jij de term "Christus is de meest verborgen persoon" wel kunnen?
Jij niet dan?
Het is een heel gereformeerde term hoor. Christus is de meest verborgen persoon. Als elke zondaar Hem zou zien voor Wie en Wat hij is, dan zouden zij zich bekeren en leven.

Voor de wedergeboren mens is Hij echter de meest geopenbaarde persoon. Want slechts door Hem hebben wij de toegang tot de Vader, en de Geest getuigt niet van Zichzelf maar van Christus.
huisman

Bericht door huisman »

memento schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dus vind jij de term "Christus is de meest verborgen persoon" wel kunnen?
Jij niet dan?
Het is een heel gereformeerde term hoor. Christus is de meest verborgen persoon. Als elke zondaar Hem zou zien voor Wie en Wat hij is, dan zouden zij zich bekeren en leven.

Voor de wedergeboren mens is Hij echter de meest geopenbaarde persoon. Want slechts door Hem hebben wij de toegang tot de Vader, en de Geest getuigt niet van Zichzelf maar van Christus.

Christus is geopenbaard in het vlees en in de Schrift, of dit een gereformeerde uitdrukking is of niet Christus is geopenbaard maar wij zijn blind. Deze uitdrukking legt ,wellicht onbedoeld, de schuld bij God dat wij geen heerlijkheid in Hem zien. Joh 3 :14-16 brengt de evangelist de slang in de woestijn ons in gedachten die moest ook verhoogd worden zodat het hele volk hem kon zien. Zo moet ook Christus verhoogd worden o.a. in de prediking zodat Hij niet verborgen is maar dat een ieder op Hem mag en kan zien. Christus verborgenheid is dus onze schuld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Christus is geopenbaard in het vlees en in de Schrift, of dit een gereformeerde uitdrukking is of niet Christus is geopenbaard maar wij zijn blind. Deze uitdrukking legt ,wellicht onbedoeld, de schuld bij God dat wij geen heerlijkheid in Hem zien. Joh 3 :14-16 brengt de evangelist de slang in de woestijn ons in
Nee, dat is een verkeerde gevolgtrekking. Hoe lees jij Jes. 53:1 dan? "Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wie is de arm des Heeren geopenbaard?"
Die arm was toch aan iedereen geopenbaard??
Dus als gezegd wordt dat Christus een verborgen Persoon is, impliceert dit dat wij blind zijn en dat Hij ons geopenbaard moet worden door de bovennatuurlijke werking van de Heilige Geest. Dat velen hierop de tanden stukbijten en er niet van willen weten, is een andere zaak.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Christus is geopenbaard in het vlees en in de Schrift, of dit een gereformeerde uitdrukking is of niet Christus is geopenbaard maar wij zijn blind. Deze uitdrukking legt ,wellicht onbedoeld, de schuld bij God dat wij geen heerlijkheid in Hem zien. Joh 3 :14-16 brengt de evangelist de slang in de woestijn ons in
Nee, dat is een verkeerde gevolgtrekking. Hoe lees jij Jes. 53:1 dan? "Wie heeft onze prediking geloofd, en aan wie is de arm des Heeren geopenbaard?"
Die arm was toch aan iedereen geopenbaard??
Dus als gezegd wordt dat Christus een verborgen Persoon is, impliceert dit dat wij blind zijn en dat Hij ons geopenbaard moet worden door de bovennatuurlijke werking van de Heilige Geest.
Dat is inderdaad Bijbels, en moet gezegd mogen worden.

De bevindelijke uitdrukking (Christus als verborgen persoon) gaat natuurlijk ergens anders over, namelijk over een zondaar die wel zijn zonden heeft leren kennen, maar Christus nog niet, of nog maar half, heeft geopenbaard gekregen. Het probleem daarmee is, dat buiten Jezus geen leven is, terwijl in sommige kringen deze mensen (die deze verborgenheid van Christus soms tot hun dood volhouden) toch als bekeerd doorgaan. Een dwaling...
Plaats reactie