Ja, maar daar heb ik die rare kwibus niet bij nodig. En punt 2 is dat ik dat liever bepaal als ik dat wil en niet als de commercie en de traditie dat wil.JolandaOudshoorn schreef:de gezelligheid????!Luther schreef: En mijn oudste merkte wijs op: Waarom vieren mensen iets wat niet bestaat?
Tja... daar kon ik 'm geen antwoord op geven.
Sinterklaas
Re: Sinterklaas
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Wat doen we vandaag? [5]
Ander schreef: Natuurlijk, we kunnen allerhande redenen verzinnen om lekker mee te doen met dit volksfeest. Want je valt toch wel uit de toon wanneer je zegt dat je 'tegen' Sinterklaas bent. Je kunt ook wat anders verzinnen. Een gezellig avondje wat niet doortrokken is van het roomse zuurdesem.
Mijn moeder kreeg 1x per jaar een sinasappel en dat was met Sinterklaas. In mijn jeugd vierden we pakjesavond met 7 man (ouders, kinderen + aangetrouwd) en dan maakten we gedichten waarin de flaters van het afgelopen jaar uitgebreid aan de orde kwam. Toen mijn zus kinderen kreeg (8) hielden we het bij haar en nu hebben haar kinderen ook al weer kinderen en vieren we pakjesavond om de beurt bij een van de kleinkinderen van mijn zus. Omdat het nu zoveel zijn trekken we dit jaar 2 lootjes (alleen de kinderen worden getrokken) en kopen we daar wat voor. Verder nemen we gezellig iets mee voor het buffet en genieten we als familie het samenzijn. We zien elkaar maar zeer sporadisch en zeker niet allemaal tegelijk bij elkaar. Soms laat zwagerlief zijn oude dia's zien en dat vinden we nog steeds erg leuk.
Kerst vieren we per gezin.
In mijn jeugd ben ik zo aan mijn boekenseries van Maartje de Wit, Jeugd vliegt uit, Guusje op moedersstoel en Goud-Elsje gekomen.

En dan het marsepein. Je kon er hele vieze dingen van kopen (neus, met stukjes sukade (snot), beetje aardbei (bloed) en een zwarte haar) erin. Mijn vader kreeg dat dan en die at het absoluut niet op, die griezelde ervan, maar mijn moeder at het met smaak op, want 't is toch maar marsepein.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- JolandaOudshoorn
Dat bepaal ik ook zelf en dat punt valt precies als die rare snuiter in het land isLuther schreef:Ja, maar daar heb ik die rare kwibus niet bij nodig. En punt 2 is dat ik dat liever bepaal als ik dat wil en niet als de commercie en de traditie dat wil.JolandaOudshoorn schreef:de gezelligheid????!Luther schreef: En mijn oudste merkte wijs op: Waarom vieren mensen iets wat niet bestaat?
Tja... daar kon ik 'm geen antwoord op geven.

Het ligt gewoon aan de maand december zelf. Donker, nat, saai, grijs. Dus dan verzinnen mensen feestjes om het binnenshuis gezellig te maken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
dit is de warmte waar ik het eerder over had! dat vind ik tof aan pakjesavond, dat dit kan.albion schreef: Mijn moeder kreeg 1x per jaar een sinasappel en dat was met Sinterklaas. In mijn jeugd vierden we pakjesavond met 7 man (ouders, kinderen + aangetrouwd) en dan maakten we gedichten waarin de flaters van het afgelopen jaar uitgebreid aan de orde kwam. Toen mijn zus kinderen kreeg (8) hielden we het bij haar en nu hebben haar kinderen ook al weer kinderen en vieren we pakjesavond om de beurt bij een van de kleinkinderen van mijn zus. Omdat het nu zoveel zijn trekken we dit jaar 2 lootjes (alleen de kinderen worden getrokken) en kopen we daar wat voor. Verder nemen we gezellig iets mee voor het buffet en genieten we als familie het samenzijn. We zien elkaar maar zeer sporadisch en zeker niet allemaal tegelijk bij elkaar. Soms laat zwagerlief zijn oude dia's zien en dat vinden we nog steeds erg leuk.
In mijn jeugd ben ik zo aan mijn boekenseries van Maartje de Wit, Jeugd vliegt uit, Guusje op moedersstoel en Goud-Elsje gekomen.![]()
En dan het marsepein. Je kon er hele vieze dingen van kopen (neus, met stukjes sukade (snot), beetje aardbei (bloed) en een zwarte haar) erin. Mijn vader kreeg dat dan en die at het absoluut niet op, die griezelde ervan, maar mijn moeder at het met smaak op, want 't is toch maar marsepein.
Ander schreef:Ga dan eens in op de door mij aangedragen redenen:henriët schreef:ik vind het geen kwestie van uit de toom vallen als je tegen bent, maar ik zie gewoonweg geen redenen om tegen te zijn.
Rooms, commercie, 'heilige'? Jij hebt daar geen moeite mee?
Nee, dan de uitgebreide verjaardagsfeesten die gehouden worden. De cadeaus die er gegeven worden. En de muziek die er gedraaid wordt als het er een feestje wordt gegeven en de jeugd mag hun vrienden uitnodigen. En niet vergeten de drank die er dan geschonken wordt.....
Wij spraken al over pakjesavond toen er nog geen sprake was van refoscholen of dat we werden nagewezen als refo's.Luther schreef:Ander schreef: Dus ze komen niks tekort maar bewust niet begin december Sinterklaas of de oneigenlijke refovariant 'pakjesavond'

Je ondermijnt denk ik het vertrouwen van een kind, als je op een gegeven dag zegt, o by the way, Sinterklaas bestaat niet.sela schreef:heb er nog geen vragen over gehad, het is nog geen issue. moet ik er zelf over beginnen of afwachten?Tiberius schreef:Ik.Joannah schreef:EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Een paar jaar later denkt het kind misschien, O, Jezus zal misschien ook niet bestaan hebben.
Dat wil je niet.
Gelijk zeggen dus dat het een sprookje is.
levert echt geen schade op, hoor.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
- JolandaOudshoorn
sela schreef:dit is de warmte waar ik het eerder over had! dat vind ik tof aan pakjesavond, dat dit kan.albion schreef: Mijn moeder kreeg 1x per jaar een sinasappel en dat was met Sinterklaas. In mijn jeugd vierden we pakjesavond met 7 man (ouders, kinderen + aangetrouwd) en dan maakten we gedichten waarin de flaters van het afgelopen jaar uitgebreid aan de orde kwam. Toen mijn zus kinderen kreeg (8) hielden we het bij haar en nu hebben haar kinderen ook al weer kinderen en vieren we pakjesavond om de beurt bij een van de kleinkinderen van mijn zus. Omdat het nu zoveel zijn trekken we dit jaar 2 lootjes (alleen de kinderen worden getrokken) en kopen we daar wat voor. Verder nemen we gezellig iets mee voor het buffet en genieten we als familie het samenzijn. We zien elkaar maar zeer sporadisch en zeker niet allemaal tegelijk bij elkaar. Soms laat zwagerlief zijn oude dia's zien en dat vinden we nog steeds erg leuk.
In mijn jeugd ben ik zo aan mijn boekenseries van Maartje de Wit, Jeugd vliegt uit, Guusje op moedersstoel en Goud-Elsje gekomen.![]()

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther schreef:Ik was absoluut de enige niet! Sterker nog: het verzet tegen het kerstpakket groeide elk jaar.Bonny schreef:Heb je je vast populair mee gemaaktLuther schreef:Zolang ik op school werk heb ik daar aangegeven dat ik het kerstpakket afgeschaft zou willen zien.jvdg schreef:Vergeten jullie niet om de boterletter van de baas in de discussie te betrekken?
En ja hoor, onder druk van de kredietcrisis is het nu uiteindelijk gelukt.
En waarom? Omdat we het te goed hebben. We zijn in feite niet meer tevreden met wat we krijgen. Dankbaarheid is ook een deugd hoor Luther.
De reden was de volgende: Wij behoren tot de allerrijksten van deze wereld. En we besteden dan vervolgens nog duizenden, zo niet tienduizenden euro's als school aan kerstpakketten, die we uiteindelijk helemaal niet nodig hebben.albion schreef:En waarom? Omdat we het te goed hebben. We zijn in feite niet meer tevreden met wat we krijgen. Dankbaarheid is ook een deugd hoor Luther.Luther schreef: Ik was absoluut de enige niet! Sterker nog: het verzet tegen het kerstpakket groeide elk jaar.
Laat men dat geld overmaken aan goede doelen.
Het heeft niets met tevredenheid te maken, maar meer met overdadigheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb hier een bijbelverklaring van Patrick etc. dat zijn van die hele dikke quarto's en als je er een openslaat dan staat onderin hele uitgebreide verhalen van Pietje en Jantje en Klaasje etc. hoe ze zich dat jaar gedragen hebben.... in potlood weergegeven. Ik denk zo dat er een of andere 'Sinterklaas' deze quarto gebruikte als geheugensteuntje...helma schreef:niet 1 van de eigenschappen ...
hij is niet alleen alwetend, maar bijvoorbeeld ook overalomtegenwoordig
en dat boek waarin hij alles optekent.
ook heb ik moeite met het kruis wat hij draagt op zijn mijter.
Teveel neemt hij het beeld in wat Christus alleen is.
En als ik dan zaterdag in het dorp weer zie hoe massaal opgezien wordt tegen deze goedheiligman; hoe ouders hun kindertjes opheffen om een aai over het bolletje te krijgen van Sinterklaas; dan denk ik: arme schaapjes.
Zouden zoveel ouders maar hun kinderen bij Jezus brengen i.p.v. bij Sinterklaas.
Bij Hem is zoveel meer te krijgen! Bij Hem is alles wat ze nodig hebben!
En "pakjesavond" vieren wij altijd elders in de winter. Losgekoppeld van het hele Sinterklaasgebeuren
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992 ... loof_.html
Is dat dan ook zo gezellig? Met dezelfde verwachtingen... dezelfde sfeer...?helma schreef:
En "pakjesavond" vieren wij altijd elders in de winter. Losgekoppeld van het hele Sinterklaasgebeuren
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992 ... loof_.html
Dat is hem het juist: het is zo door en door ingeburgerdhenriët schreef:ik ken genoeg gezinnen waar sinterklaas gevierd wordt, gewoon gezellig avondje, en waar men een goed Godsbeeld heeft, en sinterklaas helemaal niet het geloof laat beïnvloeden.Marnix schreef:Tjonge, wat gaan Helma en jij weer serieus in op de niet zo serieuze opmerking van Priscilla. En wat ben je weer heerlijk kort door de bocht... en ongenuanceerd.Joannah schreef:helemaal mee eens.helma schreef:kan gevaarlijk zijn. Want als ze groot zijn en ineens blijkt dat niet alles gaat zoals zij het willen... Heb je ze dan daarop voldoende voorbereid?
Een dergelijke opvoeding wordt slechts gegeven door ouders die niet van hun kinderen houden.Die tik (of noem het kastijding) geef je ze, omdat je ze liefhebt.
p.s. Ik ken genoeg kinderen die Sinterklaas vieren en toch, ondanks dat, wel van hun kinderen houden
Ieder moet t voor zich weten hoor, maar ik vind het echt een doorgeslagen gedoetje worden... sorry..
Antinomianisme klinkt hier, helaaspriscilla schreef:Ik dacht: laat ik er wat luchtiger op reageren, maar jullie gaan er wel heel serieus op in. Ik zal het maar even recht breien, maar onze kinderen hebben niet alles te zeggen in huis.henriët schreef:??????????????????????????????????????Joannah schreef:Als sommigen hier de bijbel net zo lezen als de forumbijdragen, hou ik mijn hart vast.
Helma stelt terecht dat ouders die doen wat hun kinderen willen, ipv wat goed is voor de kinderen, later problemen kunnen verwachten met deze kids, want die zullen toch een dag moeten konkluderen dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen.
EN dat heeft alweer bijna niets meer met Sinterklaas te maken, sorry voor de zijstap.
Maar als we een vrouw in een broek niet moeten, waarom dan wel een vent in een rode lange jurk, die er ook nog eens uitziet zoals God wel eens wordt afgebeeld, (wat zowiezo al een grote zonde is)
Ik zal wel fundamentalist genoemd worden, maar deze verwereldlijking kan ik werkelijk niet rijmen.
ik snap r geen snars van wat jij nu wilt zeggen, sorry..
Ach....en sinterklaas. Een beetje folklore en gezelligheid. Moet kunnen, vind ik. Zoals met veel dingen een beetje het juiste midden houden.

Joannah schreef:[EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Ik.
En ik begrijp sommige reactie's die teugen zijn. Maar zelf houd ik mijn kinderen altijd voor dat het allemaal nep is. Maar omdat ik nogal op tradities ben gesteld, vind ik pakjesavond en een keer de schoen zetten voor de kinderen heel gezellig. Terwijl ze drommels goed weten dat mamma datgene in de schoen doet wat al dagen in de kelderkast lag ...
We kunnen zaken ook opblazen.