Dat snap ik, maar volgens mij is dat helemaal niet aan de orde. Het is net als met een Bijbel. Een boek is meestal iets aards. Totdat het de Bijbel is. Dan is het medium nog wel aards maard wat er in staat is heilig. Die zelfde inhoud die de Bijbel staat, staat ook op mijn telefoon. Dezelfde letters, woorden en zinnen staan nu niet op een papiertje maar op een scherm. En dat is nog steeds Gods heilige Woord. Ik denk niet dat er een verschil is tussen de heiligheid van Gods Woord op papier of op een scherm.Fjodor schreef:Ik wil eigenlijk niet in een (mijns inziens) muggenziftende discussie over de telefoon belanden, maar toch wil ik er nog wel wat over zeggen. De telefoon is haast altijd iets aards. Daarmee wil ik het aardse niet afkraken, maar het is niet iets specifieks heiligs. Ik meen dat we dan wel van het Oude Testament kunnen leren. In de tempel moest alles echt 100% in dienst van de Heere staan, en alles moest ook tot zijn dienst geheiligd zijn. Dus ik denk dat er wel wat in zit dat de mensen vinden dat de telefoon daar niet echt bij hoort. Jongere heeft trouwens ook nog het woord 'persoonlijk' aan zijn punt over de telefoon toegevoegd. Om maar aan te geven dat het 'slechts' een mening is (hoewel wel een gegronde).Marnix schreef: Tja, ik ben het er natuurlijk mee oneens. Wat maakt die telefoon oneerbiedig of onheiliger dan een boek waarin precies hetzelfde staat, zei het gedrukt op papier in plaats van digitaal op een schermpje? Dat heeft dan ook helemaal niets te maken met "dwaasheid der prediking". Het gaat om het meelezen met de Schriftlezing. De meesten doen dat met een Bijbel op papier, ik heb die Bijbel toevallig op een apparaat staan, wat erg makkelijk is. Dus lees ik daarop mee. Waarom zou dat niet passen bij de heiligheid van een kerkdienst? Het is dezelfde Bijbel, dezelfde inhoud.
Verder ben ik het er mee eens dat we moeten uitkijken dat het schrijven tijdens de preek niet een sfeer met zich mee brengt van het zitten bij een lezing. Zelf kies ik er voor om het schrijven en het niet schrijven af te wisselen.
Verder ben ik het er mee eens, we moeten er niet over gaan muggenziften.