Wist je niet...gewoon ff een vraagje

vlinder

Re: Wist je niet...gewoon ff een vraagje

Bericht door vlinder »

MarthaMartha schreef:Ik ben bezig met het ontwikkelen van een registratie systeem voor ons steunpunt mantelzorg.

Nu zorgen mantelzorgers voor mensen met de meest uiteenlopende aandoeningen / kwalen / stoornissen / problemen / handicaps.
Ik heb een ellenlange lijst die ik het liefst in een aantal hoofdcategorieën zou verdelen.

En daarmee loop ik vast, want waar kies je voor?

- lichamelijke gezondheid / geestelijke gezondheid / ...
- somatiek / geriatrie / psychiatrie / ...

wie heeft een lumineus idee? of wie helpt me even denken?
Als je kiest voor geestelijke gezondheid kun je dat op diverse manieren opvatten. Is dat geestelijk in de zin van godsdienstig? Geestelijk en Verstandelijk en Psychisch zijn niet hetzelfde.
Daarnaast: stel je verstandelijke handicaps gelijk aan psychiatrie? En geriatrie telt dat voor alle kwalen bij het ouder worden?

Het valt nog niet mee. IK zou denk ik kiezen voor je tweede rijtje omdat je die m.i. completer kunt maken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

vlinder schreef:
MarthaMartha schreef:Ik ben bezig met het ontwikkelen van een registratie systeem voor ons steunpunt mantelzorg.

Nu zorgen mantelzorgers voor mensen met de meest uiteenlopende aandoeningen / kwalen / stoornissen / problemen / handicaps.
Ik heb een ellenlange lijst die ik het liefst in een aantal hoofdcategorieën zou verdelen.

Als je kiest voor geestelijke gezondheid kun je dat op diverse manieren opvatten. Is dat geestelijk in de zin van godsdienstig? Geestelijk en Verstandelijk en Psychisch zijn niet hetzelfde.
Daarnaast: stel je verstandelijke handicaps gelijk aan psychiatrie? En geriatrie telt dat voor alle kwalen bij het ouder worden?

Het valt nog niet mee. IK zou denk ik kiezen voor je tweede rijtje omdat je die m.i. completer kunt maken.
dat denk ik ook ja, maar hoe zou je deze uitbreiden? zijn er nog meer verzamelbegrippen in deze rij?
(adhd / autisme / waar valt dat bijv? ontwikkelingsproblemen? past dat in deze rij? heb je ideeën?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Willem

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:
vlinder schreef:

dat denk ik ook ja, maar hoe zou je deze uitbreiden? zijn er nog meer verzamelbegrippen in deze rij?
(adhd / autisme / waar valt dat bijv? ontwikkelingsproblemen? past dat in deze rij? heb je ideeën?
Moet je niet links of rechts wat organisatie's bellen die dergelijke systemen gebruiken? en een indeling hebben? Me dunkt dat er toch wel eerder indelingen zijn gemaakt en als het even kan zijn ze gestandariseerd.
MarthaMartha

Willem schreef:
MarthaMartha schreef:
vlinder schreef:

Moet je niet links of rechts wat organisatie's bellen die dergelijke systemen gebruiken? en een indeling hebben? Me dunkt dat er toch wel eerder indelingen zijn gemaakt en als het even kan zijn ze gestandariseerd.
jawel, ik heb al van alles gezien, maar het is allemaal te globaal en te weinig mogelijkheden. Wij lopen nogal voorop, we willen niet alleen vastleggen per persoon wat het probleem is, maar dat ook middels het systeem kunnen selecteren (stel dat we een lotgenoten groep willen beginnen voor mantelzorgers van iemand met niet-aangeboren-hersenletsel, dan willen we die groep zo uit het systeem kunnen halen). Ben nog nergens iets dergelijks tegengekomen. Het is alles cliënt gericht (heel goed!) maar wij willen ook iets beleidsgericht....
Willem

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:
Willem schreef: Moet je niet links of rechts wat organisatie's bellen die dergelijke systemen gebruiken? en een indeling hebben? Me dunkt dat er toch wel eerder indelingen zijn gemaakt en als het even kan zijn ze gestandariseerd.
jawel, ik heb al van alles gezien, maar het is allemaal te globaal en te weinig mogelijkheden. Wij lopen nogal voorop, we willen niet alleen vastleggen per persoon wat het probleem is, maar dat ook middels het systeem kunnen selecteren (stel dat we een lotgenoten groep willen beginnen voor mantelzorgers van iemand met niet-aangeboren-hersenletsel, dan willen we die groep zo uit het systeem kunnen halen). Ben nog nergens iets dergelijks tegengekomen. Het is alles cliënt gericht (heel goed!) maar wij willen ook iets beleidsgericht....
Dan houd mijn bijdrage op... :slurp copy paste kan ik nog net adviseren maar zoiets inhoudelijk catagoriseren kan ik niet :bobo
vlinder

Bericht door vlinder »

Lastige materie. Ten eerste omdat niet alles in 1 categorie valt, ten tweede omdat mensen zich misschien in een hokje geplaatst voelen.
Als ik kijk naar ADHD, is dat echt psychiatrie. Tekort aan dopamine in de neurotransmitters. Geldt zelfde voor depressie e.d. Ook in mijn schoolboeken staat het onder psychiatrie en zij komen ook in de DSM in deze categorie voor. Waarom nog meer psychiatrie? Je krijgt er medicatie voor.

Autisme krijgen wij op school bij het vak verstandelijke handicaps. Ten eerste omdat het bij die groep veel voor komt. Helaas is dat niet waterdicht omdat je veel "slimme" mensen met autisme hebt. Hetzelfde geldt voor Asperger. Een tweede reden is dat het niet met medicatie is op te lossen, dus geen psychiatrisch ziektebeeld is, en het dus gezien wordt als handicap en niet als stoornis.....

Lastig zeg, je hebt je wel wat op de hals gehaald. Om op safe te gaan zou ik het meeste onder psychiatrie neerzetten.
Enne....de mensen die weten wat ze hebben, zullen niet snel boos worden om een verkeerd labeltje.
Voor mezelf hou ik het er maar op dat ik prettig gestoord ben.... :yahoo
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
MarthaMartha

vlinder schreef:Lastige materie. Ten eerste omdat niet alles in 1 categorie valt, ten tweede omdat mensen zich misschien in een hokje geplaatst voelen.
Als ik kijk naar ADHD, is dat echt psychiatrie. Tekort aan dopamine in de neurotransmitters. Geldt zelfde voor depressie e.d. Ook in mijn schoolboeken staat het onder psychiatrie en zij komen ook in de DSM in deze categorie voor. Waarom nog meer psychiatrie? Je krijgt er medicatie voor.

Autisme krijgen wij op school bij het vak verstandelijke handicaps. Ten eerste omdat het bij die groep veel voor komt. Helaas is dat niet waterdicht omdat je veel "slimme" mensen met autisme hebt. Hetzelfde geldt voor Asperger. Een tweede reden is dat het niet met medicatie is op te lossen, dus geen psychiatrisch ziektebeeld is, en het dus gezien wordt als handicap en niet als stoornis.....

Lastig zeg, je hebt je wel wat op de hals gehaald. Om op safe te gaan zou ik het meeste onder psychiatrie neerzetten.
Enne....de mensen die weten wat ze hebben, zullen niet snel boos worden om een verkeerd labeltje.
Voor mezelf hou ik het er maar op dat ik prettig gestoord ben.... :yahoo
daar is zo'n leuke loesje van:
'ooit een normaal mens ontmoet? en? beviel het?'.....

maar inderdaad, het is geen makkelijke klus, hoe langer je bezig bent hoe ingewikkelder het wordt...
Mara

Bericht door Mara »

Tis idd ingewikkelder dan dat je op het 1e gezicht zou zeggen :oO

Je hebt heel veel chronische ziektes, maar die zijn weer onder te verdelen bijv in rolstoelafhankelijk ? Bedlegerig ?
Ongeneeslijk, progressief, lichamelijk beperkend, psyschisch beperkend.
Autisme zou ik denk ik onder psych aandoeningen plaatsen, omdat de diagnose door een psychiater gesteld wordt en de medicatie ook door wordt voorgeschreven.

Dan heb je de ziektes van de zintuigen, doof, blind, doofblind.

Maar zelfs met de ziektes onderling, kun je grote verschillen zien (M.S., bijv.)

Je zou bijna zeggen, maak een lijst van ziektes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MarthaMartha

Mara schreef:Tis idd ingewikkelder dan dat je op het 1e gezicht zou zeggen :oO

Je hebt heel veel chronische ziektes, maar die zijn weer onder te verdelen bijv in rolstoelafhankelijk ? Bedlegerig ?
Ongeneeslijk, progressief, lichamelijk beperkend, psyschisch beperkend.
Autisme zou ik denk ik onder psych aandoeningen plaatsen, omdat de diagnose door een psychiater gesteld wordt en de medicatie ook door wordt voorgeschreven.

Dan heb je de ziektes van de zintuigen, doof, blind, doofblind.

Maar zelfs met de ziektes onderling, kun je grote verschillen zien (M.S., bijv.)

Je zou bijna zeggen, maak een lijst van ziektes.
ja, met die lijst ben ik al een heel eind....
had alleen gehoopt op een wat gestructureerde indeling.
maar hoe langer ik denk hoe lastiger het wordt.
Mara

Bericht door Mara »

Net wat ik zeg, sommige mensen met M.S. kunnen nog prima lopen, sommige zijn helemaal rolstoelafh.
COPD, met of zonder zuurstof.
Mensen met kunstledematen, soms nog heel zelfstandig, soms helaas helemaal niet.
Ik zou niet weten hoe je hele groepen achter 1 etiketje zou moeten plakken :)

Bij aanvraag van de T.O.G. ( soort extra kinderbijslag ) moet je heel veel vragen beantwoorden, elk antwoord heeft een bepaald zwaartepunt.
Dus: kan het kind zelf zijn lichamelijke verzorging doen ?
Ja, helemaal zelfstandig
Nee, gedeeltelijk, moet aangestuurd worden, gecontroleerd worden, aangespoord, geholpen
Nee, volledig afhankelijk.

Op deze manier krijg je een aantal punten. Bij voldoende punten kom je dan in aanmerking.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik vraag me af hoe zo'n stokje heet dat aan een mobiele telefoon met touchscreen hoort te zitten (je raadt het al: hij zit er niet meer). En of die dingen ook los verkrijgbaar zijn. Lijkt me een leuk pakjesavondkadootje voor een verstrooide dame.
refo

Bericht door refo »

Een touchscreen stick of, in goed NL een aanraakschermstokje, of in minder goed NL een touchscreen stokje.
Marnix

Bericht door Marnix »

Officieel een Stylus Pen, ook wel een telefoon-pen of gewoon pennetje genoemd (als je het in combinatie met je telefoon noemt snapt iedereen dat ook wel :) )
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Marnix schreef:Officieel een Stylus Pen, ook wel een telefoon-pen of gewoon pennetje genoemd (als je het in combinatie met je telefoon noemt snapt iedereen dat ook wel :) )
@refo@marnix: thanks. Ik heb maar eens een vriendelijk mailtje gestuurd naar een mediawinkel. 'k Ben benieuwd. Die dingen zullen ongetwijfeld bij meer mensen kwijtraken.
MarthaMartha

waar is het topic over die pop muziek gebleven?
Helma had de data en plaatsen genoemd van de poplezingen, die wilde ik even overnemen in mijn agenda, maar kan het topic niet meer vinden....
Plaats reactie