Bijwonen doopdiensten?
Re: Bijwonen doopdiensten?
@ Tiberius, daar kunnen toch prive redenen voor zijn?
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
zo vreemd vindt ik dat nog niet zo. Vooral omdat ze het om bepaalde redenen gedaan hebben. Zoiets doe je niet zomaar.Tiberius schreef:Vreemd dat de doop niet in het midden van de gemeente bediend werd.Lassie schreef:uiteraard ook de ouders.Tiberius schreef:Je vader als opa? Waarom zijn eigen vader niet?Lassie schreef:Mijn neefje werd in de consistorie gedoopt, waar alleen de ouderling van dienst en de dominee en m'n vader bij aanwezig waren.
Inderdaad. En daarom is het géén boude uitspraak. Wat we achteraf weten, wist God allang: dat medisch gezien de achtste dag de beste is. Zoals voor wel meer geboden geldt, dat die wijs zijn voor de dagelijkse praktijk. Dat boek van Hobrink is beslist een aanrader!Erasmiaan schreef:Dit is een wel erg boude uitspraak. Ben Hobrink heeft ontdekt dat op de achtste dag de meeste stollingslichaampjes in het bloed aanwezig zijn. Dus dat die achtste dag niet zomaar een dag is maar getuigd van God als Schepper van de mens. Om dan te zeggen: dat kinderen vanwege medische redenen op de 8e dag besneden werden...JolandaOudshoorn schreef:Dat de kinderen op de 8e dag besneden werden, heeft ook een medische redenen (heeft met bloedstolling te maken).
Nee, vanwege Gods gebod. En toen wist men dat bovenstaande verhaal echt nog niet. Maar achteraf (met de kennis van nu) mogen we Gods almachtige, alwetende en wijze hand daarin opmerken.
- JolandaOudshoorn
precies!Marco schreef:Inderdaad. En daarom is het géén boude uitspraak. Wat we achteraf weten, wist God allang: dat medisch gezien de achtste dag de beste is. Zoals voor wel meer geboden geldt, dat die wijs zijn voor de dagelijkse praktijk. Dat boek van Hobrink is beslist een aanrader!Erasmiaan schreef:Dit is een wel erg boude uitspraak. Ben Hobrink heeft ontdekt dat op de achtste dag de meeste stollingslichaampjes in het bloed aanwezig zijn. Dus dat die achtste dag niet zomaar een dag is maar getuigd van God als Schepper van de mens. Om dan te zeggen: dat kinderen vanwege medische redenen op de 8e dag besneden werden...JolandaOudshoorn schreef:Dat de kinderen op de 8e dag besneden werden, heeft ook een medische redenen (heeft met bloedstolling te maken).
Nee, vanwege Gods gebod. En toen wist men dat bovenstaande verhaal echt nog niet. Maar achteraf (met de kennis van nu) mogen we Gods almachtige, alwetende en wijze hand daarin opmerken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Maar daar ging het God niet om. Trouwens hoe komen jullie er bij dat het de beste dag zou zijn qua stolling?
En hoe zit het dan met de opdracht aan Abraham om elke persoon van het mannelijk geslacht te besnijden? Die waren echt niet 8 dagen oud? Dus waarin zou dat stollings verhaal daar dan passen?
Volgens mij ging het God om de reinheid van het kind, en dat was op de 8 ste dag als eerste zo. En wat wij er allemaal zouden bij verzinnen lijkt me niet aan de orde.
En hoe zit het dan met de opdracht aan Abraham om elke persoon van het mannelijk geslacht te besnijden? Die waren echt niet 8 dagen oud? Dus waarin zou dat stollings verhaal daar dan passen?
Volgens mij ging het God om de reinheid van het kind, en dat was op de 8 ste dag als eerste zo. En wat wij er allemaal zouden bij verzinnen lijkt me niet aan de orde.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Niet mee eens.Marco schreef:Inderdaad. En daarom is het géén boude uitspraak. Wat we achteraf weten, wist God allang: dat medisch gezien de achtste dag de beste is. Zoals voor wel meer geboden geldt, dat die wijs zijn voor de dagelijkse praktijk. Dat boek van Hobrink is beslist een aanrader!Erasmiaan schreef:Dit is een wel erg boude uitspraak. Ben Hobrink heeft ontdekt dat op de achtste dag de meeste stollingslichaampjes in het bloed aanwezig zijn. Dus dat die achtste dag niet zomaar een dag is maar getuigd van God als Schepper van de mens. Om dan te zeggen: dat kinderen vanwege medische redenen op de 8e dag besneden werden...JolandaOudshoorn schreef:Dat de kinderen op de 8e dag besneden werden, heeft ook een medische redenen (heeft met bloedstolling te maken).
De uitspraak was, dat de kinderen op de 8e dag besneden werden, mede vanwege een medische reden.
Dat is niet zo.
De kinderen werden op de 8e dag besneden vanwege Gods gebod. Niet meer en niet minder.
Dat later ontdekt is, dat dat voor de stolling beter zou zijn, is geen reden geweest om de besnijdenis op de 8e dag te doen.
-
---knip--- Niet terzake doende en niet verifieerbare beschuldigingen weggehaald, mvg Tib
voor de balans goed, dacht ik zo, ontopic maar weer
voor de balans goed, dacht ik zo, ontopic maar weer
Je moet natuurlijk niet op de stoel van God gaan zitten.Tiberius schreef:Niet mee eens.Marco schreef:Inderdaad. En daarom is het géén boude uitspraak. Wat we achteraf weten, wist God allang: dat medisch gezien de achtste dag de beste is. Zoals voor wel meer geboden geldt, dat die wijs zijn voor de dagelijkse praktijk. Dat boek van Hobrink is beslist een aanrader!Erasmiaan schreef:Dit is een wel erg boude uitspraak. Ben Hobrink heeft ontdekt dat op de achtste dag de meeste stollingslichaampjes in het bloed aanwezig zijn. Dus dat die achtste dag niet zomaar een dag is maar getuigd van God als Schepper van de mens. Om dan te zeggen: dat kinderen vanwege medische redenen op de 8e dag besneden werden...JolandaOudshoorn schreef:Dat de kinderen op de 8e dag besneden werden, heeft ook een medische redenen (heeft met bloedstolling te maken).
De uitspraak was, dat de kinderen op de 8e dag besneden werden, mede vanwege een medische reden.
Dat is niet zo.
De kinderen werden op de 8e dag besneden vanwege Gods gebod. Niet meer en niet minder.
Dat later ontdekt is, dat dat voor de stolling beter zou zijn, is geen reden geweest om de besnijdenis op de 8e dag te doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Even tussendoor, zijn hier Bijbelse argumenten voor? Ik lees niets over bediening van de doop in de gemeente, ik lees dat het meer een openbare aangelegenheid was, waar niet allerlei familie voor werd uitgenodigd enzo. De kamerling wordt gewoon in een riviertje of meertje gedoopt, de cipier komt tot geloof en laat zich dopen, etc. Ik lees nergens dat dit in de gemeente gebeurde?Lassie schreef:Tiberius schreef:zo vreemd vindt ik dat nog niet zo. Vooral omdat ze het om bepaalde redenen gedaan hebben. Zoiets doe je niet zomaar.Lassie schreef:Vreemd dat de doop niet in het midden van de gemeente bediend werd.Tiberius schreef:
uiteraard ook de ouders.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."