Kinderdoop onbijbels?

Marnix

Re: Kinderdoop onbijbels?

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Een ommekeer: is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke (...) in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden.
Zeker geen aanvulling of veronderstelling van wedergeboorte.
Klopt. Maar dat zegt nog niets over de staat van dat kind bij de geboorte, of dat hij pas wezenlijk in het verbond is als bovenstaande heeft plaatsgevonden. Dat is juist het probleem, als eerst de eis wordt gesteld en wordt gezegd: Schoongewassen, erfgenaam van Gods rijk ben je pas nadat je je aan de eis hebt gehouden. De doop is zoveel rijker. Voordat we ook maar iets kunnen worden we, als zondaars geboren, schoongewassen en geheiligd en zijn we erfgenamen van Gods rijk want God zegt: Je bent van mij.
Met dit verwijt bevind je je in slecht gezelschap: de remonstranten verweten dat de gereformeerde vier eeuwen geleden ook al.
Maar nee, het verwerpen van een veronderstelde wedergeboorte heeft weinig te maken met de eeuwige staat van jong gestorven kinderen.
Je hebt het over veronderstelde wedergeboorte, maar dat woord heb ik niet gebruikt. Ik veronderstelde slechts wat onze formulieren ook veronderstellen, dat de kinderen schoongewassen zijn in Christus (NGB, HC), erfgenamen zijn van Gods rijk (Doopformulier), in Christus geheiligd (NGB, formulier, HC) en we aan hun behoud als ze jong sterven niet moeten twijfelen (DL). Dat leren onze formulieren. Zoals Parsifal terecht opmerkt wordt daarnaast ook geleerd dat we opnieuw geboren moeten worden. Hoe die twee zich precies verhouden vind ik lastig, dat heb ik eerder aangegeven, maar we moeten niet het ene tegen het andere wegstrepen. Je kan nooit zeggen: Eerst wedergeboorte, dan pas schoongewassen, zekerheid, echt in het verbond etc.
Afgewezen schreef:]Ja, maar welke status heeft deze genade dan volgens jou? Want bij het opgroeien kunnen deze kinderen toch ongelovigen blijken te zijn, dat ontken jij ook niet. Hebben deze kinderen dan een 'verliesbare' genade? Zijn ze wedergeboren geweest, maar zijn we weer teruggegaan tot hun oude staat? Allemaal vragen, die zich bij 'jouw' doopopvatting aandienen.
Als dat gebeurt doet dat niets af aan de genade die God aan dat kind heeft geschonken, voor hij er ook maar iets van wist. De doop kent belofte en eis, maar niet in die zin dat er eerst aan de eis voldaan moet zijn door het kind, bij het opgroeien, waarna de genade er pas is. Want evenals wij zonder het te weten in Adam gezondigd hebben, zo worden wij ook zonder het te weten, uit genade, tot Gods kinderen aangenomen. Verbondszegen en verbondsvloek zijn al besproken, het verbond kan een kind niet ongedaan maken, maar hij kan wel een verbondsbreker zijn en zo de verbondszegen niet ontvangen. Hoe dat met wedergeboorte zit weet ik niet, wordt een kind die jong sterft na zijn dood wedergeboren en gaat zo Gods rijk in? Slaat wedergeboorte op geloof en bekering, wat voor jonge kinderen nog niet actueel is? Ik weet het niet precies. Ik probeer gewoon zo dicht mogelijk bij de leer van de Bijbel en van onze voorouders te staan..... en wat ik niet snap niet voor onwaar te houden, puur omdat ik het niet snap.

Ik vraag me overigens af of de opstellers van de DL die leren dat onze jonggestorven kinderen zalig zijn, daar wel een sluitend antwoord op zouden hebben als je dan zou vragen: Ja, maar ze moeten toch ook wedergeboren zijn om behouden te worden, wanneer is dat dan gebeurt en hoe? Je zou denk ik ongeveer het zelfde antwoord krijgen: Dat weten we niet, maar de Bijbel leert ons dat we aan hun behoud niet hoeven twijfelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower

Bericht door mayflower »

Marnix schreef: Je hebt het over veronderstelde wedergeboorte, maar dat woord heb ik niet gebruikt. Ik veronderstelde slechts wat onze formulieren ook veronderstellen, dat de kinderen schoongewassen zijn in Christus (NGB, HC), erfgenamen zijn van Gods rijk (Doopformulier), in Christus geheiligd (NGB, formulier, HC)....
Wat jij beschrijft is toch een uitleg van veronderstelde wedergeboorte, lees je eigen woorden maar nog eens goed!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Ik probeer gewoon zo dicht mogelijk bij de leer van de Bijbel en van onze voorouders te staan..... en wat ik niet snap niet voor onwaar te houden, puur omdat ik het niet snap.
Je houdt je helemaal niet bij de 'leer van de Bijbel', je redeneert op grond van een bepaalde doopsopvatting, die je zó in de Bijbel niet terug zult vinden.
Marnix schreef:Ik vraag me overigens af of de opstellers van de DL die leren dat onze jonggestorven kinderen zalig zijn, daar wel een sluitend antwoord op zouden hebben als je dan zou vragen: Ja, maar ze moeten toch ook wedergeboren zijn om behouden te worden, wanneer is dat dan gebeurt en hoe? Je zou denk ik ongeveer het zelfde antwoord krijgen: Dat weten we niet, maar de Bijbel leert ons dat we aan hun behoud niet hoeven twijfelen.
Ja, zo'n antwoord helpt ons dus niet verder. De Dordtse vaderen hadden dit artikel dan ook beter achterwege kunnen laten.
Marnix

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Marnix schreef: Je hebt het over veronderstelde wedergeboorte, maar dat woord heb ik niet gebruikt. Ik veronderstelde slechts wat onze formulieren ook veronderstellen, dat de kinderen schoongewassen zijn in Christus (NGB, HC), erfgenamen zijn van Gods rijk (Doopformulier), in Christus geheiligd (NGB, formulier, HC)....
Wat jij beschrijft is toch een uitleg van veronderstelde wedergeboorte, lees je eigen woorden maar nog eens goed!
Niet direct. Het is zoals de DL ook leert, verondersteld behoud. Zoals ik al aangaf, hoe dat met wedergeboorte zit weet ik niet precies. Dat ik twee dingen die God in de Bijbel leert niet kan rijmen wil niet zeggen dat ik er dan maar 1 wegstreep. Waar jij, Afgewezen, blijkbaar voor pleit. Het ene gereformeerde stukje gaat niet samen met het andere, je kan het niet goed rijmen... dus hadden ze beter 1 van beiden weg kunnen laten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Niet direct. Het is zoals de DL ook leert, verondersteld behoud. Zoals ik al aangaf, hoe dat met wedergeboorte zit weet ik niet precies. Dat ik twee dingen die God in de Bijbel leert niet kan rijmen wil niet zeggen dat ik er dan maar 1 wegstreep. Waar jij, Afgewezen, blijkbaar voor pleit. Het ene gereformeerde stukje gaat niet samen met het andere, je kan het niet goed rijmen... dus hadden ze beter 1 van beiden weg kunnen laten.
En dat is nou maar de vraag: wat leert God in de Bijbel. Zolang ik voor DL I,17 geen Bijbelse onderbouwing zie, behoud ik mij het recht voor er een vraagteken bij te zetten.
mayflower

Bericht door mayflower »

Marnix schreef:
mayflower schreef:
Niet direct. Het is zoals de DL ook leert, verondersteld behoud.
Wel direct, want behoudenis en wedergeboorte is nooit en te nimmer los van elkaar, als je veronderstelde behoudenis voorstaat geloof men ook in de veronderstelde wedergeboorte, omdat er geen directe behoudenis is los van directe wedergeboorte!
Marnix

Bericht door Marnix »

Dat snap ik. Dat je de Bijbel boven de formulieren stelt is alleen maar goed. Dat doe ik trouwens ook, wordt me niet altijd in dank afgenomen (je stemt hier toch in met de formulieren om lid te mogen zijn ;) ). In dit geval is het het gereformeerde standpunt dat de jonggestorven kinderen van gelovige ouders behouden zijn. Of het ook Bijbels is, daarover verschillen we van mening.

Ik geloof alleen dat de schrijvers van de DL 1.17 niet uit hun duim hebben gezogen, maar wel degelijk op de Bijbel baseren. Ik heb hier ook al wel eens geprobeerd het te onderbouwen, wat wel lastig is omdat je weinig concrete teksten hebt en het voor een groot deel zit in contexten, lijnen en natuurlijk ook interpretatie van bepaalde delen. Ik ga het niet opnieuw proberen. Ik zie de Bijbelse onderbouwing wel maar ik kan het niet duidelijker uitleggen dan ik de vorige keren heb gedaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

mayflower schreef:
Marnix schreef:
mayflower schreef:
Niet direct. Het is zoals de DL ook leert, verondersteld behoud.
Wel direct, want behoudenis en wedergeboorte is nooit en te nimmer los van elkaar, als je veronderstelde behoudenis voorstaat geloof men ook in de veronderstelde wedergeboorte, omdat er geen directe behoudenis is los van directe wedergeboorte!
Klopt. Ik veronderstel behoud en hoe het met de wedergeboorte zit weet ik niet. Er zijn verschillende mogelijkheden.

- Het kind wordt opnieuw geboren voor zijn dood
- Het kind wordt opnieuw geboren na zijn dood
- Jezus zegt tegen een volwassen man die niet in Hem gelooft, in een wereld waarin bijna niemand echt in Hem gelooft: Niemand kan in het koninkrijk komen of hij moet opnieuw geboren worden. Hij spreekt daarbij ongelovigen aan en geen gelovigen en hun kinderen
- Op een andere manier die ik niet snap / bedenk vindt wedergeboorte plaats.

En ik blijf eerlijk zeggen: Ik weet het echt niet. Ik geloof, en niet alleen omdat het in de DL staat, dat die jonggestorven kinderen van gelovigen behouden zijn. En ga het een niet wegstrepen tegen het ander omdat ik niet precies weet hoe het precies te rijmen is. Ik geef geloof dan de voorkeur boven logica. Ik weet niet hoe ik het precies kan combineren dus streep ik wat het minst goed past weg. En daarom spreek ik liever niet van veronderstelde wedergeboorte maar gewoon van behoud. Hoe het met de wedergeboorte precies gaat en zit, ik weet het niet. Ik pleit dan op Gods beloften, zijn genade, waarvan Hij zei dat Hij die ook aan dat kind wil geven. Hij gaf het kind beloften, van schoonwassing, behoud. De term "verondersteld" is dus ook niet op zijn plaats. Het is nogal oneerbiedig om te zeggen: Ik veronderstel dat het kind nu bij God is.... als Hij dat zelf heeft beloofd, als God heeft gezegd: Je bent van mij, erfgenaam van mijn rijk.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Markus 16:16

Ik stel de vraag, mijn Geliefden: Waarom heeft onze Heere gezegd: "Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn"?
Er wordt nergens anders in dit hoofdstuk van de doop gesproken.
Geeft bij uzelf in stilte antwoord op deze vraag.
Ik denk, dat menigeen het antwoord reeds gereed heeft, en wel dit: Hieruit ziet men, hoe noodzakelijk het is, dat, als iemand wil gedoopt worden, het geloof er bij zij, zodat de doop volstrekt geen waarde heeft, wanneer men niet gelooft.
Zodanig antwoord heeft inderdaad een schonen schijn; en er ligt in de bewering, dat het geloof gepaard moet gaan met de doop, een zekere waarheid, want dat zal wel waar blijven, dat het water op zichzelf de grote dingen niet doet, welke de Heere ons door de doop doet toekomen; maar het Woord Gods, dat de doop beveelt, én het geloof, dat zich aan dit Woord onderwerpt, doen die grote dingen.
Als wij nu de woorden oppervlakkig beschouwen, dan zullen wij allen, de een de ander, het nazeggen: Ja, zo is het; de Heere heeft gemeend: de doop alléén is niet voldoende, maar daar moet ook het geloof bij komen; immers de Heere zegt: die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn."
Nu zeg ik u evenwel, dat de Heere dit volstrekt niet gemeend heeft; dat Hij met deze Zijn woorden niet heeft willen zeggen: de doop is niet genoeg, men moet ook geloven; in tegendeel, dat de Heere hier gemeend heeft: het geloof is niet genoeg, men moet ook gedoopt zijn, wil men zalig worden.

De verkeerde opvatting van de woorden des Heeren "die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn", alsof Hij daarmee had willen zeggen: "de doop is niets, het geloof moet daarbij komen", heeft zeer velen verleid tot de bewering, dat de jonge kinderen niet gedoopt mogen worden; want, zeggen zij, de Heere heeft gezegd: "die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn."
Daar ziet men uit, zo beweren zij, dat er eerst het geloof moet zijn, en dat men een mens niet mag dopen, indien hij niet eerst gelooft.
Zeer zeker men mag een volwassene niet dopen, wanneer hij niet belijdt, dat Jezus is de Christus; immers waartoe zou hem zonder zo'n belijdenis de doop dienen?
Maar ook dit moet men niet willen bewijzen uit woorden, wier bedoeling allereerst een gans andere is, dan men er uit afleidt.

Ik zeg: de Heere heeft gemeend, dat het geloof niet genoegzaam is om zalig te worden, maar dat men ook gedoopt moet zijn.
Derhalve bewijzen des Heeren aangehaalde woorden niets tegen de kinderdoop, en moet men zich door verkeerde uitleg van deze woorden des Heeren niet in de war laten brengen en denken: ja, men kon toch wel gelijk hebben, dat de jonge kinderen niet gedoopt moeten worden, dat men daarmee veeleer moet wachten, totdat deze tot het geloof gekomen zijn, want immers het valt niet te ontkennen, dat er staat: die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn.
Ik zeg u echter: er staat niet, dat de doop niets is, indien men niet gelooft, maar dat het geloof niets is, als men niet gedoopt wordt.
Immers de Heere heeft niet gezegd: die gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben, maar omgekeerd: die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn.
Had de Heere gezegd: die gedoopt zal zijn en geloofd zal hebben, dan zou men nog een schijn van recht hebben voor deze gevolgtrekking uit de woorden des Heeren: de kinderen mogen niet gedoopt worden, want zij kunnen geen geloofsbelijdenis afleggen.
Nu er echter staat: die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, heeft men het aldus te verstaan: dat men met zijn geloof verdoemd wordt, indien men zich niet heeft laten dopen.

Bron: (gedeelte) Deze leerrede is gehouden te Elberfeld op 24 Oktober 1847 des voormiddags. Gezongen: Psalm 116:4 7; Psalm 138:1; Psalm 119:3. In het Nederduits vertaald verschenen zij als eerste preek in het 4. Twaalftal der eerste uitgave "Twaalf Twaalftallen Leerredenen" in het jaar 1849.
http://www.theologienet.nl/documenten/K ... 012tal.rtf
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
memento

Bericht door memento »

Ik zeg u echter: er staat niet, dat de doop niets is, indien men niet gelooft, maar dat het geloof niets is, als men niet gedoopt wordt.
Prachtig. Kohlbrugge was echt een creatief theoloog...
Joannah

Bericht door Joannah »

ongelooflijk dat hier zoveel twijfel ten toon gespreid wordt, terwijl er voordurend opgeroepen wordt tot "ten volle verzekerd zijn van de zaak".
'veronderstelde' wedergeboorte klinkt veel te vaag.
Maar goed als de basis al ontbreekt in de Bijbel, kunnen we niets dan gissen, de doop is voor verstandelijk volwassenen,als deel van de belijdenis, dat je je oude zondige leven kruisigt, in goed geweten voor de Heere.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef:Maar goed als de basis al ontbreekt in de Bijbel, kunnen we niets dan gissen, de doop is voor verstandelijk volwassenen,als deel van de belijdenis, dat je je oude zondige leven kruisigt, in goed geweten voor de Heere.
Nee, dat is niet zo. De doop is geen deel van de belijdenis en ook geen zegel van iemands persoonlijk geloof of kiezen voor Jezus. Het is het teken en zegel van Gods verbond, en daarom niet alleen aan de volwassenen maar aan allen die in het verbond zijn, dus ook de kinderen, toegezegd.
Daarmee wil ik uiteraard de volwassendoop niet ontkennen, maar die heeft een andere plaats. Namelijk voor iemand die buiten het verbond staat en tot het geloof komt.
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius,
Kun je me aanwijzen uit welk NT tekstgedeelte blijkt dat het Verbond (met Abraham?) nu door de "doop" is vervangen of zichtbaar gemaakt wordt?
En dan met name de doop van babies?
De kamerling werd nadrukkelijk gevraagd door Philippus of hij het zeker wist dat hij gedoopt wilde worden.
Toen pas was het GEOORLOOFD, nadat hij zei dat hij het zeker wist!!
Dus hieruit meen ik op te kunnen maken dat er wel degelijk een persoonlijk geloof aan te pas komt.
Als de doop hier geen teken van de belijdenis is, wat is het dan nog wel?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:Tiberius,
Kun je me aanwijzen uit welk NT tekstgedeelte blijkt dat het Verbond (met Abraham?) nu door de "doop" is vervangen of zichtbaar gemaakt wordt?
En dan met name de doop van babies?
De kamerling werd nadrukkelijk gevraagd door Philippus of hij het zeker wist dat hij gedoopt wilde worden.
Toen pas was het GEOORLOOFD, nadat hij zei dat hij het zeker wist!!
Dus hieruit meen ik op te kunnen maken dat er wel degelijk een persoonlijk geloof aan te pas komt.
Als de doop hier geen teken van de belijdenis is, wat is het dan nog wel?
Nou, dat is wat kort door de bocht. De kamerling kwam tot geloof en liet zich dopen. Mensen die de kinderdoop aanhangen geloven ook dat mensen die ongelovig zijn en tot geloof komen, hun geloof belijden en zich laten dopen. En dat zegt Tiberius ook:

Daarmee wil ik uiteraard de volwassendoop niet ontkennen, maar die heeft een andere plaats. Namelijk voor iemand die buiten het verbond staat en tot het geloof komt.

Zo ging het met de besnijdenis ook. Kinderen werden besneden, werd iemand Jood, dan liet hij zich op latere leeftijd besnijden. Wat dat betreft is het niet vreemd dat in het NT veel mensen als volwassene gedoopt worden, het evangelie van Jezus Christus als Verlosser was nieuw en velen kwamen tot Hem in geloof en lieten zich logischerwijs dopen. We lezen niet of hun kinderen ook gedoopt werden of dat ze dat ook pas op latere leeftijd deden. Wel lezen we dat mensen zich met hun hele huisgezin lieten dopen (zoals bij de Cipier van Filippi)
Joannah

Bericht door Joannah »

Net als met de bekering zijn er dus grote tegenstellingen.
de passieve en actieve doop, dus, die door deze opdeling tussen zuigelingen en volwassenen nu ook 2 verschillende functies kreeg.

Kolossenzen 2:11,12 .
Hieruit blijkt dat de besnijdenis , waar de doop mee in verband gebracht wordt(maar nog steeds niet die van kinderen) er een is van het hart, die zonder handen geschiedt.
Dus niet de besnijdenis in het vlees, zoals bij Abraham.

Calvijn: "Aangezien Christus hun beveelt te onderwijzen voor het dopen, en verlangt dat niemand behalve gelovigen toegelaten zullen worden tot de doop, zou hieruit blijken, dat de doop niet op de juiste wijze wordt toegepast tenzij ze door geloof is voorafgegaan" (Harmony of the Evangelists, Vol. III, bl.386
Gesloten