Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

artistiek

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door artistiek »

Marnix schreef: 1. De Geest werkt door de prediking en wij worden opgeroepen ons te bekeren. Dat het de Geest is die bekeert wil niet zeggen dat er geen actie van onze kant is. Die is er wel maar niet uit onszelf, maar gewerkt door de Geest, door de prediking. En dat zien we overal in de Bijbel ook terug. Mensen die worden opgeroepen tot geloof en bekering. En ze bekeren zich en geloven. Ze aanvaarden het. Allen nu die het woord aanvaarden lieten zich dopen. En Petrus roept mensen actief op: Laat u behouden uit het verkeerde geslacht. Paulus: Laat u moet God verzoenen.

2. Door zijn woorden te horen, geloven en te doen.

Maar goed, de Bijbel leert beiden: God moet het werken... en dan moeten wij actief zijn. Niet uit onszelf, door Hem. Het heeft geen zin om die twee los te koppelen. Als je alleen de reactie van mensen noemt klopt dat niet, want uit zichzelf doen ze niets. Als je alleen de actie van God noemt, wat dan te doen met al die teksten waarin tot actie, bekering wordt opgeroepen? Er wordt nergens geroepen om vooral niets te doen en af te wachten tot je opeens vanzelf gaat bewegen.
Oké dit was dogmatisch maar nu bevindelijk...
1. Je zegt dat het de Geest is die bekeert waaruit bestaan dan onze acties als het gaat over onszelf bekeren?
2. Wat bedoel je met het woord 'doen'? Wat moeten we doen?
Ik heb nog een vraag (dit is geen kruisverhoor hoor maar ik deel jouw visie niet op de bekering/heiligmaking)
Wat wordt er bevindelijk doorleeft als de Heilige Geest zijn gaven uitstort in de mens?
Marnix

Bericht door Marnix »

1. De Geest werkt door de prediking en onze actie bestaat uit die horen en het geloven en doen. En niet zitten wachten en denken: Tja, het moet wel in me gewerkt worden. Dan koppel je ten onrechte het werk van de Geest en de prediking los.

2. De Geest overtuigt ons van zonde en oordeel en van verlossing door Christus. Dat wat ook in de prediking centraal staat. We moeten de oproep tot geloof en bekering horen en doen, ons bekeren dus. Omdat de Geest werkt. Zoals dat ook in Handelingen 2 gebeurt. Er wordt zonde gespreekt, de mensen krijgen berouw en vluchten tot God. Ze bekering zich en worden geheiligd, ontvangen de Geest en de vrucht van de Geest. Maar ze komen wel in actie en blijven niet met hun berouw zitten en wachten tot er verlossing komt. Die is er en wordt hen gepreekt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt? En zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is.
En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In den doop van Johannes.
Maar Paulus zeide: Johannes heeft wel gedoopt den doop der bekering, zeggende tot het volk, dat zij geloven zouden in Dengene, Die na hem kwam, dat is, in Christus Jezus.
En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

profeteerden.
Dat is, verkondigden toekomende dingen, of spraken van goddelijke zaken en legden de Schriften der profeten uit; zie 1 Cor. 14:3.

Is het wel mogelijk het bevindelijke ervaren van deze zaak als vraag neer te leggen?
Zijn de gaven des Geestes niet onderscheiden? Heiligmaking en bekering zijn niet hetzelfde. De gave van de Heilige Geest is ook niet de heiligmaking en ook niet de bekering maar een gave binnen het stuk der heiligmaking. Christus is gegeven tot heiligmaking. De heiligmaking is niet enkel een zelfstandige werkzaamheid van de Heilige Geest, los van het geloof dat in bewustzijn op Christus leunt en steunt. Gods Geest is gegeven tot inwendige getuigenis om als christen een lichtend licht en zoutend zout met de Geest te kunnen getuigen van Christus, onze oudste Broeder.
Zie 1 Korinthiërs 14.

De heiligmaking betreft de dagelijkse bekering ná de rechtvaardiging in de vierschaar der conciëntie waar de zondaar de vrijspraak in het evangelie ontvangt in de openbaring van Christus aan de ziel. Dat is geloof, dat Christus omhelst en al Zijn weldaden aanneemt als genoegzaam voor de grootste der zondaren. Hoewel trap en mate onderscheiden in de toeëigening, enige toeëigening zal er zijn wil er sprake kunnen zijn van daarop volgende (mogelijke) gave des Geestes en daar bevindelijk over kunnen vertellen. Daar mag je elkaar nooit het geloof aan afmeten! Dat is wat handelingen 19 ons leert.

De eerste vraag van Artistiek is dan van uiterst belang.
Als daar geen waar geloof uit blijkt is de tweede vraag onmogelijk te beantwoorden.
In bevinding is er geen enkele gave van de Geest te ervaren zonder eerst in volle bewustzijn kennis van de Christus te hebben door het geloof. Er is een (tijds)orde in de bevinding in de afzonderlijke zaken.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:1. De Geest werkt door de prediking en onze actie bestaat uit die horen en het geloven en doen. En niet zitten wachten en denken: Tja, het moet wel in me gewerkt worden. Dan koppel je ten onrechte het werk van de Geest en de prediking los.

2. De Geest overtuigt ons van zonde en oordeel en van verlossing door Christus. Dat wat ook in de prediking centraal staat. We moeten de oproep tot geloof en bekering horen en doen, ons bekeren dus. Omdat de Geest werkt. Zoals dat ook in Handelingen 2 gebeurt. Er wordt zonde gespreekt, de mensen krijgen berouw en vluchten tot God. Ze bekering zich en worden geheiligd, ontvangen de Geest en de vrucht van de Geest. Maar ze komen wel in actie en blijven niet met hun berouw zitten en wachten tot er verlossing komt. Die is er en wordt hen gepreekt.
Wederom noem je allemaal dogmatische stellingen. En je hoeft van mij geen persoonlijke belevingen te schetsen maar kun je op mijn vragen wel wat diepgaandere antwoorden geven? Ik hoor graag eens van je wat de beleving is van Gods kinderen als ze in het hart gegrepen worden. Wat zijn volgens jou de toetsstenen van het waar zaligmakende geloof?
Ben je het wel met me eens als ik zeg dat een aan zichzelf ontdekte ziel 's nachts slecht slaapt?

Wat me bij jou opvalt is dat je altijd maar stellingen poneert en dat niet alleen maar je blijft die steeds herhalen ondanks dat ik wat dieper doorvraag. Wellicht staat je dat tegen, dan moet je het gewoon zeggen. Dan zal ik je er niet meer mee lastig vallen. ;)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

artistiek schreef:
Wederom noem je allemaal dogmatische stellingen. En je hoeft van mij geen persoonlijke belevingen te schetsen maar kun je op mijn vragen wel wat diepgaandere antwoorden geven? Ik hoor graag eens van je wat de beleving is van Gods kinderen als ze in het hart gegrepen worden. Wat zijn volgens jou de toetsstenen van het waar zaligmakende geloof?
Ben je het wel met me eens als ik zeg dat een aan zichzelf ontdekte ziel 's nachts slecht slaapt?

Wat me bij jou opvalt is dat je altijd maar stellingen poneert en dat niet alleen maar je blijft die steeds herhalen ondanks dat ik wat dieper doorvraag. Wellicht staat je dat tegen, dan moet je het gewoon zeggen. Dan zal ik je er niet meer mee lastig vallen. ;)
Dat is wel een karikatuur van de wedergeboren mens, artistiek, dat hij slecht slapen zal.

Jazeker, op zekere tijden, als hij aanvechtingen heeft bevoorbeeld (en de christen heeft een strijd op aarde, en zal via Marah naar Kanaan moeten), zal hij slecht kunnen slapen. Maar toch zingt de psalmist over het goede slapen van de christen:

Psalmen 3:6
Ik lag neder en sliep; ik ontwaakte, want de HEERE ondersteunde mij.

Psalmen 127:2
Het is tevergeefs dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten; het is alzo, dat Hij het Zijn beminde als in den slaap geeft.

(10 Anders: geeft Hij Zijn beminde den slaap. Alsof hij zeide: Al het woelen en zorgen zal den mens niet helpen, zo hem de HEERE niet zegent; maar dien Hij bemint en zegent, die zal genoeg hebben en met gerustheid gaan slapen, zichzelven en de zijnen na gedanen arbeid God den Heere bevelende.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere

Bericht door Jongere »

We kunnen nooit exact 'in kaart brengen' (beter: in woorden of ervaringen vatten) wat er gebeurt als de Geest gaat werken. Het belangrijkste hoofdstuk van de Bijbel hierover leert ons dat:
De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Één ding kunnen we er slechts over zeggen, dat is het resultaat van het uit God geboren zijn: het geloof in Jezus Christus. En daar gaat de rest van het hele hoofdstuk over.

Buiten die kaders zou ik heel voorzichtig willen zijn om te veel te zeggen. Ik hoorde iemand wel eens het verwijt maken dat Brakel bij zijn beschrijving van de vele manieren waarop iemand tot geloof kon komen weinig schriftbewijzen noemde. Dat kan kloppen, ik denk dat hij zich hierbij vooral op de bevinding van de verschillende gelovigen heeft gebaseerd. Omdat de Schrift zich niet verder uitspreekt dan de basis, dan het resultaat van het werk van Gods Geest. We kunnen snel te ver gaan door meer te willen zeggen dan we mogen zeggen.
Neem nu de jongste zoon. Inderdaad, hier zitten duidelijke lijnen in van de bekering (al moeten we deze gelijkenis in de eerste plaats zien in het kader van de farizeeën vs. de zondaars). Maar ook de oudste zoon wordt als zondaar aangewezen. Maar tevens uitgenodigd om binnen te komen, al had hij altijd de geboden van zijn vader gehouden. Het gaat er niet om dat hij vervolgens ook naar een ver land gaat om daar alles door te brengen en met berouw terug keert. Het gaat erom dat hij zich realiseert dat ook hij moet leren uit genade te leven. Dat zijn zonde inderdaad niet die van zijn broer zijn, maar dat zijn zonden hem evenver bij de vader vandaan houden. En daar draait het om: zijn we terug waar we vandaan kwamen? Namelijk thuis. Of we nu ver weg zijn geweest of niet, we zijn buiten.
Ten slotte zou ik willen zeggen; we praten soms over deze dingen alsof het de laatste ingreep van de overheid in de kredietcrisis is waarover we discussieren. Wat bedoelen we eigenlijk als we het over zondekennis hebben, weten we dat wel? Of we nu wel of geen nacht hebben wakker gelegen, weten we over welke dingen we praten? God is heilig, laat ons daarvan doordrongen zijn.
Jac

Bericht door Jac »

De Dordtse Leerregels verwoorden helder dat de wedergeboorte Gods werk is waar wij geen vinger op kunnen leggen of achter kunnen krijgen.
Dit is een krachtige verborgen werking. (hfdstk 4 art.12)
Het centraal stellen van deze wedergeboorte heeft als consequentie dat men dit verborgen werk poogt te vangen door allerlei kenmerken te gaan beschrijven.
Dit veroorzaakt een "doolhoftheologie" waarin een mens in kringetjes blijft ronddraaien omdat je telkens opgeroepen word om maar vooral naar kenmerken te gaan zoeken ipv tot Christus te komen.
Het gevolg van overaccentuering van de wedergeboorte is derhalve net zo desastreus als een overaccentuering van eigen kunnen naar mijn bescheiden mening.

Augustinus zegt het mooi in zijn confessiones:
"Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt"
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Marnix schreef:1. De Geest werkt door de prediking en onze actie bestaat uit die horen en het geloven en doen. En niet zitten wachten en denken: Tja, het moet wel in me gewerkt worden. Dan koppel je ten onrechte het werk van de Geest en de prediking los.

Het probleem is: Je kan dat niet in een systeem zetten. Dus ik kom niet veel verder dan dat het evangelie klinkt en Hij daar door werkt... Mensen horen dat evangelie en ze worden door de boodschap geraakt, ze ontdekken hun schuld en dat er alleen verlossing is bij hem. Ze hebben berouw en gaan naar Hem toe om vergeving en erkennen Hem als Heer. Toetsstenen van het ware geloof is de vrucht van de Geest. Aan de vruchten herken je de boom.

Verder, iemand die aan zijn zonden ontdekt wordt slaap slecht. Maar iemand die Gods genade, de verlossing in Christus ontdekt, is een vergeven zondaar en slaap zeker niet slecht!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

...."een vergeven zondaar"...?
Is nog steeds geen goed Nederlands, Marnix.
Een zondaar worden de zonden vergeven (niet een zondaar wordt vergeven, dat is een anglicisme), en dan is het een zondaar van wie de zonden vergeven zijn. Helaas, een kortere constructie is niet mogelijk.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef:...."een vergeven zondaar"...?
Da's wel goed Nederlands, tenminste, als je er mee bedoelt dat de zondaar vergiftigd is...

Verder ben ik bang, gelet op de aard van de discussie, dat er nog niemand een nacht slechter om zijn onbekeerdheid heeft geslapen...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Jongere

Bericht door Jongere »

denkertje21 schreef:Verder ben ik bang, gelet op de aard van de discussie, dat er nog niemand een nacht slechter om zijn onbekeerdheid heeft geslapen...
Wat is jouw oplossing, denkertje?
denkertje21

Jongere schreef:
denkertje21 schreef:Verder ben ik bang, gelet op de aard van de discussie, dat er nog niemand een nacht slechter om zijn onbekeerdheid heeft geslapen...
Wat is jouw oplossing, denkertje?
Best simpel. Die had ik niet. Die had de Heere Jezus. Ik had heel veel eigen oplossingen. Ik zou wel dit en ik zou wel dat. En ik ging echt op zoek, veel meer dan vroeger. Ook zondagsmiddags ging ik nog naar de kerk. Ik wilde horen, weten. Door de weeks hadden ze ergens anders weer diensten. Wat was ik braaf in de leer, wat deed ik mijn best. Wat heb ik gebeden en beleden. En er gebeurde niks. Ik wist alleen dat ik niks had in te brengen en dat ik voor de God niet kon bestaan. Er zat geen Christus tussen Hem en mij en Hij was een verterend vuur.

Totdat ik die preek hoorde over de roeping van Mozes. Mozes wordt opgedragen om de wil van God uit te voeren. En hij antwoordt met 'Wie ben ik'. Dat is ook mijn vraag geworden. En als je dan verder leest en het antwoord van de HEERE ziet, dan blijft Mozes niets in zichzelf maar alles in HEM.
Dat antwoord van God is alles: En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL! .
En God werd ook alles voor mij. Je moet het hoofdstuk maar eens lezen. Even verder staat er: Daarom heb Ik gezegd: Ik zal ulieden uit de verdrukking van Egypte opvoeren.
Alles is van Hem gekomen. Ik heb veel in Mozes herkend. Het keer op keer afdwalen, eigen wegen gaan. Maar de HEERE was er en is er voor mij. En dan gaat het zo'n pijn doen als je wegen gaat die Hij niet wil...

En het geschiedde na vele dezer dagen, als de koning van Egypte gestorven was, dat de kinderen Israëls zuchtten en schreeuwden over den dienst; en hun gekrijt over hun dienst kwam op tot God. En God hoorde hun gekerm, en Godgedacht aan Zijn verbond met Abraham, met Izak, en met Jakob. En God zag de kinderen Israëls aan, en God kende hen.
En Mozes hoedde de kudde van Jethro, zijn schoonvader, den priester in Midian; en hij leidde de kudde achter de woestijn, en hij kwam aan den berg Gods, aan Horeb. En de Engel des HEEREN verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een braambos; en hij zag, en ziet, het braambos brandde in het vuur, en het braambos werd niet verteerd. En Mozes zeide: Ik zal mij nu daarheen wenden, en bezien dat grote gezicht, waarom het braambos niet verbrandt.
Toen de HEERE zag, dat hij zich daarheen wendde, om te bezien, zo riep God tot hem uit het midden van het braambos, en zeide: Mozes, Mozes! En hij zeide: Zie, hier ben ik! Hij zeide: Nader hier niet toe; trek uw schoenen uit van uw voeten; want de plaats, waarop gij staat, is heilig land. Hij zeide voorts: Ik ben de God uws vaders, de God van Abraham, de God van Izak en de God van Jakob. En Mozes verborg zijn aangezicht, want hij vreesde God aan te zien. En de HEERE zeide: Ik heb zeer wel gezien de verdrukking Mijns volks, hetwelk in Egypte is, en heb hun geschrei gehoord, vanwege hun drijvers; want Ik heb hun smarten bekend.
Daarom ben Ik nedergekomen, dat Ik het verlosse uit de hand der Egyptenaren, en het opvoere uit dit land, naar een goed en ruim land, naar een land, vloeiende van melk en honig, tot de plaats der Kanaänieten, en der Hethieten, en der Amorieten, en der Ferezieten, en der Hevieten, en der Jebusieten. En nu, zie, het geschrei der kinderen Israëls is tot Mij gekomen; en ook heb Ik gezien de verdrukking, waarmede de Egyptenaars hen verdrukken. Zo kom nu, en Ik zal u tot Faraö zenden, opdat gij Mijn volk (de kinderen Israëls) uit Egypte voert.
Toen zeide Mozes tot God: Wie ben ik, dat ik tot Faraö zou gaan; en dat ik de kinderen Israëls uit Egypte zou voeren?
Hij dan zeide: Ik zal voorzeker met u zijn, en dit zal u een teken zijn, dat Ik u gezonden heb: wanneer gij dit volk uit Egypte geleid hebt, zult gijlieden God dienen op dezen berg. Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen?
En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!
Toen zeide God verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: De HEERE, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Izak, en de God van Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is Mijn Naam eeuwiglijk, en dat is Mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht.
Ga heen, en verzamel de oudsten van Israël, en zeg tot hen: De HEERE, de God uwer vaderen, is mij verschenen, de God van Abraham, Izak en Jakob, zeggende: Ik heb ulieden getrouwelijk bezocht, en hetgeen ulieden in Egypte is aangedaan; Daarom heb Ik gezegd: Ik zal ulieden uit de verdrukking van Egypte opvoeren, tot het land der Kanaänieten, en der Hethieten, en der Amorieten, en der Ferezieten, en der Hevieten, en der Jebusieten; tot het land, vloeiende van melk en honig. En zij zullen uw stem horen; en gij zult gaan, gij en de oudsten van Israël, tot den koning van Egypte, en gijlieden zult tot hem zeggen: De HEERE, de God der Hebreeën, is ons ontmoet; zo laat ons nu toch gaan den weg van drie dagen in de woestijn, opdat wij den HEERE, onzen God, offeren!
Doch Ik weet, dat de koning van Egypte ulieden niet zal laten gaan, ook niet door een sterke hand. Want Ik zal Mijn hand uitstrekken, en Egypte slaan met al Mijn wonderen, die Ik in het midden van hetzelve doen zal; daarna zal hij ulieden laten vertrekken.
En Ik zal dit volk genade geven in de ogen der Egyptenaren; en het zal geschieden, wanneer gijlieden uitgaan zult, zo zult gij niet ledig uitgaan.
Jac

Bericht door Jac »

denkertje21 schreef:
Verder ben ik bang, gelet op de aard van de discussie, dat er nog niemand een nacht slechter om zijn onbekeerdheid heeft geslapen...
Beetje aparte veronderstelling, je suggereert iets over de deelnemers aan deze discussie wat buiten jouw blikveld ligt.
denkertje21

Jac schreef:
denkertje21 schreef:
Beetje aparte veronderstelling, je suggereert iets over de deelnemers aan deze discussie wat buiten jouw blikveld ligt.
Ik suggereer niets. Ik zeg alleen dat ik bang ben dat onbekeerdheid weer tot in het diep wordt beredeneerd en dat ons dat weer weghoudt, van 'geen kant meer op kunnen'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:...."een vergeven zondaar"...?
Een zondaar worden de zonden vergeven (niet een zondaar wordt vergeven, dat is een anglicisme), en dan is het een zondaar van wie de zonden vergeven zijn. Helaas, een kortere constructie is niet mogelijk.
Je zou "geredde zondaar" (of "saved sinner" zoals William Huntington altijd achter zijn naam schreef) kunnen overwegen.
Plaats reactie