.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: De schrik des Heeren
[quote="DWW"]
Geachte Daan en PvS,
Jullie moeten beiden eens goed de Dordtse Leerregels doorlezen, en dezelfe testen aan de Heilige Schrift. Dan zult ge bemerken dat
1. De DL uitermate bijbels zijn.
2. Dat de Schrift en de DL leren, dat de wedergeboorte begint met de levendmaking
3. Dat wat God begint in de levendmaking, Hij ook voltooid in de verheerlijking.
4. Dat men nooit Gods werk zo uit elkaar mag trekken, door te zeggen dat de levengemaakten toch niet werkelijk levend zijn, totdat ze van hun geloof verzekerd zijn. Dat is onbijblels, en berooft Zijn volk van hun troost. In de levendmaking zijn alle weldaden van de zaligmaking in beginsel besloten. Dus, het moment dat men levend gemaakt is, is men, in principe, door het geloof gerechtvaardigd.
Geachte Daan en PvS,
Jullie moeten beiden eens goed de Dordtse Leerregels doorlezen, en dezelfe testen aan de Heilige Schrift. Dan zult ge bemerken dat
2. Dat de Schrift en de DL leren, dat de wedergeboorte begint met de levendmaking
3. Dat wat God begint in de levendmaking, Hij ook voltooid in de verheerlijking.
4. Dat men nooit Gods werk zo uit elkaar mag trekken, door te zeggen dat de levengemaakten toch niet werkelijk levend zijn, totdat ze van hun geloof verzekerd zijn. Dat is onbijblels, en berooft Zijn volk van hun troost. In de levendmaking zijn alle weldaden van de zaligmaking in beginsel besloten. Dus, het moment dat men levend gemaakt is, is men, in principe, door het geloof gerechtvaardigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat is nu weer net zo ongenuanceerd als de opvatting van DWW, maar dan de andere kant op. Ook dit is niet de juiste weg, Bert.Bert Mulder schreef:DWW schreef:
Geachte Daan en PvS,
- Bert Mulder
- Contacteer:
En welk onderdeel daarvan dan, geachte Afgewezen?Afgewezen schreef:Dat is nu weer net zo ongenuanceerd als de opvatting van DWW, maar dan de andere kant op. Ook dit is niet de juiste weg, Bert.Bert Mulder schreef:DWW schreef:
Geachte Daan en PvS,
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
De farizeeërs vroegen Christus om een teken, waarop Hij weigerde, dan alleen hen te wijzen op het teken van Jona den Profeet.Bert Mulder schreef:DWW schreef:
Geachte Daan en PvS,
Wat houdt nu dat teken in, Bert. Jona is het beeld van een zondaar onder de vloek/toorn van Gods wet, maar ook het beeld van Christus onder de wet. Kan allebei. Christus legde immers Zijn leven af onder die vloek der wet, in gehoorzaamheid. Maar zijn volk legt hun leven (=hun bestaan voor God) af in ongehoorzaamheid. De slapende Jona was het beeld van een dode zondaar. Jona werd uit zijn slaap gewekt, en erkende zijn schuld, en zag dat de storm was om zijnentwil. Hij kreeg z'n straf te mijnen, door de scheepslieden te zeggen, dat ze hem gerust overboord konden werpen. Kijk, dit is nu het beeld van een zondaar die middels ontzaggelijk berouw, waarin hij gevoerd wordt met smeking en geween, zijn vonnis mag aanvaarden. Waarna die zondaar onder Gods heilige Recht verloren gaat, als in een oogwenk. Langer zou niet kunnen, anders zou een mens verteren, en valt in de armen van Christus, Zijn lieve Borg en Zaligmaker. Maar hoevelen zijn met Jona ontwaakt, maar geestelijk nooit overboord gegaan....?
Kijk Bert, heel eenvoudig gezegd, dit is nu het teken van Jona den Profeet. Jona overboord, valt in de golven (van Gods toorn), God beschikt in die golven een Vis tot behoudenis(=Christus) , Jona in aanbidding in de buik van die Vis (Lees Jona 2), en de storm en de golven waren gestild, vrede met God in en door het toegepaste werk van Jezus Christus.
Zo moeilijk is het toch niet, om dit te kunnen verstaan. De Farizeeërs wilden het niet verstaan, want ze zeiden: 'zijn wij dan ook blind...etc'. Zij dachten dat Gods wet gegeven was om te houden, maar daardoor kenden ze hun overtredingen niet. De wet is ten eerste gegeven om schuldig bevonden te worden, en in Christus is die wet een liefdedienst voor Zijn Kerk, lees daartoe Psalm 119.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Dit:Bert Mulder schreef:En welk onderdeel daarvan dan, geachte Afgewezen?Afgewezen schreef: Dat is nu weer net zo ongenuanceerd als de opvatting van DWW, maar dan de andere kant op. Ook dit is niet de juiste weg, Bert.
Je bent gerechtvaardigd of niet, maar je bent niet 'in principe' gerechtvaardigd.Bert Mulder schreef:In de levendmaking zijn alle weldaden van de zaligmaking in beginsel besloten. Dus, het moment dat men levend gemaakt is, is men, in principe, door het geloof gerechtvaardigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ten eerste, spreek je hier Christus zelf tegen, en de verklaring die Hij zelf gaf:DWW schreef:
De farizeeërs vroegen Christus om een teken, waarop Hij weigerde, dan alleen hen te wijzen op het teken van Jona den Profeet.
Wat houdt nu dat teken in, Bert. Jona is het beeld van een zondaar onder de vloek/toorn van Gods wet, maar ook het beeld van Christus onder de wet. Kan allebei. Christus legde immers Zijn leven af onder die vloek der wet, in gehoorzaamheid. Maar zijn volk legt hun leven (=hun bestaan voor God) af in ongehoorzaamheid. De slapende Jona was het beeld van een dode zondaar. Jona werd uit zijn slaap gewekt, en erkende zijn schuld, en zag dat de storm was om zijnentwil. Hij kreeg z'n straf te mijnen, door de scheepslieden te zeggen, dat ze hem gerust overboord konden werpen. Kijk, dit is nu het beeld van een zondaar die middels ontzaggelijk berouw, waarin hij gevoerd wordt met smeking en geween, zijn vonnis mag aanvaarden. Waarna die zondaar onder Gods heilige Recht verloren gaat, als in een oogwenk. Langer zou niet kunnen, anders zou een mens verteren, en valt in de armen van Christus, Zijn lieve Borg en Zaligmaker.
Kijk Bert, heel eenvoudig gezegd, dit is nu het teken van Jona den Profeet. Jona overboord, valt in de golven (van Gods toorn), God beschikt in die golven een Vis tot behoudenis(=Christus) , Jona in aanbidding in de buik van die Vis (Lees Jona 2), en de storm en de golven waren gestild, vrede met God in en door het toegepaste werk van Jezus Christus.
Zo moeilijk is het toch niet, om dit te kunnen verstaan. De Farizeeërs wilden het niet verstaan, want ze zeiden: 'zijn wij dan ook blind...etc'. Zij dachten dat Gods wet gegeven was om te houden, maar daardoor kenden ze hun overtredingen niet. De wet is ten eerste gegeven om schuldig bevonden te worden, en in Christus is die wet een liefdedienst voor Zijn Kerk, lees daartoe Psalm 119.
39 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Het boos en 31overspelig geslacht verzoekt een teken, en hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, den profeet.
40 gWant gelijk Jona drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen 32drie dagen en drie nachten wezen in het 33hart der aarde.
41 hDe mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht en zullen hetzelve 34veroordelen; want zij hebben zich bekeerd iop de prediking van Jona; en zie, meer dan Jona is hier.
Dus, wij worden door Zijn rechtvaardigheid zalig, niet door zelf onze zaligheid te werken.
Ten tweede, stel je dat de dode zondaar nog iets goed kan, in je voorbeeld van de (dode) biddende Jona in de buik van de vis.
Een dode zondaar is morsdood! Die kan ten enemale niet bidden, voordat God in hem werkt met Zijn Woord en Geest!
- Bert Mulder
- Contacteer:
Je hebt gelijk, geachte Afgewezen:Afgewezen schreef:Dit:Bert Mulder schreef:En welk onderdeel daarvan dan, geachte Afgewezen?Afgewezen schreef: Dat is nu weer net zo ongenuanceerd als de opvatting van DWW, maar dan de andere kant op. Ook dit is niet de juiste weg, Bert.Je bent gerechtvaardigd of niet, maar je bent niet 'in principe' gerechtvaardigd.Bert Mulder schreef:In de levendmaking zijn alle weldaden van de zaligmaking in beginsel besloten. Dus, het moment dat men levend gemaakt is, is men, in principe, door het geloof gerechtvaardigd.
Dus, het moment dat men levend gemaakt is, is men door het geloof gerechtvaardigd, en bezit men, in principe, alle weldaden van de zaligmaking.
Romeinen 8:30
En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 11 jun 2009, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zeg ik iets anders dan?PvS schreef:Beste Bert,
Wedergeboorte = levendmaking = rechtvaardigmaking.
Dat leert ons de Schrift en daarna ook de DL.
Maar dan is het geen doorleefde rechtvaardigmaking meer, maar een beredeneerde. En dat is niet Bijbels.Bert Mulder schreef: Je hebt gelijk, geachte Afgewezen:
Dus, het moment dat men levend gemaakt is, is men door het geloof gerechtvaardigd, en bezit men, in principe, alle weldaden van de zaligmaking.
En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt
Verslagen mensen worden opgeroepen tot het geloof in Christus. En als ze in Hem geloven, zijn ze verblijd. Doorleefd geloof dus.
Ik houd niet zo van die wiskundesommetjes.PvS schreef:Beste Bert,
Wedergeboorte = levendmaking = rechtvaardigmaking.
Dat leert ons de Schrift en daarna ook de DL.

Off-topic: DWW=DJK?
Zegt-ie toch?Mister schreef:Off-topic: DWW=DJK?
Niet gelezen nog, maar dank jeAfgewezen schreef:Zegt-ie toch?Mister schreef:Off-topic: DWW=DJK?

- Bert Mulder
- Contacteer:
????Afgewezen schreef:Maar dan is het geen doorleefde rechtvaardigmaking meer, maar een beredeneerde. En dat is niet Bijbels.Bert Mulder schreef: Je hebt gelijk, geachte Afgewezen:
Verslagen mensen worden opgeroepen tot het geloof in Christus. En als ze in Hem geloven, zijn ze verblijd. Doorleefd geloof dus.
Waar lees jij dat dan?
Niet dat ik zeg, dat een wedergeboren mens nooit verslagen zijn zal. Maar ik lees nergens in de Schrift van een voorwaarde, dat men verslagen moet zijn, voordat Christus hem het geloof schenken zal, uit genade alleen.
En waarom zeg je dat ik het over een beredeneerd geloof heb? Of verveel je jezelf gewoon, en probeer je hier iets te vinden?