Memento schreef,
Ach, wat een hoogmoed! Wij vinden dat de Bijbel logisch moet zijn, volgens ons begripsvermogen. God gaat ons verstand verre te boven. Welk een hoogmoed, welk een dwaasheid, om te denken dat wij Zijn woord volledig kunnen vatten, en volledig tot een logisch geheel kunnen maken, en in een systeem gieten. Alsof wij het beter snappen dan God, alsof God maar dwaas is geweest door ons zo'n ongeorganiseerd rommeltje als Schrift te geven, en dat wij gelukkig zo slim zijn om er even een mooi georganiseerd systeempje uit te bouwen.
Om mijn overtuiging te hebben is dat hoogmoed? Is dat dwaasheid?
Het mooie aan de Schrift vind ik juist dat het niet in een kloppend systeem te vatten is. In een kloppend systeem zit geen spanning meer, en het is daarom doods. Gelukkig bevat Gods woord die spanning wel. De ene keer komt de liefelijke nodiging tot iedere hoorder van het evangelie, de andere keer benadrukt het de andere kant, dat niemand tot God komt tenzij de Vader hem trekt. Dat is niet bedoeld om in een systeem te stoppen. Om te zeggen: Ah, tekst A waar iedereen genodigd wordt, daarbij moet je lezen dat dit niet voor iedereen is, dat dit niet echt gemeend is, etc etc.
Spreek jij jezelf hier niet tegen?
God heeft in Zijn wijsheid het woord zo geschreven dat ook Zijn kinderen dit kunnen begrijpen.
En in de traditie van de reformatie is Gods woord altijd een kloppend geheel geweest, en schijnbare tegenstellingen moeten verzoend worden, je kunt niet het ene woord uit de bijbel teniet doen met een andere tekst.
Afdwaling van de bijbelse waarheid begint met kleine afwijkingen van het woord, zoals dat God iedereen nodigt, terwijl in de bijbel het evangelie klink als een eis tot bekering.
Laten we liever Gods woord staan zoals het is. Het is bedoeld om ons verwonderd en nederig te maken. Als iedereen genodigd wordt, moet iedereen komen, en is iedereen welkom. Het moet ons tot tranen en berouw verwekken, als we horen dat wij, grote zondaren, écht bij de Christus welkom zijn. En welke stille verwondering moet ons deel worden, als we (indien wij door Gods genade getrokken zijn) horen dat het God was die ons tot Christus getrokken heeft.
Hoe mooi het ook klinkt, iedereen is welkom, dan pas je de boodschap van de bijbel wel aan, al is het verschil nog zo klein
- En Petrus zeide tot hen: Bekeert u,
- God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren
In de bijbel gaat aan Gods genade altijd Zijn gerechtigheid vooraf, het gaat om Zijn eer. Pas als we God als Eerste en belangrijkste in ons leven gaan zien, pas dan zien we onze zonden en tekortkomingen zo dat we vergeving begeren.
Dus het uitgangspunt is totaal anders dan als iemand mij op zijn feesje nodigt.