Maar die kunnen ook leerzaam zijn! Misschien vind het tijdsverspilling, maar dit boek is zeker geen tijdsverspilling! Neem en lees!freek schreef:Ik lees om principieele redenen geen meditaties over menselijke geschriften. Als ik al meditaties lees, moeten ze over het Woord gaan. Dus, ik heb het boek niet gelezen.Gijs83 schreef:Ongetwijfeld. Hij gaat natuurlijk over Gods kinderen in hun relatie tot God. Zijn er hier misschien meer mensen die het boek hebben gelezen en vonden het jullie ook het ook zo mooi?Mister schreef:Gaat het ook over God zelf?Gijs83 schreef:Zeker de moeite waard omdat heel open over de gangen van Gods kinderen word geschreven!
Vrouw in het ambt
Re: Vrouw in het ambt
Re: Vrouw in het ambt
Gijs83 schreef:Maar die kunnen ook leerzaam zijn! Misschien vind het tijdsverspilling, maar dit boek is zeker geen tijdsverspilling! Neem en lees!
Hendrikus schreef:Eerst zeg je "Zeker de moeite waard" en vervolgens "ongetwijfeld". Het eerste doet vermoeden dat je het boek hebt gelezen (hoe zou je anders weten dat het de moeite waard is?), het tweede duidt erop dat je het boek niet hebt gelezen.Gijs83 schreef:Ongetwijfeld. Hij gaat natuurlijk over Gods kinderen in hun relatie tot God. Zijn er hier misschien meer mensen die het boek hebben gelezen en vonden het jullie ook het ook zo mooi?Mister schreef:Gaat het ook over God zelf?Gijs83 schreef:Zeker de moeite waard omdat heel open over de gangen van Gods kinderen word geschreven!
Heb je 't nou gelezen of niet?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Vrouw in het ambt
Over welk boek gaat het trouwens?
Re: Vrouw in het ambt
Over het boek met de 55 meditaties over de Christenreis van Ds.A.Vergunst.Tiberius schreef:Over welk boek gaat het trouwens?
Re: Vrouw in het ambt
Nee, dat boek heb ik in ieder geval niet gelezen.Gijs83 schreef:Over het boek met de 55 meditaties over de Christenreis van Ds.A.Vergunst.Tiberius schreef:Over welk boek gaat het trouwens?
Re: Vrouw in het ambt
Is wel een aanrader!Tiberius schreef:Nee, dat boek heb ik in ieder geval niet gelezen.Gijs83 schreef:Over het boek met de 55 meditaties over de Christenreis van Ds.A.Vergunst.Tiberius schreef:Over welk boek gaat het trouwens?
Re: Vrouw in het ambt
Als je ons dan allemaal zou willen helpen door die argumenten te posten? Dan weten de drammerds ook waarom ze op moeten houdenAuto schreef:De CGK Synode heeft een paar geleden een duidelijke beslissing genomen en wijst het af. Echter mensen die niet van de argumenten willen weten gaan toch gewoon door om hun zin te krijgen. Dus dit zal een heikel punt worden op het moment dat de drammerds weer doorgaan. Dit heeft namelijk al gespeelt in een gemeente samenwerkende met de NGK.Ariene schreef: Maar de PKN en CGK zal inderdaad met een duidelijk bijbels gebaseerd standpunt moeten komen om hun afwijzing voor de vrouw in het ambt te verdedigen.

Re: Vrouw in het ambt
Lees de acta maar http://www.cgk.nl/index.php?generalesynodeGAB schreef:Als je ons dan allemaal zou willen helpen door die argumenten te posten? Dan weten de drammerds ook waarom ze op moeten houdenAuto schreef:De CGK Synode heeft een paar geleden een duidelijke beslissing genomen en wijst het af. Echter mensen die niet van de argumenten willen weten gaan toch gewoon door om hun zin te krijgen. Dus dit zal een heikel punt worden op het moment dat de drammerds weer doorgaan. Dit heeft namelijk al gespeelt in een gemeente samenwerkende met de NGK.Ariene schreef: Maar de PKN en CGK zal inderdaad met een duidelijk bijbels gebaseerd standpunt moeten komen om hun afwijzing voor de vrouw in het ambt te verdedigen.
Re: Vrouw in het ambt
Bedankt! Dat is wel handig inderdaadAuto schreef:Lees de acta maar http://www.cgk.nl/index.php?generalesynodeGAB schreef:Als je ons dan allemaal zou willen helpen door die argumenten te posten? Dan weten de drammerds ook waarom ze op moeten houdenAuto schreef:De CGK Synode heeft een paar geleden een duidelijke beslissing genomen en wijst het af. Echter mensen die niet van de argumenten willen weten gaan toch gewoon door om hun zin te krijgen. Dus dit zal een heikel punt worden op het moment dat de drammerds weer doorgaan. Dit heeft namelijk al gespeelt in een gemeente samenwerkende met de NGK.Ariene schreef: Maar de PKN en CGK zal inderdaad met een duidelijk bijbels gebaseerd standpunt moeten komen om hun afwijzing voor de vrouw in het ambt te verdedigen.
Edit: Staat bijzonder weinig (bruikbaars) in, wel dat dit in de synode van 1998 uitgebreid aan de orde is geweest, iemand toevallig die tracta ergens liggen?
Re: Vrouw in het ambt
Gewezen monnik trouwt weggelopen non25-09-2009 09:32 | Maarten Stolk
Annie Zernike was in 1911 de eerste vrouwelijke predikant van Nederland. Jan Mankes schilderde zijn vrouw als theeschenkster.
ZWOLLE – Monnickendam had rond 1524 de bijnaam Lutherdam. Spil van de hervormingsgezinde beweging was de jonge Wendelmoet Claesdochter, die de hostie voor „brood en meel” hield en over het heilig oliesel zei: „olie is goed voor op de sla, of om uw schoenen mee in te smeren.” Op 20 november 1527 werd zij in Den Haag verbrand.
Wendelmoet kreeg de status van eerste Nederlandse protestantse martelares, hoewel al in 1526 twee vrouwen uit Nijmegen en een uit Arnhem op beschuldiging van ketterij op de brandstapel gestorven waren.
Religieuze investering
In de geschiedenis van het christendom in Nederland nemen vrouwen een belangrijke plaats in, schrijft Angela Berlis in het 27e deel van de serie ”Geloof in Nederland”, dat dinsdag verschijnt. Rijke adellijke vrouwen hielpen Willibrord bij de kerstening van Nederland door giften te schenken voor de opleiding van de eerste geestelijken.
In de middeleeuwen was het klooster de plek waar vrouwen tot op zekere hoogte theologie konden bedrijven. Meestal waren het de gegoede families die een kind afstonden voor het kloosterleven. „De daarmee gepaard gaande financiële bijdrage was meteen een religieuze investering: het kind kon immers voor de eigen familie bidden.”
In de Nederlanden drongen de reformatorische ideeën van de Duitse monnik Maarten Luther al vroeg door. Met de Reformatie van de zestiende eeuw veranderde ook de positie van vrouwen, aldus Berlis. „Luther zelf trouwde als gewezen monnik met een weggelopen non. De opheffing van kloosters betekende voor vrouwen niet alleen meer vrijheid maar ook verlies van een religieus en kerkelijk terrein waar ze redelijk zelfstandig konden opereren en een cultureel en intellectueel bestaan konden leiden.”
De Hervorming betekende ook de afschaffing van het celibaat en de opwaardering van het huwelijk. Berlis: „De vrouw steeg dankzij de nieuwe huwelijksmoraal in aanzien, maar volgens diezelfde moraal bleef de man het hoofd en moest ze aan haar ‘natuurlijke’ rol voldoen.”
Vroomheid
De Utrechtse theoloog Gisbertus Voetius schreef in de zeventiende eeuw lovend over vrouwen. „De ervaring van onze tijd laat zien dat de meeste kerken in Nederland meer leden uit het vrouwelijke geslacht hebben dan uit het mannelijk. Zij bezoeken meer de openbare predikdiensten dan andere openbare of semi-openbare bijeenkomsten tot oefening van de vroomheid. Veel meer vrouwen hebben eerder ijver getoond voor de zuivere leer en voor de vroomheid, zelfs in zware tijden.”
Ruim twee eeuwen later stond de eerste vrouwelijke predikant op de kansel. Annie Zernike werd in 1911 bevestigd in het Friese dorp Bovenknijpe.
In die tijd moesten vrouwelijke predikanten het ambt neerleggen als ze gingen trouwen. Voor sommige gemeenteleden was het dan ook onbegrijpelijk dat Annie Zernike haar positie en haar ‘dikke’ salaris van 1600 gulden per jaar opgaf voor een man. „Ik was dus in hun ogen een soort Protestantse non geweest en had dat moeten blijven”, schreef ze later in haar memoires.
Dit is het 23e deel in een serie over geloven in Nederland. Aanleiding is de uitgave van de reeks “Geloof in Nederland”.
Bron: RefDag
Annie Zernike was in 1911 de eerste vrouwelijke predikant van Nederland. Jan Mankes schilderde zijn vrouw als theeschenkster.
ZWOLLE – Monnickendam had rond 1524 de bijnaam Lutherdam. Spil van de hervormingsgezinde beweging was de jonge Wendelmoet Claesdochter, die de hostie voor „brood en meel” hield en over het heilig oliesel zei: „olie is goed voor op de sla, of om uw schoenen mee in te smeren.” Op 20 november 1527 werd zij in Den Haag verbrand.
Wendelmoet kreeg de status van eerste Nederlandse protestantse martelares, hoewel al in 1526 twee vrouwen uit Nijmegen en een uit Arnhem op beschuldiging van ketterij op de brandstapel gestorven waren.
Religieuze investering
In de geschiedenis van het christendom in Nederland nemen vrouwen een belangrijke plaats in, schrijft Angela Berlis in het 27e deel van de serie ”Geloof in Nederland”, dat dinsdag verschijnt. Rijke adellijke vrouwen hielpen Willibrord bij de kerstening van Nederland door giften te schenken voor de opleiding van de eerste geestelijken.
In de middeleeuwen was het klooster de plek waar vrouwen tot op zekere hoogte theologie konden bedrijven. Meestal waren het de gegoede families die een kind afstonden voor het kloosterleven. „De daarmee gepaard gaande financiële bijdrage was meteen een religieuze investering: het kind kon immers voor de eigen familie bidden.”
In de Nederlanden drongen de reformatorische ideeën van de Duitse monnik Maarten Luther al vroeg door. Met de Reformatie van de zestiende eeuw veranderde ook de positie van vrouwen, aldus Berlis. „Luther zelf trouwde als gewezen monnik met een weggelopen non. De opheffing van kloosters betekende voor vrouwen niet alleen meer vrijheid maar ook verlies van een religieus en kerkelijk terrein waar ze redelijk zelfstandig konden opereren en een cultureel en intellectueel bestaan konden leiden.”
De Hervorming betekende ook de afschaffing van het celibaat en de opwaardering van het huwelijk. Berlis: „De vrouw steeg dankzij de nieuwe huwelijksmoraal in aanzien, maar volgens diezelfde moraal bleef de man het hoofd en moest ze aan haar ‘natuurlijke’ rol voldoen.”
Vroomheid
De Utrechtse theoloog Gisbertus Voetius schreef in de zeventiende eeuw lovend over vrouwen. „De ervaring van onze tijd laat zien dat de meeste kerken in Nederland meer leden uit het vrouwelijke geslacht hebben dan uit het mannelijk. Zij bezoeken meer de openbare predikdiensten dan andere openbare of semi-openbare bijeenkomsten tot oefening van de vroomheid. Veel meer vrouwen hebben eerder ijver getoond voor de zuivere leer en voor de vroomheid, zelfs in zware tijden.”
Ruim twee eeuwen later stond de eerste vrouwelijke predikant op de kansel. Annie Zernike werd in 1911 bevestigd in het Friese dorp Bovenknijpe.
In die tijd moesten vrouwelijke predikanten het ambt neerleggen als ze gingen trouwen. Voor sommige gemeenteleden was het dan ook onbegrijpelijk dat Annie Zernike haar positie en haar ‘dikke’ salaris van 1600 gulden per jaar opgaf voor een man. „Ik was dus in hun ogen een soort Protestantse non geweest en had dat moeten blijven”, schreef ze later in haar memoires.
Dit is het 23e deel in een serie over geloven in Nederland. Aanleiding is de uitgave van de reeks “Geloof in Nederland”.
Bron: RefDag
Re: Vrouw in het ambt
zwijgende vrouwen in de kerk: niet meezingen.....
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
Re: Vrouw in het ambt
Onmiddellijk weer invoeren.helma schreef:zwijgende vrouwen in de kerk: niet meezingen.....
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.

- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Vrouw in het ambt
eens....jvdg schreef:Onmiddellijk weer invoeren.helma schreef:zwijgende vrouwen in de kerk: niet meezingen.....
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.
hoewel sommige mannen (niet op een koor, maar in de kerk, daar gaat het hier over) beter kunnen zwijgen

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Re: Vrouw in het ambt
RF-voorbeelden graag...MarthaMartha schreef:eens....jvdg schreef:Onmiddellijk weer invoeren.helma schreef:zwijgende vrouwen in de kerk: niet meezingen.....
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.
hoewel sommige mannen (niet op een koor, maar in de kerk, daar gaat het hier over) beter kunnen zwijgen

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- MarthaMartha
- Berichten: 13043
- Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
- Locatie: Linquenda
Re: Vrouw in het ambt
Oké, tijdens de meeting mag je een liedje voor me zingen, zal ik een beoordeling gevenLuther schreef:RF-voorbeelden graag...MarthaMartha schreef:eens....jvdg schreef:Onmiddellijk weer invoeren.helma schreef:zwijgende vrouwen in de kerk: niet meezingen.....
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.
hoewel sommige mannen (niet op een koor, maar in de kerk, daar gaat het hier over) beter kunnen zwijgen

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!