De mens ziet aan wat voor ogen is.eilander schreef:Voor zover ik weet is dit niet het beleid in onze gemeenten. Ik vind overigens: áls een ambtsdrager voor het leven geroepen is (door de gemeente en mitsdien door God, zie formulier), dan blijkt dat vanzelf bij de periodieke verkiezingen! Daar twijfel ik geen ogenblik aan.albion schreef:Ik heb weleens gehoord dat een ds. uit onze gemeente vond dat de ouderlingen en
diakenen voor het leven 'geroepen' is. Ik weet niet of dat overgenomen is door de
andere ds.
Dus:
De kerkeraad stelt kandidaten.
De gemeente stemt.
De enige die weet of het goed is gesteld, is de gekozene zelf. En God natuurlijk.
De vraag: door de gemeente mitsdien door God kan alleen door de gekozene zelf beantwoord worden.
Daarom wordt deze vraag ook onder ede gesteld tijdens de bevestiging.
De vraag zou niet gesteld mogen worden als God Zelf de hand zou hebben in de kandidaatstelling. Omdat hij wel gesteld wordt waren de opstellers van het formulier zich blijkbaar bewust van hun menszijn in het kandideren.
Laten we daarom de verkiezingen beschouwen als wat ze zijn: mensenwerk. En hang er niet een aureool van feilloosheid omheen.