Re: Grondtrekken ware bekering
Geplaatst: 08 aug 2008, 19:24
Jo-Ann schreef:in drie dagen negen pagina's over de ware bekering.
Het is helaas weer een echte RF-discussie, met de bekende standpunten.

Jo-Ann schreef:in drie dagen negen pagina's over de ware bekering.
Het is helaas weer een echte RF-discussie, met de bekende standpunten.
Het is niet hatelijk of cynisch gepost. Ik kan geen achting hebben voor een bepaald soort prediking omdat ik meen dat ze onbijbels is.Wilhelm schreef:Ik ben het in deze van harte met je eens.entiteitxx schreef:Of je nu een voorstander van de prediking van ds Veenendaal bent of een tegenstander, het past niemand om op deze insinuerende manier over dominees te praten.
Deze manier van spreken heeft niets te maken met een eerlijke en op een volwassen manier van discussieren. En deze toon kom ik helaas ook veel tegen de laatste tijd.
Laten we nu proberen met achting over de ambten en de kerkverbanden te blijven spreken , en niet te reageren als gefrustreerde pubers die het bij voorbaat al oneens zijn als er reactie's komen uit een bepaalde hoek en die dit op een hatelijke en cynische manier denken te moeten verkondigen.
Dit sticht niet.
Dat is waar. Het is ook geen kleinigheid.Mister schreef:Toe maar, je zegt wel heel wat hiermee.- Een ieder die zich dagen bezig houdt met dit krantenartikeltje, doet zichzelf ernstig te kort verdraaiende de schriften tot zijn eigen verderf als de Heere het niet verhoedde.
Misschien kun je het nog wat duidelijker uitleggen? Ik lees nu dat degenen die het krantenartikeltje lezen bezig zijn met hun eigen verderf en die schriften (Schriften?) verdraaien. Hoezo veroordelend?caprice schreef:Dat is waar. Het is ook geen kleinigheid.Mister schreef:Toe maar, je zegt wel heel wat hiermee.- Een ieder die zich dagen bezig houdt met dit krantenartikeltje, doet zichzelf ernstig te kort verdraaiende de schriften tot zijn eigen verderf als de Heere het niet verhoedde.
Fijn! Zo is het inderdaad! Mooi stukje!hervormde schreef:Zie je hem daar zitten? Wie en waar? In het tolhuis. Zijn naam is Mattheüs. Wat doet hij daar? Het werk als een tollenaar. Hij werkt bij die verachtelijke bezetter, de Romeinen. Bah. Als het even kunt loop je er met een grote boog omheen. Welke Jood, welke besnedene doet zoiets!?
Misschien kennen wij ze ook wel. Mensen die gedoopt zijn. Maar, het geld heeft ze vastgegrepen. Onverbiddelijk. Één ding moet gezegd worden. Die man of vrouw die je kent, ze doen het niet stiekem. Die mensen zijn er ook nog. Zingen uit volle borst mee op de zondag, maar in hun hart zitten ze al weer bij de volgende week, waar ze de Belastingdienst, of hun naaste een loer draaien. Ook bij hen heeft het geld het laatste woord en niet het éne en levende Woord. Dat is allemaal maar schijn.
Even terug naar Mattheüs. Het geld rinkelt. Maar daar komt opeens een man aan. Zijn Naam is Jezus. Veel zegt Hij niet. Slechts twee woorden: Volg Mij. Wat is het antwoord van Mattheüs? Dat vertelt hijzelf. Hij staat op. In het Grieks gebruikt hij de woorden voor een opstanding uit de doden. Dat is toch goed te begrijpen. Het machtswoord van Jezus is niet te weerstaan en het mist ook zijn uitwerking niet. Hij gaat met Hem mee.
Dit Woord klinkt iedere keer. In lezen, in luisteren. Als een machtswoord. Het is het levende Woord van Jezus Christus. Volg mij! Leg alles maar neer. Kom maar Mattheüs. Kom maar Maria. Kom maar zondaren. Hoe? Zoals je bent.
Heerlijk woord. Vertroostend woord. Geen jamaar van Mattheüs. Hij is gegaan. De Farizeeën niet. Zij hebben zoveel jamaars. Dat komt omdat ze zichzelf best op de been kunnen houden. Jij ook? Dan voel je waarschijnlijk net zo gezond als hen en dan heb je Jezus niet nodig. Kom nou. Buigen. Knielen. Dan komt alles aan het licht. Jazeker. Want in Zijn licht, licht de kleinste zonde op. Onverschilligheid, vroomheid, goddeloosheid. Maar, dat is maar één kant van Zijn Evangelie. De andere kant is dat Hij je een heerlijk kleed omlegt.
Wat doen we? Gaan we met Jezus en Mattheüs mee? Weet wel. Het huis is vol met tollenaren en zondaren. Maar, jij bent toch niet anders................? Of........? Blijf je buiten staan. Mopperend. Benoemen van duizend redenen om maar niet te gaan? De Heere keert Zich nog om. Hoor daar klinkt zijn stem: Mijn jongen; Mijn meisje; vriend, ga je mee? Volg mij!
Bij deze oproep zou ik me willen aansluiten: ga eens naar een complete preek van ds. Veenendaal luisteren, dan zijn alle vooroordelen en bezwaren als sneeuw voor de zon verdwenen.caprice schreef:Kom ga met ons, en doe als wij!
Dus na de 5 genoemde stappen van Ds V. is de eerste bekering klaar? Is dat niet het voorbereidende werk? Ik kan het nog geen eigenlijke bekering noemen, in de zin van overgave.Tiberius schreef:Wat hij hier eigenlijk beschrijft is de eerste bekering, dus de wedergeboorte in engere zin, die noodzakelijk is.
Jan schreef:A Zo vindt bekering altijd plaats door Woord en Geest. „De meeste mensen worden bekeerd in de kerk en niet op het voetbalveld, in de kroeg of in de disco.”
B Een volgende grondtrek van bekering is dat mensen echte Gods- en zelfkennis krijgen. Doorgaans begint dat met het leren kennen van een bepaalde zonde, een boezemzonde. De boezemzonde van Saulus was zijn eigenwillige godsdienst. Hij beefde toen hij werkelijk met God te maken kreeg. Na het ontdekken van de boezemzonde, zo zei ds. Veenendaal, leert een mens dat hij ook schuldig is aan andere geboden, in de daad of in gedachten.
C Het volgende is dat de zondaar gaat inleven dat hij straf verdiend heeft. Dan krijgt hij of zij met gedachten over de dood, de eeuwigheid en de hel te maken. Het lukt echter niet om door bidden, lezen uit de Bijbel en het doen van goede werken onder de schuld uit te komen. Dan ontstaat er, aldus de predikant, vijandschap tegen God, omdat de zondaar op zijn eigen manier wil zalig worden en niet op Gods manier.
D Er komt een roepen om Jezus. In deze tijd krijgt de ziel wel eens een belofte van God, zodat hij of zij voor wanhoop bewaard wordt.
E Ten slotte wordt de vijandschap verbroken en moet de zondaar het van God verliezen. Dan belijdt de ziel schuldig te zijn en erkent hij de straf verdiend te hebben die God wil opleggen. De zondaar ziet Christus nu vanuit het Evangelie.
Ds. Veenendaal: „Voor zo iemand is er genade. God heeft in het hart plaatsgemaakt voor Jezus Christus, Die dierbaar en noodzakelijk is geworden.”
Toch niet in de zin van: grote stappen, snel thuis...........Mister schreef: Dus na de 5 genoemde stappen van Ds V. is de eerste bekering klaar? Is dat niet het voorbereidende werk? Ik kan het nog geen eigenlijke bekering noemen, in de zin van overgave.
Inlegkunde van jvdgjvdg schreef:Toch niet in de zin van: grote stappen, snel thuis...........Mister schreef: Dus na de 5 genoemde stappen van Ds V. is de eerste bekering klaar? Is dat niet het voorbereidende werk? Ik kan het nog geen eigenlijke bekering noemen, in de zin van overgave.
Laat dit maar aan Hem over.
Je zegt het nergens, maar ik lees het wel tussen de regels door.Mister schreef:Inlegkunde van jvdgjvdg schreef:Toch niet in de zin van: grote stappen, snel thuis...........Mister schreef: Dus na de 5 genoemde stappen van Ds V. is de eerste bekering klaar? Is dat niet het voorbereidende werk? Ik kan het nog geen eigenlijke bekering noemen, in de zin van overgave.
Laat dit maar aan Hem over.![]()
Waar zeg ik dat?
Zucht. Ik word er een beetje kriegel van, jvdg, je moet niets lezen voor me en zeker geen dingen die ik niet zeg en al helemaal niet bedoel. Leg me geen woorden in de mond.jvdg schreef: Je zegt het nergens, maar ik lees het wel tussen de regels door.
Ik heb er juist naar gestreefd jou geen woorden in de mond te leggen, maar je liet, althans mij, geen andere keuze toe.Mister schreef:Zucht. Ik word er een beetje kriegel van, jvdg, je moet niets lezen voor me en zeker geen dingen die ik niet zeg en al helemaal niet bedoel. Leg me geen woorden in de mond.jvdg schreef: Je zegt het nergens, maar ik lees het wel tussen de regels door.
Ik zeg dat ik niet bedoel wat jij lijkt op te merken. Laat dat nu gewoon genoeg zijn voor je, zonder mij steeds van alles in de schoenen te schuiven.jvdg schreef:Ik heb er juist naar gestreefd jou geen woorden in de mond te leggen, maar je liet, althans mij, geen andere keuze toe.Mister schreef:Zucht. Ik word er een beetje kriegel van, jvdg, je moet niets lezen voor me en zeker geen dingen die ik niet zeg en al helemaal niet bedoel. Leg me geen woorden in de mond.jvdg schreef: Je zegt het nergens, maar ik lees het wel tussen de regels door.
OKMister schreef:Ontopic nu.