Dat is geen 'leer', dat is 'leven'!WSO schreef:Het wonderlijke van de GG is dat ze buiten de belijdenis, gegrond op het Woord, nog andere 'leer' kent.
Bijvoorbeeld:
1 Een soort (mensen bekwaammakend) ontdekkend werk.
2 Een Christus slechts voor daartoe klaargemaakte mensen. (Zie 1)
3 Een openbaring van Christus aan de mens, terwijl Deze in de hemel is.
Synode verwerpt appel Van der Zwaag
Ik voor mij houd het toch maar bij de verklaring van ds. Silfhout.Marco schreef:Tiberius schreef:Ik denk (nee: ik weet zeker), dat je je daar schromelijk in vergist.Marco schreef:Ik denk dat in het onderhavige geval de Bijbel wel grotendeels gesloten is gebleven.Er is kennelijk inhoudelijk niet (veel) over gesproken; althans niet van invloed geweest op de besluitvorming.Nederlands Dagblad schreef: (...) Hij wil alleen vertellen dat de synode geen oordeel over de inhoud van het boek heeft willen geven, maar slechts zijn handelwijze kritiseerde, omdat hij een boek schreef dat in de kerkelijke weg had moeten worden ingediend. ,,De afwijzing van het boek is tot nu toe dus zuiver procedureel geweest.''
Dat komt me net iets betrouwbaarder over als de berichtgeving van het ND.
de arme en nooddruftige, de uitgeworpene, de verbrokenen des harten, de vermoeden en belasten, de hongerigen en dorstigen, de verlorenen en bedorvenen, zondaars zonder hulp, zonder hoop, zonder wijsheid en zonder vermogen; - aan zulken zie ik, in Gods Woord, beloften, nodigingen en bemoedigingen toegezegd. Daarentegen de hovaardigen en hooggevoelenden, de vrolijken en verheugden, de gerusten in Sion, zij die de dag des kwaads verre stellen, die op hun eigen droesem zitten, die zichzelf met welriekende olie zalven, en zij die geen droefheid gevoelen over de verbrekingen van Jozef - aan dezen en dergelijke zie ik een verschrikkelijjk oordeel aangekondigd. (Philpot)WSO schreef:Dit bedoel je waarschijnlijk:Tiberius schreef:Het doopformulier spreekt ook over "de leer". Dus alle kerken die dat formulier gebruiken hebben een leer.WSO schreef:''Leer" is alleen nuttig om er riemen van te maken.
Dat is het probleem van de GG. Het is de enige kerk met 'Leer'. De andere belijden slechts.
Of vind je dan de andere geen kerken?
Ten andere, of gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?
Daar gaat het over de leer van het OT en NT, begrepen (samengevat) in de geloofsbelijdenis. Welke geloofsbelijdenis 'alhier geleerd wordt'. Een kerk 'leert' dus niet, maar 'belijdt'.
Het wonderlijke van de GG is dat ze buiten de belijdenis, gegrond op het Woord, nog andere 'leer' kent.
Bijvoorbeeld:
De eerste categorie heeft het in deze gedachtegang niet nodig meer. Op z'n best komen ze op een bepaald moment erachter dat ze het al hebben. Of niet. En dat kan ook. Mijn punt 2 is hiermee bevestigd.
De tweede categorie is een aantal termen uit de bijbel geplukt. Jusit voor die is Christus gekomen en juist zij hebben Hem voor hun zonden nodig.
De tweede categorie is een aantal termen uit de bijbel geplukt. Jusit voor die is Christus gekomen en juist zij hebben Hem voor hun zonden nodig.
Tiberius schreef:Ik voor mij houd het toch maar bij de verklaring van ds. Silfhout.
Dat komt me net iets betrouwbaarder over als de berichtgeving van het ND.
Wat is het verschil?Reformatorisch Dagblad schreef:Wanneer iemand bezwaren heeft tegen de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten en aangeeft daarin verandering te willen zien aangebracht, moet dat op de kerkelijke wijze aan de orde worden gesteld, aldus ds. Silfhout. „Van der Zwaag heeft dat niet gedaan, maar heeft de publiciteit gezocht. Door niet de kerkelijke weg te kiezen, heeft betrokkene de mogelijkheid om op kerkelijke wijze over zijn bezwaren te spreken zelf geblokkeerd. Deze handelwijze is in strijd met de door appellant afgelegde belofte bij het doen van openbare belijdenis. Er ontstaan dan problemen rond de heiligheid van het Heilig Avondmaal, terwijl het inhoudelijke gesprek stagneert.”
edit: citaat verwisseld
Laatst gewijzigd door Marco op 07 feb 2008, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is al een stuk brederOude Paden schreef:de arme en nooddruftige, de uitgeworpene, de verbrokenen des harten, de vermoeden en belasten, de hongerigen en dorstigen, de verlorenen en bedorvenen, zondaars zonder hulp, zonder hoop, zonder wijsheid en zonder vermogen; - aan zulken zie ik, in Gods Woord, beloften, nodigingen en bemoedigingen toegezegd. Daarentegen de hovaardigen en hooggevoelenden, de vrolijken en verheugden, de gerusten in Sion, zij die de dag des kwaads verre stellen, die op hun eigen droesem zitten, die zichzelf met welriekende olie zalven, en zij die geen droefheid gevoelen over de verbrekingen van Jozef - aan dezen en dergelijke zie ik een verschrikkelijjk oordeel aangekondigd. (Philpot)WSO schreef:Dit bedoel je waarschijnlijk:Tiberius schreef:Het doopformulier spreekt ook over "de leer". Dus alle kerken die dat formulier gebruiken hebben een leer.WSO schreef:''Leer" is alleen nuttig om er riemen van te maken.
Dat is het probleem van de GG. Het is de enige kerk met 'Leer'. De andere belijden slechts.
Of vind je dan de andere geen kerken?
Ten andere, of gij de leer, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid te wezen?
Daar gaat het over de leer van het OT en NT, begrepen (samengevat) in de geloofsbelijdenis. Welke geloofsbelijdenis 'alhier geleerd wordt'. Een kerk 'leert' dus niet, maar 'belijdt'.
Het wonderlijke van de GG is dat ze buiten de belijdenis, gegrond op het Woord, nog andere 'leer' kent.
Bijvoorbeeld:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Oude-Waarheid
Marnix,Marnix schreef:Oude-Waarheid, HHK ofzo? Daar wordt tenminste een ruimer aanbod van genade gepreekt en is er minder onzekerheid (afwachten) onder de leden.
Zal even zeggen wat ik langer geleden van een predikant heb gehoord.
Toen had er ook een fam bedankt als lid van hun kerkgenoodschap
omdat ze op hun levenswandel waren aangesproken.
En wilde zicht aansluiten bij de NHK (Gekrookte Riet) deze predikant was er helemaal niet blij mee omdat bij ons eigenlijk dezelfde normen gelden waarvoor de daar bedankt hadden.
Dus ben echt zeer benieuwd.
Ik ook... maar ook dit verschilt weer per plaats denk ik. Ach en anders is hij altijd welkom in de GKvOude-Waarheid schreef:Marnix,Marnix schreef:Oude-Waarheid, HHK ofzo? Daar wordt tenminste een ruimer aanbod van genade gepreekt en is er minder onzekerheid (afwachten) onder de leden.
Zal even zeggen wat ik langer geleden van een predikant heb gehoord.
Toen had er ook een fam bedankt als lid van hun kerkgenoodschap
omdat ze op hun levenswandel waren aangesproken.
En wilde zicht aansluiten bij de NHK (Gekrookte Riet) deze predikant was er helemaal niet blij mee omdat bij ons eigenlijk dezelfde normen gelden waarvoor de daar bedankt hadden.
Dus ben echt zeer benieuwd.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Waarom zou hij niet welkom zijn?Tiberius schreef:Dat waag ik te betwijfelen.Marnix schreef:Ach en anders is hij altijd welkom in de GKv

-
Van nou jongens dat hebben we weer gehad en we gaan weer over tot de orde van de dag?Klaas-Jan schreef:Mooi moment om over te gaan tot het sluiten van deze topic!
Het begint nu pas, zolang je onder censuur staat ben je gemuilkorfd, nu kan Van der Zwaag vrijuit spreken. Klaas-Jan ik heb nu het gevoel bij jou "opgeruimd staat netjes.
Ik ben ook heel nieuwsgierig hoe zijn vrienden reageren die het zo voor hem opnamen na de "recensie" van ds. de Wit.
Moeten we dat beschouwen dat was even een rimpel in de kerkelijke vijver en het is weer over.
Ds. Kok is nog niet vergeten en zouden wij dan deze affaire dan maar afdoen met "het is opgelost", dat geloof je toch zelf niet.
We kunnen deze affaire niet afdoen als zijnde opgelost.
De onderhavige problematiek was al levendig vóór het boek van de heer Van der Zwaag, en is nadat het boek verschenen is zeker niet beëndigd.
Dit topic handelt over het standpunt van de GS van de GG.
Naar mijn idee is nu alles gezegd wat dienaangaande op dit forum te zeggen was.
Vandaar dat ik dit topic nu sluit.
De onderhavige problematiek was al levendig vóór het boek van de heer Van der Zwaag, en is nadat het boek verschenen is zeker niet beëndigd.
Dit topic handelt over het standpunt van de GS van de GG.
Naar mijn idee is nu alles gezegd wat dienaangaande op dit forum te zeggen was.
Vandaar dat ik dit topic nu sluit.