Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Kaw schreef:
memento schreef:Er kan pas van eenheid sprake zijn, als er ruimte komt voor beide preekvormen, en de Schrift weer tot hoogste norm verheven wordt.
Sorry Memento, het lijkt me in dit geval niet 'en' maar 'of'.
Het sterke aan de HHK vindt ik juist dat er voor beide preekvormen ruimte is. Ook een bevindelijk-ingestelde prediking is goed, mits onderworpen aan de Schrift. Als de Schrift dus functioneert, en geaccepteerd wordt, als hoogste bron en norm, lijkt me daar niets mis mee.

Ik vindt dat juist mooi, dat je bv in de ochtenddienst grondige exegese krijgt van een tekst, terwijl in de middagdienst het bevindelijke element wat meer aan bod komt. Juist omdat in de HHK predikanten veel buiten hun eigen gemeente preken (en je dus veel verschillende predikanten hoort) vult dit elkaar juist aan, ipv dat het tegenover elkaar staat
Ik dacht dat je het had over de preekvormen ten opzichte van beide kerkverbanden en niet preekvormen ten opzichte van theorie en bevinding.
memento

Bericht door memento »

Maar zolang de prediking theologisch dogmatisch past binnen de bandbreedte van de gereformeerde belijdenis, moet er ruimte voor zijn.
Hier ben ik het van harte mee eens! Het is juist mooi als die bandbreedte er is, en benut wordt, dat vult elkaar alleen maar aan, en scherpt elkaar alleen maar op, ipv dat het tegenover elkaar staat.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Geka schreef:Even voor de duidelijkheid: toen ik de naam van ds. Van Kooten noemde wilde ik daarmee aangeven dat zijn prediking een toch wel heel andere prediking is dan die van ds. De Jong uit Staphorst..
Dat kan ook niet anders. Want...iedereen is toch anders? Als we als motto houden: "Iedereen is anders, iedereen is uniek" en daarbij ons houden aan wat God zegt in Zijn Woord en de Belijdenisgeschriften is er ruimte. In de Bijbel lezen we ook nergens dat bijv. Jeremia en Paulus hetzelfde spraken maar wel dat ze hetzelfde Evangelie brachten en door God gezonden waren!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
caprice

Bericht door caprice »

JolandaOudshoorn schreef:Ik zou hem plaatsen aan...
Hokjes?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Maar zolang de prediking theologisch dogmatisch past binnen de bandbreedte van de gereformeerde belijdenis, moet er ruimte voor zijn.
Hier ben ik het van harte mee eens! Het is juist mooi als die bandbreedte er is, en benut wordt, dat vult elkaar alleen maar aan, en scherpt elkaar alleen maar op, ipv dat het tegenover elkaar staat.
Ik vind dat net iets te kort door de bocht. Als ik roep dat Gods uitverkoren volk zalig zullen sterven, dan heb ik volkomen gelijk. Als dit het enige is wat ik preek, dan mist er toch een hoop.
Josephus

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Helaas is het al wel zo dat de GB ook alweer te verdelen is tussen links en rechts :|
De ellende is niet zozeer dat de GB onder te verdelen is, maar meer dat mensen zo graag in hokjes denken. Zing je naast de psalmen ook gezangen en heeft het merendeel der dames alleen het haar als hoofdbedekking, wel, dan ben je 'links'. Is de overheersende kleur zwart en zing je 1773 op hele noten, wel, dan ben je 'rechts'. Ik overdrijf misschien wat, maar vaak zijn het juist dergelijke criteria die de doorslag geven bij de bepaling of iemand links of rechts is.

Die behoefte aan een indeling 'links/rechts' zul je trouwens in elk kerkverband terugvinden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Helaas is het al wel zo dat de GB ook alweer te verdelen is tussen links en rechts :|
De ellende is niet zozeer dat de GB onder te verdelen is, maar meer dat mensen zo graag in hokjes denken. Zing je naast de psalmen ook gezangen en heeft het merendeel der dames alleen het haar als hoofdbedekking, wel, dan ben je 'links'. Is de overheersende kleur zwart en zing je 1773 op hele noten, wel, dan ben je 'rechts'. Ik overdrijf misschien wat, maar vaak zijn het juist dergelijke criteria die de doorslag geven bij de bepaling of iemand links of rechts is.

Die behoefte aan een indeling 'links/rechts' zul je trouwens in elk kerkverband terugvinden.
Tja, en hoe rechtser, hoe beter, tenminste hier wel. Vandaar ook mijn opmerking, de rechterkant!! Want als we toch bezig zijn met snijden....
Maar eerlijk gezegd, als ik luister naar een HHK-predikant of een PKN-predikant GB, hoor ik veel overeenkomsten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Geka schreef: Ds. De Jong uit Staphorst preekt wel even wat anders dan ds Van Kooten uit Soest, om maar een voorbeeld te noemen.

Binnen die bandbreedte is er zeker ruimte voor de GG en de CGK,
Nu noem je er ook wel twee, zeg. en binnen die bandbreedte past ook nog wel de gereformeerde bond van de pkn
Je gaat me toch niet vertellen dat je ds R van Kooten ter linkerzijde van de GB plaatst?
Daarin kan ik je echt niet volgen...
ik wel hoor :(
freek

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:
Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Geka schreef: Ds. De Jong uit Staphorst preekt wel even wat anders dan ds Van Kooten uit Soest, om maar een voorbeeld te noemen.

Binnen die bandbreedte is er zeker ruimte voor de GG en de CGK,
Nu noem je er ook wel twee, zeg. en binnen die bandbreedte past ook nog wel de gereformeerde bond van de pkn
Je gaat me toch niet vertellen dat je ds R van Kooten ter linkerzijde van de GB plaatst?
Daarin kan ik je echt niet volgen...
ik wel hoor :|
Nou oke dan. Dan is ie maar knoertlinks. Het zou me iig een lief ding waard zijn als alle predikanten wat van dít soort linkse trekjes hadden.
jvdg

Bericht door jvdg »

LAAT ONS OPHOUDEN MENSEN IN HOKJES TE PLAATSEN (en zeker in dit topic).

Dat is in het verleden al teveel gebeurd, en het heeft nooit positieve zaken opgeleverd. Integendeel!!

Verdere postings dienaangaande worden rücksichtlos verwijderd.
Unionist

Bericht door Unionist »

refo schreef:
„Iemand die de wereld ingaat, denkt nog wel eens: Dit leven kán zo niet langer. Iemand die in evangelische kringen een verkeerde waarheid in handen gedrukt wordt, is veel verder van huis.”
Deze quote is weer wat minder.
Wat is "een verkeerde waarheid"? Is dat een waarheid of is dat geen waarheid? En als het een waarheid is, wat is dan het probleem? En hebben reformatorischen de waarheid in pacht?

Wat ik begrijp uit deze uitspraak, is: een mens kan wel op de kermis in zijn hart gegrepen worden, maar niet op een praise-avond. Daar kan God niets met Zijn vrijmacht, blijkbaar.

In deze context begrijp ik wel dat men liever zag dat jongeren naar het café gingen dan naar de jongerenavonden in Wierden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Ander

Bericht door Ander »

Josephus schreef:
Ander schreef:Wat een onzin.
Indrukwekkkende weerlegging... :|
Ik vind het ook altijd indrukkend wanneer mensen met één woord de kern raken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:
Josephus schreef:
Ander schreef:Wat een onzin.
Ik vind het ook altijd indrukkend wanneer mensen met één woord de kern raken.
Dat zit in je opvoeding denk ik. Als de dominee 'evangelisch', 'arminiaans' of 'remonstrants' roept als enkel woord, dan heb jij verder geen uitleg meer nodig.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

ELLY & RIKKERT HOKJES VAKJES LYRICS
Ik praat een beetje moeilijk
- Je bent een stotteraar
Ik hou van rustig aan doen
- Je bent een treuzelaar
M'n tanden staan naar voren
- Een echte beugelbek
En ik heb ze verloren
- Je hebt een fietsenrek

Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Als ze anders zijn dan wij
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes

Ik hou van mooie kleren
- Je bent een modepop
Soms heb ik last van pukkels
- Hé vieze puistenkop
Ik kom uit Suriname
- Je bent een zwarte piet
Mijn vader is een Marokkaan
- Ha ha een Islamiet

Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes

Ik voel me vaak niet lekker
- Je bent een ouwe zeur
Ik draag een keurig brilletje
- Een echte directeur
Vergeet ik weer m'n schooltas
- Je bent een sloddervos
M'n haar is niet gewassen
- Hé vuile luizenbos

Hokjes vakjes
We stoppen iedereen
In hokjes vakjes
Blokjes plakjes
We snijden iedereen
In blokjes plakjes

Katholieke elastieke
Openbare klapsigaren
Allochtone bruine bonen
Tuttebellen halve zolen
Asociale kannibalen
Vette dikke lomperiken
Rare kwasten en fantasten
Domme schele criminelen
Oliebollen dikke trollen
Uitslovers aanstellers
Aso's...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Josephus

Bericht door Josephus »

Ander schreef:
Josephus schreef:
Ander schreef:
Wat een onzin.
Ik vind het ook altijd indrukwekkend wanneer mensen in één woord de kern kunnen raken.
Klopt, zulke mensen staan op eenzame hoogte. Het probleem van een discussie is alleen dat je andermans argumenten vrijwel nooit in één woord kunt weerleggen en al helemaal niet met het woord onzin. Want je zult dan op zijn minst argumenten moeten aandragen waarom je iets onzin vindt. Als je dat niet doet, zorg je er alleen maar voor dat anderen je niet (meer) serieus nemen als gesprekspartner.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie