Wilhelm schreef:Waar het mij om gaat dat we in de Bijbels leer wel de mens moeten blijven zien zoals hij is, en waar hij zichzelf door de zonde in geworpen heeft : een zelf gekozen doodsstaat.
Als we ook maar enige vermogens in de mens leggen , dan is genade geen genade meer.
Als ik naar de rechter ga om voor genade te smeken en de rechter geeft me genade, dan is die genade gewoon genade hoor. Genade is niet pas genade als ik een beetje ongeinteresseerd wacht op het vonnis en dat de rechter dan ineens onverwachts genade geeft. Is het niet raar dat we de associatie leggen op dit punt dat genade geen genade kan zijn als er om gevraagd is? Waarom ligt die associatie daar? Waarom is daar die verdachtmaking? Het werken zit hem niet in het aannemen van de genade, maar in het verkopen van je goede werken en misschien zelfs wel je uitlevingingen van je schuldbewijstzijn.
Wilhelm schreef:En laten we dat nu staan!
Ja, laten we eens kijken wat je duidelijk wil maken:
Wilhelm schreef:Een mens onwillig en onmachtig, maar tegelijkertijd : een mens ten volle verantwoordelijk
Een uitverkiezing van eeuwigheid, maar ook de Goddelijke eis van geloof en bekering.
Bij de mens totale duisternis en bij God eeuwig Licht.
De dood liggende mens en een levende Jezus
Een mens niets en God alles.
Yep, helemaal mee eens, maar wat heeft dat te maken met aannemen?
Wilhelm schreef:Dat is genade
Genade is dat Christus gestorven is voor een ieder die in Hem geloofd. Niet dat we het eens zijn met die schijnbare tegenstellingen.
Wilhelm schreef:deze schijnbare tegenstellingen zijn voor ons mensenverstand onbegrijpelijk, maar tegelijk wijst ons dit De Weg tot behoud, omdat er dus niets van ons geëist wordt.
Je legt weer een verkeerde associatie. Genade is niet dat we niets meer hoeven te doen. Genade is dat we weer, alsof we nooit gezondigd hadden, kinderen van God zijn en in die staat mogen leven voor Hem. Verteld de bijbel ons dat deze genade toegepast wordt op basis van de uitverkiezing, als een soort van mystieke loterij waar we ineens door een openbaring of ander teken mogen weten dat we bij de winnaars horen? Of verteld de bijbel ons dat we moeten geloven in Jezus Christus, om helemaal gratis en voor niets deel te hebben aan God's genade en dat we dan ook zekerlijk mogen delen in de zekerheid uit dat geloof? Eist God dan niets? Nee, God eist wel degelijk: een volhardend geloof, die bij de doop ons beloofd is en die ons in de prediking van het evangelie geschonken wordt door het wederbarende werk van de Heilige Geest.
Je zult zeggen: "Ah, zie je! Je zegt het nu zelf ook! Het gaat om dat geschonken geloof!" Maar hoe openbaard dat zich? Het is echt niet magischer dan dat we door dat geschonken geloof acht slaan op de evangelieprediking en dat we er naar handelen; dat is dat we tot Christus vluchten en Hem aannemen als onze verlosser en Heiland.
Wilhelm schreef:Vijanden worden met God verzoend.
Wat een wonder !
Ja, door het werk van Jezus Christus waar we deel aan hebben indien we in Hem geloven.
Wilhelm schreef:Al deze zaken zullen in een evenwichtige prediking aan de orde moeten komen.
Wat is een evenwichtige prediking? Een prediking die resulteerd dat mensen door de prediking arm en schuldverslagen gemaakt tot Christus vluchten? Of een prediking waar mensen met wiskundegevoel aan het eind kunnen concluderen dat de eis en de staat zo gepreekt is dat men precies op nul uitkomt, met als enige uitwerking dat we bij de koffie kunnen vertellen dat de dominee evenwichtig heeft gepreekt?
Wilhelm schreef:En ik wilde alleen maar weten of jij daar mee in kon stemmen.
Ik hoop dat je de rust door God opgezegd zal worden en dat je ondanks je dogmatische bagage niets anders meer kan dan de muur van ongeloof, zelfrechtvaardiging en hoogmoed af te breken om in vervolg je hoop op Christus te leggen en alles in gebed en leven van Hem te verwachten. Het zal moeilijk zijn wanneer je elke zondag hoord dat Gods volk niet kiest, maar bedenk dan dit: elk van Gods volk heeft ooit besloten om niet bij de varkens te blijven zitten, maar om terug te gaan naar de Vader. Dat is kiezen. Dat is vluchten. Dat is als je het zo wilt stellen werken. Als je dat niet aanstaat, dan zit er niets anders op om bij de varkens te sterven. Weet dat de Vader uitkeek om de verloren Zoon te ontvangen. Weet dat je elke zondag verteld wordt dat er bij de varkens geen leven is. Wees nu geen dwaas die de woorden van de satan verkiest boven de woorden van het evangelie. De satan maakte Adam en Eva wijs dat ze meer kennis zouden krijgen en met die kennis aan God gelijk zouden zijn. Dat was waar! Maar met die informatie gingen ze toch verloren, want ze kozen voor de dood. Nu heeft satan een nieuwe list. Je kunt en wil niet kiezen, dus wat je enkel kunt doen is zorgen dat je onder de prediking verkeerd die deze leer onderwijst en voor de rest is het Godswerk. Het is waar, maar net zo dodelijk als de eerste list van de satan, want je blijft van Christus vandaan. De bijbel gunt ons die rust niet en er is niemand in de bijbel die de doodsstaat gerechtvaardigd uitleeft. Laten we elkaar dan ook niet die satanische rust gunnen en stop met de prediking van dit vergif, zodat ons niets anders rest dan vluchten naar Christus.
Tenslotte:
Wilhelm schreef:De doodstaat preken als reden om in lijdelijkheid te blijven zitten is niet aan de orde geweest, ik heb het zelfs een goddeloze lijdelijkheid genoemd.
De vraag stond nog open en ik stel hem nu maar weer: wat doe jij met die wetenschap?