Dankdag en biddag

Hendrikus

Re: Dankdag

Bericht door Hendrikus »

Hummel schreef:Een mooie, heldere preek! Vooral heel praktisch, en ik denk dat het de meeste preken daar nog weleens aan ontbreekt.
Waarom denk je dat, Hummel? Heb je reden om dat te denken?
Hummel schreef:En oja, zondag zal ik het prachtige nieuwe kerkgebouw in Gouda ook eens gaan bewonderen. Misschien dat er dan ook een dominee is die wat meer naar Afgewezens zin is. (En anders zijn er nog genoeg andere kerken in Gouda met genoeg dominees ;). )
Dat weet Afgewezen ook wel ;) Ze heeft alleen de ideale nog niet gevonden.

En dat zal ook altijd zo blijven. Overal vind je wel wát, het blijft hier beneden altijd ten dele!
~~Soli Deo Gloria~~
Hummel

Bericht door Hummel »

Hendrikus schreef:
Hummel schreef:Een mooie, heldere preek! Vooral heel praktisch, en ik denk dat het de meeste preken daar nog weleens aan ontbreekt.
Waarom denk je dat, Hummel? Heb je reden om dat te denken?
Ach, ik hoor vaak genoeg een preek waarvan ik denk: oké, en wat is nu precies de 'les'? We gaan immers naar de kerk om iets te leren. En dan bedoel ik niet een droog dogma, maar iets wat je als christen mee kunt nemen in je dagelijks leven. Daarom ben ik blij met de preek van vanavond :)

Met de sing-in die we na de kerkdienst hadden (met vijf christelijke studentenverenigingen, hoe mooi), kregen we ook nog een kleiner preekje te horen. Ook daar kregen we een goede boodschap mee: je kunt als student wel beredeneren dat in God geloven niet 'dom' is, maar merk je ook in je dagelijks leven dat je in God gelooft? Ben je misschien een 'praktisch atheïst', dwz iemand die eigenlijk niet leeft alsof hij/zij christen is? Dat vond ik ook wel een confronterende boodschap. Hoe vaak vergeten we God niet in ons dagelijks leven, terwijl Hij toch degene is die de reden is van ons bestaan. Dus: laat je dank naar God toe de hele dag merken, of in ieder geval iedere dag op een bepaald tijdstip.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben niet naar de kerk geweest, dan zou ik niet eens tijd gehad hebben om te eten, ik was laat klaar met werken. Ik ben met mijn vriendin 's avonds naar de film Amazing Grace geweest, een mooie en indrukwekkende film, en een leerzame en goede dankdaginvulling.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

't Is eigenlijk iedere dag biddag en dankdag.
Waarom daar speciale dagen voor nodig zijn? Traditie. Niet een slechte traditie.
De één acht wel de ene dag boven de andere, de ander zijn alle dagen gelijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hendrikus schreef:
Hummel schreef:
Hummel schreef:En oja, zondag zal ik het prachtige nieuwe kerkgebouw in Gouda ook eens gaan bewonderen. Misschien dat er dan ook een dominee is die wat meer naar Afgewezens zin is. (En anders zijn er nog genoeg andere kerken in Gouda met genoeg dominees ;). )
Dat weet Afgewezen ook wel ;) Ze heeft alleen de ideale nog niet gevonden.

En dat zal ook altijd zo blijven. Overal vind je wel wát, het blijft hier beneden altijd ten dele!
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet op zoek naar de ideale predikant (alhoewel dat nooit weg is natuurlijk ;) ).
Ik zoek een betrokken predikant, die serieus werk maakt van zijn preken en een boodschap heeft voor de gemeente.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Ik zoek een betrokken predikant, die serieus werk maakt van zijn preken en een boodschap heeft voor de gemeente.
Heb je ds. Van Duijn al een keer gehoord?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:Ik zoek een betrokken predikant, die serieus werk maakt van zijn preken en een boodschap heeft voor de gemeente.
Ja, nog maar één keer. Ik vond hem toen jammer genoeg wat oppervlakkig (dat heeft natuurlijk weer met ligging te maken ;) ). Maar ik wil hem zeker nog wel eens een keer horen.
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Een zeer ernstige boetepredikarie, om nog te vlieden, voor het te laat is, voor eeuwig te laat! Het lag beslag op de gemeente. Weinig komt dat meer voor.

-DIA-
En heb je in die dienst nog gedankt, voor gewas en arbeid? Want dat vind ik niet echt terug in deze liturgie...
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:
-DIA- schreef:Een zeer ernstige boetepredikarie, om nog te vlieden, voor het te laat is, voor eeuwig te laat! Het lag beslag op de gemeente. Weinig komt dat meer voor.

-DIA-
En heb je in die dienst nog gedankt, voor gewas en arbeid? Want dat vind ik niet echt terug in deze liturgie...
En waar zouden de mensen heen moeten?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
Josephus schreef:
Ja, nog maar één keer. Ik vond hem toen jammer genoeg wat oppervlakkig (dat heeft natuurlijk weer met ligging te maken ;) ). Maar ik wil hem zeker nog wel eens een keer horen.
Ik zou niet weten wat dat met ligging te maken heeft. Ikzelf vind 'oppervlakkigheid' wel het laatste woord dat ik bij deze predikant vind passen. Maar wellicht had hij toen zijn dag niet helemaal, dat komt bij elke predikant wel eens voor natuurlijk...;)

Het grappige is wel dat als je mij gevraagd zou hebben om hem te karakteriseren, ik dan juist die eigenschappen genoemd zou hebben die jij in een predikant zoekt...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
Josephus schreef:
Ik zou niet weten wat dat met ligging te maken heeft. Ikzelf vind 'oppervlakkigheid' wel het laatste woord dat ik bij deze predikant vind passen. Maar wellicht had hij toen zijn dag niet helemaal, dat komt bij elke predikant wel eens voor natuurlijk...;)

Het grappige is wel dat als je mij gevraagd zou hebben om hem te karakteriseren, ik dan juist die eigenschappen genoemd zou hebben die jij in een predikant zoekt...
O, maar dat geloof ik zeker! Zo komt hij wel op mij over, ook in de kerkbode en zo.
Maar hij is wel een 'lichte' bonder...
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

O, maar dat geloof ik zeker! Zo komt hij wel op mij over, ook in de kerkbode en zo.
Maar hij is wel een 'lichte' bonder

Heeft er dan in Amsterdam de laatste jaren dan wel eens een z.g. zware bonder gestaan?
Hann00

Bericht door Hann00 »

refo schreef:'t Is eigenlijk iedere dag biddag en dankdag.
Waarom daar speciale dagen voor nodig zijn? Traditie. Niet een slechte traditie.
De één acht wel de ene dag boven de andere, de ander zijn alle dagen gelijk.

Zie onderstaande link voor de 'geschiedenis' ;)

http://www.beleven.org/feest/dankdag_vo ... _en_arbeid

Daarnaast ben ik het van harte met je eens dat het elde dag dankdag (biddag) moet zijn!
Leer mij Uw weg, o HEER', leer mij Uw weg...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Marco schreef:

-DIA-
En waar zouden de mensen heen moeten?
Uit Babylon, vóór het oordeel voltrokken wordt...
Bij zulke vragen denk ik dan: Is dit echt een forum dat met recht Reformatorisch mag noemen? De kennis daaromtrent is staat vaak op een ontstellend laag peil. Als ik die ellenlange discussies van her bovenste topic zie beneemt het me echt de moed om daarop te reageren...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:

-DIA-
Wie zou er van nature op de rechte manier dankbaar kunnen zijn. Als je een beetje zelfkennis hebt, merk je toch wel (...) Of niet dan?
Dat ontslaat natuurlijk niemand om niet dankbaar te zijn voor zoveel onverdiende weldaden!

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie