De Achterkrant

Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Gian schreef:Is er iemand die het twijfelachtige stuk kan inscannen?
Ik ben onderhand wel benieuwd.
Leven
Op de dag van mijn bevestiging werd ze ziek. Zes jaar was ze nog maar. Het leek slechts griep, maar het bleek een hersentumor. Op 13 augustus nam God haar weg, nadat ze ruim twee maanden in het ziekenhuis had gelegen. Ze was een bijzonder kind: nog niet zo lang daarvoor had ze midden in de nacht bij haar papa en mama aan het bed gestaan. Ze vroeg: „Papa, wat voel je nu als je een nieuw hartje krijgt?”

Keer op keer stond ik, met een van haar ouders, bij haar bedje in het Sophia Ziekenhuis in Zwolle, waar ze in de nacht van eerste op tweede pinksterdag heen was gebracht, omdat ze met spoed geopereerd moest worden. Soms wist ik niet meer wat ik lezen of bidden moest. Hoorde ze het nog? Begreep ze het wel?

Beschamend was de les van haar vader toen ik eens zonder te lezen wilde vertrekken. „Leest u niet een stukje, dominee? Lees toch maar dat Woord van God. De Heere kan het aan haar hart zegenen!”

Eens kreeg ik een belofte. Was het van God of was het van mezelf? Ik kon het niet onderscheiden: „Ik zal niet sterven, maar leven.” Zou ze weer herstellen? Maar nee, ze moest sterven. Ze mocht sterven, toen haar vader haar voorlas van „die stoute Petrus”, die toch zalig mocht worden. Een traan drupte uit haar oog, terwijl ze al zo lang helemaal nergens meer reactie op had gegeven!

Toen ze begraven moest worden, wist ik geen tekst voor de rouwpreek. Maar die ochtend om vijf uur gaf God er mij een: „En al uw kinderen zullen van de HEERE geleerd zijn, en de vrede van uw kinderen zal groot zijn.”

Ik was bang om bij haar begrafenis te zeggen dat ze bij God in de hemel was. Want ja, hoe wist ik nu of het wel van God kwam, of dat het alleen maar menselijk was? Was het medelijden?

Toen hoorde ik dat een vriend van haar vader, een predikant uit Leerbroek, ook op de begrafenis zou komen. Hij wilde ook spreken; hij was ervan overtuigd dat ze eeuwig Boven was. Ik was er blij mee, want dan hoefde ik het niet te doen.

Maar wie er sprak, in de kerk voorafgaand aan de begrafenis, aan het graf: niemand! Toen moest ik wel, stamelend, getuigen dat dit meisje de strijd te boven was en nooit meer hoefde te zondigen.

Niet lang daarna ontmoette ik een vrouw uit Urk. Ze had de rouwadvertentie van dat onbekende meisje gelezen en voelde zich onweerstaanbaar gedrongen om naar de begrafenis van dat onbekende kind Gods te gaan. Waar Genemuiden lag, wist ze niet, maar de buschauffeur wist het wel.

Toen ze op het marktplein uitstapte, wist ze niet waar de dienst werd gehouden. Maar een vrouw in het zwart bracht net twee logés naar de bus. Ze sprak haar aan en werd meteen in haar huis uitgenodigd, naast de kerk.

Toen ze ruim voor het begin van de dienst in de kerk zat, keek ze naar de man die binnenkwam en voelde ze: Deze man zal straks vertellen dat dit kind een goede ruil mocht doen. Wie die man was, wist ze niet. Die man durfde wel niet, maar moest toch, na de begrafenis, getuigen!

Nadat we het uitgeteerde lichaam van het meisje aan de schoot der aarde hadden toevertrouwd en in de kerk van Genemuiden waren teruggekeerd, vroeg de begrafenisondernemer of ds. K. Veldman het woord mocht voeren voordat ik de plechtigheid zou afsluiten. En toen klonk het opnieuw welke grote wonderen God aan dat meisje had gedaan: „Ik zal niet sterven, maar leven.”

Garderen, ds. W. Pieters
Gian

Bericht door Gian »

Nou zeg, dat is toch gewoon een mooi stuk....?
Het was ws zijn eerste begrafenis. Ds Pieters was nog alleenstaand, en hij was nog betrekkelijk jong.
Wees blij dat hij zich eens van 'die' kant laat zien, en laten we nou niet gaan zemelen over sjamanen of een onvolmaakt geloof zeg...

Ik ben iig blij dat dat kind zalig is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Houthakker schreef:Zweverig, meliefst.

Trouwens, daar zeg je wat. Misschien is dat het wel wat ik ervan vind. Te zweverig. Ja, dat is het. Bedankt Pim.

Dat stuk op de krant, is een zweveriger stuk dan de inhoud van de preken van Ds. Pieters, zoals wij ze hebben leren kennen.
Maar wij veroordelen hem er niet om. Hopen alleen dat hij snel misselijk zal worden van dit gezweef en weer met beide zijn benen op de grond zal komen te staan.

Groet,
Houthakker.
Je stukje amateurpsychologie (29 Nov 2005 13:17) is me veel te z(w)everig.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Dathenum

Bericht door Dathenum »

1 Thessalonicensen 5:
19 Blust de Geest niet uit.
20 Veracht de profetieën niet.
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.

Veracht de profetieën niet staat hier. We mogen dus niet bij voorbaat God's leiding zoals in het artikel van ds. Pieters word beschreven afschrijven. Ik geloof dat God nog steeds door middel van zij Heilige Geest werkt, en zijn kinderen leid. Maar: beproeft alle dingen; behoudt het goede. Als het niet tegen God's woord ingaat mogen we het niet zomaar verwerpen. Als het wel tegen God's woord in gaat is het verbeelding of het is een andere geest dan de Geest van God. De profetische boodschap van ds. Pieters is niet in strijd met de bijbel, en zijn levensstijl is zover mij bekend in overeenstemming met de bijbel. Laten we dus geen kritiek hier over uitoefenen! Blust de Geest niet uit.
Houthakker

Bericht door Houthakker »

We mogen dus niet bij voorbaat God's leiding zoals in het artikel van ds. Pieters word beschreven afschrijven.
Dat deden we ook niet.
Nou zeg, dat is toch gewoon een mooi stuk....?
Smaken verschillen.
laten we nou niet gaan zemelen over sjamanen of een onvolmaakt geloof zeg...
Overdrijf niet zo stierlijk. Ik heb er vragen over gesteld. Vrij nuchtere vragen trouwens.
De profetische boodschap van ds. Pieters is niet in strijd met de bijbel, en zijn levensstijl is zover mij bekend in overeenstemming met de bijbel. Laten we dus geen kritiek hier over uitoefenen!
Over zijn boodschap heeft niemand beweerd dat die in strijd was met de Bijbel.
Over zijn levensstijl heeft niemand gezegd dat die niet in overeenstemming zou zijn met de Bijbel.

En daarom geen kritiek mogen uitoefenen slaat op niets, want ik heb vragen gesteld over het artikel. Een artikel waarmee ik moeite heb/had.

Die moeite heb ik nog, al zijn er wel antwoorden gegeven die verduidelijkend waren en me de dingen van een andere kant hebben laten zien.

Maar om nu zo overdreven te gaan reageren acht ik zwaar overdreven. En ook Ds. Pieters is uiteindelijk geen heilige bij wiens geschrijf je nooit een kanttekening zou mogen plaatsen. We zijn toch niet Rooms zeker?

Groet,
Houthakker.
Gian

Bericht door Gian »

Houthakker schreef:
Overdrijf niet zo stierlijk. Ik heb er vragen over gesteld. Vrij nuchtere vragen trouwens.
Dat je tussen andermans quotte's mij quotte, vind ik prima. Maar voel je niet aangesproken, want ik reageerde in deze op iemand anders.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Houthakker

Gian schreef:
Houthakker schreef:
Dat je tussen andermans quotte's mij quotte, vind ik prima. Maar voel je niet aangesproken, want ik reageerde in deze op iemand anders.
Pfff, pak van mijn hart!
:)
Groet,
Houthakker.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Houthakker schreef:En ook Ds. Pieters is uiteindelijk geen heilige bij wiens geschrijf je nooit een kanttekening zou mogen plaatsen. We zijn toch niet Rooms zeker?

Groet,
Houthakker.
Nouhou.......er is tenslotte wel een bekend gebouw in Rome naar 'm genoemd.............. :mrgreen:
Houthakker

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Zelfonderzoek
Ik hoor dominees wel eens zeggen: zelfonderzoek is zo belangrijk. Maar hoe kun je dit op de juiste manier doen?

Waarom vinden die dominees zelfonderzoek zo belangrijk? Omdat de Heere zegt dat het zo belangrijk is! Laat ik eerst een tekst noemen uit het Oude Testament en dan een uit het Nieuwe.

In de profeet Zefanja lezen we een ernstige oproep: „Doorzoek uzelven nauw, ja doorzoek nauw…” (Zef. 2:1). Alle Israëlieten moeten zichzelf onderzoeken of ze bekeerd zijn tot God, of dat ze onbekeerd zijn. Het woord doorzoeken betekent niet zomaar even kijken hoe het er voorstaat. Het betekent heel nauwkeurig onderzoeken. Daarom herhaalt Zefanja ook de oproep.

Maar waarom, Zefanja, bent u zo ernstig? Wel, vervolgt de profeet, het duurt niet lang meer of God zal de zonde straffen; de tijd die u krijgt voor de bekering gaat heel snel voorbij, net zo snel als een kafdeeltje wegvliegt door de lucht als de wind opsteekt.

Paulus in het Nieuwe Testament is net zo ernstig. „Onderzoek uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven”, zo schrijft hij aan de gemeente in Korinthe (2 Kor. 13:5). In Korinthe hadden ze veel kritiek op Paulus’ preken, ze waren druk bezig om die preken te keuren. Nu, zegt Paulus in naam van de Heere, het wordt tijd dat u uzelf onderzoekt. Stop eens met het wegen van de preek en ga ernstig na of u door die preken bent bekeerd.

Waarom, zo vragen we ook aan Paulus, bent u zo ernstig? Wel, het is van tweeën één: of we zijn van dood levend gemaakt en door het ware geloof Christus ingelijfd; en zo niet, dan leven we in een heel groot gevaar om voor eeuwig verloren te gaan.

Hoe moet ik mezelf dan onderzoeken? Onderzoek in je Bijbel wat er gebeurt als God een mens bekeert en vraag jezelf eerlijk af of je dat herkent. We noemen dat wel een onderzoek aan de hand van de kenmerken van genade.

Lees bijvoorbeeld de zaligsprekingen in Matthéüs 5 en pak de kanttekeningen er maar bij. Onderzoek de Zondagen 2 tot 7 van de Heidelbergse Catechismus en vraag jezelf af of de Heere je hier iets van geleerd heeft. Lees het eerste stukje van het doopformulier, of het stuk over de zelfbeproeving in het avondmaalsformulier. Lees bijvoorbeeld de boekjes van ds. J. Koelman over zelfonderzoek. En bid bovenal of Gods Geest je hart wil onderzoeken en je uit genade wil leiden op de eeuwige weg (Ps. 139:24). Van harte gegund.

Dit staat vandaag in de krant. Hoe de schrijver heet is niet belangrijk, anders krijg je al snel weer kerkelijk gekrakeel. het gaat om de inhoud. Bedoeld Paulus hier dat je naar kenmerken moet gaan zoeken in je leven? In de NBV lees ik (is soms iets gemakkelijker te begrijpen dan de SV) Onderzoekt bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel u zelf op de proef.
Doe je dat zoals deze dominee dat hier schrijft, wat is dat precies: stel uzelf op de proef? Hoe doe je dat?
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik hoor wel eens: een boom wordt aan zn vruchten gekent. Zo roept Paulus ons ook op om te zoeken naar de vruchten van genade. en hoe? de vruchten van genade worden ons beschreven in de bijbel. Daar moeten we ons aan toetsen. Maar waar het met name in gaat in de stuk is de ernst. Die scheidslijn. Eeuwig wel, of eeuweig wee. Onze Ds had het gister over zondag 7 vraag 20. Daarin komt het woord "verdoemd" voor. Een woord met een ontzaggelijke inhoud. Daarin licht de ene weg beschreven. De andere weg weg is de eeuwige heerlijkheid.

Maar we worden in dit artikel opgeroepen onszelf te onderzoeken. Want het ergste wat ons zou kunnen overkomen is ons te bedriegen voor die eeuwigheid. En we weten niet wanneer onze genadetijd afloopt..
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Ik hoor wel eens: een boom wordt aan zn vruchten gekent. Zo roept Paulus ons ook op om te zoeken naar de vruchten van genade. en hoe? de vruchten van genade worden ons beschreven in de bijbel. Daar moeten we ons aan toetsen. Maar waar het met name in gaat in de stuk is de ernst. Die scheidslijn. Eeuwig wel, of eeuweig wee. Onze Ds had het gister over zondag 7 vraag 20. Daarin komt het woord "verdoemd" voor. Een woord met een ontzaggelijke inhoud. Daarin licht de ene weg beschreven. De andere weg weg is de eeuwige heerlijkheid.

Maar we worden in dit artikel opgeroepen onszelf te onderzoeken. Want het ergste wat ons zou kunnen overkomen is ons te bedriegen voor die eeuwigheid. En we weten niet wanneer onze genadetijd afloopt..
Eppie

Bericht door Eppie »

Toeschouwer schreef:Zelfonderzoek
Ik hoor dominees wel eens zeggen: zelfonderzoek is zo belangrijk. Maar hoe kun je dit op de juiste manier doen?

Waarom vinden die dominees zelfonderzoek zo belangrijk? Omdat de Heere zegt dat het zo belangrijk is! Laat ik eerst een tekst noemen uit het Oude Testament en dan een uit het Nieuwe.

In de profeet Zefanja lezen we een ernstige oproep: „Doorzoek uzelven nauw, ja doorzoek nauw…” (Zef. 2:1). Alle Israëlieten moeten zichzelf onderzoeken of ze bekeerd zijn tot God, of dat ze onbekeerd zijn. Het woord doorzoeken betekent niet zomaar even kijken hoe het er voorstaat. Het betekent heel nauwkeurig onderzoeken. Daarom herhaalt Zefanja ook de oproep.

Maar waarom, Zefanja, bent u zo ernstig? Wel, vervolgt de profeet, het duurt niet lang meer of God zal de zonde straffen; de tijd die u krijgt voor de bekering gaat heel snel voorbij, net zo snel als een kafdeeltje wegvliegt door de lucht als de wind opsteekt.
Zonder iets af te doen van de ernst van de oproep viel mij op bij de tekst uit Zefanja dat zowel Matthew Henry [In dit hoofdstuk treffen wij aan I. Een ernstige vermaning aan het volk van de Joden zich te bekeren en vrede met God te maken, opdat de oordelen mogen afgewend worden, eer het te laat is, vers 1-3, naar aanleiding van de openbaring van Gods toorn tegen hen in het vorige hoofdstuk. ]

de kanttekenaren [2) doorzoek nauw, = Benaarstig u ten hoogste, te weten om u met God te verzoenen.] alsook Calvijn het hebben over bekering, laten verzoenen en berouw en de betreffende predikant het over "of ze bekeert zijn tot God". Een klein verschil misschien in schrijfwijze, maar toch toont dit heel de discussie aan die plaats vindt in het betreffende kerkgenootschap, het verschil tussen 'zich laten bekeren' of het 'zich bekeren'. Het valt mij op dat predikanten meestal het 'zich bekeren' [=aktieve vorm] omdraaien in 'door God bekeert' [= passieve vorm]. Opgemerkt is dat zelfs het 'zich laten bekeren' in een min of meer aktieve vorm staat.

Ben ik nu te gevoelig en zie ik het verkeerd of is er geen verschil tussen beide uitdrukkingen?

Dit neemt nogmaals niet de ernst weg uit het betreffende artikel, het is idd. nodig om ons zelf voortdurend te onderzoeken!
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Als wij naar vruchten moeten zoeken in ons leven. Ik in mijn leven en jullie ook in je eigen leven. Waar moet ik naar zoeken, of ik graag naar de kerk ga, veel bid, goed voor mijn naasten ben? Zo kunnen we wel meer zaken opnoemen. De dominee in het artikel noemt bijvoorbeeld dat wij de zondagen 2 t/m 7 moeten lezen van de Cat. Daar gaat het over heel andere zaken. Ik vind dat nog niet zo gemakkelijk. Moeten we niet de andere kant op, niet zien naar vrucht in ons eigen leven, ik hoop dat een ander dat in mijn leven ziet, maar juist zien op Christus, van Zijn 'vrucht' leven?
Houthakker

Laten we het, voor de duidelijkheid, maar gewoon houden bij wat de Bijbel erover zegt, en dat is ook in het stukje aangehaald.
„Onderzoek uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven” (2 Kor. 13:5).
Groet,
Houthakker.
Plaats reactie