3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Duuk

Bericht door Duuk »

Rens schreef:Kand. Joosse schijnt wel heel erg in trek te zijn, gezien het aantal op hem uitgebrachte beroepen.............
Als hij inderdaad wat 'evangelischer' preekt dan de andere kandidaten, dan mogen ze bij het curatorium wel achter de oren krabben en hun aanname beleidwat versoepelen. Ik ben ervan overtuigd dat er velen worden afgewezen die net zo denken over de evangelieverkondiging als kandidaat (Martin) Joosse.
Ander

Bericht door Ander »

Rens schreef:Kand. Joosse schijnt wel heel erg in trek te zijn, gezien het aantal op hem uitgebrachte beroepen.............
Wel 4!!!

Ik denk dat het louter komt doordat Kandidaat Joosse uit Vlaardingen komt. Een gemeente die misschien wat links van het midden ligt.

(Daarnaast allemaal "linkse rakkers" hier, de gemeenten waar een beroep uitgebracht is op één van de andere kandidaten zijn hier ws. ondervertegenwoordigd?!?) :? :?

Op dit forum heb ik meerdere keren al uitspraken gezien over de ligging van student IJsselstein, student in het 2e jaar, alleen omdat hij uit Houten komt.

Dus puur gevoelsmatig dat Joosse een andere verkondiging heeft dan zijn broeders. Ik hoor ze alledrie even graag!!
refo

Bericht door refo »

95% van de leden denkt zo. Voor hen is het gevoelsmatig zoals lood zich verhoudt tot oud ijzer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:95% van de leden denkt zo. Voor hen is het gevoelsmatig zoals lood zich verhoudt tot oud ijzer.
Waar baseer je dat op?
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Ander schreef:
Wel 4!!!

Ik denk dat het louter komt doordat Kandidaat Joosse uit Vlaardingen komt. Een gemeente die misschien wat links van het midden ligt.

(Daarnaast allemaal "linkse rakkers" hier, de gemeenten waar een beroep uitgebracht is op één van de andere kandidaten zijn hier ws. ondervertegenwoordigd?!?) :? :?

Op dit forum heb ik meerdere keren al uitspraken gezien over de ligging van student IJsselstein, student in het 2e jaar, alleen omdat hij uit Houten komt.

Dus puur gevoelsmatig dat Joosse een andere verkondiging heeft dan zijn broeders. Ik hoor ze alledrie even graag!!
Hallo zeg!
Hier worden 4 gemeenten maar even links rakkers genoemd. Pardon??? Beekbergen en H.I.Ambacht linkse gemeenten?????
Het vorige beroep van Ambacht was ds. C.A. van Dieren. En Beekbergen heeft in 2006 een beroep uitgebracht op: ds. B.J. van Boven, kand Vamn Belzen, ds. Gunst en ds. CA van Dieren.
Ander

Bericht door Ander »

Waarheid schreef: Hallo zeg!
Hier worden 4 gemeenten maar even links rakkers genoemd. Pardon??? Beekbergen en H.I.Ambacht linkse gemeenten?????
Het vorige beroep van Ambacht was ds. C.A. van Dieren. En Beekbergen heeft in 2006 een beroep uitgebracht op: ds. B.J. van Boven, kand Vamn Belzen, ds. Gunst en ds. CA van Dieren.
Waarheid schrikt ervan...

Beekbergen ken ik niet zo. Hendrik-Ido-Ambacht zie ik als een wat linkse gemeente. Overigens grotendeels weer gevoelsmatig. De predikanten die van 1982-1994 de gemeente hebben gediend worden ook wel links van het midden geplaatst, de laatste predikant wat minder m.i.

Linkse rakkers was mijn benaming voor de forummers, dit topic kent een hoog "Joosse-gehalte", terwijl hij in dit topic ook wat linkser wordt geplaatst dan de anderen. Vandaar mijn opmerking. Overigens ook wat satirisch bedoeld.
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Ander schreef:
Waarheid schreef: Hallo zeg!
Waarheid schrikt ervan...

Beekbergen ken ik niet zo. Hendrik-Ido-Ambacht zie ik als een wat linkse gemeente. Overigens grotendeels weer gevoelsmatig. De predikanten die van 1982-1994 de gemeente hebben gediend worden ook wel links van het midden geplaatst, de laatste predikant wat minder m.i.
Lees maar eens dat boek dat ze Ambacht hebben uitgegeven. Ds. Van der Net heeft daar een moeilijke tijd gehad. Dus dat hij daar gestaan heeft zegt niet alles. Bovendien is de gemeente nu zo'n 700 leden groter dan toen en dat komt omdat de Vrije OGG daar leegloopt. (O.a. student Labee en De Waard komen daaruit.)
Ander

Bericht door Ander »

Waarheid schreef:
Lees maar eens dat boek dat ze Ambacht hebben uitgegeven. Ds. Van der Net heeft daar een moeilijke tijd gehad. Dus dat hij daar gestaan heeft zegt niet alles. Bovendien is de gemeente nu zo'n 700 leden groter dan toen en dat komt omdat de Vrije OGG daar leegloopt. (O.a. student Labee en De Waard komen daaruit.)
Ik las een recensie van dat boek in Oude Paden vandaag, het boek steekt boven andere gedenkboeken uit, een ware parel, volgens de recensent, meneer Mastenbroek.
Duidelijke verklaring. Ik hoorde wel een voorbeeld van mensen die de GGiN verlieten in Ambacht en naar Zwijndrecht zijn gegaan, omdat de stap naar GG Ambacht groot was. Misschien een incident?
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Ander schreef:
Waarheid schreef:
Ik las een recensie van dat boek in Oude Paden vandaag, het boek steekt boven andere gedenkboeken uit, een ware parel, volgens de recensent, meneer Mastenbroek.
Duidelijke verklaring. Ik hoorde wel een voorbeeld van mensen die de GGiN verlieten in Ambacht en naar Zwijndrecht zijn gegaan, omdat de stap naar GG Ambacht groot was. Misschien een incident?
Heb ik ook gehoord. Gebeurt vaker. Ambacht is denk ik een echte middengemeente, niet links, niet rechts. Ze hebben een keer ds. Van Ruitenburg beroepen en ds. Clements 4x, maar ook ds. Hakvoort, ds. Van Dieren en kand. Van Belzen.
freek

Bericht door freek »

Ik vind het ondanks de verschillen die er zeker zijn binnen de Ger. Gemeenten toch altijd een beetje maf om te horen spreken over 'linkse Ger.Gems'. :?
Waarheid

Bericht door Waarheid »

freek schreef:Ik vind het ondanks de verschillen die er zeker zijn binnen de Ger. Gemeenten toch altijd een beetje maf om te horen spreken over 'linkse Ger.Gems'. :?
Freek, dat klopt natuurlijk helemaal! Maar ja, hoe moet je de verschillen tussen bijvoorbeeld Barneveld en Lelystad dan noemen?
henri

Bericht door henri »

Waarheid schreef:
freek schreef:Ik vind het ondanks de verschillen die er zeker zijn binnen de Ger. Gemeenten toch altijd een beetje maf om te horen spreken over 'linkse Ger.Gems'. :?
Freek, dat klopt natuurlijk helemaal! Maar ja, hoe moet je de verschillen tussen bijvoorbeeld Barneveld en Lelystad dan noemen?
niet noemen kan ook nog. Waarom zou je een lichtvaardig oordeel uitspreken alleen op grond van de beroepen predikanten en aanverwante zaken? Zou God in een "linkse" gemeente minder werken dan in een "rechtse"? Of andersom? Ik denk het niet.
De ene gemeente past beter bij de ene dominee misschien en andersom, maar om dan van links of rechts te spreken of licht of zwaar... 't gaat mij te ver.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Gefopt

Bericht door Gefopt »

henri schreef:
Waarheid schreef:
niet noemen kan ook nog. Waarom zou je een lichtvaardig oordeel uitspreken alleen op grond van de beroepen predikanten en aanverwante zaken? Zou God in een "linkse" gemeente minder werken dan in een "rechtse"? Of andersom? Ik denk het niet.
De ene gemeente past beter bij de ene dominee misschien en andersom, maar om dan van links of rechts te spreken of licht of zwaar... 't gaat mij te ver.
God werkt waar het Evangelie tot een ieder gepreekt wordt met bevel van geloof en bekering.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik sluit me bij Henri en Gefopt aan.

Het is gevaarlijk en stigmatiserend om een gemeente te typeren als links, midden of rechts. Zeker als dat gebeurt op grond van het beroepingswerk.
God werkt door Zijn Woord en Geest onder de Evangelieverkondiging.

Laten we stoppen met gemeenten het stempel links/rechts of licht/zwaar op te drukken en terugkeren naar het topic-onderwerp!
freek

Bericht door freek »

Waarheid schreef:
Ik begrijp het wel hoor, maar voor mijn gevoel kan je pas bij CGK met recht spreken over links en rechts (zonder daar een waardeoordeel aan te verbinden). Inderdaad zijn er Ger.Gem 's die behoorlijk verschillen qua prediking en cultuur, maar nogmaals: ik zou dat tegenover elkaar zetten als 'links' en 'rechts'.

Grt,
Freek
Gesloten