Uitnodiging voor conferentie

helma

Bericht door helma »

Kislev schreef: Dat is niet 'Jezus heeft wat voor mij gedaan dus nu ga ik wat voor hem doen' .
het kan toch zo zijn: Wat zal ik den Heere vergelden voor al de weldaden aan mij bewezen? (Psalm 116)
en: gun door 't geloof in Christus krachten; om die te doen uit dankbaarheid

heus niet om jezelf op de schouders te kloppen: kijk mij nou.
Want je ziet zelf echt al het tekort erin. maar het verlangen naar en jagen naar is toch niet verkeerd?
Het verlangen om meer en meer Zijn beeld gelijkvormig te zijn, ook in het leven van alledag. En dat kan niet anders dan zichtbaar zijn/worden voor de buitenwereld, met al het gebrek ook wat erin is.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Kislev schreef:
Anti-quoq schreef:Ik ben een beetje bang van die mensen die zo gefocust zijn op heiligmaking en ondertussen boordevol kritiek zitten op hun (door God ingestelde) gemeente en de prediking aldaar.
Dat is ook mijn bezorgdheid en helaas ervaring in eigen gemeente. Het veroorzaakt(e) zoveel beroering dat het iig niets meer met heiligmaking van doen had. Nee, ik moet eigenlijk niet zoveel meer hebben van al die heiligmakingsdrijvers. En te zeggen dat je er vandaag de dag niet meer over hoort of dat het niet des gergems is.... Zat vanochtend een preek van J.W. Kersten te lezen over heiligmaking. Alleen vrees ik dat dat niet de heiligmaking is die men wil horen.
Nou, vertel eens?
Wat zegt J. W Kersten ervan?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Zit net een andere preek van JW Kersten over heiligmaking te lezen. Helaas, helaas, helaas is mijn printer/scanner stuk (althans kan hem niet opnieuw installeren omdat ik de cd kwijt ben...) Daarom wat overgetypte citaten over heiligmaking uit die preek.

--------------------------------------------------------------------------

Er zijn twee grote weldaden. De ene heeft betrekking op de rechtvaardigmaking, en de andere op de heiligmaking. Rechtvaardigmaking en schuldvergeving is de eerste, maar daar bent ge er nog niet mee. Dan is er nog een andere zaak, waar die ziel naar verlangt: die ziel wil wat God wil. En God is zo volmaakt heerlijke en heilig, en die ziel wit beantwoorden aan de heiligheid Gods. Dat moet ook, dat voelt hij ook, want God heeft hem eenmaal goed en naar Zijn evenbeeld onberispelijk en volmaakt geschapen.
(...)
Al die weldaden, als ze komen, en als ge er om bidt, dan krijgt ge ze, maar dan komen ze langs een weg die bij die oprecht zielen de grootste problemen te voorschijn roepen. Ze komen wel, maar in zulk een weg en met zulke middelen en gehuld in zulk een donker en zwart kleed, dat er veel oefeningen voor nodig zijn om dat te zien.
(...)
Nu is er ook een stilzitten, in het stuk der heiligmaking. Misschien is dat nog veel moeilijker. In het stuk van de rechtvaardigmaking gebruikt God zijn Wet, die ons tuchtigt en die ons schuldig stelt, die ons aan onze vroomheid doet sterven dn die de deugdzaamheid wegneemt, en die ons daar neerlegt in onze verdoemelijkheid voor God. (...) In het stuk van heiligmaking gebruikt God niet zozeer de wet, maar gebruikt Hij Zijn voorzienigheid, gebruikt Hij een kruis, opdat ons vlees verneder en gekruisigd worde met Christus. Laten we in het stuk van de heiligmaking, daar zijn we toch mee bezig, laten we daar mar een beginnen bij het begin. Hoe gaat het dan met die kinderen Gods in de oefeningen van heiligmaking? Wel, zodra de Heere de ogen heeft geopend, gaan ze zien wat zonde is, gaan ze Gods wet zien, krijgen ze iets van de heiligheid Gods in hun leven. Die mensen, die pas in de smarte der wedergeboorte liggen, behoeven niet te vragen: is dat zonde en mag dat, dat weten ze van binnen wel.
En wat beginnen ze nu te doen? Ze beginnen hun zwakheid te leren. Hoe? Ze willen niet meer zondigen, en ze doen het toch. Ze beginnen al hun krachten te mobiliseren, en ze worden gevangen genomen voor ze het weten. Ze nemen zich voor om vurig tot God te bidden, en de dadelijke gemeenschap met de Heere sterkte te verkrijgen, maar de dagen der duisternis zijn zo vele dat ze geen raad meer weten. Al hun voornemens, al hun ijver en gezetheid op de plichten, ze komen er in de dood mee terecht. Zo beginnen ze hun zwakheid te leren.
(...)
Ge moet eerst in de heiligmaking leren, dat uit u geen vrucht is in der eeuwigheid, en dat is een smartelijke weg vol teleurstellingen, en soms aan de rand van de wanhoop, dat die zielen niet meer weten hoe of wat. Bidden gaat niet meer, zuchten gaat niet meer, dat eigen ik zit overal tussen, ze gevoelen zich zo ellendig, ze gevoelen zich zo dood en doodziek ,wat hun zielsleven betreft, totdat het de Heere behaagt ze een oogje te doen slaan op die grote Voorloper. (....) En wat gaan ze dan nu doen? Ja, nu komt het pas, hun zwakheid inleven. Wat gaan ze nu doen? Nu gaan ze zich voornemen om maar veel de Heere Jezus nodig te hebben, en Hem maar veel te gebruiken, en maar dicht bij Hem te blijven, en zo heilig voor God te gaan leven, en van kracht tot kracht zo in de hemel te stappen. Het onbegrijpelijk is, dat Jezus Zich nu begint terug te trekken. Die valt helemaal weg uit het oog, en dan staan ze weer met hun eigen ruïne, met hun eigen ellende, met hun eigen onmacht, dat ze zeggen: Heere kom mij toch te hulp Nog een ogenblik, en ik ben een prooi des duivels. In plaats van geloof te oefenen, vallen ze in de kracht en de twijfel van het ongeloof. In plaats dat er een blijmoedig leven is, komt er een geestelijke mismoedigheid, dat ze soms als treurwilgen over de wereld gaan, dat alle blijdschap in droefheid verandert vanwege die innerlijke vernederingen, vanwege het doorgaande kruis, of dat nu in of uitwendig is.
(...)
Al de zegeningen Gods komen tot ons in een weg van complete vernedering en beschaming en een totale deemoediging, zodat we inderdaad maar moeten sterven. Sterven aan alles wat buiten God en Christus is. Bidt er maar veel om, dat zijn directe beloften die God Zijn kerk heeft beloofd, die worden langs de weg van het gebed u geschonken.
Krijg nu uzelf er maar voor over , of wilt u dat niet? Zegt u, nee, dat schei ik uit met bidden, want ik wil die ellende niet in. Dan moet ge het niet doen. Maar misschien zijn er ook die zeggen: nu had ik alvast die genade van Paulus maar.
(...)
Als de Heere Jezus op de berg der verheerlijking is, wat waren ze toen sterk, daar hebben ze kostelijke dingen geizen, en ze waren tegen alles opgewassen. En wat gebeurt er? De Heere Jezus zal ze even hun zwakheid leren. Ze komen de berg af, en daar hebt ge een jongen, en die is van de duivel bezeten. De duivel scheurt dat kind, en gooit hem in het water en in het vuur. Dat is verschrikkelijk. Daar komt die vader tot de discipelen en zegt: genees mijn kind. Nu dat zouden ze even doen, maar het ging niet. Nu moet de Heere Jezus er aan te pas komen. Nu moeten ze eens even hun zwkaheid leren, ze moeten eens even een lesje krijgen
Daaro moet ge niet zozeer staan naar inwendige verlichtingen of hoge gebeurtenissen van binnen. Ge hebt het Woord van God. Daar zijn van die zielen, die willen dat er wat bijzonders gebeurt. Bijzonder licht of bijnzondere zielsopenbaringen, dat zo van de helen naar binnen valt, waar ze eens houvast aan krijgen. Ik hoop dat ge het nooit krijgt. Dat kan wel eens gebeuren, maar toch hoop ik dat ge het nooit krijgt, want dat is de gang naar de hemel niet. We hebben het Woord van God, en dan moet ge maar leren om daar heiliglijk in t eoefen en daar uw gangen naar te richten. Onderzoek Gods Woord, en vraag om licht van de hemel.
(...)
Daarom zeg hij: nu ga ik roemen in mijn zwakheden, nu heb ik nog veel meer stof gekregen, opdat er van mij maar nooit iets terecht komen, maar alleen de genade Gods in Christus, dat die maar roemen zal, en dan wil ik minder worden en dan moet Hij wassen en dan moet ik sterven opdat Hij leven. Ik heb een behagen in krankheden, in zwakheden, in pijn, in smart in verdriet, in schande en spot. Nu kinderen Gods, daar zij voorlopig nog niet aan toe. Ik geloof dat we dan nog heel wat oefeningen moeten maken. Opdat ik mij niet zou verheffen.
(...)
Opdat ik mij niet zou verheffen. De hoogmoed, de zelfingenomenheid, dat is de oorzaak van alle tweespalt, en de duivel lacht, en die heeft vermaak, en die doet niets anders dan in onze hoogmoed voeren. Vraag eens veel om ontdekkend licht, dan wordt ge ook wel een beetje voorzichtig in uw gesprekken, in uw bevinding en in alles wat ge meent toch ook te hebben, nietwaar, en laat dat nu maar de vrucht zijn, opdat we zeggen: Heere, doorgrond en ken mijn hart en zie of er een schadelijke wet is. Daar hebben ons gehele leven voor nodig, en leid ons op de eeuwige weg. Amen
Laatst gewijzigd door Kislev op 10 jul 2007, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

helma schreef:
Kislev schreef: Dat is niet 'Jezus heeft wat voor mij gedaan dus nu ga ik wat voor hem doen' .
het kan toch zo zijn: Wat zal ik den Heere vergelden voor al de weldaden aan mij bewezen? (Psalm 116)
en: gun door 't geloof in Christus krachten; om die te doen uit dankbaarheid

heus niet om jezelf op de schouders te kloppen: kijk mij nou.
Want je ziet zelf echt al het tekort erin. maar het verlangen naar en jagen naar is toch niet verkeerd?
Het verlangen om meer en meer Zijn beeld gelijkvormig te zijn, ook in het leven van alledag. En dat kan niet anders dan zichtbaar zijn/worden voor de buitenwereld, met al het gebrek ook wat erin is.
Ik wil Helma ten volle bijvallen.
Dat diep(st)e verlangen, ondanks het besef van onmogelijkheid, kenmerkt de heiligmaking.
En dat gestipuleerde besef geeft strijd tot het einde!

Maar HIJ zal het welmaken.
Hij weet wat van Zijn maaksel zij te wachten.
Desondanks gaat Zijn werk van heiligmaking door......

Dat is het wonder in het wonder.
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Grace schreef:
Anti-quoq schreef:ik ben er onlangs mee gestopt, omdat het Bijbelse spoor verlaten is op sommige punten.
Beste Anti-quoq, dat is nog al wat, wat je hier aangeeft. Ik denk dat je dan op zijn minst die stelling mag onderbouwen met feiten en waarheden. Op welke punten wordt het Bijbelse spoor verlaten? Ik hou me zeer aanbevolen...
Het Bijbelse spoor, is een een spoor van evenwicht. Scherp, liefdevol, verdoemelijk voor God en genade. Dat zal iedereen onderschrijven, ook SRA/Heart Cry. Maar dat houdt heel wat in voor de wijze waarop je over en uit de Bijbel spreekt over deze zaken: dat dient in hetzelfde evenwicht te geschieden. Uitspraken (ik citeer) als: Kom daarom nu tot Jezus! Geef nu getuigenis! Leg je zondige leven af! , kunnen goed gebruikt worden, maar kunnen in de context (zie filmpje op refo-nieuws.nl) net over de rand zijn en dan is het Remonstrantisme. De rijke jongeling werd onderwezen door nota bene de Heere Jezus zelf. Wat moet ik doen...? Je kent die vraag. Wat zegt de Heere Jezus dan? Zegt Hij dan: Komm tot mij, leg je zondige bestaan af. Geloof alleen! Nee, dat doet de Heere Jezus niet. Hij zegt: Gij weet de geboden...
Niet om die man met de wet op te schepen, maar om hem te laten zien dat hij nog niet gestorven was aan al zijn werken, zijn kunnen, zijn willen, etc. Hij wilde nog zoveel hebben en vasthouden.
Hád hij maar blijven liggen aan de voeten van Christus. Had hij maar gezegd: Heere Jezus ik kan het niet, ik kan niet alles wegdoen wat ik heb en bezit en ben. Ik wil tot U niet komen. Nee, hij is zelf weggegaan, helaas!

Evenwicht dus en voorzichtigheid.
Grace schreef:
Anti-quoq schreef:Dan heb je kennelijk Fillipenzen 1 niet goed gelezen.
Ik heb het vanmorgen gelezen, beste antiquq, maar ik snap werkelijk waar niet wat je bedoeld. Wel werd ik in iets anders bevestigd. Dat las ik in vers 28 "En dat gij in geen ding verschrikt wordt van degenen, die tegenstaan; hetwelk hun wel een bewijs is des verderfs, maar u der zaligheid, en dat van God." en 29 "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;"
Ik laat het bij een citaat. Ik bedoelde m.n. richting de mensen die zoveel kritiek hebben op de verkondiging van Christus of het deels ontbreken daarvan in eigen gemeente, het beperkte aanbod van genade. Het ging mij om Filippenzen 1: 15-18. Ik citeer alleen vers 18: "Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."
Daarom zal ik ook niet zeggen dat SRA en Heart Cry-avonden niet gezegend zijn of kunnen worden. Integendeel! Tegelijkertijd moeten we dat ook blijven zeggen over de kerken, waarop we misschien zoveel kritiek hebben.
uitgeworpen

Anti-quoq schreef:
Grace schreef:
Anti-quoq schreef:ik ben er onlangs mee gestopt, omdat het Bijbelse spoor verlaten is op sommige punten.
Beste Anti-quoq, dat is nog al wat, wat je hier aangeeft. Ik denk dat je dan op zijn minst die stelling mag onderbouwen met feiten en waarheden. Op welke punten wordt het Bijbelse spoor verlaten? Ik hou me zeer aanbevolen...
Het Bijbelse spoor, is een een spoor van evenwicht. Scherp, liefdevol, verdoemelijk voor God en genade. Dat zal iedereen onderschrijven, ook SRA/Heart Cry. Maar dat houdt heel wat in voor de wijze waarop je over en uit de Bijbel spreekt over deze zaken: dat dient in hetzelfde evenwicht te geschieden. Uitspraken (ik citeer) als: Kom daarom nu tot Jezus! Geef nu getuigenis! Leg je zondige leven af! , kunnen goed gebruikt worden, maar kunnen in de context (zie filmpje op refo-nieuws.nl) net over de rand zijn en dan is het Remonstrantisme. De rijke jongeling werd onderwezen door nota bene de Heere Jezus zelf. Wat moet ik doen...? Je kent die vraag. Wat zegt de Heere Jezus dan? Zegt Hij dan: Komm tot mij, leg je zondige bestaan af. Geloof alleen! Nee, dat doet de Heere Jezus niet. Hij zegt: Gij weet de geboden...
Niet om die man met de wet op te schepen, maar om hem te laten zien dat hij nog niet gestorven was aan al zijn werken, zijn kunnen, zijn willen, etc. Hij wilde nog zoveel hebben en vasthouden.
Hád hij maar blijven liggen aan de voeten van Christus. Had hij maar gezegd: Heere Jezus ik kan het niet, ik kan niet alles wegdoen wat ik heb en bezit en ben. Ik wil tot U niet komen. Nee, hij is zelf weggegaan, helaas!

Je zegt eigenlijk: Er wordt niet met twee woorden gesproken?
Dat de rechtvaardiging onderbelicht is en de heiliging op de voorgrond staat?
Dat het niet in evenwicht met elkaar is?

Edit> Even wat BBCode rechtgezet i.v.m. leesbaarheid; mvg Tiberius
helma

Bericht door helma »

zowel links al rechts blijft het gevaar van overaccentueren van bep dingen
dan is er bij beide het gevaar het evenwicht uit het oog te verliezen.

Veel gebed nodig! Zowel voor de ger. gezindte als Heartcry/Sra
en veel gebed voor alle jongelui die met beide accenten geconfronteerd worden
(en hun ouders....)
uitgeworpen

helma schreef:zowel links al rechts blijft het gevaar van overaccentueren van bep dingen
dan is er bij beide het gevaar het evenwicht uit het oog te verliezen.

Veel gebed nodig! Zowel voor de ger. gezindte als Heartcry/Sra
en veel gebed voor alle jongelui die met beide accenten geconfronteerd worden
(en hun ouders....)
Mee eens. Daarom heeft Anti-Quoq geen ongelijk: evenwicht en voorzichtigheid zijn belangrijk...
fallen king
Contacteer:

Bericht door fallen king »

Kislev schreef:Zit net een andere preek van JW Kersten over heiligmaking te lezen. Helaas, helaas, helaas is mijn printer/scanner stuk (althans kan hem niet opnieuw installeren omdat ik de cd kwijt ben...) Daarom wat overgetypte citaten over heiligmaking uit die preek.

--------------------------------------------------------------------------
*citaten Kersten*
Kersten zegt ware dingen. Je zei eerder dat men dit tegenwoordig niet meer wilde horen. Dat vraag ik me wel af. Dit is inderdaad geen leer die het vlees streelt. Maar het is noodzakelijk dat we ons kruis op ons nemen en Christus volgen. En dit is ook mijn verlangen, ook al is het moeilijk - het is het beste.

Maar zie ik het ook goed als Kersten hier alleen de afsterving van de oude mens benadrukt? En de opstanding van de nieuwe mens niet behandelt. Dat lijkt me toch eenzijdig... (of heb je eenzijdig geciteert?)
Verder mis is de Bijbelse onderbouwing in de citaten. Afgezien van dat je hier en daar ziet dat er woordkeuze aan de Bijbel ontleent is. (zoals 'geen vrucht uit u') Maar enige keer dat er echt iets uit de Bijbel wordt aangehaald klopt dat ook nog eens niet. Het voorbeeld van de discipelen die van de berg van de verheerlijking afkomen - zíj waren het niet die de maanzieke knaap moesten genezen, dat waren de discipelen die achtergebleven waren.
Grace

Bericht door Grace »

Anti-quoq schreef:
Grace schreef:

Grace schreef:
Anti-quoq schreef:Dan heb je kennelijk Fillipenzen 1 niet goed gelezen.
Ik heb het vanmorgen gelezen, beste antiquq, maar ik snap werkelijk waar niet wat je bedoeld. Wel werd ik in iets anders bevestigd. Dat las ik in vers 28 "En dat gij in geen ding verschrikt wordt van degenen, die tegenstaan; hetwelk hun wel een bewijs is des verderfs, maar u der zaligheid, en dat van God." en 29 "Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;"
Ik laat het bij een citaat. Ik bedoelde m.n. richting de mensen die zoveel kritiek hebben op de verkondiging van Christus of het deels ontbreken daarvan in eigen gemeente, het beperkte aanbod van genade. Het ging mij om Filippenzen 1: 15-18. Ik citeer alleen vers 18: "Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."
Daarom zal ik ook niet zeggen dat SRA en Heart Cry-avonden niet gezegend zijn of kunnen worden. Integendeel! Tegelijkertijd moeten we dat ook blijven zeggen over de kerken, waarop we misschien zoveel kritiek hebben.
Bedankt voor je reactie. Evenwicht is zeker belangrijk. Daar wordt ook juist naar gezocht. Het is alleen de vraag waar het midden ligt. Wij denken al gauw dat we evenwichtig zijn, maar zijn we dat ook echt? De aspecten die jij noemt zijn allen aan de orde gekomen. Het gebeurt alleen niet op een technische manier, maar meer spontaan. We moeten Gods Woord laten spreken en daarin de boodschap ontvangen die we nodig hebben. Ik ben bang dat we het vaak andersom doen. We hebben een boodschap en dat lezen we in het gedeelte uit de Bijbel, en dat is de preek dan.

We roepen allemaal: Het Woord, het Woord....het Woord moet het doen. Mijn vraag is dan: laten we het ook spreken?

gr, Johan
rekcor

Bericht door rekcor »

uitgeworpen schreef:Mee eens. Daarom heeft Anti-Quoq geen ongelijk: evenwicht en voorzichtigheid zijn belangrijk...
Ik vind het een beetje flauw. Je kunt altijd wel roepen: het moet evenwichtiger, maar zo'n sprekert heeft maar een beperkte tijd, en de doelgroep zit met bepaalde vragen*).

Bovendien: in de bijbel zelf is men ook niet altijd zo evenwichtig. Dat voorbeeld van Jezus en de rijke jongeling, daar komt ook niet de complete boodschap van zonde, verlossing, dankbaarheid ter sprake. Wat Jezus wel doet is de vinger op de zere plek leggen bij deze jongeman.
Welnu, een grote 'zere plek' binnen de ger gez is m.i. dat men het bijna alleen maar heeft over de bekering. Dat er na die bekering nog een heel leven wacht met heiliging, dat God een nieuw leven in gelovigen plant, dat God Geestesgaven geeft om de gemeente op te bouwen, daar hoor je de gemiddelde ger gez predikant niet over.

*) Zo zou ik tegen wat meer evangelische broeders de 'uitverkiezingskant' van de bekering wat meer benadrukken, omdat ik zie dat die de neiging hebben om e.e.a. wel heel 'menselijk' maken, alsof alleen wij het zijn die God toelaten of niet. Richting de 'zwaren' daarentegen, zou ik juist meer op de lijn zitten: 'kies nu wie je dienen wilt, kom nu naar voren en buig je knieeen voor Hem' etc, omdat die juist de neiging hebben om passief te blijven zitten omdat 'ik toch niet kan gaan geloven als ik niet verkoren ben'. De uitverkiezingskant van het verhaal hebben deze zwaren al minstens 1000 keer gehoord.
uitgeworpen

rekcor schreef:
uitgeworpen schreef:Mee eens. Daarom heeft Anti-Quoq geen ongelijk: evenwicht en voorzichtigheid zijn belangrijk...
Ik vind het een beetje flauw. Je kunt altijd wel roepen: het moet evenwichtiger, maar zo'n sprekert heeft maar een beperkte tijd, en de doelgroep zit met bepaalde vragen*).

Bovendien: in de bijbel zelf is men ook niet altijd zo evenwichtig. Dat voorbeeld van Jezus en de rijke jongeling, daar komt ook niet de complete boodschap van zonde, verlossing, dankbaarheid ter sprake. Wat Jezus wel doet is de vinger op de zere plek leggen bij deze jongeman.
Welnu, een grote 'zere plek' binnen de ger gez is m.i. dat men het bijna alleen maar heeft over de bekering. Dat er na die bekering nog een heel leven wacht met heiliging, dat God een nieuw leven in gelovigen plant, dat God Geestesgaven geeft om de gemeente op te bouwen, daar hoor je de gemiddelde ger gez predikant niet over.

*) Zo zou ik tegen wat meer evangelische broeders de 'uitverkiezingskant' van de bekering wat meer benadrukken, omdat ik zie dat die de neiging hebben om e.e.a. wel heel 'menselijk' maken, alsof alleen wij het zijn die God toelaten of niet. Richting de 'zwaren' daarentegen, zou ik juist meer op de lijn zitten: 'kies nu wie je dienen wilt, kom nu naar voren en buig je knieeen voor Hem' etc, omdat die juist de neiging hebben om passief te blijven zitten omdat 'ik toch niet kan gaan geloven als ik niet verkoren ben'. De uitverkiezingskant van het verhaal hebben deze zwaren al minstens 1000 keer gehoord.
Ik zeg alleen dat evenwicht belangrijk is. :wink:
rekcor

Bericht door rekcor »

uitgeworpen schreef:Ik zeg alleen dat evenwicht belangrijk is. :wink:
Evenwicht is saai...gaap
Grace

Bericht door Grace »

Kislev schreef:Alleen vrees ik dat dat niet de heiligmaking is die men wil horen.
Dan ben ik bang dat je met de 'Heiligmaking' waar Ridderus in zijn dikke boek over schrijft niet echt uit de voeten kan:

Hieronder het onderdeel 'overwinning over de zonde' uit het boek. Graag je reactie op dit stuk.

gr, Grace

De overwinning over de zonde

Vechten en strijden baten weinig als men de verliezer is. Israël vocht tegen de Kanaänieten, maar zij overwonnen toen zij streden volgens Gods plan. Wij moeten de wapenrusting Gods aandoen, opdat wij kunnen staan tegen de listige omleidingen van satan, en zo de strijd strijden dat wij het geloof behouden, opdat wij met onze Overste Leidsman mogen overwinnen, en met Paulus uitroepen: Ik dank God, Die ons de overwinning gegeven heeft door onze Heere Jezus.

1.Wij moeten de overwinning willen hebben, al zouden wij daarom het leven verliezen, en daarom moeten wij het wagen tot de laatste druppel bloed; liever het schip laten zinken dan de vlag strijken. Onze hand moet aan het zwaard kleven; wij moeten moedig strijden, omdat wij wettig strijden, en de belofte hebben van overwinning: De zonde zal over u niet heersen. Jezus wil de Voleinder zijn. David zei: Gij zult het voor mij voleinden.
Simson had zijn kracht in zijn haar, maar het werd afgesneden. Wij hebben onze sterkte in ons Hoofd, in Christus, waar niemand ons van zal scheiden. Wij vermogen alles door Hem. Wij moeten alle hinderpalen tegen de godzaligheid wegdoen, alle gelegenheid tot zonde mijden en alle middelen bij de hand nemen om de zonden te overwinnen.
Een vleiende Delila moet ons niet bedriegen, zelfs niet als zij haar schoot ons aanbiedt. Israël moest Amalek geheel willen uitroeien. Wij moeten door geen kwaad overwonnen willen worden, maar alle kwaad door het goede overwinnen. Want omdat er in ons meer is dan in de wereld, zo moeten wij ook meer dan overwinnaars willen zijn, zoals wij kunnen zijn.
Die bevreesd zijn en niet besluiten om te vechten, worden geslagen. Velen vechten zo, dat zij zelfs vrezen te overwinnen, gelijk David niet graag zag, dat zijn lieve Absalom werd geslagen.
Zij slaan wat alarm, maar als het begint te spannen, dan willen zij het liever opgeven, dan dat zij hun boezemlust zouden vermoorden. Ze zouden hun ziel daardoor op het spel zetten, zoals David Absaloms leven had willen behouden met zijn eigen dood.
Het gaat als bij Herodes, die wel wat bedroefd scheen over Johannes de Doper, maar deze toch liet onthoofden. Ook zo bij Pilatus, die zich zeer inzette om Jezus te verlossen, maar toch toestemming gaf, dat Jezus gekruisigd zou worden. Zo zijn velen zeer kleinhartig tegen de zonde, om de godzaligheid te bewaren.

2.De overwinning moet met geweld en met kracht gezocht worden. Willen is niet genoeg; wij moeten wonden en littekens kunnen tonen. Gods kinderen weten van strijd en aanvechting te spreken uit ondervinding, en wat het is, dat de geest strijdt tegen het vlees. Rebekka wist al van strijd, eer haar kinderen geboren waren, en mocht geloven met haar hart. De Sionieten kennen de strijd tussen Babel en Jeruzalem. Hananja mag wat profeteren van een spoedige verlossing uit Babel, maar Jeremia weet wel beter. Een kleine wond aan de vijand toegebracht is niet genoeg: Adonibezek liet alleen de duimen van de koningen afhakken. De vijand moet geslagen worden aan de heup en zonder pardon worden gedood, zoals Simson met de Filistijnen deed.
Veel christenen willen de overwinning zonder strijd te voeren; zij houden niet van het strijden tot bloedens toe, wardoor men in het bloed wentelt, Jes. 9:5. Hun strijd is zonder overwinning, en zij roemen van overwinning zonder strijd. Maar de duivel wijkt niet zo gemakkelijk, en als hij een keer wijkt, komt hij spoedig terug. Hij scheurde de bezetene, en wierp hem op de aarde, eer hij week. Uit zichzelf gaat hij niet weg; er moet gevast en gebeden zijn, Matth. 17:21. Men moet hem bij het hoofd en de oren uit de ziel trekken. Er moet gezucht en geschreid zijn: Wie zal mij verlossen? Rom. 7:24.

3.Wij moeten een echte overwinning ontvangen, die wij trachten voort te zetten, om meester te blijven. Wij moeten nooit denken dat wij genoeg gestreden hebben. Wij moeten voortdurend bedroefd zijn over begane zonden, in bekommering tegen nieuwe zonden, en uitzien naar nieuwe genade. Zo lang er Kanaänieten over zijn, moeten wij niet denken dat de strijd is gestreden. Dan pas moet men van overwinning spreken, als God al onze vijanden heeft verslagen. Wij moeten met Goliath niet pochen eer de vijand verslagen is. Hij wilde het vlees van David aan de dieren geven, maar het viel anders uit. Wij moeten zijn als Mozes en Israël, die de Egyptenaars dood aan het strand zagen liggen, eer zij hun overwinningslied zongen.
Er zijn veel christenen, die zich vergenoegen met een ijdele schaduw van overwinning: zij zeggen dat zij de verdorvenheden van de wereld hebben overwonnen, als zij die maar kunstig verborgen hebben, gelijk Rachel de terafim. Een kleine verandering in de kleding noemen zij overwinning op de hoogmoed, daar satan nochtans in hun hart is en er blijft.

4.Gods kinderen trachten naar een volkomen overwinning tegen alle zonden. Wil men met een zonde onderhandelen, of enige zonden vrij laten gaan, kenden wij geen vijand meer, toch moesten wij gewapend blijven staan, en denken: er zouden nog verborgen vijanden kunnen zijn. Wij moeten Gods oog te hulp roepen, dat Hij zou zien, of ergens nog een schadelijke weg bij ons zou zijn, Psalm 139. Zo ver moeten wij komen, dat wij geen zonde over ons laten heersen; zelfs gedachten en overleggingen moeten wij terneer werpen, 2 Kor. 10: 5.
De gehele oude mens moet onder de voet, zoals de gehele vijgeboom verdorde. Wij moeten niet alleen gezuiverd zijn in onze omgang, maar ook in onze bewegingen. Ezau bedwong voor een tijd de lust tot broedermoord, maar wij moeten alle lusten doden. Zoals Jonathan graag zag dat David koning zou worden, zo moeten wij de gehele regering over ons aan Christus opdragen. Wij moeten niet zijn als Saul, die het beste vee van Amalek spaarde, of als Achab, die genade schonk aan Benhadad, en het kostte hem zijn leven. Maar wij moeten zijn als Samuël, die Agag doodde, en als Jozua, die zo veel vijanden uitroeide als hij maar kon, Jozua 10.
Weinig christenen hebben lust tot een totale overwinning: sommige zonden willen zij overwinnen, maar niet allemaal. Met Herodes doen zij veel dingen (Markus 6:20), maar deze wilde van zijn Herodias niet scheiden; daarom doodde hij Johannes de Doper. Judas zat vast aan zijn gierigheid. Altijd hoort men nog vee blaten, 1 Sam. 15:14. Die een zonde overwint, wordt van een andere weer overrompeld, en als zij een zonde wat intomen, dan behoudt die zonde als een paard zijn hoefijzers, om er mee achteruit te slaan.

5.De overwinning, die wij hebben behaald, moeten wij trachten te behouden; wij moeten vandaag niet winnen en morgen verliezen: een ziekte die terugkomt is zeer gevaarlijk. Velen zijn geslagen door overwonnen vijanden, door zorgeloosheid. Simson ging na zijn overwinning zorgeloos liggen slapen in de schoot van Delila, maar hij verloor zijn kracht. Maar wij moeten met Job al onze dagen waken, Job 14:14.
Wat schiet men er mee op, als men iets wint, als men dat niet goed bewaart? Bileam overwon zichzelf een beetje, zodat hij Israël niet vloekte, toen hij de dood voor ogen zag, maar hij diende daarna de duivel, toen hij de raad gaf om Israël tot afgoderij te brengen. Joas dacht dat driemaal met de pijlen op de grond te slaan genoeg was, 2 Kon.13. En zo zijn er velen, die hun overwinning niet goed behouden. De zorgeloze Amalekieten werden geslagen na hun overwinning, 1 Sam. 30. Velen, inplaats van op hun hoede te zijn na de verlossing van een wrede Farao, doen niet anders dan dansen en spelen, Exodus 32. Maar het was hun beter geweest, dat zij de weg der gerechtigheid nooit hadden gekend, 2 Petr. 2:21.

Edit> Quotes aangepast ivm leesbaarheid; mvg Tiberius
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

rekcor schreef:
uitgeworpen schreef:Ik zeg alleen dat evenwicht belangrijk is. :wink:
Evenwicht is saai...gaap
Deze reactie zegt mij al genoeg. En dat is precies mijn zorg.
Plaats reactie