Het is eigenlijk zo eenvoudig

rj

Bericht door rj »

Zonderling schreef:
rj schreef:Onder "wettische bekering" versta ik dan een brengen van de zondaar tot het geloof in de Wet van God die volmaakte gehoorzaamheid eist en de welverdiende straf die op het overtreden van die Wet volgt.

Onder "evangelische bekering" versta ik dan het opwassen in de genade en kennis, het meer en meer roemen in God door Jezus Christus. Het proeven van de hoogte, breedte, lengte en diepte die er is in het geloof. Het kruisigen van het vlees en al die wereldse begeerten erbij.

De vrucht van de eerste bekering is dan een omhelzen van het recht van God, de tweede van Gods barmhartigheid in Christus. Beide bekeringen delen de vrucht dat de zondaar op zijnd diepst vernederd en God verhoogd wordt op de meest heerlijke manier.
RJ,
Maar wanneer je hier spreekt over de vrucht van de "eerste bekering" kan ik nu niet meer helemaal met je meegaan.

De rechte vernedering volgt toch alleen óp het geloof en het omhelzen van Gods barmhartigheid in Christus, en gaat daar niet aan vooraf.

M.vr.gr.,
Zonderling
Dat is inderdaad niet te scheiden, want als de zondaar door het werk van de Geest valt voor de Wet dan geloof ik niet dat Christus zal uitblijven. Dan zal er sprake zijn van oprecht berouw, omdat de liefde in het hart wordt uitgestort.
rj

Bericht door rj »

Over "het is eigenlijk zo eenvoudig" schoot me het volgende stukje in het hoofd wat ik gelezen heb op een website.
Je vraagt: "Hoe kom ik aan het geloof?"
Ik hoop dat je er nooit achterkomt, want als je het weet is het geen geloof meer. Kust den Zoon! Dat kan geen uitstel lijden, nee. Vraag niet: 'hoe kom ik eraan?', nee, zeg liever: 'hoe kom ik eraf, namelijk van al dat geredeneer en van dat zelfbehoud. Je vraag moet dus veelmeer zijn: hoe word mijn vijandige mond gestopt? Ja, want als God God is, en dat is Hij, dan moet alle mond gestopt worden, omdat heel de wereld voor God verdoemelijk is (Rom. 3:19). Ja, daar lig je dan met heel de wereld, dood in de zonden en de misdaden. Geen geloof, geen hoop, geen liefde, geen Christus, alleen maar de zonde, de dood, het graf en de hel... Ik gun je dat van harte, ja, want juist dan is Christus zeer geschikt voor je. Christus is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Het feit dat Christus gekomen is om het verlorene te zoeken is heilsnoodzakelijk, want van nature staat er geen mens in de rij voor Hem, omdat we niet verloren willen zijn. We willen wel zalig worden, maar niet als een verloren mens, niet als een verdoemelijk mens, niet als een mens die nooit meer zalig kán worden. Wij willen de mogelijkheid aan onze kant hebben en houden en niet aan Gods kant, maar zo zal het niet gaan en zo zal het niet eens kunnen. Als het aan onze kant nog nooit onmogelijk is geweest om zalig te worden, dan kan God ons ook niet vanuit de onmogelijkheid zalig maken. Het is dus het één of het ander. Of het is van onze kant onmogelijk om ooit nog zalig te worden, of anders is het onmogelijk van Gods kant. Als het bij God mogelijk is, is het aan onze kant onmogelijk. Het is dus of-of, want God doet alles of niets, en Hij doet wonderen, ja, Hij alleen.
Bij de Heere vandaan is het ook zo eenvoudig. Het is de mens die het eenvoudig weg, niet eenvoudig wil. Wat is het toch een waar woord waar de Heere Jezus zegt: "Gij wilt tot mij niet komen, opdat Gij het leven moogt hebben."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

rj schreef:Een mens is nooit ergens toe in staat, maar afhankelijk van de Geest van Christus voor elke geloofsdaad. Maar terugkomend op "bekering voor de wedergeboorte". Als je tussen wedergeboorte en bekering een is-gelijk-teken plaatst dan ontken je het werk van de Heilige Geest die een zondaar overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Onder bekering versta ik het werk van Gods Geest in het hart en leven van een zondaar om die zalig te maken. De Heilige Geest werkt ook voor dat een zondaar het geloof in Jezus ontvangt in zijn hart en leven. Daar lijkt de HC mij toch duidelijk over.

Dat bekering (of overuiting) niet altijd leidt tot het zaligmakende geloof kun je zien in het leven van bijvoorbeeld Bileam. Hij was overtuigd van de God van Isael, maar had de wereld toch liever. Judas was ook overtuigd van zijn zonde, hij belijdt het ook nog, maar het is nabijkomend.
Wat jij de bekering voor de wedergeboorte noemt word normaal gesproken het voorbereidend werk van de Heilige Geest genoemd. Dat valt onder de algemene werking van de Heilige Geest. Ik denk dat het beter is deze term te gebruiken, anders halen we alles door de war.

Verder bekeert God ons niet. God doet een zondaar wedergeboren worden (vernieuwt de wil), en werkt bekering en geloof. Dat heeft tot gevolg dat de mens zich gaat bekeren tot God, en in Christus gaat geloven (tot Hem vluchten).

Zoals de DL het zeggen: En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

Als we nu allemaal de taal en de terminologie van de bijbel en de belijdenisgeschiften blijven gebruiken hebben we minder kans op misverstanden.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

J.C. Philpot schreef:... Verder bekeert God ons niet. God doet een zondaar wedergeboren worden (vernieuwt de wil), en werkt bekering en geloof. Dat heeft tot gevolg dat de mens zich gaat bekeren tot God, en in Christus gaat geloven (tot Hem vluchten).

Zoals de DL het zeggen: En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

Als we nu allemaal de taal en de terminologie van de bijbel en de belijdenisgeschiften blijven gebruiken hebben we minder kans op misverstanden.
Philpot, maar ga je hier zelf niet mis met te zeggen "God bekeert ons niet".

Zie de volgende bijbelplaatsen:
Jer.31:18:
Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn.
Klaagl. 5:21:
Bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn.
Ps.19:8:
De wet de Heeren is volmaakt, bekerende de ziel.
Wedergeboorte, bekering en heiligmaking zijn begrippen die zeer dicht bij elkaar liggen en dikwijls als synoniemen gebruikt worden. Dat zien we zowel in de Bijbel als in de belijdenisgeschriften, als ook bij onze Gereformeerde vaderen.

M.vr.gr.,
Zonderling
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Beste Zonderling,
In de bijbel komt slechts enkele keren het bekeren voor als daad van God (teksten zoals jij die citeerd zijn er maar weinig). Als de bijbel over bekeren spreekt is het vrijwel altijd in de vorm van een oproep, of gaat het over de mens die zich tot God bekeerd (uiteraard als gevolg van het souvereine werk van de Heilige Geest in zo iemand).

Hoewel mijn vorige posting zo overkomt heb ik op zich geen bezwaar tegen het gebruik van het woord bekeren in de zin dat God mensen bekeerd, maar ik ben (vanuit mijn achtergrond) beducht voor een sfeer dat de term bekeren alleen maar in die zin gebruikt word, en dat al het andere gebruik als arminiaans word gezien. En dat terwijl de term bekeren in de bijbel juist meestal word gebruikt als een oproep of als een daad van een mens (wederom, uiteraard omdat God het hart van een zondaar opende voor het woord / wederom geboren deed worden).

http://www.biblija.net/biblija.cgi?q=bekeert&step=20&qall=1&qids=ffffffffffffffffff3f&idq=38&id37=1&pos=0&set=10&lang=nl&q1=1
Zonderling

Bericht door Zonderling »

J.C. Philpot schreef:Beste Zonderling,
In de bijbel komt slechts enkele keren het bekeren voor als daad van God (teksten zoals jij die citeerd zijn er maar weinig). Als de bijbel over bekeren spreekt is het vrijwel altijd in de vorm van een oproep, of gaat het over de mens die zich tot God bekeerd (uiteraard als gevolg van het souvereine werk van de Heilige Geest in zo iemand).

Hoewel mijn vorige posting zo overkomt heb ik op zich geen bezwaar tegen het gebruik van het woord bekeren in de zin dat God mensen bekeerd, maar ik ben (vanuit mijn achtergrond) beducht voor een sfeer dat de term bekeren alleen maar in die zin gebruikt word, en dat al het andere gebruik als arminiaans word gezien. En dat terwijl de term bekeren in de bijbel juist meestal word gebruikt als een oproep of als een daad van een mens (wederom, uiteraard omdat God het hart van een zondaar opende voor het woord / wederom geboren deed worden).
O.k. Philpot, maar daarnaast zijn er ook diverse teksten waar het woord 'bekeren' niet als een daad van de mens gebruikt wordt. En dat zijn er meer dan de door mij genoemde drie voorbeelden (zoek ook eens op 'bekeerd' (met een 'd' ipv een 't')).
Beide betekenissen komen dus voor. We moeten naar geen van beide kanten doorslaan.

M.vr.gr.,
Zonderling
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Gabrielle schreef:Ik heb deze draad niet helemaal doorgelezen, maar alleen op de titel afgaand : het is eigenlijk zo eenvoudig.... even het volgende :

Gisteravond gehoord en kernachtig weergegeven, het ABC van het geloof

A : wij zijn zondig en reddeloos verloren
B : de oplossing hiervoor : Christus is aan het kruis gestorven en weer opgestaan
C : geloof je dat ?

ja, zo eenvoudig is het. Wil je iemand het evangelie uitleggen, vertel hem dit dan.
Waar blijven die aplaus-emoticons toch?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vaders Liefdesbrief
Mijn kind,

Je kent mij misschien niet, maar Ik weet alles over je Psalm 139:1
Ik weet het wanneer je zit en wanneer je weer opstaat Psalm 139:2
Alles wat je doet is bij mij bekend Psalm 139:3
Zelfs de haren op je hoofd zijn geteld Matthéüs 10:29-31
Want je bent gemaakt naar Mijn evenbeeld Genesis 1:27
In Mij leef je, beweeg je en is je bestaan Handelingen 17:28
Je bent uit Mij voortgekomen Handelingen 17:28
Voordat je verwekt werd, kende Ik je al Jeremia 1:5
Nog voordat Ik de wereld maakte, koos Ik je al uit Efeziërs 1:4
Je bent geen vergissing Psalm 139:15
Elke dag van je leven stond al opgeschreven in Mijn boek Psalm 139:16
Ik bepaalde je geboorte en waar je zou leven Handelingen 17:26
Je bent prachtig gemaakt Psalm 139:14
Ik heb je gemaakt in de buik van je moeder Psalm 139:13
Ik verwelkomde je op de dag dat je geboren werd Psalm 71:6
Mensen die Mij niet kenden hebben geprobeerd Mij te vertegenwoordigen Johannes 8:41-44
Ik ben niet ver weg en kwaad, want Ik ben de volmaakte liefde 1 Johannes 4:16
Mijn verlangen is om je te overladen met Mijn liefde 1 Johannes 3:1
Gewoon omdat Ik je Vader ben en jij Mijn kind bent 1 Johannes 3:1
Ik geef je veel meer dan een aardse vader zou kunnen Matthéüs 7:11
Want Ik ben de perfecte vader Matthéüs 5:48
Al het goede dat je ontvangt komt uit Mijn hand Jacobus 1:17
Ik geef je wat je nodig hebt Matthéüs 6:31-33
Mijn plan voor jouw toekomst is altijd vol hoop geweest Jeremia 29:11
Want Ik hou van je met een eeuwigdurende liefde Jeremia 31:3
Ik denk ontelbaar veel aan je Psalm 139:17-18
En Ik zing een lied van blijdschap over je Zefanja 3:17
Ik zal niet stoppen met het goede voor je te doen Jeremia 32:40
Want je bent Mijn kostbare bezit Exodus 19:5
Met Mijn hele hart en ziel verlang Ik er naar om je te bevestigen Jeremia 32:41
En Ik wil je grote en verbazingwekkende dingen laten zien Jeremia 33:3
Als je Mij met je hele hart zoekt, zal je Mij vinden Deuteronomium 4:29
Verheug je in Mij en Ik zal je al de verlangens van je hart geven Psalm 37:4
Want Ik heb die verlangens in je gelegd Filippenzen 2:13
Ik kan oneindig veel meer voor je doen dan dat je ooit kunt beseffen Efeziërs 3:20
Ik ben diegene die je het meest aanmoedigt 2 Thessalonicenzen 2:16-17
En Ik ben ook de Vader die je troost in al je verdriet 2 Corinthiërs 1:3-4
Als je terneergeslagen bent, ben Ik dicht bij je Psalm 34:19
Zoals een herder een lam draagt, zo heb Ik je dicht bij Mijn hart gedragen Jesaja 40:11
Op een dag zal Ik elke traan van je ogen afwissen Openbaring 21:3-4
En Ik zal alle pijn die je op deze wereld hebt geleden, wegnemen Openbaring 21:3-4
Ik ben je Vader en Ik hou net zoveel van jou als van Mijn Zoon, Jezus Johannes 17:23
Want in Jezus heb Ik Mijn liefde voor jou laten zien Johannes 17:26
Hij is het exacte evenbeeld van Mij Hebreeën 1:3
Hij kwam om te laten zien dat Ik aan jouw kant, en niet tegenover je, sta Romeinen 8:31
En je te vertellen dat Ik niet meer naar je zonden kijk 2 Corinthiërs 5:18-19
Jezus stierf zodat wij weer bij elkaar kunnen komen 2 Corinthiërs 5:18-19
Zijn dood was de ultieme uiting van Mijn liefde voor jou 1 Johannes 4:10
Ik gaf alles op waar Ik van hield, zodat Ik misschien jouw liefde zou winnen Romeinen 8:31-32
Als je Jezus verwelkomt, ontvang je Mij ook 1 Johannes 2:23
En niets zal je ooit nog scheiden van Mijn liefde Romeinen 8:38-39
Kom thuis en Ik geef het grootste feest dat je ooit beleefd hebt Lucas 15:7
Ik ben altijd Vader geweest en Ik zal altijd Vader blijven Efeziërs 3:14-15
Mijn vraag is Wil je Mijn kind zijn? Johannes 1:12-13
Ik wacht op je Lucas 15:11-32

je Vader

Almachtig God
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Gabrielle schreef:Ik heb deze draad niet helemaal doorgelezen, maar alleen op de titel afgaand : het is eigenlijk zo eenvoudig.... even het volgende :

Gisteravond gehoord en kernachtig weergegeven, het ABC van het geloof

A : wij zijn zondig en reddeloos verloren
B : de oplossing hiervoor : Christus is aan het kruis gestorven en weer opgestaan
C : geloof je dat ?

ja, zo eenvoudig is het. Wil je iemand het evangelie uitleggen, vertel hem dit dan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rj

Bericht door rj »

J.C. Philpot schreef:Wat jij de bekering voor de wedergeboorte noemt word normaal gesproken het voorbereidend werk van de Heilige Geest genoemd. Dat valt onder de algemene werking van de Heilige Geest. Ik denk dat het beter is deze term te gebruiken, anders halen we alles door de war.

Verder bekeert God ons niet. God doet een zondaar wedergeboren worden (vernieuwt de wil), en werkt bekering en geloof. Dat heeft tot gevolg dat de mens zich gaat bekeren tot God, en in Christus gaat geloven (tot Hem vluchten).

Hier kan ik mee instemmen, hoewel ik het werk van de Heilige Geest voor de wedergeboorte ook "bekering" noem.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

rj schreef: Als we nu allemaal de taal en de terminologie van de bijbel en de belijdenisgeschiften blijven gebruiken hebben we minder kans op misverstanden.
Hier kan ik mee instemmen, hoewel ik het werk van de Heilige Geest voor de wedergeboorte ook "bekering" noem.[/quote]

en dat doen de Dordtse Leerregels ook!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rj

Bericht door rj »

J.C. Philpot schreef:... .en dat al het andere gebruik als arminiaans word gezien. En dat terwijl de term bekeren in de bijbel juist meestal word gebruikt als een oproep of als een daad van een mens.
Ik herken dat wel, dat "arminiaans zien" van de oproep tot bekering. Maar ik denk dat ook wel zowel links als rechts vergeten wordt dat de oproep tot bekering Gods eis is. Geen mens heeft het recht om onbekeerd te zijn. En dan functioneert de oproep tot bekering als de Wet die verdoemt, zowel voor hen die met de oproep tot bekering aan de slag willen als hen die met het handje afzwaaien en zeggen "God moet het doen."
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
rj schreef: Als we nu allemaal de taal en de terminologie van de bijbel en de belijdenisgeschiften blijven gebruiken hebben we minder kans op misverstanden.
Hier kan ik mee instemmen, hoewel ik het werk van de Heilige Geest voor de wedergeboorte ook "bekering" noem.
en dat doen de Dordtse Leerregels ook![/quote]

Zolang het maar om de inhoud gaat en niet om taalgebruik enzo van een bepaalde vertaling en van de belijdenisgeschriften. Daar is de Geest niet afhankelijk van :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Adorote schreef:De eenvoud van het Apostolisch Katholieke Geloof is deze;

////KOMT ALLEN TOT MIJ DIE VERMOEID EN BELAST ZIJ, EN IK ZAL U RUST GEVEN ////

De Kerk is de bron waar wij ons laven en zoniet de binnenkamer van het persoonlijk geloof.

Buiten de Kerk en Jezus de Eeuwige Middelaar geen heil en zaligheid.

Deze draad nog is doorgelezen, tja en kom ik toch weer op het bovengenoemde uit, wat is het toch eenvoudig!!!!!!!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Adorote schreef:
Adorote schreef:De eenvoud van het Apostolisch Katholieke Geloof is deze;

////KOMT ALLEN TOT MIJ DIE VERMOEID EN BELAST ZIJ, EN IK ZAL U RUST GEVEN ////

De Kerk is de bron waar wij ons laven en zoniet de binnenkamer van het persoonlijk geloof.

Buiten de Kerk en Jezus de Eeuwige Middelaar geen heil en zaligheid.
Deze draad nog is doorgelezen, tja en kom ik toch weer op het bovengenoemde uit, wat is het toch eenvoudig!!!!!!!
Kunnen wij er niet van maken: Buiten JEZUS is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf? Een veelgehoord citaat, maar o zo waar!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie