Je kent de situatie niet. Er zijn ook genoeg verhalen van mensen die wel willen... maar denken dat het niet voor hen is weggelegd, want ze hebben geleerd dat er bijzodnere dingen moeten plaatsvinden. Mensen die zich niet bekeerd durven noemen... omdat hen wordt verteld dat ze dat niet zijn.Afgewezen schreef:De vraag is: wát hebben die mensen niet gewild? Ze wilden niet tot Christus komen!helma schreef:Pas was ik op een begrafenis
die dominee sprak de kleinkinderen aan dat ze maar veel moesten vragen of de Heere ze een nieuw hartje wilde geven
Je oma had ook zo graag een nieuw hart willen hebben.....zei hij toen
Dat vond ik vreselijk
Alsof er mensen zijn die dus gewillig zijn, maar ja, God wil blijkbaar niet.
Terwijl Hij wenend voor Jerzualem stond en het uitriep: Hoe menigmaal heb Ik u bijeen willen vergaderen......maar gij hebt niet gewild
(Overigens vind ik die opmerking over die oma inderdaad redelijk stuitend. Ik geloof, als die oma daar inderdaad echt naar uitgezien heeft, God haar daarin niet teleurgesteld heeft.)
De 3 sola's
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Juist ja, ze durven zichzelf niet bekeerd te NOEMEN, maar zouden juist zij niet de genade van God hebben ontvangen? Ik geloof niet dat God zo wreed is dat Hij wel een begeren werkt en dan toch de genade niet schenkt!Marnix schreef:Je kent de situatie niet. Er zijn ook genoeg verhalen van mensen die wel willen... maar denken dat het niet voor hen is weggelegd, want ze hebben geleerd dat er bijzodnere dingen moeten plaatsvinden. Mensen die zich niet bekeerd durven noemen... omdat hen wordt verteld dat ze dat niet zijn.Afgewezen schreef:De vraag is: wát hebben die mensen niet gewild? Ze wilden niet tot Christus komen!helma schreef:Pas was ik op een begrafenis
die dominee sprak de kleinkinderen aan dat ze maar veel moesten vragen of de Heere ze een nieuw hartje wilde geven
Je oma had ook zo graag een nieuw hart willen hebben.....zei hij toen
Dat vond ik vreselijk
Alsof er mensen zijn die dus gewillig zijn, maar ja, God wil blijkbaar niet.
Terwijl Hij wenend voor Jerzualem stond en het uitriep: Hoe menigmaal heb Ik u bijeen willen vergaderen......maar gij hebt niet gewild
(Overigens vind ik die opmerking over die oma inderdaad redelijk stuitend. Ik geloof, als die oma daar inderdaad echt naar uitgezien heeft, God haar daarin niet teleurgesteld heeft.)
Als we werkelijk onbekeerd zijn is het onze schuld en alleen onze schuld!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JA! De Heere liegt niet. Wie niet gelooft, maakt Hem tot een leugenaar. Wie zich niet bekeerd, weet van geen verkeerde weg die moet verlaten worden.JolandaOudshoorn schreef:Als we werkelijk onbekeerd zijn is het onze schuld en alleen onze schuld!!
De Heere nodigt welmenend. En durven zeggen wel bekeerd te willen worden maar niet te geloven? Onmogelijk!
Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.
Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
Wie echt wil, heeft echt dorst!
De Heere liegt niet, en Hij is volmaakt rechtvaardig:
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
En let eens op het verband dat er ligt met de prediking:
En Die (de Heilige Geest) gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Geloof en wil horen bij elkaar. De onwil is het die doet ongelovig zijn. De verkondiging van Gods Woord heeft de kracht die wil te verbreken, te verbrijzelen. In die Weg maakt de Heilige Geest de zondaar gewillig!
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, omdat ze geloof te min vonden. Bekering onnodig. Eigen werken en eigengerechtigheid was voldoende.Marnix schreef:Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Gods Woord wijst juist op geloof en bekering. Als klemmende oproep ten leven.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ook is met dat niet individuele farizeers bedoeld, maar als een organisme. Zodat niet uitgesloten was dat farizeers ook zalig kunnen worden. Zie hier bijvoorbeeld Nicodemus, en ook natuurlijk de grote aprostel Paulus.Klavier schreef:Ja, omdat ze geloof te min vonden. Bekering onnodig. Eigen werken en eigengerechtigheid was voldoende.Marnix schreef:Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Dat lijkt me vanzelfsprekend. De Farizeeën werden veroordeeld om hun leer en volharden in het ongeloof in de waarheid.Bert Mulder schreef:Ook is met dat niet individuele farizeers bedoeld, maar als een organisme. Zodat niet uitgesloten was dat farizeers ook zalig kunnen worden. Zie hier bijvoorbeeld Nicodemus, en ook natuurlijk de grote aprostel Paulus.Klavier schreef:Ja, omdat ze geloof te min vonden. Bekering onnodig. Eigen werken en eigengerechtigheid was voldoende.Marnix schreef:Hm... maar Jezus zegt tegen de Farizeeen: 13 Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen binnengaan niet toe
Natuurlijk kunnen ook farizeeën zaligworden als ze hun eigengerechtigheid loslaten en geloven dat Jezus is de Christus en alles van Hem verwachten in plaats van eigen werken.
Als dat niet zo zou zijn, zou er niemand zalig worden. Van nature zijn we allemaal Farizeeën die met eigen werken en eigengerechtigheid wel zalig willen worden. Alle mensen worden als Farizeeër, als Arminiaan geboren, om het maar eens concreet te maken.
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Nee uiteraard niet. Maar dat komt denk ik nog steeds voor.Klavier schreef:Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Ja, de arminianen die de vrije wil aanwenden om zelf het geloof en de bekering te kiezen en zo de eigen gerechtigheid en de werken onder een rechtzinnig jasje verpakken.Marnix schreef:Nee uiteraard niet. Maar dat komt denk ik nog steeds voor.Klavier schreef:Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Of de neonomianen die de mensen onder een wettisch juk willen brengen.
Of bedoel jij wat anders?
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Ze komen in vele kringen voor. Misschien wel in alle. Ik doel niet op een specifieke groep zoals de PKN ofzo... of de GerGem.Klavier schreef:Ja, de arminianen die de vrije wil aanwenden om zelf het geloof en de bekering te kiezen en zo de eigen gerechtigheid en de werken onder een rechtzinnig jasje verpakken.Marnix schreef:Nee uiteraard niet. Maar dat komt denk ik nog steeds voor.Klavier schreef:Door hun valse leer. Niet om wie ze waren. Of ook wel, ze geloofden zelf ook in hun eigen leer en waren daarmee toonbeelden van ongeloof.refo schreef:Volgens mij bedoelt Marnix dat de Farizeën in staat waren mensen buiten te houden.
Of de neonomianen die de mensen onder een wettisch juk willen brengen.
Of bedoel jij wat anders?
Beste Klavier, de leeftijd waarop ik 'jongedame' genoemd kon worden, heb ik inmiddels wel achter mij (nog afgezien van het denigrerende karakter van dit woord).Klavier schreef:Welke verklaarder zet deze tekst in deze context?Afgewezen schreef:Ja. Ik denk dat veel mensen graag bekeerd willen zijn. "De ziel des luiaards is begerig, maar er is niets."
Geen dingen uit haar verband rukken, jongedame!
Kijk eens naar de andere spreuken in datzelfde hoofdstuk, bijvoorbeeld:
" De uitgestelde hoop krenkt het hart; maar de begeerte, die komt, is een boom des levens."
Je post daarna, maakt het weer goed
Verder heb ik geen 'verklaarder' nodig om een toepassing van een bijbeltekst te kunnen maken. Overigens meen ik - uit mijn geheugen - dat deze tekst in de Christenreis in een dergelijke context een keer gebruikt wordt.
Het vervolg van de tekst luidt overigens: "maar de ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden."
Wat dan wel?Afgewezen schreef:Verder heb ik geen 'verklaarder' nodig om een toepassing van een bijbeltekst te kunnen maken.
1. Die tik voel ik. Terrecht.. Overigens meen ik(1) - uit mijn geheugen - dat deze tekst in de Christenreis in een dergelijke context een keer gebruikt wordt.
Het vervolg van de tekst(2) luidt overigens: "maar de ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden."
Als je een gedeelte van een tekst aanhaalt, en de helft weglaat, ruk je het wel degelijk uit zijn verband. En je vergeet voor het gemak te controleren of Bunyan het over hetzelfde heeft als waar het in het topic over gaat. Mij overtuig je hier nog niet mee.
Kun je Bunyan hier citeren?
PS: 'jongedame' was als compliment bedoelt. De zon schijnt zo lekker in Gouda dat ik dacht, laat ik voor de verandering eens aardig zijn
Laatst gewijzigd door Klavier op 02 mar 2007, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Klavier, vind je het goed dat ik dit vraag- en antwoordspel niet voortzet? Ik heb namelijk de indruk dat dit inhoudelijk niets toevoegt aan deze discussie.Klavier schreef:Nu even inhoudelijkWat dan wel?Afgewezen schreef:Verder heb ik geen 'verklaarder' nodig om een toepassing van een bijbeltekst te kunnen maken.1. Die tik voel ik. Terrecht.. Overigens meen ik(1) - uit mijn geheugen - dat deze tekst in de Christenreis in een dergelijke context een keer gebruikt wordt.
Het vervolg van de tekst(2) luidt overigens: "maar de ziel der vlijtigen zal vet gemaakt worden."
Als je een gedeelte van een tekst aanhaalt, en de helft weglaat, ruk je het wel degelijk uit zijn verband. En je vergeet voor het gemak te controleren of Bunyan het over hetzelfde heeft als waar het in het topic over gaat. Mij overtuig je hier nog niet mee.
Kun je Bunyan hier citeren?