Heartcry - Niet arminiaans?

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Kaw schreef:Ik twijfel nog. Ik sta er niet negatief tegen over, maar weet niet of ik zin heb. In mijn omgeving is er een gezinnetje waar het geloof op zijn zachtst gezegt dood was. 1 van de kinderen ging er heen en kwam veranderd terug. Vorig jaar is een gedeelte van de kinderen er heen gegaan en kwamen veranderd terug. De ouders weten er niet mee om te gaan. Ik heb van die kinderen nu ook een uitnodiging gekregen.
die ouders zouden er eens heen moeten....
al is het maar alleen om te weten wat de kinderen nu zo veranderd heeft.
Vincent

Bericht door Vincent »

Nee ik ga er niet heen.

Het stoort mij dat het onderwerp heet "geestelijke geloofsgroei". Dan zou de aandacht ten onrechte op mij als deelnemer komen te liggen.

Verder zie ik niet in waarom daar te vinden zou zijn wat in mijn kerk in ondermeer de wekelijkse prediking niet geboden zou worden.

Verder zie ik niet in waarom dergelijke conferenties los van een bepaalde geloofsgemeenschap georganiseerd zouden moeten worden. Op deze wijze ontrekken mensen zich bij voorbaat van mogelijke tuchtuitoefening.

Verder zie ik niet in waarom geloof zo emotioneel zou moeten worden voorgesteld als in de kringen van Heart Cry nogal eens gebeurt. Ik maak liever genuanceerde keuzes waarmij ook mijn cognitieve gaven worden ingeschakeld.
refo

Bericht door refo »

Je vergeet er nog een: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:Je vergeet er nog een: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen.
Ja, dat klopt wel een beetje in mijn geval ;)
Maar daarom denken we er juist over om er eens te kijken.

Overigens heb ik dezelfde vooroordelen als Vincent en wil nu echt wel eens kijken hoe het er aan toe gaat.
Misschien kan ik gesponsord worden als journalist voor refoforum?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

helma schreef:Er is weer Heart-Cry conferentie in Nederland. De conferentie wordt gehouden van D.V. 29 juni - 2 juli 2007 te Ambt-Delden (nabij Rijssen). ....Gaan er nog Refoforummers heen?
Ik denk er wel over. Mijn ervaring is dat het geloofsleven opbloeit na zo'n conferentie. Water, zuurstof en licht voor het geloofsplantje.
geledu

Bericht door geledu »

Los van de inhoud, blijf ik er moeite mee hebben dat er weer een zondag mee gemoeid is.
De stichting houd leden uit hun eigen kerk, dat kan en mag niet de bedoeling zijn.
Waarom niet een conferentie alleen op de vrijdag en de zaterdag ?
Vincent

Bericht door Vincent »

geledu schreef:Los van de inhoud, blijf ik er moeite mee hebben dat er weer een zondag mee gemoeid is.
De stichting houd leden uit hun eigen kerk, dat kan en mag niet de bedoeling zijn.
Waarom niet een conferentie alleen op de vrijdag en de zaterdag ?
dopersen hebben het niet zo op de georganiseerde kerk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:Nee ik ga er niet heen.

Het stoort mij dat het onderwerp heet "geestelijke geloofsgroei". Dan zou de aandacht ten onrechte op mij als deelnemer komen te liggen.
Volgens mij ligt de aandacht bij God, want de Geest geeft groei. Kortom, een vooroordeel. Alsof je niet mag streven naar groei omdat het dan om jou zou gaan. Je zou beter moeten weten, groei is er als je in Hem blijft, met Hem verbonden. Dat zal daar ook ongetwijfeld geleerd worden.

Verder zie ik niet in waarom daar te vinden zou zijn wat in mijn kerk in ondermeer de wekelijkse prediking niet geboden zou worden.
Verder zie ik niet in waarom dergelijke conferenties los van een bepaalde geloofsgemeenschap georganiseerd zouden moeten worden. Op deze wijze ontrekken mensen zich bij voorbaat van mogelijke tuchtuitoefening.
1. Als je het vanuit 1 kerkverband doet wordt het wel heel klein
2. Als je het tot 1 kerkverband beperkt onttrek je je aan de oproep tot eenheid en de mogelijkheid om samen te werken en God te prijzen met allerlei andere christenen. Dat de kerk zo verdeeld is geraakt wil toch nog niet zeggen dat de jongeren bij iedere activiteit die ze organiseren daarin mee moeten gaan.
3. De avonden zijn geen alternatief voor de kerk, maar een aanvulling op de kerk. De meeste bezoekers zullen lid zijn van een kerk en daar ook onder het gezag van de kerkraad staan, de tuchtuitoefening is niet in het geding en kan gewoon door betreffend kerkverband worden uitgeoefend.
Verder zie ik niet in waarom geloof zo emotioneel zou moeten worden voorgesteld als in de kringen van Heart Cry nogal eens gebeurt. Ik maak liever genuanceerde keuzes waarmij ook mijn cognitieve gaven worden ingeschakeld.
Want jij bent heel nuchter? Ik zie niet in waarom alle emotie zo vaak weggestopt wordt, blij zijn doe je maar in je hartje, dat laat je niet merken, hou het lekker theoretisch, niet te persoonlijk en doe je dat toch, dan doe je dat niet in een groep. Zing je in een groep, doe dat dan met een pokerface. Prima als mensen dat zo doen, niet iedereen is zo expressief in Nederland, maar ga mensen die dat wel doen dat niet verwijten. Dat jij dat niet inziet, oke, jij bent ook door je cultuur, opvoeding etc gevormd... maar daarom hoeft niet iedereen zo te zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Vincent schreef:dopersen hebben het niet zo op de georganiseerde kerk.
en ze staan daarin niet alleen. Ook iemand als dr. Martyn Lloyd-Jones had met de kerk als instituut nogal moeite. En niet zonder reden...
Vincent

Bericht door Vincent »

Marnix schreef:

Volgens mij ligt de aandacht bij God, want de Geest geeft groei. Kortom, een vooroordeel. Alsof je niet mag streven naar groei omdat het dan om jou zou gaan. Je zou beter moeten weten, groei is er als je in Hem blijft, met Hem verbonden. Dat zal daar ook ongetwijfeld geleerd worden.
Tja, toch dom om een conferentie zo te noemen. Er kan van alles geleerd worden, maar ik heb geen zin in zieltjeskijken, noch van mijzelf noch van een ander.

1. Als je het vanuit 1 kerkverband doet wordt het wel heel klein
2. Als je het tot 1 kerkverband beperkt onttrek je je aan de oproep tot eenheid en de mogelijkheid om samen te werken en God te prijzen met allerlei andere christenen. Dat de kerk zo verdeeld is geraakt wil toch nog niet zeggen dat de jongeren bij iedere activiteit die ze organiseren daarin mee moeten gaan.
3. De avonden zijn geen alternatief voor de kerk, maar een aanvulling op de kerk. De meeste bezoekers zullen lid zijn van een kerk en daar ook onder het gezag van de kerkraad staan, de tuchtuitoefening is niet in het geding en kan gewoon door betreffend kerkverband worden uitgeoefend.
Ad 1 Onzin dan maar kleinere conferentie.
Ad 2 Eenheid via ordelijke weg is bijbels. Jongeren mogen best kerkelijk besef hebben, verdeeldheid is namelijk broodnodig.
Ad 3 Men onttrekt zich aan de onderlinge bijeenkomsten. Terwijl zulke dingen net zo goed (beter!) in de plaatselijke gemeente hun plaats kunnen hebben. Mensen die je tijdens 1 of 2 conferenties ziet, daarmee kun je toch geen lichaam vormen en geestelijk groeien??? Bijbels gezien moet toch alle nadruk op de plaatselijke gemeente liggen?

Want jij bent heel nuchter? Ik zie niet in waarom alle emotie zo vaak weggestopt wordt, blij zijn doe je maar in je hartje, dat laat je niet merken, hou het lekker theoretisch, niet te persoonlijk en doe je dat toch, dan doe je dat niet in een groep. Zing je in een groep, doe dat dan met een pokerface. Prima als mensen dat zo doen, niet iedereen is zo expressief in Nederland, maar ga mensen die dat wel doen dat niet verwijten. Dat jij dat niet inziet, oke, jij bent ook door je cultuur, opvoeding etc gevormd... maar daarom hoeft niet iedereen zo te zijn.
Daar gaat het me niet om. Van mij mogen mensen best in hun handen klappen of spreken in tongen als ze dat door de Geest geleerd krijgen. Maar het gaat erom dat mensen bij HeartCry, zo is mijn ervaring, alle nadruk leggen op gevoel en bijzondere ervaringen. Terwijl dat nu juist niet het wezen van het geloof is.
helma

Bericht door helma »

Verder zie ik niet in waarom dergelijke conferenties los van een bepaalde geloofsgemeenschap georganiseerd zouden moeten worden.

“Als stichting willen wij, in biddend opzien en in afhankelijkheid van de Heilige Geest, ons dienstbaar inzetten in Gods wijngaard omdat gelovigen, juist in deze tijd waarin de satan rondgaat als een briesende leeuw, gezond ‘voedsel’ nodig hebben. Het is ons doel om gelovigen erop te wijzen dat er zonder het verstaan van het diepere leven met Christus lauwheid, oppervlakkigheid, onverschilligheid en gezapigheid op de loer liggen. De vernieuwende kracht van de Heilige Geest is noodzakelijk voor een gezonde groei van het persoonlijk, geestelijk leven.”

ik lees hier niets dat het vanuit jezélf moet komen, integendeel

Bovendien staat er: "Wast dan op in de genade en kennis van onze Heere Jezus Christus"

Je laatste zin lijkt mij in tegenspraak met je eerste opmerking;
je hebt het daar wel over zelf keuzes maken
Vincent

Bericht door Vincent »

Hendrikus schreef:
Vincent schreef:dopersen hebben het niet zo op de georganiseerde kerk.
en ze staan daarin niet alleen. Ook iemand als dr. Martyn Lloyd-Jones had met de kerk als instituut nogal moeite. En niet zonder reden...

Tja, maar bij mijn weten was dat omdat de vrijzinnigheid en orthodoxie heersten in de georganiseerde kerken. En dan is er een plicht tot vrijmaking. Maar het geestelijk eenzijn in plaatselijke gemeente is wel van belang. Over landelijke verbanden kan dan nog verschillend gedacht worden.
Vincent

Bericht door Vincent »

helma schreef:

Verder zie ik niet in waarom dergelijke conferenties los van een bepaalde geloofsgemeenschap georganiseerd zouden moeten worden.

“Als stichting willen wij, in biddend opzien en in afhankelijkheid van de Heilige Geest, ons dienstbaar inzetten in Gods wijngaard omdat gelovigen, juist in deze tijd waarin de satan rondgaat als een briesende leeuw, gezond ‘voedsel’ nodig hebben. Het is ons doel om gelovigen erop te wijzen dat er zonder het verstaan van het diepere leven met Christus lauwheid, oppervlakkigheid, onverschilligheid en gezapigheid op de loer liggen. De vernieuwende kracht van de Heilige Geest is noodzakelijk voor een gezonde groei van het persoonlijk, geestelijk leven.”

ik lees hier niets dat het vanuit jezélf moet komen, integendeel

Bovendien staat er: "Wast dan op in de genade en kennis van onze Heere Jezus Christus"

Je laatste zin lijkt mij in tegenspraak met je eerste opmerking;
je hebt het daar wel over zelf keuzes maken
Ja, keuzes die door God gewerkt zijn -achteraf. Ik bedoel, om duidelijker te zijn, dat mensen altijd hun verstand moeten blijven gebruiken. En dat gebeurt daar dus niet, want mensen rijden weg in de auto en een wolkkolom komt achter hen aan, mensen huilen en krijgen zekerheid over e.e.a., (dat las ik allemaal eens over een vorige conferentie) tja geen kwaad woord allemaal van, kan best van de Geest zijn, maar als het er in de praktijk tijdens die conferenties zo duimdendik bovenop ligt.....
helma

Bericht door helma »

lees vraag en antwoord van Dr Paul op Refoweb over HeartCry
Vincent

Bericht door Vincent »

helma schreef:lees vraag en antwoord van Dr Paul op Refoweb over HeartCry

Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. En het bevat nogal wat impliciete kritiek op kerkverbanden, waar ik niet van hou.
Plaats reactie