Curatorium GG

Klavier

Bericht door Klavier »

refo schreef:Alleen de werkwijze nu levert te weinig predikanten op. Want het Woord moet gesproken worden en niet voorgelezen.
Hoe zou jij de werkwijze willen zien? Ik bedoel het niet als tegenwerping, maar als serieus geinteresseerd in jouw visie over hoe het curatorium in jouw ogen zou moeten functioneren.
Ik neem aan dat de kwantiteit niet de enige norm is?

PS. Lees ik nu dat het curatorium als zodanig geen probleem meer is nu de werkwijze onderwerp van discussie is?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

olfie schreef:Vooralsnog wil ik me zo ook opstellen tegenover het C..
Heb je er een speciale reden voor om een hoofdletter C te gebruiken? Dat doet zelfs het curatorium zélf niet.
refo

Bericht door refo »

olfie schreef:
refo schreef:Maar de grote Verstoorder verzint ook iedere keer weer listen om het koninkrijk kleiner te houden.

Dat kan ook op een vrome wijze. Let wel: dit zegt niets over de intentie van de mensen in het curatorium. Die kan heel prima zijn. Alleen de werkwijze nu levert te weinig predikanten op. Want het Woord moet gesproken worden en niet voorgelezen.

De kerk wordt bestuurd door Christus. Je kunt dan zeggen: maar daar gebruikt Hij mensen voor. Prima. Maar het blijven mensen. Die kunnen in de Naam van Christus dan regeltjes verzinnen, die Hij ons Zelf niet op zou willen leggen.
Mee eens, eigenlijk kun je het C. omschrijven als een noodzakelijk kwaad. Er moet gesproken en overlegd worden met a.s. kandidaten, maar met het risisco dat een menselijk oordeel geveld word op grond van door mensen bedachten en samengestelde regeltjes.
Toch denk ik niet dat het C. daarom verworpen dient te worden als instantie, maar we zijn nog steeds bezig met uiterlijke aanvallen terwijl we nog steeds geen gronden en redenen weten van afwijzen van kandidaten.
We vertrouwen er ook op dat predikanten, op grond van een weloverwogen afhankelijke keuze, een beslissing maken als ze beroepen zijn. Vooralsnog wil ik me zo ook opstellen tegenover het C. Zolang er geen concrete misstanden aangedragen worden.
Misstanden is weer zo'n groot woord.
Maar niemand overweegt ook maar of de toelatingsmethode niet anders kan. En dat is gewoon jammer, want er zijn zoveel andere mogelijkheden, die de gevaren die men vreest nog veel beter kan afdekken. Gemeenten zijn nog altijd autonoom. Als een kandidaat beroepen krijgt, dan is hij gewenst als prediker en alleen dat al geeft hem recht van spreken. Niet de opleiding an sich, maar de wettige beroeping is van belang.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
olfie schreef:
refo schreef:Maar de grote Verstoorder verzint ook iedere keer weer listen om het koninkrijk kleiner te houden.

Dat kan ook op een vrome wijze. Let wel: dit zegt niets over de intentie van de mensen in het curatorium. Die kan heel prima zijn. Alleen de werkwijze nu levert te weinig predikanten op. Want het Woord moet gesproken worden en niet voorgelezen.

De kerk wordt bestuurd door Christus. Je kunt dan zeggen: maar daar gebruikt Hij mensen voor. Prima. Maar het blijven mensen. Die kunnen in de Naam van Christus dan regeltjes verzinnen, die Hij ons Zelf niet op zou willen leggen.
Mee eens, eigenlijk kun je het C. omschrijven als een noodzakelijk kwaad. Er moet gesproken en overlegd worden met a.s. kandidaten, maar met het risisco dat een menselijk oordeel geveld word op grond van door mensen bedachten en samengestelde regeltjes.
Toch denk ik niet dat het C. daarom verworpen dient te worden als instantie, maar we zijn nog steeds bezig met uiterlijke aanvallen terwijl we nog steeds geen gronden en redenen weten van afwijzen van kandidaten.
We vertrouwen er ook op dat predikanten, op grond van een weloverwogen afhankelijke keuze, een beslissing maken als ze beroepen zijn. Vooralsnog wil ik me zo ook opstellen tegenover het C. Zolang er geen concrete misstanden aangedragen worden.
Misstanden is weer zo'n groot woord.
Maar niemand overweegt ook maar of de toelatingsmethode niet anders kan. En dat is gewoon jammer, want er zijn zoveel andere mogelijkheden, die de gevaren die men vreest nog veel beter kan afdekken. Gemeenten zijn nog altijd autonoom. Als een kandidaat beroepen krijgt, dan is hij gewenst als prediker en alleen dat al geeft hem recht van spreken. Niet de opleiding an sich, maar de wettige beroeping is van belang.
Het liefst zou je er over willen stemmen he? Een democratisch gekozen dominee is dat niet wat je wil? De mens op de troon en God er af. Als de mensen de dominee maar wat vinden.
Kislev

Bericht door Kislev »

Mister schreef:
Olfie schreef:Zolang er geen concrete misstanden aangedragen worden.
Jij ziet het niet als een misstand als er een persoon wordt afgewezen die later een fantastische predikant blijkt te zijn?
Ach, de bezetene van Gardara die wilde ook met Jezus en de discipelen rondtrekken maar hij kreeg van jezus een andere plek toegekregen om te prediken.
refo

Bericht door refo »

Wat een geleuter, zeg. Je wilt toch niet zeggen dat het curatorium God Zelf is? Of een door het curatorium toegelatene een feilloze heilige?
refo

Bericht door refo »

En voor Vlissingen, Lelystad, Arnhem enzo zijn over een x-aantal jaren ook weer predikanten nodig. :mrgreen:
olfie

Bericht door olfie »

Mister schreef:
Olfie schreef:Zolang er geen concrete misstanden aangedragen worden.
Jij ziet het niet als een misstand als er een persoon wordt afgewezen die later een fantastische predikant blijkt te zijn?
De vraag is: "Wat is een fantastisch predikant?"
Paulus was geen vriendenmaker en ook geen indrukwekkend persoon, hij vertelde de mensen ook niet wat ze zo graag wilden horen.

Misschien was juist die keer dat hij afgewezen werd en de tijd tot de volgende keer een periode die hij nog nodig had.
We moeten niet het heft in handen nemen en zelf denken te weten wat en wie goed is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
olfie

Bericht door olfie »

We redeneren te veel van de mens uit.

We willen de toetsing van het c. aanpassen, optimaliseren, zodat wij meer predikanten krijgen. Als het op de oude methode niet meer gaat zoals we dat graag zouden zien gaan we de methode aanpassen aan onze wensen, zodat er weer een optimale instroom is.
In al die jaren hebben we zaken aan willen passen aan onze wensen eisen en ideeen.
We hebben gospel 'uitgevonden' nieuwe bijbelvertalingen gemaakt. En de kerken lopen harder leeg dan ooit...

Onder de huid van de vernieuwing zit eigenlijk een 'purpose driven' idee. Als de oude methoden en zaken niet meer werken, dan wordt het tijd om nieuwe dingen te ontwikkelen.
Maar "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods."
En daarmee schakel ik niet onze verantwoordelijkheid uit, want we moeten ons wel degelijk inspannen, maar ook in biddend opzien om een zegen over dat werk en niet met de gedachte dat het zo niet goed gaat dus tijd wordt voor een andere aanpak.

Het gaat er niet om hoe of in wat voor (aantrekkelijke) verpakking we de boodschap bij de mensen brengen, maar dát we de boodschap brengen.

Jezus zei niet tegen de discipelen "Als ze nu niet willen horen, probeer het dan anders te brengen", ze moesten de boodschap brengen en werden weer verder gestuurd. Zo deed Hij zelf ook.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Kislev

Bericht door Kislev »

Ja, en wat ik al zeg. Als de GerGem iedereen toelaat die zich meldt dan zit je over een paar jaar met de handen in het haar!

Ik heb gehoord dat ze in Apeldoorn bij de CGK tegenwoordig een psychologische test afnemen. Mede nav al die predikanten die losgemaakt worden van hun gemeente (en gemeente die er naar snakken dat hun predikant een keer een beroep krijgt).
refo

Bericht door refo »

Kislev schreef:Ja, en wat ik al zeg. Als de GerGem iedereen toelaat die zich meldt dan zit je over een paar jaar met de handen in het haar!
LOL
refo

Bericht door refo »

Kislev schreef: Ik heb gehoord dat ze in Apeldoorn bij de CGK tegenwoordig een psychologische test afnemen. Mede nav al die predikanten die losgemaakt worden van hun gemeente (en gemeente die er naar snakken dat hun predikant een keer een beroep krijgt).
En wij maar denken dat het curatorium bekering en roeping toetst. Het is een psychologische test. Of bedoel je dat niet?
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:
Kislev schreef: Ik heb gehoord dat ze in Apeldoorn bij de CGK tegenwoordig een psychologische test afnemen. Mede nav al die predikanten die losgemaakt worden van hun gemeente (en gemeente die er naar snakken dat hun predikant een keer een beroep krijgt).
En wij maar denken dat het curatorium bekering en roeping toetst. Het is een psychologische test. Of bedoel je dat niet?
Jazeker. Dit omdat soms in het pastoraat meer stuk dan heel wordt gemaakt.
David J

Bericht door David J »

Erasmiaan schreef: Het liefst zou je er over willen stemmen he? Een democratisch gekozen dominee is dat niet wat je wil? De mens op de troon en God er af. Als de mensen de dominee maar wat vinden.
En waarom niet? Tenslotte is dat exact wat het curatorium doet: stemmen. Een gewone meerderheid bepaalt vervolgens of iemand wordt toegelaten of niet. Is dat ook 'de mens op de troon'?

Je moet geen tegenstellingen creeeren die er niet zijn.

En inderdaad: ik heb in een kleine baptistengemeente in Engeland meegemaakt dat een jongen na zijn studie dacht een roeping te hebben voor predikant. Vervolgens heeft hij een paar maal in zijn eigen gemeente gepreekt. Daarna ook in omliggende gemeenten. Het Woord zoals hij dat bracht vond weerklank in de gemeenten, waaruit men constateerde dat hij inderdaad een roeping had. Want wie God roept, die maakt Hij ook bekwaam.

Ondertussen volgde hij een theologische opleiding. Tenslotte werd hij op een ledenvergadering (door middel van een stemming) beroepen als predikant, met als speciale opdracht evangelisatie.

Op zo'n werkwijze kan ik niets tegen hebben. Laat maar zien dat je een roeping hebt, in plaats van er alleen over te vertellen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

David J schreef:
Erasmiaan schreef: Het liefst zou je er over willen stemmen he? Een democratisch gekozen dominee is dat niet wat je wil? De mens op de troon en God er af. Als de mensen de dominee maar wat vinden.
En waarom niet? Tenslotte is dat exact wat het curatorium doet: stemmen. Een gewone meerderheid bepaalt vervolgens of iemand wordt toegelaten of niet. Is dat ook 'de mens op de troon'?

Je moet geen tegenstellingen creeeren die er niet zijn.

En inderdaad: ik heb in een kleine baptistengemeente in Engeland meegemaakt dat een jongen na zijn studie dacht een roeping te hebben voor predikant. Vervolgens heeft hij een paar maal in zijn eigen gemeente gepreekt. Daarna ook in omliggende gemeenten. Het Woord zoals hij dat bracht vond weerklank in de gemeenten, waaruit men constateerde dat hij inderdaad een roeping had. Want wie God roept, die maakt Hij ook bekwaam.

Ondertussen volgde hij een theologische opleiding. Tenslotte werd hij op een ledenvergadering (door middel van een stemming) beroepen als predikant, met als speciale opdracht evangelisatie.

Op zo'n werkwijze kan ik niets tegen hebben. Laat maar zien dat je een roeping hebt, in plaats van er alleen over te vertellen.
De kerk wordt geregeerd door de ouderlingen. En in hen door God. Het is dus helemaal niet zo gek dat zij, met predikanten, beslissen over de toelating. Wat ik wel wil benadrukken is dat het curatorium eigenlijk nooit ingesteld had moeten worden. Door ons boze hart hebben we een curatorium aan moeten stellen.

Maar een democratische stemvorm lijkt me ten enemale onbijbels.
Gesloten