Geplaatst: 08 sep 2006, 00:40
:mrgreen:
mmja
mmja
Precies. Muziek is een gave van God en mag tot zijn eer gespeeld worden... dit geldt niet alleen de begeleiding, ook het spelen van een orgelstuk tijdens de collecte of voor en na de dienst is gebruik van die gave. Daarmee, Geledu, ligt de nadruk in de dienst nog niet op het orgelspel maar op het Woord en de prediking.... Orgelmuziek is uiteraard van minder belang en doet aan het Woord en de prediking niets af... ik snap dus niet waar je zo'n probleem van maakt.rekcor schreef:Is muziek dan niet een gave van God, waarmee we Hem eer kunnen bewijzen?geledu schreef:Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de eredienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel.
Natuurlijk, de nadruk moet liggen op het Woord, maar dat sluit mooie muziek niet uit, integendeel. Ook muziek maken is een stukje eredienst.
Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.Marnix schreef:Precies. Muziek is een gave van God en mag tot zijn eer gespeeld worden... dit geldt niet alleen de begeleiding, ook het spelen van een orgelstuk tijdens de collecte of voor en na de dienst is gebruik van die gave. Daarmee, Geledu, ligt de nadruk in de dienst nog niet op het orgelspel maar op het Woord en de prediking.... Orgelmuziek is uiteraard van minder belang en doet aan het Woord en de prediking niets af... ik snap dus niet waar je zo'n probleem van maakt.rekcor schreef:Is muziek dan niet een gave van God, waarmee we Hem eer kunnen bewijzen?geledu schreef:Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de eredienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel.
Natuurlijk, de nadruk moet liggen op het Woord, maar dat sluit mooie muziek niet uit, integendeel. Ook muziek maken is een stukje eredienst.
Die laatste uitspraak komt van Augustinus, niet van Luther.Christiaan schreef:Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
Nou Calvijn was er beslits niet voor,Hendrikus schreef:Die laatste uitspraak komt van Augustinus, niet van Luther.Christiaan schreef:Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
En dat Calvijn tegen muziek in de eredienst was, is ook wel een beetje kddb.
St. Augustinus, zelfsHendrikus schreef:Die laatste uitspraak komt van Augustinus, niet van Luther.
Ja, ik citeer Augustinus ook weleens.Christiaan schreef:en ook Luther heeft meermaals gezegt zingen is tweemaal bidden.
Dus? Wat is je punt? één van de reformatoren zat er op dit punt dus naastChristiaan schreef:Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.Marnix schreef:Precies. Muziek is een gave van God en mag tot zijn eer gespeeld worden... dit geldt niet alleen de begeleiding, ook het spelen van een orgelstuk tijdens de collecte of voor en na de dienst is gebruik van die gave. Daarmee, Geledu, ligt de nadruk in de dienst nog niet op het orgelspel maar op het Woord en de prediking.... Orgelmuziek is uiteraard van minder belang en doet aan het Woord en de prediking niets af... ik snap dus niet waar je zo'n probleem van maakt.rekcor schreef:Is muziek dan niet een gave van God, waarmee we Hem eer kunnen bewijzen?geledu schreef:Concertachtige uitingen in het orgelspel behoren niet in de eredienst thuis, de nadruk moet liggen op het Woord en de prediking en niet op het orgelspel.
Natuurlijk, de nadruk moet liggen op het Woord, maar dat sluit mooie muziek niet uit, integendeel. Ook muziek maken is een stukje eredienst.
Maar goed dat Calvijn en Luther niet ten tijde van de tempeldienst leefden. Toen werd er pas tijdens de "dienst" muziek gemaakt !!Christiaan schreef:Nou Calvijn was er beslits niet voor,Hendrikus schreef:Die laatste uitspraak komt van Augustinus, niet van Luther.Christiaan schreef:Calvijn was tegen muziek in de eredienst dat was niet tot eer van God, Luther vond muziek in de eredienst tot eer van God. Zijn uit spraak zingen is twee keer bidden is redelijk bekend.
En dat Calvijn tegen muziek in de eredienst was, is ook wel een beetje kddb.
en ook Luther heeft meermaals gezegt zingen is tweemaal bidden.
Ik denk dat het meer men een gewoonte te maken heeft,BJD schreef:Eerder deze discussie over het zingen van Ere zij God in de kerk.
Als je het voor het eindgebed zingt is het kennelijk zonde daarna niet meer
Prof. Graafland spak een keer over de enge poort en brede wegWibi schreef:Ik zie dat er al een tijdje niet meer is gereageerd op deze topic. Ik ben zelf ook kerkorganist in meerdere plaatsen. Ik vind het belangrijk dat een organist kijkt naar de tekst van het te zingen psalmvers. Is het droevig? dan mag het orgel klagen, maar is het een lofpsalm? Laat dan ook het orgel juichen. Veel registers open, gekoppelde manualen en een toccata-voorspel!. Verder zingen wij alleen psalmen in de dienst, maar ik maak meestal de toepassing na de preek, door in mijn voorspelen een (Opwekkings)lied te verwerken, tot veel positieve geluiden van jong en oud...
Ik heb ook nooit begrepen waarom bepaalde liederen pas na de zegen gezongen worden en niet ervoor......
o help, weer een profeet op de orgelbank :roll:Wibi schreef:Verder zingen wij alleen psalmen in de dienst, maar ik maak meestal de toepassing na de preek, door in mijn voorspelen een (Opwekkings)lied te verwerken, tot veel positieve geluiden van jong en oud...